Připravované projekty města Dobříše pro rok 2023



Starosta Pavel Svoboda: Dobříší bezpečně

Moderní města se snaží skloubit všechny způsoby dopravy. K tomu je nutné si připustit, že města nejsou budována primárně pro auta, nebo výhradně pro auta. Rozložení většiny ulic na Dobříši vznikalo v době, kdy auta vůbec neexistovala nebo kdy provoz byl proti dnešku minimální. Tak se nedivme, že se dnes všechna auta na ulice nevejdou. Dobříšské ulice by měly sloužit všem. Tedy vedle autobusů, zásobovacích dodávek a osobních aut také dalším způsobům pohybu ve městě, a to jsou cyklisté a chodci. Naše město na to má ideální velikost. Celé se dá snadno přejít z jednoho konce na druhý a na kole je to ještě rychlejší.
Často při dohadování o investicích probíráme, které všechny ulice je ještě třeba opravit a kde všude chybějí parkovací místa. Přitom řada domácností dnes vlastní 2 i více aut. I na Dobříši postupně začínáme poznávat, že pro všechna auta místo na ulicích a na parkovištích nemáme. Na Větrníku by mohli vyprávět. A cestování: i na Dobříši nám vznikají dopravní zácpy, především když se stovky rodičů snaží dovézt své děti až před školu. Situaci dál zhoršují i obyvatelé okolních obcí, kteří do Dobříše také vozí děti nebo sem jedou na autobus, k lékaři, nakoupit apod.
Řešení existuje. Uvědomuje si to i Ministerstvo dopravy, kde již před dvěma roky schválili koncepci městské a aktivní mobility. Hlavní vizí je dosažení změny dělby přepravní práce ve prospěch aktivní mobility. Tedy méně aut a více pohybu pěšky, na koloběžkách či kolech. V České republice tak začínáme dohánět vyspělou Evropu, která podobnými transformacemi prošla před desítkami let. V Holandsku a Dánsku, která jsou dávána za příklad, se masivní rozvoj cyklodopravy datuje do počátku 70. let minulého století. V té době již začaly být ulice měst přeplněné, řidiči trávili zbytečný čas v zácpách, a k tomu se přidalo skokové zdražení benzínu. Připomíná vám to něco?

Ulice Amsterdamu před 30 lety a dnes.
Foto: 21st Century City

Negativním rysem současného dopravy jsou i nehody. Kompletní statistika v ČR je zatím dostupná jen za rok 2021. To se na českých silnicích stalo 99 332 nehod, při nichž bylo usmrceno 470 osob. Tahle suchá statistika znamená, že v průměru se v ČR stalo 272 nehod každý den! Kdo za to může? Auto je věc. Sama o sobě se nepohybuje a sama o sobě nezabíjí. Ze všech nehod v roce 2021 bylo 79,5 % zaviněno řidičem motorového vozidla. Cyklisté způsobili 2 965 nehod (3 %) a chodci jen 0,8 % ze všech dopravních nehod. Na rozdíl od řidiče, kterého při nehodě chrání plech auta, bezpečnostní pásy a airbagy, srážka auta s cyklistou nebo chodcem vždy více ublíží cyklistovi či chodci. V roce 2021 zemřelo na silnicích 43 cyklistů a 81 chodců.

Experiment školní ulice v Praze 6. Zdroj: Pěšky městem

Doprava na kolech či pěšky má řadu výhod. Skutečně není třeba všude jezdit autem až před obchod, až před školu, až před úřad… Co v oblasti rozvoje městské mobility chystáme v letošním roce? V rámci podpory cest na kolech do škol připravujeme projekt výstavby krytého a zamykatelného stanoviště pro 100 kol, které bude sdílené pro žáky obou základních škol a studenty gymnázia. Vyrůst by mělo u atletického oválu vedle Školní ulice. Od loňska máme návrhy úpravy dopravního značení, tak aby cesty na kolech v oblasti škol byly bezpečnější. Jedna z plánovaných změn umožní cestu cyklistům oběma směry v ulici Fričova v úseku od ulice Školní po Příbramskou. Na základě zkušeností jiných měst na jaře také plánujeme experiment „školní ulice“. Tím bude uzavření části ulice Za Poštou pro auta v době 7.30–8.00, kdy do škol míří téměř 2 000 školáků a studentů. Třítýdenní experiment následně vyhodnotíme a rozhodneme, zda má smysl takovou úpravu zavést trvale. Chceme, aby se děti mohly pohybovat po městě samy a aby byly v bezpečí.

Místostarosta Tomáš Vokurka: Rozvojové projekty

Škála připravovaných investičních projektů města bývá pestrá, a nejinak je tomu i v letošním roce. Přesto oproti bývalým létům rozvojové projekty města mnohem více akcentují problémy, které přinesla zejména energetická krize v roce 2022.
Investiční projekty města jsou proto do značné míry ovlivněny válečnou situací na Ukrajině a s ní související nejistotou ohledně vývoje cen energií. Ruku v ruce s měnící se situací v Evropě v souvislosti s ruskou agresí je nezbytné mít na paměti také cíle a závazky pro snižování emisí a uhlíkové stopy, které si dohodly členské státy EU, a to ještě před válkou.
Je nezbytné přijmout fakt, že s vysokou mírou pravděpodobnosti ceny energií už nebudou takové, na jaké byli zvyklí. Trh s energiemi se mění, a mění se také chování aktérů na tomto trhu. Tak jako se snaží přizpůsobit domácnosti a obyvatelé, musí se umět přizpůsobit i město. Je to nejen aktuálně ekonomicky racionální, ale také zodpovědné do budoucnosti.
Začínáme intenzivně pracovat na vzniku energetické koncepce města a víceletá strategie, která bude určovat jednoznačné cíle, jak se město má efektivně chovat v rámci zásobování a nakládání s energiemi. Tato strategie musí klást klíčový důraz na snižování energetické závislosti na centrálních zdrojích, vyšší míru soběstačnosti a efektivity a co největší zapojení externího (zejména dotačního) financování pro rozvojové projekty města.
Jsme zároveň uprostřed překotného vývoje související energetické legislativy, která nám otevírá nové možnosti a příležitosti, včetně klíčového konceptu komunitní energetiky. Ačkoli se jedná o úplnou novinku, uvědomujeme si, že tento koncept a jeho postupné naplňování bude v blízké budoucnosti zásadní výzvou.

Ilustrační foto: www.freepik.com – @wirestock

Město musí být aktivním hybatelem na tomto novém poli, stejně tak jako musí být připraveno být dobrým a spolehlivým partnerem pro další aktéry ať už to budou například podnikatelé a jejich firmy, zájmové spolky, společenství vlastníků bytů, či jednotliví obyvatelé v rodinné zástavbě. Energetické výzvy se totiž dotknou bez výjimky nás všech.
Již v loňském roce 2022 jsme připravili dva pilotní projekty na první větší instalace fotovoltaických panelů na městské budovy. První instalace letos počítá s plochami na střeše sportovní haly, druhá instalace pak výrazným způsobem uleví spotřebě energie na dobříšské čistírně odpadních vod (ČOV), kterou spravují naši vodohospodáři. ČOV je totiž jedním z energeticky nejnáročnějších provozů, čerpadla a čisticí technologie běží celoročně nonstop. Na oba projekty žádáme o dotaci, a to v rámci Modernizačního fondu, který spravuje Ministerstvo životního prostředí.
V první etapě letos zahájíme výměnu a modernizaci veřejného osvětlení tam, kde ještě nejsou nové sloupy a LED světelné zdroje. Staré světelné zdroje dosluhují, a navíc jsou velmi energeticky náročné v porovnání s LED technologií. Postoupnou výměnou veřejného osvětlení za mnohem úspornější se chystáme ročně šetřit statisíce korun z rozpočtu města. Projekt výměny veřejného osvětlení je zároveň finančně podpořen z dotačních programů Ministerstva průmyslu a obchodu.
Našim cílem je postupně vyhodnotit všechny budovy, které město vlastní nebo jsou ve správě příspěvkových organizací a městských firem, z pohledu energetické náročnosti a navrhnout taková opatření, která výrazným způsobem přispějí k efektivitě nakládání s energiemi. Energetický management nebude jen akademickou diskuzí, ale reálně vykonávanou činností s měřitelnými cíli. Některé městské budovy třeba nebudou potřebovat razantní stavební úpravy pro to, aby byly energeticky šetrnější. Na druhou stranu je nutné přiznat, že nemalá část nemovitého majetku není v ideální technické kondici a nápravu s důrazem na energeticky udržitelná opatření bude nezbytné rozložit do dalších let. Naším cílem musí být snížení spotřeby energií o minimálně 30 % do 5 let, ideálně více.
Opatřeních, jak tohoto cíle dosáhnout, je celá řada a nejsou to pouze tak často zmiňované a používané fotovoltaické panely. Kromě elektrické energie nesmíme zapomínat ani na energii tepelnou. Zateplování fasád a střech, výměna otopné soustavy, tepelná čerpadla, rekuperační jednotky. To jsou jen namátkou vyjmenované způsoby a technická opatření, jejichž vhodnou a dobře připravenou kombinací lze cíle naplnit. Zároveň víme, že tato energeticky šetrná opatření budou preferována v dotačních výzvách národních i evropských programů. Je naší hlavní odpovědností připravit takové projekty, abychom zajistili z valné většiny jejich dotační kofinancování.
Investiční projekty města ovšem nejsou zaměřeny jednostranně pouze na nové energetické výzvy. I nadále musíme myslet na opravu dopravní a vodohospodářské infrastruktury. Pro letošní rok připravujeme kompletní opravy ulice Husova a Levandulová, ve spolupráci s Krajskou správou a údržbou silnic zahájíme opravu chodníků a vozovky v ul. Pražská nad železniční tratí směrem k čerpací stanici. Plánujeme opravit povrchy vozovky v ulici Nad Papežem a Rukavičkářská, chystáme se na rozbité chodníky na Dukelském náměstí před budovu DPS, kde se často pohybují senioři. Zpracováváme projektovou dokumentaci na kompletní rekonstrukci chodníku v ulici Hostomická, a to včetně úpravy dopravně nebezpečného místa na horizontu před sanatoriem, kde se chystáme doplnit dopravní značení a přemístit vhodně zastávky MHD i přechod pro chodce, tak aby byl bezpečným místem pro pěší.
Pracovníci dobříšské vodohospodářské společnosti dokončují výměny vodovodů a kanalizací v ulici Tylova a Nová, připravujeme pak v návaznosti úpravu i tamějších povrchů. Nově se VHS zaměří na lokalitu v okolí Ligrusu, v letošním roce dojde ke kompletní obnově vodovodů a kanalizací v ulici U Ovčína, zároveň město ještě letos zadá zpracování kompletní projektové dokumentace na následnou rekonstrukci chodníků, silnice i veřejného osvětlení tamtéž s výhledem realizace v roce 2024.
Myslíme také na rozšiřování nabídky volnočasových aktivit a sportu, včetně rozvoje cyklistiky. V ulici Školní mezi 1. a 2. ZŠ připravujeme projektovou dokumentaci pro nové přístřešky pro kola a koloběžky, které umožní žákům základních škol a studentům gymnázia bicykly bezpečně uložit. Věříme, že to mládež motivuje k tomu, aby kola či koloběžky používali na cestu do školy ještě raději. Kromě toho zahájíme též realizaci pumptrackové dráhy v lokalitě louky nad Papežem na Větrníku, což je vítězný projekt participativního rozpočtu Tvoříme Dobříš.
Letos bychom rádi postavili první základní okruh, který by postupně v dalších letech mohl narůst v komplexní pumptrack a cyklopark. Aktuálně také pracujeme na projektové dokumentaci opravy tělocvičny pro 1. a 2. ZŠ, kde bychom rádi uspěli se žádostí o dotaci. V plánu je kompletní výměna starých parket za nový povrch, modernizace osvětlení a oprava šaten a sociálního zázemí v hojně navštěvované tělocvičně.
V oblasti veřejného prostoru a péče o zeleň se budeme soustředit na menší projekty. V běhu je projekt dokončení sadových úprav a doplnění mobiliáře okolo budovy radnice, práce budou pokračovat na jaře. V nové výsadbě nebude již tak razantní jako v minulých letech, o to více se budeme zaměřovat na kvalitní povýsadbovou péči. Průběžně budeme doplňovat mobiliář, včetně například úpravy zastávek MHD v centru i v dalších lokalitách. Pozornost věnujeme i našim hřbitovům, kde chystáme dílčí opravy plotů, zdí a rozšiřování urnových míst.
V minulých volebních obdobích bývalo zvykem, že každé vedení města mělo v chystaných projektech nějakou „pecku“, řekněme vlajkovou loď, k jejíž realizaci upínalo nejvíce sil i finančních prostředků. Z těch úspěšně realizovaných mohu namátkou vzpomenout například modernizaci sportovní haly, přístavbu nových pavilonů, učeben a modernizaci jídelny v areálu 2. ZŠ nebo třeba realizace v centru města na ulici Pražská či náměstí Komenského. Jak však vyčtete z předešlých řádků, pro následující období žádnou velkou investiční „bombu“ nechystáme. Důvody jsou zcela zřejmé: musíme pružně reagovat na výzvy v energetické oblasti, je nezbytné se zaměřit na dosluhující technický stav městských nemovitostí a pochopitelně pečlivě vážit financování, tak aby bylo udržitelné i v dalších obdobích.

Místostarostka Jindřiška Romba: Oblast školství

Dobříšské školy, to jsou třídy bezmála naplněné do svých maximálních kapacit, chybějící prostory pro výuku odborných předmětů a učitelé zvládající hned dvojí inkluzi.
Přiznejme si fakt, že dobříšské školy začínají být naplněné natolik, že udržet kvalitu výuky je neskonale těžké. I sebelepší učitel při velkém počtu žáků nedokáže své vize předat dětem zajímavě a zapamatovatelně.
Do našeho území ORP Dobříš patří hned několik menších obcí, které se poměrně rychle rozrůstají. Nic proti, ale s tím je ruku v ruce zapotřebí přizpůsobovat infrastrukturu. To se bezpochyby týká i našeho města.
Pár suchých čísel. Všechny tři dobříšské základní školy mají celkovou administrativně vedenou kapacitu 1 695 žáků. Fyzicky chodí do škol v tomto roce celkem 1 553 žáků, tj. bezmála 95 % zaplněnosti škol (z toho sem chodí 34,4 % žáků z okolních obcí v ORP Dobříš a 10,2 % jsou děti z obcí mimo ORP Dobříš). Když vezmeme v úvahu vše shora uvedené, dostáváme se na hranici možného či již nemožného – kvalita vs. kvantita. V roce 2018 byla dokončena přístavba učeben při 2. základní škole Dobříš, čímž se rozšířila její kapacita na 920 žáků. Drobně se v mezidobí navýšila i kapacita ZŠ Dobříš Komenského nám. 35 na současných 675 žáků. Kapacita dobříšských škol se „na první dobrou“ zdá být dostatečná. Není ale kapacita jako kapacita – fyzická naplněnost škol totiž neodpovídá té, kterou mají administrativně uváděnou. Vysvětlím. Je dobré vědět, kolik se teoreticky do dané školy vejde žáků, o tom žádná, ale…! Reálně je třeba dbát na přiměřený počet žáků ve třídě, tzn. např. hodiny „půlené“, pro kvalitní výuku nepostradatelných cizích jazyků.

V území ORP Dobříš působí celkem 12 základních škol. Z těch je 6 malotřídních (1. až 5. ročník).
Pět škol je úplných (1. až 9. ročník). S ohledem na demografické studie a rozvoj okolních obcí budou některé z malotřídních škol brzy dosahovat své kapacitní naplněnosti. Současně žáci z malotřídních škol budou přecházet do škol s druhým stupněm, nejčastěji se vydají na školy dobříšské. Sem v současné době chodí téměř polovina z celku, resp. 44,6 % žáků z okolních i vzdálenějších obcí. Z geografického hlediska a studie z roku 2018 se můžeme brzy dostat do problému při přechodu žáků z okolních obcí na 2. stupně základních škol. Téměř žádná z obcí v ORP Dobříš (vyjma Dobříše a Nového Knína) není natolik veliká, aby pro své žáky sama zajistila 2. stupeň.

Město Dobříš však v současné době opravdu nemá další možnosti, jak a kam svoji kapacitu škol rozšiřovat. Nemá prostory ani další doprovodnou infrastrukturu. Prozatím kapacity Dobříš zajistit dokáže. Bude však nezbytné pro další rozvoj vzdělávání spolupracovat i s ostatními obcemi a najít řešení, které by bylo výhodné pro všechny zúčastněné. V ORP potřebujeme další školu s 2. stupněm vzdělávání. Je velmi důležité začít problém s kapacitami řešit, ne o něm jen mluvit nebo psát. Je čas přestat přešlapávat na místě.
Prvním společně splněným bodem bude zklidnění dopravy před školami a stavba menšího mobilního podia v proluce u hotelu Heinz, mimo jiné pro účely školních vystoupení. Po vzájemné dohodě s řediteli škol budou školy (ZŠ Komenského nám. 35 a 2. ZŠ Dobříš) v průběhu února otevřeny již od 7.30 hod. Dopravní nálož v okolí se tak časově rozloží. Děkujeme všem zúčastněným stranám za vstřícný přístup.

Radní města Štěpán Souček: Sportovně zdravá Dobříš

Sportovní rok 2023 na Dobříši bude opět nabitý spoustou krásných závodů a akcí, pořádaných místními sportovními spolky. Tedy se dá říci, že Dobříš je „sportovně zdravá“. Potvrzuje to i hojná účast dětí a mládeže v jednotlivých sportovních oddílech. Že by mohlo býti ještě lépe, to je jasná věc. Je to vše jen na nás dospělých. My určujeme pravidla ve výchově a my nastavujeme mantinely co ano a co už ne. Děti a jejich chování a zájem o sport jsou pouze odrazem našeho chování a zájmu o sport. Dovolím si vás touto cestou pobídnout a poprosit, abyste si na své ratolesti ve svém osobním volnu našli ještě více času nežli doposud. Ukažte jim, že i vy dospělí se umíte zdravě hýbat. Že zdravý pohyb a sport v jakékoliv podobě je především velká zábava. Zaplňte poloprázdná sportoviště společně se svými dětmi a partou nadšenců. Poměřte své síly a sportovní umění především pro zábavu a ukažte právě svým dětem, že sport a pohyb nejen na čerstvém vzduchu je zkrátka něco, co jim bude v životě hodně pomáhat. Já tvrdím, že zdravý pohyb a sport v jakékoli podobě má stejný význam jako dobrý doktor. S radostí bych rád vypíchl tři nové akce, kterých se můžete aktivně zúčastnit: 1. Roztančeme Dobříš, 2. Atletické závody na Dobříši, 3. Dobříšský triatlon (Tvrďák-restart). Více informací o všech aktivitách naleznete na webových stránkách města Dobříše, sekce volný čas a turistika, dále pak v kalendáři akcí. Buďte aktivní, buďte pozitivní a buďte přínosem pro celou Dobříš. Těším se na vás na některé z akcí.

Radní Miroslav Sochor: Sociální oblast a další společenské projekty

V rámci sociálně zdravotní komise se v průběhu prvního pololetí budeme věnovat přípravě projektu senior taxi, které bychom chtěli spustit ideálně od 1. září. V rámci projektu Tvoříme Dobříš nám z loňského roku zbyl dluh v rámci realizace pumptracku, jehož první část by měla vzniknout na jaře. Také uspořádáme v rámci místní Agendy 21 a Zdravého města přednášku o komunitních zahradách, která by měla předcházet založení takové zahrady i v Dobříši.

Foto: DH, archiv města,
archiv Tvoříme Dobříš, www.brdman.cz



Předchozí článekDobříšské listy – únor 2023
Další článekPLÁNY A PROJEKTY VEDENÍ MĚSTA DO ROKU 2023