Fenomén zápisové turistiky



Problematika takzvané zápisové turistiky není nové téma. V celé České republice jde o fenomén dobře známý. Dobříš není výjimkou. Obě základní školy zajišťují vzdělávání žákům z Dobříše a samozřejmě také žákům z okolních obcí v blízkosti Dobříše, tzv. ORP Dobříš.

V současné době panuje trend migrace obyvatel do menších obcí. Blízké okolí Dobříše na rozdíl od města Dobříš dle demografických dat narůstá, což vyžaduje nejen doprovodnou infrastrukturu, ale i zvýšení kapacity základních škol. V našem ORP Dobříš se jedná zejména o kapacitu druhého stupně (první stupně jsou povětšinu zajištěny školami okolních obcí). Dobříšské základní školy se začínají potýkat se svojí rejstříkovou = administrativní kapacitou.

Problémy spojené s kapacitou škol aneb Co není vidět na první pohled!

Není kapacita jako kapacita. I tady narážíme na známý fakt realita vs. administrativa. Reálná kapacita školy není nafukovací. Legislativně je stanoven maximální počet žáků ve třídě na třicet. Bude-li ale žáků na jednu třídu připadat více, existují následující možnosti:
– Rozdělit jednu třídu na dvě části, to ale vyžaduje další prostor. Realita v současné době může být například taková: ZŠ má celkem pět pátých tříd, ze kterých se příští rok stanou šesté třídy. Někteří žáci z nich odejdou na víceletá gymnázia. Tím uvolní pár míst pro nové žáky. Těch se ale ve skutečnosti bude do šestého ročníku hlásit více (právě z přilehlých obcí, které na přístavbu nové školy přispěly a jejich nárok je do určité míry oprávněný). Část žáků tak doplní uvolněná místa a ti, kteří se nevejdou do stávajících tříd, vytvoří třídu novou. Bude tak potřeba další místnost. Z obav, že na ně nezbude místo, se rodiče často rozhodují k přestupu žáka třeba již v průběhu třetího ročníku. To zapříčiní nucené navýšení počtu žáků v příslušné třídě, nebo opět rozdělení tříd. A rázem se učí čeština v kabinetu chemie. A odborné učebny tak již vždy neslouží k výuce předmětů, pro něž byly vytvořeny, navzdory vybavení odbornými pomůckami.

– Jak může ředitel školy nakládat s převisem žáků? Zažádá zřizovatele (město) o navýšení kapacity dané třídy, může až na 34 žáků. Domnívám se, že v takovém počtu jde ovšem kvalita vzdělávání na úkor kvantity. A když se do tohoto započítají žáci s potřebou podpůrných opatření, inkluze?

A tomuto kapacitnímu problému nahrává i „zápisová turistika“, kdy se dětem/žákům na čas zapíše trvalé bydliště na Dobříši, čímž je jim zajištěno přijetí do dobříšských škol na jakémkoli stupni. Tím ubývá kapacita pro přijímání žáků nejen na druhý stupeň (6. třídy), ale snižujeme tím šance i dobříšským prvňáčkům. Obce, které mají zřízenou základní školu, byť i prvostupňovou, jsou pro žáky velkou výhodou.
Situaci se všemi starosty na území Dobříšska a Novoknínska detailně známe a hledáme řešení. Nechceme, aby kvalitu vzdělávání poškozovala přeplněnost tříd. Učit třídu prvňáčků v kabinetu anebo každý den zvládnout kvalitně naučit 34 sedmáků. Při tom všem pak také zohledňovat individuální studijní potřeby žáka, jak to vyžadují současné normy. Těžký úkol. Kapacita dobříšských škol je zatím dostatečná. Potřeba je však i podpory od vás, rodičů. Zapisovat děti/žáky do dobříšských škol v průběhu školního roku, třeba i do nižších ročníků, či jim na chvíli přehlásit trvalé bydliště na Dobříš není účelné. Ubírají se tím místa nejen pro děti/žáky nastupující na druhý stupeň, ale i dobříšským prvňáčkům.

Jindřiška Romba,
místostarostka města Dobříše



Předchozí článekŘešíte přestup dítěte do jiné školy?
Další článekProgramy o vodě ve školách i na zámku Dobříš