14.1 C
Dobříš
Čtvrtek, 2 května, 2024
Domů Blog Strana 118

Potkani v biotejneru

Bioodpady tvoří přibližně třetinu hmotnosti domovních odpadů, který končí na skládkách, kde se dál rozkládá na methan (skleníkový plyn). Obce řeší třídění bioodpadů u bytových domů různými způsoby. Jednou z variant jsou takzvané hnědé nádoby, které jsou sice nejkomfortnějším, ale také nejdražším řešením. Ke svozu bioodpadů potřebujete mít speciální techniku (obyčejné popelářské auto nestačí), speciální nádoby (hnědé popelnice mají odvětrávání) a za ukládání kompostu na kompostárnu se subjektu často platí. Navíc ze zkušeností z jiných obcí víme, že v hnědých popelnicích u bytových domů končí velmi často odpad, který do nich vůbec nepatří. Kompostárny pak nechtějí tento odpad brát a ten je následně stejně uložen na skládce.

Město Dobříš i z tohoto důvodu zvolilo variantu takzvaného komunitního kompostování, která je postupně zaváděna u bytových domů. Aktuálně probíhá další vyhodnocovací období sběrné sítě biotejnerů (v současnosti je ve městě instalováno 10 ks). Velké kompostéry jsou postupně sváženy a obsah je kontrolován a vyhodnocován. Již teď víme, že zájem o biotejnery je veliký a jejich kapacita nestačí. Doba nezbytná k vytvoření kvalitního kompostu je jeden rok. Nyní jsou biotejnery sváženy 2× i vícekrát ročně.

Nedozrálý kompost město sváží do nejbližší kompostárny, kde je kompostovací proces dokončen. Velkou část hmotnosti bioodpadu (až z 80 %) tvoří voda, která se kompostovacím procesem pozvolna uvolňuje. V biotejnerech, které jsou nadměrně rychle naplňovány, se kompostovací proces zastavuje a dochází k zahnívání, které často doprovází zápach. Tyto biotejnery průběžně doplňujeme o takzvaný uhlíkatý materiál (piliny, sláma, štěpka) a urychlovač kompostování, který proces opět rozbíhá. Co se týče čistoty obsahu biotejnerů, tak bohužel musíme konstatovat, že lidé se nezdráhají do biotejneru vhazovat kuchyňské zbytky v igelitových sáčcích, rostliny i s květináči, zeleninu či ovoce v původních obalech z obchodu aj. Jeden z kompostérů byl plný ořechů, kaštanů a kokosů, které se opravdu do roka nestačí rozložit. Do kompostérů nepatří ani posečená tráva či odpad z moštování jablek. Tyto odpady kompostovací proces v biotejneru úplně zastaví a rychle nastupuje opět zápach a nepříjemný hmyz. Velmi nemile nás pak překvapila potkaní rodinka, která se v jednom z biotejnerů zabydlela přes zimu. Biotejnery jsou ve spod i po stranách zajištěny silnou drátěnkou s jemnými oky. Hlodavci se tak museli do kompostérů dostat hořejším vhozem. Okamžitě jsme situaci začali řešit s výrobcem, který přislíbil lepší zabezpečení. Zatím se jedná o jediný případ za uplynulé dvouleté období. V tomto biotejneru se současně nacházelo velké množství kostí od masa, které do kompostéru nepatří! Dovolujeme si hádat, že právě kosti do biotejneru potkany přilákaly. Kompostéry jsou určeny ke kompostování biologicky rozložitelných odpadů z bytových domů: ovoce (vyjma citrusů), zeleniny, pokojových květin i se substrátem, podestýlky pod drobné mazlíčky (nikoliv však steliva pro kočky), pečiva, příloh, kávové sedliny, čajových sáčků, proložek od vajec.

Vydat se cestou komunitního kompostování je možná na rozdíl od hnědých nádob varianta třídění bioodpadů složitější, ale pokládáme ji za udržitelný způsob, který do budoucna, až bude síť kompostérů dostatečně hustá, přinese své ovoce. Komunitní kompostování je forma předcházení vzniku odpadů, kdy z „odpadu“ vytvoříme něco, co se dá použít v místě jeho vzniku. Věříme, že kompost z biotejnerů bude sloužit nejen pro hnojení veřejné zeleně, ale lidé si z nich budou moci nabrat kompost pro své zahrady či balkony. Proto město aktuálně připravuje žádost o dotaci na pořízení dalších 9 ks, které posílí aktuální síť.

Ing. Kateřina Rambousková, odbor výstavby a životního prostředí

Spuštění příjmu žádostí do 4. výzvy kotlíkových dotací

Ilustrační foto, zdroj freepik.com

Dne 6. 6. 2022 od 10.00 hod. bude spuštěn příjem elektronických žádostí pro 4. výzvu kotlíkových dotací.

Postup pro získání dotace žádosti:
1) Vyplnění a odeslání žádosti v elektronickém systému.
V tomto kroku se k žádosti nepřipojují žádné přílohy. Ke každé žádosti bude vygenerován unikátní kód a pořadové číslo žádosti. Datum a čas přijetí žádosti v elektronické podobě je rozhodující pro stanovení pořadí žádosti.

2) Doručení žádosti na adresu krajského úřadu, případně prostřednictvím datové schránky.
Nejpozději do 30 pracovních dní ode dne odeslání žádosti v elektronické podobě je žadatel povinen doručit:
a) vygenerovanou a podepsanou žádost v listinné papírové podobě se všemi náležitostmi a přílohami v obálce na adresu Krajského úřadu Středočeského kraje, Zborovská 11, Praha 5, PSČ 150 21, a to osobně do podatelny v úředních hodinách, které jsou zveřejněny na internetových stránkách Středočeského kraje, nebo prostřednictvím poštovních nebo kurýrních služeb. V případě doručení listinné papírové podoby žádosti prostřednictvím pošty či kurýrní služby je rozhodující datum doručení na Krajský úřad Středočeského kraje, nikoli datum předání zásilky poště či kurýrní službě k přepravě. Obálka s vygenerovanou žádostí musí být označena jménem, příjmením, adresou a PSČ konečného uživatele. Na obálce musí být uvedeno: Žádost o dotaci z Programu „Výměna zdrojů tepla na pevná paliva ve Středočeském kraji pro nízkopříjmové domácnosti – NEOTEVÍRAT“
nebo
b) vygenerovanou žádost ve formátu pdf spolu se všemi náležitostmi a přílohami ve formátu pdf prostřednictvím datové schránky na Krajský úřad Středočeského kraje; identifikátor datové schránky Středočeského kraje: keebyyf. Konečný uživatel zašle žádost prostřednictvím své vlastní datové schránky.

Každý, kdo si o dotaci požádá a splní podmínky, dostane peníze na výměnu kotle.

3) Povinné přílohy žádosti
a) Fotodokumentace původního kotle před výměnou, včetně štítku s uvedením typu a výkonu kotle, pokud na kotli je.
b) Kopie Dokladu o kontrole technického stavu a provozu stávajícího spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva s ručním přikládáním o jmenovitém tepelném příkonu 10–300 kW včetně, sloužícího jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění, tzn. původního kotle (kotle před výměnou) napojeného na otopnou soustavu. Dokument primárně slouží k potvrzení relevantní emisní třídy stávajícího zdroje.
c) Doklady prokazující přijatelnost fyzické osoby k podpoře z pohledu výše příjmů (např. daňové přiznání, potvrzení o příjmech, potvrzení o důchodu, potvrzení o dávkách a příspěvcích poskytovaných Českou správou sociálního zabezpečení nebo Úřady práce ČR).
d) Kopie smlouvy o zřízení běžného účtu u peněžního ústavu, popř. potvrzení o vedení běžného účtu u peněžního ústavu, na kterém bude uvedené jméno, příjmení,
trvalé bydliště a datum narození konečného uživatele. Běžný účet musí být založen na osobu konečného uživatele.

4) Povinnosti konečného uživatele
Konečný uživatel je povinen zrealizovat a dokončit dílčí projekt (tzn. výměnu starého kotle za nový zdroj) do 24 kalendářních měsíců ode dne podepsání smlouvy, nebo nejpozději do 31. 12. 2025, a to v té lhůtě, která z těchto dvou lhůt skončí dříve. Konečný uživatel je povinen doručit poskytovateli závěrečnou dokumentaci dílčího projektu do 30 kalendářních dnů ode dne ukončení dílčího projektu.
Konečný uživatel je povinen v rámci závěrečné dokumentace dílčího projektu doložit tyto dokumenty:
1) kopii faktur/daňových dokladů za zrealizované práce, dodávky a služby:
2) kopie bankovních výpisů dokládajících úhradu nebo potvrzení o transakci vydané bankou (originál bankovních výpisů si konečný uživatel uschová pro případnou kontrolu), v případě hotovostní úhrady doloží konečný uživatel kopii příjmového daňového dokladu nebo účtenky (originál si konečný uživatel uschová pro případnou kontrolu); příkazy k úhradě nejsou akceptovány;
3) doklad o ekologické likvidaci původního kotle – potvrzení ze sběrného dvora, sběrných surovin, výkupny kovů nebo firmy, která má dle obchodního rejstříku oprávnění k likvidaci kotlového tělesa, tj. k nakládání s odpady;
4) fotodokumentaci nového zapojeného zdroje tepla, u tepelných čerpadel je nutné předložit fotodokumentaci všech částí (venkovní i vnitřní jednotky); fotodokumentace musí být v ostré a jasné kvalitě;
5) kopii dokladu (protokolu) o instalaci a uvedení nového zdroje tepla do provozu;
6) kopii zprávy o montáži;
7) kopii protokolu o revizi spalinové cesty dle vyhlášky č. 34/2016 o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty v případě, že je novým zdrojem tepla spalovací zdroj (pozor, nejedná se o čištění a kontrolu spalinové cesty, ale o revizi spalinové cesty);
8) fotodokumentaci potvrzující kapacitu/velikost akumulační nádoby o minimálním objemu 55 l/kW instalovaného výkonu kotle v případě pořízení kotle pouze na biomasu s ručním přikládáním (včetně případného zásobníku TUV, pokud je tímto kotlem ohříván);
9) kopii osvědčení o profesní kvalifikaci osoby, která provedla instalaci nového zdroje tepla;
10) vyúčtování zálohy, pokud mu byla poskytovatelem poskytnuta.

Pro ty, kdo si s podáním žádosti nebudou vědět rady nebo nebudou disponovat potřebným vybavením pro podání žádosti, bude v jednotlivých krajích k dispozici asistenční pomoc.

V případě dotazů můžete kontaktovat také Kateřinu Kučerovou, v budově odboru výstavby a životního prostředí (nad Penny Marketem), druhé patro, kancelář č. 2.07, e-mail: kucerova@mestodobris.cz, tel. číslo: 318 533 369.

Odbor výstavby a životního prostředí, MěÚ Dobříš

Jindřiška Romba: V červnu na téma škol a návrhu řešení, jak rozpohybovat školskou komisi a pomoci ředitelům. Proč?

Školní rok se chýlí ke konci. Děti i my rodiče se těšíme na prázdniny. Všem přeji, aby načerpali energii a sílu do nového školního roku. Na dva měsíce si oddychneme od vyjmenovaných slov, počítání zlomků, vybavování si historických panovníků a vypustíme slepé mapy. Možná to bude vypadat scestně, ale přesto, že je červen, chci psát o školské komisi.

Na úvod: ředitel školy je v podstatě manažer. Na něm záleží, jaké trendy škola sleduje, kam se vyvíjí, jakým způsobem se vyučuje. Vede pedagogy a sám by měl být svojí pedagogickou praxí vzorem… Bohužel v současné době nemají ředitelé a ředitelky často tolik času věnovat se samotnému pedagogickému vedení, určovat trendy vzdělávání, plně a maximálně sledovat moderní způsob výuky.
Nedivím se jim. Ředitelé/ky zastávají ještě mnohé další agendy, o kterých se nám ani nesní, a buďme rádi, možná je to často i noční můra. Jen co se muselo zvládnout v posledních dvou letech, a ani integrace dětí z válkou postižené Ukrajiny rozhodně není procházka růžovým sadem.

Naše město s řediteli městských škol komunikuje, získává od nich informace a má snahu jim pomoci. Přesto bychom mohli najít ještě lepší a funkčnější model koncepční spolupráce.
Jaký? Školská komise = nárazový můstek a poradní orgán pro: 1. snížení administrativní zátěže ředitelů spočívající v pomoci a sjednocení účetní a ekonomické oblasti. Ředitel by neměl být přetěžován ekonomikou. 2. Dále by komise měla pomoci s kontrolou a revizemi nemovitého majetku a 3. měla by hrát důležitou roli v spolupodílení se na plánech podpory a rozvoje školy.
V dnešní vyhrocené době považuji za velmi důležité, aby všichni ředitelé navzájem sdíleli a poskytli součinnost v prevenci kriminality, právě například prostřednictvím školské komise. Na Dobříš se bohužel vrátil problém drog. A proč aktivně nepomoci školám s tímto faktem bojovat? (Jde o téma přesahující hranice škol.) Školská komise + policie + OSPOD + například klub Terén a jiní = účinnější způsob prevence.
A když už jsme u těch rovnic. Drogy v roce 2022 mají různé podoby a nejsou nesehnatelné. Děti by to takzvaně měly mít na talíři nejlépe obden.

Uchopíme-li výše zmíněná témata systematicky, mohli bychom pro ředitele získat větší prostor pro rozvoj pedagogického vedení a zvyšování kvality vzdělávání našich dětí a vnoučat.
Jednoduše řečeno: šťastný ředitel = úspěšná škola = spokojené děti a rodiče.

Jindřiška Romba, zastupitelka města Dobříše
Zdroj foto: archiv zastupitelky

ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35

Den Země na „staré škole“

Dne 22. dubna si každoročně připomínáme celosvětový Den Země, který je ekologicky motivovaným svátkem. Je dnem věnovaným naší planetě, a tím vlastně nám všem. Datum oslav je inspirováno původními dny Země, které se konaly při oslavách jarní rovnodennosti a oslavovaly příchod jara, nakonec bylo ale vybráno pozdější datum. Pro žáky naší školy byl na tento sváteční den připraven pestrý program. Děti prvního, druhého a třetího ročníku luštily křížovku, hledaly rozdíly. Řešily kvíz, přesmyčky a rébusy. Poznávaly rostliny a živočichy. Zemi složily básničku a nakreslily přáníčko. Od čtvrtého ročníku již byly úkoly složitější. Každý ročník se věnoval jednomu ze zadaných témat (Pták roku; Cestujeme vesmírem; Putujeme Dobříší a okolím; I cizí kraje jsou nám blízké; Multipolis aneb Přemýšlíme o sobě; Voda = život). Výsledkem jejich celodenního snažení se staly velmi zdařilé plakáty. Práci dětí zpestřila další stanoviště. V tělocvičně si mohly vyzkoušet svou obratnost na opičí dráze a dovednosti při poskytování první pomoci. Ve školní budově si zopakovaly pravidla při třídění odpadu. Pro žáky devátého ročníku byly připraveny pokusy s destilovanou, minerální a dešťovou vodou. Děkujeme všem za odvedenou práci.

Jitka Hadamovská a Matěj Velebil


Úspěchy v okresních kolech fotbalových turnajů

V měsíci květnu proběhlo několik fotbalových utkání na okresní úrovni. Naše škola hrála 4. května okresní kolo v Minifotbalu ZŠ v kategorii žáků 6. a 7. tříd a umístila se na skvělém 3. místě. Ve čtvrtek 5. května se v okresním kole Minifotbalu ZŠ dařilo družstvu v kategorii 8. a 9. tříd, které skončilo na skvělém druhém místě. Proběhlo také okresní kolo McDonald‘s Cupu, kde ve středu 4. května v nejmladší kategorii 1.–3. tříd naše družstvo obsadilo skvělé čtvrté místo v okrese. V dalším turnaji v úterý 10. května v kategorii 4.–5. tříd obsadilo naše družstvo skvělé 2. místo. Všem hráčům gratulujeme ke skvělým umístěním a děkujeme za reprezentaci školy.

Pavel Hadraba


Novinky z kroužku japonštiny

V prosincovém čísle jsme psali, že jsme v letošním školním roce na naší škole otevřeli kroužek japonštiny. Nyní přinášíme další zprávy. Kromě výuky samotného jazyka se seznamujeme i s japonskými reáliemi, ať už se jedná o japonskou kuchyni, kulturu či život v dnešním Japonsku.
V rámci těchto aktivit jsme před Vánocemi uspořádali „suši párty“. Žáci připravili suši vlastní výroby. Někteří žáci měli zkušenosti s přípravou suši již z domova. Ti nás obohatili o nové recepty. Jiní vyráběli suši poprvé. Párty jsme si ale všichni společně užili a veškeré připravené suši lahodilo nejen chuti, ale i oku.


Dalším zajímavým zpestřením našich japonských setkání byl videohovor do Tokia s významným českým japanologem panem Petrem Holým. Petr Holý žije již dlouhá léta v Japonsku, ale některým občanům Dobříše jistě není neznámý, neboť je to dobříšský rodák, absolvent naší základní školy a Gymnázia K. Čapka. Pan Holý si s námi velmi rád popovídal i proto, že vinou pandemických opatření se za poslední dva roky domů na Dobříš nedostal. Celý asi hodinový rozhovor probíhal ve velmi přátelském duchu, žáci se na příklad dozvěděli o životě v současném Japonsku či o možnostech studia japonštiny. Děkujeme a těšíme se zase někdy na viděnou!
Studium japonštiny obnáší nejen zvládnutí výslovnosti, slovní zásoby a gramatiky, ale také systému písma, který patří k nejsložitějším na světě. Japonština totiž používá kombinaci čínských znaků (kandži) a dvou fonetických slabičných abeced (hiragana a katakana), v některých případech i latinku (rómadži). Nejvíce používanou slabičnou abecedu hiraganu si někteří zdatní žáci již osvojili téměř celou. Postupně se seznamujeme i se znaky převzatými z čínštiny. Jejich psaní trénujeme například formou kaligrafie, která je mezi žáky velmi oblíbená.

Alexandra Kubátová

2. ZŠ Dobříš

Jarní výlety a akce na 1. stupni

Květen a červen jsou ve školním roce tradičně věnovány nejenom učení ve škole, ale děti i pedagogové se těší hlavně na výlety a mimoškolní aktivity. Děti z prvního stupně v květnu zavítaly do plzeňské zoologické zahrady a do Prahy do Národního muzea a do knihovny Strahovského kláštera.

Zoologické zahrady a vůbec pozorování zvířat patří mezi velmi oblíbené dětské činnosti. V zoo si děti prohlédly nejenom zvířata, ale rozšířily si i znalosti ze světa rostlin, protože mezi jednotlivými pavilony a ohradami tamější zoo jsou záhony plné květin a keřů, které v tomto období tak nádherně kvetou a jsou plné barev.

Třídy, které navštívily Národní muzeum, byly obohaceny o prohlídku historické budovy a prohlédly si Prahu z výšky. Vystoupaly totiž do prosklené kopule, odkud je nádherný výhled na střechy okolních domů i na vzdálenější pražské památky. Třídy, které si udělaly výlet na Strahov, si prošly historické sály plné knih, glóbusů, obrazů a soch a byly nadšené hlavně ze skrytých schodišť schovaných v útrobách knihovny, obdivovaly staré cenné tisky a po prohlídce interiérů si udělaly i procházku k Petřínské rozhledně a do sadů v okolí kláštera.
Všechny výlety nám přišly velmi zajímavé. Poznatky, které na výletech žáci získali, jistě využijí k rozšíření svých znalostí v různých předmětech. V tomto školním roce jsme všichni na tyto akce natěšení i z toho důvodu, že poslední dva školní roky byly ovlivněny covidem a nebylo možné se těmto aktivitám věnovat v takovém rozsahu, na jaký jsme zvyklí.

Tereza Moslerová, tř. učitelka V.C


Co se děje ve školní družině?

Tento měsíc jsme se v rámci celoročního námětu „Z pohádky do pohádky“ zaměřili na „Kamarády z Večerníčku“. Vyrábíme pexeso, leporela a papírové loutky s touto tematikou. Také se hodně věnujeme sportovním a pohybovým hrám venku. Téměř v každém oddělení družiny máme nové kamarády z Ukrajiny, a tak se je snažíme zapojovat do všech našich činností. Sportovní hry a soutěže patří mezi ty nejoblíbenější. Proto jsme pro děti připravili sportovní odpoledne, při kterém si zahrály turnaj ve vybíjené a změřily si síly v přetahování lanem.

Klára Szabová, ŠD


Ekopobyt v MEVPIS Vodňany

Ve dnech 28.–29. 4. 2022 se pro vybrané žáky 7. a 8. tříd uskutečnil ekopobyt ve Vodňanech.
Pro skupinu 30 žáků byl připraven bohatý dvoudenní program v MEVPIS (Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany).


Navštívili jsme sádky, vysazovali candáty, lovili a zkoumali vodní plankton a pozorovali jednotlivé druhy ryb, a dokonce i raků.
Všem se program moc líbil a odnášíme si spoustu nových znalostí.

Hana Petráková Hartmannová a Daniela Malá


Sportovní úspěchy 2. ZŠ Dobříš

Zkušenosti, radost, napětí, odvaha, fair play, slzy, zklamání, zážitky, nové dovednosti, přátelství… Jen několik vybraných pojmů z mnoha prožitků našich reprezentantů na okresních soutěžích školní sportovní ligy. Velká gratulace za reprezentaci naší školy a města Dobříš patří nejen žákům, ale také učitelům a trenérům!

Skvělé výsledky v krátkém shrnutí zde:
• 1. místo okres – MINIBASKETBAL, chlapci 4. až 5. třída (Příbram)
• 1. místo okres – ODZNAK VŠESTRANNOSTI, družstva 2. stupeň (Sedlčany)
• 1. místo okres – BASKETBAL, chlapci 8. až 9. třída (Příbram)
• 1. místo okrsek – FOTBAL, chlapci 4. až 5. třída (Dobříš)
• 1. místo okres – ATLETIKA, dívky družstva 8. až 9. třída (Dobříš), těšíme se na krajské kolo v Kolíně 25. 5.
• 1. místo okres – ATLETIKA, chlapci družstva 8. až 9. třída (Dobříš), těšíme se na krajské kolo v Kolíně 25. 5.
• 2. místo okrsek – FOTBAL, chlapci 1. až 3. třída (Dobříš)
• 2. místo okres – ATLETIKA družstva, dívky 6. až 7. třída (Dobříš)
• 2. místo okres – ATLETIKA družstva, chlapci 6. až 7. třída (Dobříš)
• 2. místo okres – FOTBAL, chlapci 4. až 5. třída (Příbram)
• 2. místo okres – FOTBAL, chlapci 6. až 7. třída (Příbram)
• 3. místo – BASKETBAL, chlapci 6. až 7. třída (Příbram)
• 7. místo kraj (postup) – BASKETBAL, chlapci 8. až 9. třída (Nymburk)
• 12. místo kraj (postup) – ODZNAK VŠESTRANNOSTI, družstva 2. stupeň (Slaný)
• 4. místo okres – VOLEJBAL, 6. až 9. třída dívky (Příbram)
• 4. místo okres, postup (skupina) – FOTBAL, chlapci 1. až 3. třída (Dobříš)
• 5. místo (skupina) – FOTBAL, chlapci 8 až 9. třída (Příbram)
• 7. místo – BASKETBAL, dívky 8. až 9. třída (Příbram)
• 7. až 9. místo – VYBÍJENÁ, chlapci 4. až 5. třída
• 7. až 9. místo – VYBÍJENÁ, dívky 4. až 5. třída


Cvičíme s ukrajinskými dětmi!

Naše škola jako jediná na Dobříši pracuje s mnoha dětmi, které k nám se svými rodiči uprchly z Ukrajiny. Učitelé naší školy jim poskytují školní zázemí, vzdělání a doučování českého jazyka. I ve sportu pro ně máme projekt, kde se učitelé tělocviku snaží o výuku v komunitní skupině ukrajinských dětí. Výuka pohybových dovedností, her a stmelování kolektivu probíhá s menší jazykovou bariérou, kterou se nám pomocí angličtiny a ruštiny daří, mnohokrát s úsměvem, překonávat.

Michal Ciboch

Týden v Trnce plný projektů

Začátek května se v Trnce nesl ve znamení projektové výuky. Všichni žáci a žákyně druhého stupně se na týden v rámci svých ročníků zapojili do práce na tematických projektech. Šesťáci pracovali na tématu Stromy. Užili si bádání v lese, prožili vědecký den nazvaný „Stromy a voda“ a navštívili lesní školku v Mokrovratech, kde se naučili poznávat různé druhy dřeva, pomáhali se stavbou dřevěného plotu a uvařili si oběd na ohni. Zakončovalo se výstavou na zahradě Trnky, kde jsou umístěny sochy z různých druhů dřeva doplněné o další informace o stromech, a také shrnutí uskutečněných aktivit. Na školní zahradě šesťáci nově zasadili jedlý kaštan a fíkovník.

Projekt sedmé třídy Kameny zmizelých má dlouhodobý charakter a sedmáci na něm začali pracovat již před nějakou dobou. Je koncipovaný jako pátrání po osudech dobříšských židovských rodin Fleischmannových a Popperových. Tématu se věnovali v dějepisu, výchově k občanství, českém jazyce a literatuře a ve výtvarné výchově. Dozvídali se o souvislostech holocaustu, zkoumali databáze jeho obětí a zjistili, kolik dobříšských Židů bylo deportováno a kolik jich zahynulo. Četli vyprávění pamětníků, kteří přežili, dozvěděli se, co byly norimberské zákony a jak byl život českých Židů od roku 1939 postupně omezován. Také navštívili dobříšský židovský hřbitov a setkali se s paní Zorou Rysovou, která se významně podílela na jeho záchraně. V Terezíně se seznámili s osudy konkrétních dětí a nakonec instalovali výstavu v bývalé dobříšské synagoze (kulturním domě) zachycující proces bádání a sběru informací. Do konce června si na ní můžete přečíst také texty k obrazům výtvarníka Heshama Malika, který se tématem holocaustu a přeživších dlouhodobě zabývá a se kterým měli naši žáci možnost se osobně setkat.

Osmáci pracovali na tématu Globální problémy a seznamovali se s tím, jak lze globální problémy řešit na lokální úrovni. Rozdělili se do dvou skupin, jedna se zabývala takzvanou fast fashion (rychlou módou) a tím, jak tento byznys funguje a jaké jsou jeho alternativy. Druhá skupina zpracovávala téma přírodních katastrof a jejich vliv na klima a celkový život na Zemi. Ve spolupráci s dobříšským Domem nad vodou došlo pod vedením Noemi Trojanové i na up-cycling – šití nových kousků ze starých oděvů nebo na dobrovolničení na pastvině. Z obou skupin vzešly zajímavé výstupy ve formě prezentací, posterů nebo scének. Všechny děti si z projektového týdne odnesly spoustu zážitků, inspirace i námětů k zamyšlení.

Adéla Sauerová


Hledáme pamětníky, kteří si vzpomínají na židovské obyvatele Dobříše

Vážení občané Dobříše,
v rámci projektu Kameny zmizelých pátráme v ZŠ TRNKA už druhým rokem po osudech židovských dobříšských rodin. Hledáme fotografie, dokumenty, příběhy nebo vzpomínky na židovské rodiny, které žily před 2. světovou válkou v Dobříši a okolních obcích.
Ukázalo se, že vypátrat informace o těchto rodinách není snadné, proto se na vás obracíme s touto prosbou. Jakákoliv vzpomínka či dokument nám významně pomohou v našem bádání. V případě zájmu nás neváhejte kontaktovat na e-mailové adrese: klvacovapetra@zstrnka.cz. Za vaši pomoc děkujeme.

Žáci sedmé třídy ZŠ TRNKA

SOU Hluboš v projektu Erasmus+

SOU Hluboš, včetně jeho odloučeného pracoviště Dobříš, se úspěšně zapojuje do mezinárodních aktivit v rámci programu Erasmus+. Tento program podporuje spolupráci a mobilitu ve všech sférách vzdělávání a v odborné přípravě. Projekt v tomto programu byl plánován na období roků 2019–2021. Škola se zapojila do aktivity mezinárodní mobility žáků i pedagogických pracovníků. Našimi partery v zahraničí byly tři školy na Slovensku v Prešově.

Jednalo se o Střední odbornou školu technickou, Střední odbornou školu dopravní a o Střední odbornou školu služeb. Průběh realizace ovlivnil covid-19, kdy jsme museli operativně řešit přesunutí termínů jednotlivých stáží, reagovat na požadavky epidemických opatření pro účastníky atd. Realizaci projektu jsme byli nuceni prodloužit o jeden rok. I přes vzniklé problémy se projektu zúčastnilo 48 žáků a 11 pedagogických pracovníků školy. Stáže pro žáky byly organizovány na 4 týdny, pro pedagogické pracovníky na 1 týden. Žáci v učňovských oborech Automechanik, Kadeřník, Truhlář a studijním oboru Kosmetické služby v průběhu stáže získávali nové odborné dovednosti v partnerských školách a odborných firmách. Také u nich došlo k rozviji osobních zkušeností a dovedností. Zvýšily se u nich kompetence pro jejich budoucí odbornou činnost a došlo i ke zvýšení jejich osobnostního rozvoje.

Pedagogičtí pracovníci při odborné stáži získávali nové informace o způsobu odborného vzdělávání v partnerských školách, zúčastňovali se vyučovacího procesu, vyměňovali si vzájemně zkušenosti, diskutovali o problémech odborného vzdělávání. Na základě příkladů dobré praxe u partnerských škol zařazují nově získané zkušenosti do své činnosti nebo činnosti školy.

Realizace projektu má pozitivní dopady na žáky školy, pedagogické pracovníky školy a na všechny zainteresované partnerské organizace. Proto plánujeme v této projektové činnosti pokračovat a SOU Hluboš zpracovala a podala novou žádost na realizaci zahraničních odborných mobilit.

Ing. Oldřich Půlkrábek

Zprávy z Lidické

Rozloučení se zimním časem oslavili žáci naší školy tradičními čarodějnicemi a do jarních aktivit se zapojili spolu s ostatními úklidem města na akci Den Země.
Všeobecný „hlad po kultuře“ i v průběhu května sytíme návštěvou divadla v Praze (U22), kam jsme jeli ve spolupráci s mníšeckou školou, návštěvami besed v místní knihovně a taktéž návštěvou oceňovaného filmu Zátopek v kině v Příbrami.
A na co se můžeme těšit? Jistě na celoškolní výlet do ZEMĚRÁJE, třídní projekty a na největší radost všech: na prázdniny!

Mgr. Eva Burešová


Speciální školství na Dobříšsku

Škola v Lidické přivítala děti u proběhlých zápisů do 1. ročníku a i s přestupy do dalších ročníků se počet žáků stále zvyšuje. Ukázalo se, jak je zdejší škola zřízená podle paragrafu 16 školského zákona v současné době pro mnohé děti potřebná, jak důležitý je individuální přístup k těmto dětem a vlastně i obecně jak velký nárůst vývojových poruch učení a chování, poruch autistického spektra, mentálního a kombinovaného postižení mezi školáky doopravdy je.
Potřeba speciálního školství na Dobříšsku se datuje od roku 1942 a naše škola v Lidické vlastně navázala na pomocnou třídu zřízenou v době II. světové války v budově měšťanské školy chlapecké na náměstí Komenského.
Dne 22. 6. 2022 jsou zájemci zváni na den otevřených dveří. Srdečně vás zveme.

Mgr. Eva Burešová


Den Země v Lidické

Oslavy Dne Země připadly v letošním roce na pátek 22. 4. 2022. Naše škola se tématu ochrany přírody věnovala již v úterý 19. 4. 2022, a tak jsme po návratu z velikonočních prázdnin skočili rovnýma nohama do povídání o ekologii, tvoření myšlenkových map a nástěnných plakátů. Zopakovali jsme si to, co už o ochraně životního prostředí a třídění odpadu víme, a přidali nové poznatky a informace. A abychom nezůstali jenom u teorie, vydali jsme se, vybaveni rukavicemi a pytli, do okolí školy a snažili se ulicím a parkům ulevit od všeho, co do nich nepatří.


V pátek 22. 4. 2022 jsme navštívili hřiště B. Němcové, kde se konaly oslavy Dne Země s tématem „Rozkvetlá Dobříš“. Děti se aktivně zapojily do plnění úkolů na jednotlivých stanovištích, zaskákaly si na nafukovacích hradech a s nadšením přijaly možnost posadit se do skutečného bagru. Obrovskou radost měly z odměn v podobě balonků a létajících talířů. Musím tuto akci zhodnotit jako velice povedenou a všem, kteří ji připravili, patří velké dík.

Mgr. Libuše Kabylová, DiS., koordinátor EVVO

Knihovna: sestra Angelika, výtvarná dílna i piknikový bazar – letos trochu nově!

MDU: Sestra Angelika Pintířová Foto: Roman Vlk

Milí čtenáři a návštěvníci knihovny, prázdniny jsou za dveřmi a knihovna vám čekání na ně ráda zpříjemní nabídkou svých služeb a programů. V otvírací době knihovny si též můžete odpočinout v naší venkovní čítárně – RELAX BOoXu, kde pro vás stále doplňujeme zásobu bazarových knih k prohlížení i odnesení zdarma domů. A co dál?


KNIHOVNA PRO UKRAJINU

1) SBÍRKOVÁ KASIČKA
Městský úřad Dobříš pořádá veřejnou sbírku na pomoc běžencům, jednu z kasiček najdete také v knihovně.

2) PŘIJĎ SI HRÁT I ODPOČINOUT DO KNIHOVNY! – každé úterý od 16.00
Děti, které se nečekaně octly v novém, neznámém světě, mají na Dobříši místo, kam mohou šest dní v týdnu – samozřejmě zdarma. A každé úterý od 16.00 se jim budou věnovat knihovníci – program se bude měnit podle věku a potřeb dětí. Hry pro malé i větší děti, pomoc s prvními českými slovíčky, prohlížení knížek, X-box, virtuální realita, deskové hry, puzzle, jednoduché pohádky,… Kroužek bude v době letních prázdnin uzavřen.

3) ČEŠTINA PRO CIZINCE – kurz zdarma
Pořádáme již tři kurzy českého jazyka pro dospělé a mládež – o volných termínech se informujte v knihovně.


A co vám nabízíme v červnu?

MDU: Sestra Angelika Pintířová – čtvrtek 2. 6. od 17.00

Sestra Angelika je česká řeholnice. Diecézní ředitelka pro Papežská misijní díla, vychovatelka ve výchovném ústavu, moderátorka rozhlasového pořadu, lektorka dramatické výchovy, jedna z řádových sester, které pečovaly o prezidenta Václava Havla v závěru jeho života… Co to znamená být boromejkou v 21. století? Jaká je historie a současnost její kongregace? Vstupné 60 Kč.

Knihomrně – pondělí 6. 6. od 10.00

Nikdy není příliš brzy na to, abychom svému dítěti začali pomáhat k jeho budoucím dobrým učebním výsledkům! A v knihovně to jde zábavnou formou.

Pětina českých dospívajících nedokáže číst s porozuměním a dobře se orientovat v textu. Pokud jde o učně, na úrovni funkční negramotnosti je 60 procent z nich. Čtení je primárně jazyková dovednost, která vzniká a prohlubuje se v rodině již v raném věku. A náš speciální program pro děti (zejména) od 0 do 5 let tomu může napomoci. Rytmy, říkanky, písničky, pohádka a pohybové i další různorodé prvky. Pravidelně jednou měsíčně, vstup volný. Program trvá zhruba 40 minut. V tomto termínu můžete přijít bez ohlášení – nebo se nám ozvěte na knihovna.dobris@seznam.cz, popř. na tel. č. 777 299 044, nabídneme vám místo ve skupině se stejně starými dětmi.

Výtvarná dílna s Jíťou: Mořská girlanda – pondělí 6. 6. od 12 do 17 hodin

Taky už cítíte vůni moře a písku na dálku? To zoufalé čekání na prázdniny vám pomůže překlenout mořská girlanda, kterou si u nás vyrobíte s Jítinou pomocí. Vstup volný, materiál zdarma.

Piknikový knižní bazar – úterý 21. 6. 12.00–18.00

Bazar s knihami všech žánrů a oborů na trávníku před knihovnou! Stovky zajímavých titulů pro děti i dospělé. Šplouchací bazének, pétanque, kuželky, soutěžní hra pro děti, výtvarná dílna, výměnný swap bazárek nepotřebného oblečení, domácí občerstvení. Přijďte posedět na dece, nakoupit skvělé čtení za pár korun, či dokonce nabídnout k prodeji vaše vlastní, již nepotřebné knihy. V případě nepříznivého počasí se akce koná uvnitř v knihovně.

A na závěr upozornění:
KNIHOVNA O PRÁZDNINÁCH:

Obě půjčovny (pro děti i pro dospělé) jsou od 1. 7. do 31. 8. otevřeny takto:
úterý 8.00–18.00, středa 8.00–17.00, sobota 9.00–12.00, v pátek 1. 7. je tedy knihovna již zavřena.
Ve dnech státních svátků – úterý 5. 7. a středa 6. 7. – je knihovna zavřena.

Milí čtenáři, přejeme vám krásný konec jara i začátek léta, a nezapomeňte si na prázdniny nachystat pár pěkných knih!

Romana Bodorová

Letní Kino na kolečkách v Dobříši

Pokud jste fanoušky filmu a libujete si v letním počasí, máme pro vás skvělou zprávu!
Do našeho města opět míří letní Kino na kolečkách a my si tak budeme moci užít filmové zážitky pod širým nebem v krásném prostoru zámeckého anglického parku.

Tradičně chystají organizátoři promítání nové české komedie, kde se bude vybírat mezi filmem Kdyby radši hořelo, Střídavka a Po čem muži touží 2. „Rádi bychom, aby se také promítala jedna pohádka pro děti. Program a čas promítání bude upřesněn na webu města,“ dodala za město Dobříš paní Radka Brožová.

V hledišti dobříšského letního kina se setkáme ve středu 29. června, ve středu 27. července a ve středu 24. srpna (změna programu vyhrazena – dle vládních opatření).
Ke sledování filmů pod širým nebem vás zve město Dobříš a Kino na kolečkách.

Zpracovala DH