Během prosincového zasedání Zastupitelstva města Dobříše, které proběhlo ve čtvrtek 14. prosince 2023, byly schváleny důležité body týkající se budoucího rozvoje města.
V úvodní části byly nejprve schváleny informace týkající se činnosti jednotlivých výborů. Mezi nejvýznamnější schválené body prosincového jednání pak patřilo schválení rozpočtu města na rok 2024, vyhodnocení akčního plánu za rok 2023 a schválení návrhu akčního plánu na rok 2024 z Programu rozvoje města Dobříše. Kromě těchto bodů nebyly schváleny vyšší měsíční odměny neuvolněných členů zastupitelstva, předsedů a členů výborů a komisí a radních, jak umožňuje nová legislativa reagující na inflaci s tím, že z „ušetřených“ peněz byla schválena vyšší měsíční odměna neuvolněné místostarostky, která ač pracuje pro město na plný výkon, zůstává neuvolněnou místostarostkou. Byla také schválena smlouva o kontokorentním úvěru, který může dočasně překlenout nedostatek finančních prostředků během roku 2024, může pomoci při případném výpadku příjmů nebo na pokrytí výdajů, například pokud by město dostalo příležitost koupit pozemek pro výstavbu nové požární zbrojnice.
Dále bylo schváleno rozpočtové opatření č. 5/2023, včetně přehledu o plnění příjmů a čerpání výdajů k 30. listopadu 2023, obecně závazná vyhláška o zákazu konzumace alkoholických nápojů, převod vlastnictví pozemku p. č. st. 4146 a nově vznikajícího pozemku p. č. 950/32 oddělovaného z pozemku p. č. 950/1, vše v k. ú. Dobříš.
Nicméně ne všechny body zasedání získaly podporu zastupitelů. Zamítnuty byly návrhy na zrušení obecně závazných vyhlášek č. 2/2023 a č. 7/2023, týkajících se daně z nemovitých věcí a místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství. Také byla zamítnuta žádost společnosti Dopravní Stavby Silnic, s. r. o., o splátkový kalendář na smluvní pokutu za nedokončení rekonstrukce ulice Žižkova a Čs. armády.
Zastupitelstvo vzalo také na vědomí pozvánku na valnou hromadu spol. Střediska zdraví, spol. s r. o., a delegovalo starostu města, aby se valné hromady účastnil a hlasoval pro navržená usnesení.
Zastupitelé schválili klíčové body, které významně ovlivní budoucí fungování města. Tato spíše nepopulární rozhodnutí zastupitelů však představují základní kameny pro ekonomickou stabilitu města v následujícím roce.
Videozáznam z celého jednání dobříšského zastupitelstva můžete zhlédnout přes YouTube na kanále dobristv.
Na červnovém zastupitelstvu schválili zastupitelé zvýšení místního koeficientu daně z nemovitosti v Dobříši. Od 1. 1. 2024 se zvyšuje místní koeficient z 1 na 3 pro celé město. Pro dvě průmyslové zóny Dobříš sever (Doosan Bobcat, Van Leeuwen, Energon aj.) a Sv. Anna (spedice Kulda, KK Technoing) se místní koeficient zvyšuje z 1 na 5. Na podzim odsouhlasil parlament a následně prezident podepsal změnu zákona o dani z nemovitosti, kterým se nad rámec místního koeficientu v celé ČR zvyšuje daň v průměru 1,8krát. Ve výsledku tak pro celé město od r. 2024 platí koeficient 3 × 1,8 = 5,4. Pro dvě průmyslové zóny pak 5 × 1,8 = 9.
Daň z nemovitosti se neměnila od r. 1998. Zde je srovnání zvýšení daně na modelových příkladech nemovitostí v Dobříši.
Modelovásituace Dobříš
Daň 2023
Daň 2024
Navýšení Kč oproti 2023
Byt 1+1, 45 m2
173 Kč
934 Kč
761 Kč
Byt 2+1, 80 m2
263 Kč
1420 Kč
1157 Kč
Rodinný dům, 2 patra, 101 m2, pozemek 200 m2
312 Kč
1 685 Kč
1 373 Kč
Rodinný dům, 2 patra, 154 m2, pozemek 807 m2
385 Kč
2 079 Kč
1 694 Kč
Rodinný dům, 2 patra, 250 m2, pozemek 600 m2
966 Kč
5 216 Kč
4 250 Kč
Investice do majetku města
Město se prostřednictvím usnesení zastupitelstva (zastupitelstvo č. 5/2023 z června 2023) zavázalo k tomu, že finanční prostředky, které získá z daně z nemovitosti, využije pro opravy a investice zvyšující kvalitu veřejného prostoru, a s tím samozřejmě související rekonstrukce infrastruktury, zejména dopravní a vodohospodářské. Tento jasný závazek tak je zohledněn i v plánu investičních akcí pro rok 2024.
Investiční akce na rok 2024
– Rekonstrukce chodníku v ul. Hostomická: kompletní oprava chodníku v úseku od ul. Čs. armády až po lokalitu Na Čihadlech, včetně úpravy autobusových zastávek před Masarykovým sanatoriem. Součástí je oprava kanalizačních šachet, výměna a doplnění veřejného osvětlení, doplnění mobiliáře. Cílem je kromě zlepšení velmi špatného technického stavu povrchu chodníku také zvýšení bezpečnosti chodců a úpravy provozu prostřednictvím dopravně-inženýrských opatření. Předpoklad finančních nákladů: 10 000 000 Kč – Obnova vodovodů a kanalizace v lokalitě Ligrus: pokračující práce na kompletní výměně vodohospodářské infrastruktury započaté v roce 2023. Stáří vodohospodářských sítí v této lokalitě je více než 40 let. Předpoklad finančních nákladů: 5 800 000 Kč – Stavební úpravy ul. Husova: dokončení rozpracovaného projektu z letošního roku spočívajícího v kompletní rekonstrukci vozovky, chodníků a veřejného osvětlení, zároveň s vybudováním nových parkovacích stání v uvedené lokalitě. Předpoklad finančních nákladů: 2 500 000 Kč – Stavební úpravy ul. Tylova: navazující projekt v lokalitě spočívající v kompletní rekonstrukci uvedené ulice, včetně úpravy křižovatky a napojení na ul. Příbramská, s cílem zlepšit dopravní bezpečnost. Předpoklad finančních nákladů: 5 300 000 Kč – Přeložky inženýrských sítí NN a VN v ul. Mánesova: přípravné práce pro budoucí kompletní rekonstrukci ulice (v plánu na r. 2025) týkající se přeložek elektrických kabelů nízkého i vysokého napětí tak, aby nepůsobily kolizi s plánovanými novými parkovacími stáními a vozovkou. Předpoklad finančních nákladů: 1 000 000 Kč – Rekonstrukce ul. Truhlářská: kompletní oprava ulice spočívající v rekonstrukci vozovky, v opravě vjezdů a parkovacích stání, úpravě veřejného osvětlení a v souvisejících sadových úpravách zeleně. Předpoklad finančních nákladů: 2 000 00 Kč – Vybudování nových chodníků v ul. Pražská: kompletní stavba chodníků v úseku od železničního přejezdu k čerpací stanici v křížení s ul. Březová. První etapa (pravostranný chodník) byla dokončena v roce 2023. V letošním roce je v plánu vytvoření levostranného chodníku, bezpečných přechodů pro chodce, míst pro přecházení, úprava vjezdů, výměna veřejného osvětlení a dopravně-inženýrská opatření s cílem zvýšení bezpečnosti provozu. Předpoklad finančních nákladů: 4 500 000 Kč – Obnova vodovodů a kanalizace v ul. Rukavičkářská a Nad Papežem: kompletní výměna vodohospodářské infrastruktury v uvedených lokalitách, jejíž stáří se datuje do let 1975–1980. Předpoklad finančních nákladů: 4 500 000 Kč – Oprava vozovky a chodníků v ul. Nad Papežem: oprava povrchů stávající komunikace od křížení ul. Rukavičkářská k místu napojení na již zrealizovanou opravu povrchů směrem na Vlašku. Akce proběhne v koordinaci s výměnou vodohospodářských sítí v tomto úseku. Předpoklad finančních nákladů: 2 700 000 Kč – Oprava vozovky a chodníků v ul. Rukavičkářská: oprava povrchů stávající komunikace od křížení s ul. Nad Papežem na napojení u ul. Na Zlaté stezce, včetně vybudování nového autobusového zálivu ve směru na Prahu. Předpoklad finančních nákladů: 3 000 000 Kč – Oprava ul. Nová: oprava povrchů stávající komunikace včetně úpravy vjezdů, chodníků a dosavadních parkovacích stání. Předpoklad finančních nákladů: 2 800 000 Kč – Oprava ul. Jasmínová: oprava místní komunikace v návaznosti na obnovu vodohospodářské sítě, včetně opravy chodníků a úpravy veřejného osvětlení a souvisejících sadových úprav. Předpoklad finančních nákladů: 2 000 000 Kč – Opravy komunikací v lokalitě Vlaška: opravy místních komunikací v chatové oblasti navazující na předchozí zrealizované úseky prostřednictvím penetrovaného asfaltového recyklátu. Předpoklad finančních nákladů: 1 000 000 Kč – Oprava chodníku v ul. B. Smetany: kompletní oprava povrchu chodníků, které jsou ve velmi špatném technickém stavu. Předpokládané finanční náklady: 500 000 Kč – Obnova vodovodů a kanalizace v ul. Jasmínová: výměna a oprava kanalizačního řadu v uvedené lokalitě, s napojením do ul. Jeřábová. Předpoklad finančních nákladů: 700 000 Kč – Prohloubení a regenerace vrtů v lokalitě Lipíže: investice do vodního zdroje klíčového pro zásobování obyvatelstva kvalitní pitnou vodou. Předpoklad finančních nákladů: 1 500 000 Kč – Rekonstrukce městského veřejného osvětlení: pokračující etapa kompletní modernizace bodů veřejného osvětlení za úsporné LED zdroje v celé lokalitě města včetně úpravy souvisejících spínacích bodů a rozvaděčů s cílem úspory elektrické energie. Předpoklad finančních nákladů: 8 700 000 Kč
Kromě konkrétních projektů (viz rámeček), které jsou připraveny ve schváleném rozpočtu roku 2024 k realizaci, bude město i nadále pečovat o společný veřejný prostor formou pokračujících úprav veřejné zeleně, doplňování městského mobiliáře, i drobnějších oprav částí chodníků v centru i v obytných čtvrtích. Tyto finance v řádech mnoha statisíců korun jsou zohledněny v provozní části městského rozpočtu. Další priority města jsou pak zaznamenány v Programu rozvoje města Dobříše, s výhledem realizace až do roku 2028, který je samozřejmě veřejně dostupný na webu města.
Rozhodnutí o zvýšení koeficientu daně z nemovitosti předcházela důkladná debata mezi koaličními zastupiteli. Debata byla vedena také na platformě finančního výboru zastupitelstva. Město mimo jiné vycházelo z nezávislé finanční analýzy, která je dostupná na webových stránkách města a která zvýšení koeficientu přímo doporučuje. V důsledku konsolidace veřejných financí, které jsou nezbytné pro budoucí udržitelnost veřejných rozpočtů na celostátní úrovni, bylo vládou ČR rozhodnuto, že konsolidační balíček nebude zásadním způsobem měnit rozpočtové určení daní směrem k posílení rozpočtů místních samospráv a krajů. Výměnou za to obsahuje schválený konsolidační balíček právě onu změnu zákona o dani z nemovitosti, kterou se nad rámec místního koeficientu v celé ČR zvyšuje daň v průměru 1,8krát, a zároveň byly poníženy příjmy města z daně z příjmu právnických osob. Rozhodnutí o zvýšení koeficientu na naší místní úrovni v Dobříši schválení konsolidačního balíčku předcházelo. Bylo motivováno snahou o to, aby město i v dalších letech mohlo financovat důležité investice do rozvojových projektů prospěšných obyvatelům Dobříše.
Průmyslové zóny
Se zástupci firem v průmyslových zónách, kterým se nejvíce zvyšuje daň z nemovitosti, jsme opakovaně jednali. Deklarovali jsme, že pro rok 2024 nechceme se schváleným nastavením daně hýbat. Pokládáme za správné, aby daň pro občany byla vypočtena pomocí nižšího koeficientu než pro firmy. Rozhodnutí Ústavního soudu z července 2023 dává městům možnost nastavit místní koeficienty mnohem podrobněji až na jednotlivé ulice a čísla popisná. Pro rok 2025 jsme připraveni s dobříšskými firmami jednat o úpravách koeficientů, tak aby lépe odpovídaly dopadům provozu firem na město, na silniční síť, na životní prostředí, ale také například zohledňovaly zapojení místních firem do společenského života.
Do kdy je třeba daň zaplatit
Daň z nemovitosti vybírá Finanční správa, která obyvatelům rozesílá složenky. Následně vybrané daně převádí na účet města. Městský úřad nevyměřuje daň a nezná jednotlivé částky, které platí majitelé dobříšských nemovitostí. Daň z nemovitosti je splatná do 31. května. Pokud je částka daně vyšší než 5 000 Kč, lze ji hradit ve dvou splátkách, první do konce května a druhá do konce listopadu.
Sociální aspekty daně
Drtivá většina dobříšských domácností je schopna zvýšenou daň zaplatit. Přesto skokové navýšení daně z nemovitosti může některé občany dovést do nesnází. Na tyto případy je připraven záchranný sociální systém. Úřad práce zahrnuje daň z nemovitosti do výpočtů v rámci systému pomoci v hmotné nouzi. Osoba takto postižená může požádat o příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení a mimořádnou pomoc. Výše příspěvku je stanovena tak, aby občanovi (rodině) zůstala částka na živobytí.
Máme zájem o slušnou debatu
Za radu města jsme opakovaně deklarovali zájem o nastavení daně i dalších aspektech městských financí diskutovat. Proto jsme opakovaně podpořili návrhy zařadit tento bod na jednání, i když o nastavení daně rozhodlo zastupitelstvo již v červnu. Proto předkládáme zastupitelům veškeré podklady. Zásadní analýzy a vstupy pro tvorbu rozpočtu jsou také průběžně zveřejňovány na webu města. Otázkou, jak financovat náklady na správu městského majetku, se také opakovaně zabývali členové finančního a kontrolního výboru. Jedná se o poradní orgány zastupitelstva povinně zřizované na základě zákona o obcích. Na práci v těchto výborech se však kolegové z ANO odmítají podílet. V debatě na prosincovém zastupitelstvu jsme se však dostali do jiné roviny. Do roviny zavlečení „móresů“ a manipulace s občany přímo na úrovni státní politiky. Podávání zavádějících, a někdy i přímo nepravdivých informací vytržených z kontextu ze strany zastupitelů ANO jen vyvolává zášť a obavy o městské finance a přeneseně i obavy dobříšských občanů o jejich finance. Občanům je vše předkládáno po vzoru státní politiky, kde si jeden politik neváží druhého a svým vystupováním si tak bez jakýchkoli výčitek dovolí své kolegy zesměšňovat a urážet, jen aby získal za jakoukoli cenu přízeň co největšího počtu voličů. Pan zastupitel Helebrant dokonce na jednání zastupitelstva prohlásil, že daň z nemovitosti pokládá ze nemorální! Přitom právě on patří mezi 200 osob v ČR, které rozhodují o změnách a rušení zákonů. Nikdo z představitelů ANO nikdy nenavrhl zrušení zákona o dani z nemovitosti. Smutné je, že opozice si dovolí kritizovat veškerou činnost koalice a nepředloží žádný jiný návrh finančního řešení.
Staráme se o majetek města
Město vlastní desítky budov včetně škol a školek, sportovní areály, vodovodní řad, síť ulic a chodníků, veřejné osvětlení, plochy zeleně. Investice do správy tohoto majetku nebyly v uplynulých letech dostatečné. I když se všechny předchozí radnice snažily investovat a opravovat, dosavadní tempo nestačí. Majetek města, a tedy majetek všech občanů, chátrá. Nikdo z kolegů, přestože vše kritizují, nikdo z nich ve skutečnosti neříká občanům, jaký by byl dopad, kdyby se voda, odpady či daň z nemovitosti nezdražily. Je to totiž nepopulární. Město by totiž mělo podstatně méně financí na investice a opravy. Vše by se rekonstruovalo pomaleji, či by se odkládalo a naše město by tak opět stagnovalo a chátralo. Nejsme naivní a jsme si vědomi, že zvyšování daní není populární krok. Je to nicméně krok zodpovědný, a především prospěšný. Systémově neexistuje jiný legitimní nástroj pro financování chodu a investic města, než jsou právě daně. Není to trest, jak to bohužel někteří obyvatelé vnímají. Daňové výnosy jsou obecně základním příjmem do městského rozpočtu. Stát prostřednictvím konsolidačního balíčku přenesl zodpovědnost za financování rozvoje města více na místní úroveň. Výnos z daně z nemovitosti, který léta hrál okrajovou roli v příjmech většiny měst a obcí, se tak stává jedním z důležitých příjmů do městského rozpočtu. Proto bylo zastupitelstvem města v červnu 2023 schváleno usnesení, že výnos z daně z nemovitosti bude použit výhradně pro opravy a investice do veřejného prostoru a s tím související infrastruktury. Jsme přesvědčeni, že investice do majetku města jsou nutné a že z nich budou profitovat všichni obyvatelé i dobříšští majitelé nemovitostí.
Za radu města Pavel Svoboda, Tomáš Vokurka, Jindřiška Romba, Dagmar Mášová, Miroslav Sochor, Štěpán Souček, Jan Zbíral
Ani silné a hlasité protesty veřejnosti přítomné na zasedání zastupitelstva 14. prosince 2023, argumenty opozičních zastupitelů a místních podnikatelů nepřesvědčily zastupitele dobříšské koalice ODS, STAN a KDU-ČSL o asociálnosti, krátkozrakosti a škodlivosti skokového až 5,4násobného zvýšení daně z nemovitosti občanům a 9násobného zvýšení vybraným firmám, které v konečném důsledku nejvíce uškodí městu samému. Vrcholem arogance byla reakce starosty města Pavla Svobody na slova občanky, která upozornila na závažné dopady pro sociálně slabší domácnosti, kdy ji pan starosta promítnul předem připravenou (!) informaci, o jaké dávky v hmotné nouzi může jít „žebrat”. Problémy s vysokou daní ale určitě nebude mít paní místostarostka, která v dalším bodu zasedání hlasovala pro zvýšení svojí měsíční odměny o 7,5 tisíce.
Vše se děje v nejhorší možné době, kdy nastává souběh negativních dopadů daňového balíčku na občany i firmy. Občanům se za poslední dva roky snížila hodnota úspor o 30 %, 8 kvartálů po sobě klesají reálné mzdy, zavádí se nová daň v podobě nemocenského pojistného, zdražily hypotéky, energie, služby, materiály, Nutella, prostě všechno. A k tomu se v tomto okamžiku připojuje dobříšská radnice s bezohledným 5,4násobným zvýšením daně z nemovitosti. V rozporu s tím, co sama schválila v červnu 2023, že se daň zvedne jen 3násobně! K tomu nám pan Vokurka ještě sdělil: „Zcela otevřeně řeknu, že žijeme v největším blahobytu, v jakém jsme kdy ve fungování České republiky žili.“ No, jak kdo. Jedna třetina obyvatel žije v chudobě nebo je jí ohrožena. Fráze z argumentáře ODS vyznívají vůči těmto občanům dost cynicky a urážlivě.
Je konec vzájemné vstřícné spolupráce mezi místními firmami a městem
Ochota firem podporovat projekty města, sport, kulturu, cokoli bude značně omezena. Dnes už by Bobcat zřejmě nevybudoval chodník k autobusu a hřišťátko pro lidi z přilehlého sídliště na svých pozemcích. Některé firmy nejenže už nic nepodpoří, ale hrozí jim i krach. Lidé mohou přijít o práci. To jsou důsledky tupohlavé politiky vedení radnice disciplinovaně podporované koaličními zastupiteli.
Hloupé rozhodnutí podřezává budoucí příjmy města
Nejhorší dopad má balíček na firmy. Těm ke všemu zdražování vláda ještě zvýšila daň z příjmů právnických osob na 21 %. Až o stovky procent jim stoupne cena energií, kvůli inflaci stoupá tlak na mzdy. Jsme jedinou zemí v Evropě, která se dosud nedostala na předcovidovou úroveň HDP, jsme v ekonomické recesi, letošní pokles bude 0,5 %. A jak s tím souvisí daň z nemovitosti na Dobříši? Hodně.
Hlavním zdrojem příjmů do rozpočtu města jsou podíly na takzvaných sdílených daních. Z daní z příjmů právnických osob, tedy od firem, dostává kolem 50 milionů. Daně spolu vzájemně souvisí. O co víc sebereme firmám daní z nemovitosti, o to se jim sníží základ, ze kterého platí daň z příjmu právnických osob. Pro daně z příjmu platí: „Co vyděláš, z toho zaplatíš. Když nic nevyděláš, nic nezaplatíš.“ Zatímco daň z nemovitosti je „fixní“. Platí se, i když se firmě nedaří nebo když začíná. Chybí pak peníze na rozjezd investice, rozvoj, na přidání zaměstnancům. A firma zvažuje, zda má smysl vůbec podnikat právě tady.
Nízká daň z nemovitosti motivuje k podnikání a generuje budoucí příjmy města. Je hrubou chybou zaškrtit místní firmy pro jednorázovou položku do rozpočtu. V této položce je dnes namalovaná částka 31 milionů. To ale není číslo, které schválila koalice v červnu při zavedení koeficientů 3 a 5. V té době to bylo jen cca 17 milionů. Pak ale poslanci pětikoalice zvýšili sazby na 1,8násobek. Toho se hned chytilo vedení města, využilo (zneužilo) situaci a přidalo k těm sedmnácti dalších čtrnáct neplánovaných milionů, které také zaplatí občané a firmy na Dobříši.
Opozice navrhla jediné realizovatelné řešení. Zrušit koeficienty a vrátit se k nim po projednání s opozicí a místními podnikateli příští rok. Na dani by se příští rok vybralo 10 milionů. Rozdíl mezi tímto a plánovaným příjmem z června je jen 7 milionů. V 330milionovém rozpočtu „drobné“.
Vedení města to odmítlo. Vůbec nechápe dopady toho, co dělá. Dopady na vztahy s občany, podnikateli, na budoucí příjmy města. Pan starosta konstatoval, že máme jednu z nejnižších daní z nemovitosti v Evropě, že je záhodno ji zvýšit. Ano, jsme až do konce roku ve společnosti Lucemburska, Rakouska a Švýcarska. Tam pochopili, že nízká daň z nemovitosti motivuje firmy, aby v místě podnikaly, bohatly, a že z jejich daní bude bohatnout i město a celý region. To máme být v té Evropě a speciálně na Dobříši i v tomto nejhorší? Nestačí, co připravila vláda? O 80 % zvýšila daň z nemovitosti. Tím se posuneme v žebříčku někam na úroveň Německa. Budiž. Proč to ale my v tom našem dobříšském rybníčku ještě 5× znásobíme, abychom se zase dostali na úplný chvost! Jako s nejdražší vodou a odpady.
Obdrželi jsme popis průběhu jednání zástupců Doosan Bobcat a dalších dobříšských firem dotčených brutálním skokovým devítinásobným zvýšením daně z nemovitosti se starostou Pavlem Svobodou a místostarostou Tomášem Vokurkou. Veřejnost by měla vědět, jak vystupují reprezentanti Dobříše, jak ignorují všechny a všechno a vůbec nechápou škodlivé důsledky své krátkozraké tupohlavé politiky nejen pro firmy, ale hlavně pro město, které mají spravovat.
Pokoušeli jsme se o tomto problému opakovaně jednat přímo se zástupci města (s panem starostou a s panem Vokurkou), tato jednání však bohužel k žádnému racionálnímu výsledku nevedla. Pokoušeli jsme se zástupcům města vysvětlit, že se nebráníme diskusi o postupném navýšení daně z nemovitosti, ale zvýšení z roku na rok na devítinásobek je naprosto drastické, šokující a zcela necitlivé vůči dotčeným podnikatelům. Pan starosta s panem Vokurkou nám na konci dvouhodinového jednání sdělili, že jejich „ochota přehodnotit vyhlášku se limitně blíží nule“, a veškeré argumenty vznesené přítomnými podnikateli v zásadě ignorovali.
Dopad na některé menší podnikatele v lokalitě Svatá Anna je téměř zdrcující – například jeden z menších podnikatelů zmiňoval, že má cca 12 zaměstnanců, má platit o téměř 1 milion Kč ročně více, což znamená skoro 100 tisíc ročně dodatečný náklad na každého zaměstnance. Je to pro dotčené firmy téměř likvidační, protože žádný z podnikatelů nemůže přijít za svými zákazníky a zdražit své výrobky či služby z roku na devítinásobek, jak to učinilo město vůči podnikatelům (bez jakékoliv předchozí diskuse či konzultace s dotčenými subjekty). Není to totiž jen daň, která se zvyšuje, ale na podnikatele tvrdě dopadají ceny energií, ceny oceli, mzdové náklady tlačené inflací atp. Snažili jsme se najít smírnou cestu s městem, snažili jsme se najít win-win řešení pro město i pro dotčené podnikatele, což se však nepodařilo, protože město trvá na svém silovém řešení. Nezbývá nám tak než se bránit cestou podnětu na Ministerstvo vnitra k prošetření zákonnosti dané vyhlášky (domníváme se totiž, že je silně diskriminační vůči několika málo vybraným podnikatelským subjektům v katastru města) a dále cestou odvolání přes Finanční správu, případně soud. Mrzí nás to, neboť jsme se snažili o navázání konstruktivní spolupráce s městem, které však zjevně o takovou spolupráci nestojí.
K tomu není co dodat, obrázek o těchto reprezentantech Dobříše, nechť si každý udělá sám. Není cena za rozbití korektního vztahu s občany a vzájemně výhodné spolupráce mezi městem a místními firmami příliš vysoká? V konečném důsledku na ni město doplatí, a to i finančně. Prostředky na investice se daly najít i jinou formou, než dalším zhoršováním situace řady dobříšských domácností a až likvidačním postupem vůči některým firmám.
Mám otřesnou zkušenost z účasti na 7. jednání dobříšského zastupitelstva (16. 11. 2023). Starosta Pavel Svoboda dal neoprávněně, v rozporu s jednacím řádem, hlasovat o tom, zda zastupitelstvo vůbec umožní MVDr. Jaromíru Bláhovi pokračovat v jeho příspěvku v rámci rozpravy k naplnění výsledků referenda ve změně územního plánu poté, co vyčerpal limit prvních 5 minut. Přitom Jaromír Bláha měl právo pokračovat ve svém příspěvku druhých 5 minut. To se nakonec povedlo, byť starosta hlasoval proti této možnosti. Takto si pan starosta představuje demokracii. Nakonec se i většina zastupitelů rozhodla umlčet MVDr. Bláhu zcela.
Podle jednacího řádu zastupitelstva „člen veřejnosti může k projednávanému bodu vystoupit nejvýše dvakrát po dobu max. 5 minut. V případě, že je tato doba překročena, předsedající (starosta) diskutujícího přeruší a zastupitelstvo rozhodne (hlasováním), zda a jak dlouho může diskutující v příspěvku pokračovat”.
Víte proč?
Jaromír Bláha zastupoval 200 občanů Dobříše, kteří jej svými podpisy zmocnili podat věcně shodnou námitku k návrhu změny č. 3 územního plánu města Dobříše. Ani jedné z takto podaných námitek nebylo vyhověno a jejich odmítnutí nebylo ve většině případů ani věcně zdůvodněno. MVDr. Bláha se snažil zastupitelům podrobně vysvětlit námitky a nedostatky předloženého návrhu. Žádal zastupitele, aby předložený návrh změny č. 3 ÚP vrátili k dopracování, tak aby byl v souladu s výsledky referenda. Všem přítomným bylo jasné, že během 10 minut nemohl sdělit vše potřebné. Jenže značná část zastupitelů evidentně potřebovala MVDr. Bláhovi zabránit v další argumentaci. Odhlasovali, že mu neumožní pokračovat v dalším pětiminutovém příspěvku v reakci na probíhající diskusi: T. Helebrant, J. Bláha, J. Procházka a M. Čermák za ANO, P. Svoboda, T. Vokurka, M. Musil a D. Mášová za ODS a J. Romba za STAN (zastupitelé K. Košek a E. Burešová nehlasovali).
Pro takové jednání zastupitelů mě napadá jediné slovo: HANBA!
Město není jen určitá oblast, pozemková plocha, region, město netvoří jen jeho hranice.
Město tvoří především jeho komunita jeho obyvatelé a vše, co souvisí s životem lidí uvnitř obce, a to včetně firem. Ty zde mají své provozovny a v těch zaměstnávají také místní obyvatele.
Obec by měla z tohoto jednoduchého důvodu co nejvíce podporovat místní firmy a podnikatele. Otázkou je, jestli to dělá a pokud ano, tak jestli správně. Pochopitelně narážím na nedávno odhlasovanou výši daně z nemovitosti pro soukromé vlastníky a pro místní firmy. Je skutečně neuvěřitelné, že je vůbec z principu věci možné navrhnout zvýšení daně na 5 násobek soukromým vlastníkům a 9 násobek firmám současné výše daně.
Z hlediska hospodaření firmy se nejedná o výdaje, které jsou rozhodně zanedbatelné, naopak je to velký zásah do výdajových položek. Je to stejné např. jako by výrobním firmám zdražil dodavatel nákupní ceny materiálů, ze kterých vyrábějí své produkty. Je to podobný případ jako by firma musela vyplácet zaměstnancům ze dne na den několikanásobně vyšší platy. Uvědomují si tuto skutečnost zastupitelé, kteří pro toto neopodstatněné zdražení zvedli ruku?
Každý si uvědomujeme, že je třeba přispět do rozvoje města, navýšit poplatek, který se dlouhé roky neupravoval, ale proč tak drasticky, proč to nemohlo být na úroveň 300 % a 500 %, jak navrhovala opozice?
Obzvláště v této skutečně náročné době. Době extrémní inflace a cen energií, které stále stoupají a v době, kdy nikdo nemá tušení „co bude zítra”!
Jsem osobně velmi nespokojený s takovým postupem zastupitelů, a to jak z pozice občana, který zde žije se svojí rodinou v rodinném domě, ale především i jako místní drobný podnikatel. Před lety jsem v Dobříši pořídil stavební pozemek část od soukromého vlastníka a část od obce s tím, že si vybuduji budovu na podnikání. Na koupi pozemku i stavbu jsem si zajistil úvěr. Obci jsem platbu za pozemek uhradil a tím splnil svůj závazek. Nyní mám obci platit za stejný pozemek každý další rok nemalé částky za to, že jsem si to vůbec dovolil a šel tak do rizika? Z toho vyplývá, že ona parcela vlastně má něco jako „plovoucí cenu”? Nebo jak to máme chápat?
Tady se nejedná o moji neochotu přispět do společné kasy na rozvoj města, ale o to, že daň z vlastnictví nemovitosti už je sama o sobě kontroverzní, jelikož daníme něco, co jsme si pořídili jako soukromé osoby nebo firmy z finančních prostředků, které jsme již zdanili daní z příjmu.
Proto se dá tato daň z vlastnictví nemovitosti v nějaké symbolické a přijatelné úrovni tolerovat. V případě 500 % a 900 % navýšení sazby daně už dle mého názoru o slušné a ohleduplné jednání ze strany zastupitelů nejde. Dovolím si říci, že takové navýšení je stejné jako když si půjčíte finance od nenasytného člověka, který po Vás chce zpátky vícenásobek zapůjčené částky, existuje na to jedno přesné české slovo. Kdo Vám zvýší o 900 % pohonné hmoty potraviny nebo vstupenku do bazénu?
Jistě je to přínos do obecní kasy, ale za jakou cenu. Pokud chtěli zastupitelé města navýšit rozpočet, tak na to rozhodně „nešli od lesa”, ale tím nejméně vhodným způsobem. Město může navýšení příjmu řešit určitě i jinak např. formou jednorázových mimořádných příspěvků podle nějakého vhodného klíče. Všechno se dá zprocesovat, pokud je k tomu vůle.
Zastupitelé nám opět ukázali, že neberou argumenty místních vůbec na vědomí a jedou svoje – stranické hlasování.
(Stejně jako v případě konání místního referenda, které sice proběhlo, ale kterému bránili až takovým nehorázným způsobem, že se s vlastními obyvateli soudili dokonce ve více stáních až u NSS.)
Udělejte si proto, prosím, každý svůj vlastní průzkum toho, kdo a jak ze zastupitelů v této záležitosti hlasoval.
Udělejte si přehled o tom, kdo jde proti místním obyvatelům – kdo jde proti našemu městu – kdo je v červeném poli.
Jedná se o alternativní způsob k tradičnímu kiosku pro zařazení do vyvolávacího systému.
Co z toho budu mít?
Zjednodušíte si postup a ušetříte čas. Po zařazení do fronty Vás telefon informuje o postupu.
Kolik za to zaplatím?
Aplikace je pro uživatele zcela zdarma a neobsahuje žádnou formu reklamy.
Jsou moje osobní data v bezpečí?
Vaše osobní údaje jsou uloženy ve Vašem telefonu a z něj jsou odeslány přepážce v momentu, kdy Vás řepážka vyvolá. Nikde jinde se s osobními údaji nepracuje, neleží na žádném serveru.
Kde všude lze aplikaci použít?
Na úřadech a ve společnostech, které používají vyvolávací systém WebCall společnosti Kadlec – elektronika.
Musím vždy po příchodu přidávat znovu stejné místo?
Toto ověření je nutné pro každé navštívené místo pouze jednou, aplikace si místa pamatuje a příště je nabídne bez nutnosti skenování.
Proč využívat aplikaci virtuální lístek?
– bezkontaktní a efektivní způsob řazení do front
– časová úspora a přednostní odbavení klienta
– čekání mimo místa s koncentrovaným provozem
– možnost rezervace termínu v předstihu na konkrétní den a hodinu
– hygienický aspekt – bezdotykové odbavení
– snížení rizika nákazy v souladu s epidemiologickými nařízeními (covid-19)
Listopadové zastupitelstvo schválilo změnu č. 3 územního plánu města Dobříše (dále ZÚP), do které měly být zapracované výsledky dobříšského referenda. Správně je zapracované rozhodnutí referenda o otázce 3 – zástavba se nebude rozšiřovat do okolní krajiny. Už jen kvůli tomu mělo referendum smysl, neboť občané ochránili krásné okolí Dobříše před stavebním developmentem. Nedostatečně zapracované je vyjmutí městských pozemků v Brodcích z plánované zástavby (otázka1). Špatně a bez zdůvodnění je zapracované rozhodnutí o otázce 2 – etapizace výstavby.
Aby se občané mohli domáhat naplnění výsledků referenda, dostal jsem písemné zmocnění od dalších více než 200 občanů Dobříše k podání námitek. V nich jsme usilovali o nápravu. Úřad územního plánování a zpracovatel ZÚP všechny naše námitky zamítli.
Vedení města si nechalo zpracovat od AK Havel & Partners právní rozbor na posouzení zapracování výsledků referenda do ZÚP. Ten upozorňuje na závažné chyby, částečně shodně s našimi námitkami. Většina zastupitelů však vědomě schválila ZÚP s chybami, nelogičnostmi a v případě etapizace v rozporu s výsledkem referenda, a to celé bez dostatečného zdůvodnění. Naše návrhy, zejména vrácení návrhu ZÚP k dopracování, podpořili pouze dva zastupitelé: M. Sochor a P. Kadlec.
Zastupitelé si byli vědomi toho, že absence řádného zdůvodnění etapizace výstavby může vést k jejímu zrušení soudem. Upozorňovali jsme na to v námitkách, upozornil na to právní rozbor, osobně jsem na to dvakrát upozornil zastupitele. Ignorovali to. Přitom pro etapizaci výstavby je velmi pádný důvod: nepřipravenost města na rychlý nárůst obyvatel (voda, čistička, školy, doprava atd.). Vedení města to ale v ZÚP neuvedlo! Těžko najít jiné vysvětlení, než že chyba je záměrná, s cílem nechat etapizaci případným soudem s vlastníky zrušit, referendu navzdory.
Občané teď mají dvě možnosti – buď na etapizaci výstavby rezignovat, nebo mezi sebou znovu vybrat peníze na právní zastoupení a zkusit se domoci nápravy soudní cestou.
MVDr. Jaromír Bláha
Reakce starosty
Zastupitelé již v únoru 2023 upřesnili zadání pro p. architekta, který změnu územního plánu zpracovával. Snažili jsme se maximálně vyhovět výsledku referenda, zároveň jsme ale pečlivě zvažovali, jaká definice s sebou nese nejmenší riziko případných soudních sporů. Zástupci obou táborů, jak podporovatelé referenda, tak majitelé některých stavebních parcel dotčených etapizací, již v roce 2023 avizovali, že zvažují obrátit se se svými požadavky na soud. Přitom rozhodnutí krajského soudu o vyhlášení referenda přímo ve zdůvodnění obsahuje i text, kterým soud dává možnost zastupitelům upřesnit zadání pro změnu územního plánu.
Za zcela překvapivý obrat pak pokládám návrh p. Bláhy na poslední chvíli v územním plánu změnit charakter pozemků města v Brodcích. Po celou dobu agitace pro referendum zástupci přípravného výboru vysvětlovali, že chtějí, aby pozemky města v Brodcích zůstaly volně přístupné veřejnosti, aby je město nemohlo zastavět. Proto i změna územní plánu je nově definuje jako NS – plochy smíšené nezastavěného území – zcela v souladu s výsledkem referenda. Na zastupitelstvu v listopadu 2023 však p. Bláha předložil návrh, aby byly stavební pozemky města v Brodcích změněny na zeleň soukromou (!), která by umožnila na pozemcích města vybudovat soukromé oplocené zahrádky, kůlny apod. Jak toto odpovídá záměrům referenda, nechť si občané vyhodnotí sami.
Vážení a milí spoluobčané,
předvídatelnost práva je jedním ze základních principů moderního práva vycházejícího ze starého římského práva, pro něž je příznačné latinské sousloví ignorantia juris non excusat – překládáno jako neznalost zákona neomlouvá. V této souvislosti si vám dovolujeme blíže představit několik nových obecně závazných vyhlášek města Dobříše. Na 7. zasedání zastupitelstva města konaném 16. listopadu 2023 a 8. zasedání zastupitelstva města konaném 14. prosince 2023 bylo schváleno celkem 7 nových, resp. aktualizovaných obecně závazných vyhlášek města Dobříše (dále je OZV).
Výčet OZV, stručná charakteristika a účinnost: 1) OZV o stanovení obecního systému odpadového hospodářství
• publikována pod č. 6/2023
• účinnost od 1. 1. 2024
• nahrazuje OZV č. 1/2023 ze dne 27. 4. 2023
• došlo k vypuštění hnědých nádob na biologický odpad (protože nejsou používány)
• bylo doplněno odkládání dřevního odpadu
• bylo doplněno o ustanovení, že uživatelé staveb pro rodinnou rekreaci, kteří nemají zajištěná individuální stanoviště sběrných nádob pro směsný komunální odpad (SKO), mohou odkládat SKO výjimečně též na sběrném dvoře + doplnění odkazu na seznam těchto stanovišť, který je dostupný na webu
2) OZV o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství
• publikována pod č. 7/2023
• účinnost od 1. 1. 2024
• nahrazuje OZV č. 5/2022 ze dne 8. 12. 2022
• zvyšuje se sazba poplatku z původních 950 Kč na 1 200 Kč za poplatníka
• dle doporučení a nového vzoru OZV z Ministerstva vnitra byly vypuštěny pasáže, které jsou uvedeny přímo v zákoně – vypuštění těchto textů z OZV neznamená, že uvedená ustanovení neplatí – samozřejmě platí, neboť jsou dány přímo zákonem
• bližší podrobnosti byly uvedeny v článku starosty města v DL č. 12/2023
3) OZV o místním poplatku za užívání veřejného prostranství
• publikována pod č. 8/2023
• účinnost od 1. 1. 2024
• nahrazuje OZV č. 9/2019 ze dne 12. 12. 2019
• došlo ke změně splatnosti poplatku – lhůta se bude nově počítat od ukončení užívání veřejného prostranství, nikoli od jeho zahájení
• dle doporučení a nového vzoru OZV z Ministerstva vnitra byly vypuštěny pasáže, které jsou uvedeny přímo v zákoně – vypuštění těchto textů z OZV neznamená, že uvedená ustanovení neplatí – samozřejmě platí, neboť jsou dány přímo zákonem
4) OZV o místním poplatku z pobytu
• publikována pod č. 9/2023
• účinnost od 1. 1. 2024
• nahrazuje OZV č. 2/2021 ze dne 15. 4. 2021
• věcnou změnou je pouze zakotvení nové výjimky v podobě lázeňské léčebně rehabilitační péče u předmětu poplatku
• jinak i v tomto případě došlo k legislativně-technickým úpravám v návaznosti na novelu zákona o místních poplatcích
5) OZV o místním poplatku ze psů
• publikována pod č. 10/2023
• účinnost od 1. 1. 2024
• nahrazuje OZV č. 7/2019 ze dne 12. 12. 2019
• textové změny jsou opět pouze legislativně-technické, vyplývající z novelizace zákona o místních poplatcích
6) OZV o nočním klidu
• publikována pod č. 11/2023
• účinnost od 5. 12. 2023
• nahrazuje OZV č. 5/2023 ze dne 22. 6. 2023
• došlo ke změně termínu konání akce festivalu Summer fest, a to na třetí pátek v měsíci červnu namísto měsíce července, a ke zkrácení doby výjimky z doby nočního klidu pro tuto akci z pátku na sobotu namísto z pátku až do neděle
7) OZV o zákazu konzumace alkoholických nápojů na některých veřejně přístupných místech ve městě Dobříši
• publikována pod č. 12/2023
• účinnost od 1. 1. 2024
• nahrazuje OZV č. 10/2021 ze dne 11. 11. 2021
• došlo k rozšíření lokalit, pro něž bude platit zákaz konzumace alkoholických nápojů na veřejných prostranstvích:
o nově byla definována bezalkoholová lokalita v rámci celé ulice Fričova a veřejných prostranství vnitrobloků bytových domů, včetně prostranství 4. MŠ (nově jako lokalita 3)
o lokalita na Větrníku byla rozšířena o nově vybudovaný sportovní areál pumptracku (nově lokalita 6)
Úplná znění OZV jsou publikována ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů vedené Ministerstvem vnitra na www.sbirkapp.gov.cz a též na webu města https://mestodobris.cz v sekci „Občan a úřad“ – „Vyhlášky a nařízení“. Další podklady a důvody k přijetí nových OZV se můžete dočíst ze zápisů zasedání Zastupitelstva města Dobříše, které jsou též zveřejněny na webu města.
Martina Hrdličková, vedoucí oddělení administrativně právního
1. Sazba a splatnost místního poplatku:
Základní sazba místního poplatku pro rok 2024 činí 1 200 Kč za poplatníka.
Místní poplatek je letos možné zaplatit již od 2. ledna 2024 a je splatný nejpozději do 30. dubna 2024.
POZOR: Slevu za třídění odpadu poplatníků zapojených do systému MESOH získá pouze ten, kdo poplatek uhradí včas s tím, že finanční prostředky budou připsány na bankovní účet města Dobříše, nebo uhrazeny v pokladně do 30. dubna 2024. Poté se automaticky nastaví nedoplatek v plné výši (tj. 1 200 Kč/poplatník) – nejedná se tedy v žádném případě o pokuty či penále za pozdní úhradu, pouze poplatník ztrácí nárok na slevu (obdobně jako v supermarketu, pokud zboží nezakoupíte v době akční slevy).
Poplatek je splatný jednorázově. Vznikne-li poplatková povinnost po 30. dubnu, je poplatek splatný nejpozději do 15. dne měsíce, který následuje po měsíci, ve kterém poplatková povinnost vznikla.
Nebude-li poplatek zaplacen poplatníkem včas nebo ve správné výši, vyměří mu správce poplatku poplatek během následujícího kalendářního roku platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem. Včas nezaplacené poplatky nebo část těchto poplatků může správce poplatku podle zákona zvýšit až na trojnásobek. Poplatek lze vymáhat také i exekučně podle daňového řádu č. 280/2009 Sb. K úhradě poplatku lze použít na pokladně městského úřadu i platební kartu. Doporučujeme však uhradit poplatek bezhotovostně platbou na účet města Dobříše číslo: 19-521732389/0800.
Pro správnou identifikaci platby nezapomeňte vždy uvést variabilní symbol, který vám byl přidělen již v roce 2020. Ten zjistíte:
– na internetové stránce MESOH https://www.mojeodpadky.cz/, ve vašem odpadovém účtu
– osobně u správce tohoto poplatku v budově radnice na Mírovém náměstí 119 Dobříš, v přízemí budovy – dveře č. 13 → nutno si při vstupu do budovy odebrat pořadové číslo
– elektronicky zasláním dotazu na e-mail:
podana@mestodobris.cz
2. Kde můžete záležitosti vyřídit: Žádost o osvobození/úlevu nebo ohlášení poplatkové povinnosti vyřídíte na MěÚ Dobříš, Mírové náměstí 119, 263 01 Dobříš, finanční odbor – místní poplatky (přízemí vlevo za podatelnou), kancelář č. 13 – správce poplatků: Sylva Podaná, tel.: 318 533 390, e-mail: podana@mestodobris.cz.
3. Formuláře jsou k dispozici: Na MěÚ Dobříš, Mírové nám. 119, Dobříš, finanční odbor – místní poplatky, kancelář č. 13, nebo ke stažení na internetové stránce města „Formuláře finančního odboru“.
4. Náležitosti žádosti: Formuláře musí být řádně vyplněny podle skutečnosti a podepsány plátcem.
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom Vám umožnili jejich pohodlné prohlížení a díky analýze provozu mohli zlepšovat jejich funkce, výkon a použitelnost.
Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení jeho stránkami. Z nich se ve vašem prohlížeči ukládají soubory cookie, které jsou kategorizovány. Některé jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.
Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Odhlášení některých z těchto souborů cookie může však ovlivnit váš zážitek z prohlížení.
Nutné soubory cookie jsou naprosto nezbytné pro správné fungování webu. Tyto soubory cookie anonymně zajišťují základní funkce a bezpečnostní prvky webu. Bez těchto cookies nebude web fungovat správně. Ve výchozím nastavení jsou povoleny a nelze je zakázat.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 rok
Tento soubor cookie, nastavený pluginem GDPR Cookie Consent, se používá k zaznamenání souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Marketingové“.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Soubor cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s používáním souborů cookie v kategorii „Analytické“.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent k zaznamenání souhlasu uživatele pro soubory cookie v kategorii „Funkční“.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Nutné“.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Ostatní“.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie se používá k uložení souhlasu uživatele s cookies v kategorii „Výkonnostní“.
CookieLawInfoConsent
1 rok
Zaznamená výchozí stav tlačítka odpovídající kategorie a stav CCPA. Funguje pouze v koordinaci s primárním souborem cookie.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Soubor cookie je nastaven pluginem GDPR Cookie Consent a používá se k uložení, zda uživatel souhlasil nebo nesouhlasil s používáním souborů cookie. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookie pomáhají provádět určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Výkonnostní cookies se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních indexů webových stránek, což pomáhá při poskytování lepšího uživatelského zážitku pro návštěvníky.
Cookie
Délka
Popis
_gat
1 minuta
Tento soubor cookie instaluje Google Universal Analytics, aby omezil četnost požadavků a tím omezil shromažďování údajů na webech s vysokou návštěvností.
Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Soubor cookie _ga, nainstalovaný službou Google Analytics, vypočítává údaje o návštěvnících, relacích a kampaních a také sleduje využití webu pro analytický přehled webu. Soubor cookie ukládá informace anonymně a přiřazuje náhodně vygenerované číslo k rozpoznání unikátních návštěvníků.
_gid
1 den
Soubor cookie _gid nainstalovaný službou Google Analytics ukládá informace o tom, jak návštěvníci používají webovou stránku, a zároveň vytváří analytickou zprávu o výkonu webu. Některá data, která jsou shromažďována, zahrnují počet návštěvníků, jejich zdroj a stránky, které anonymně navštěvují.
Marketingové soubory cookie se používají k zobrazování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookie sledují návštěvníky napříč webovými stránkami a shromažďují informace za účelem poskytování přizpůsobených reklam.