10.3 C
Dobříš
Pondělí, 8 prosince, 2025
Domů Blog Strana 131

Policie varuje

Zdroj foto: www.policie.cz

I přestože je internet plný varování včetně konkrétních odstrašujících příkladů, denně se na policii obrací další a další poškození, kteří se stali oběťmi internetových podvodníků. Dovolujeme si proto i touto cestou upozornit občany na nejčastější způsoby, které podvodníci využívají k neoprávněnému odčerpání peněžních prostředků z účtů obětí, neboť všechny způsoby vyžadují v menší či větší míře aktivní účast poškozených, kteří tak z nevědomosti či neopatrnosti sami přispějí k realizaci tohoto protiprávního jednání. Reálná šance na navrácení neoprávněně odčerpaných finančních prostředků zpět k původnímu majiteli je přitom velmi malá.

Nejjednodušší, a velmi časté, jsou klasické podvodné prodeje prostřednictvím inzerce, kde pachatel nabízí zboží, za které požaduje platbu předem a po obdržení finančních prostředků přestane s podvedeným komunikovat. Těchto podvodů se ve vyšší míře dopouštějí tuzemští pachatelé a peníze si nechávají zasílat na účty u českých peněžních ústavů, takže je možné je následně objasnit za dodržení dalších podmínek, které nebudeme z pochopitelných důvodů uvádět, abychom tak nedávali pachatelům návod, jak ztížit jejich odhalení. Ve valné většině případů přitom podvedený občan následně sám dohledá na internetu četné recenze, které před tímto konkrétním podvodníkem varují, bohužel tak zpravidla činí v době, kdy již došlo k převodu peněz a falešný prodejce se odmlčí. Jedinou obranou proti takovým podvodníkům tak je velká obezřetnost zájemců o koupi, kteří by si měli podle e-mailu, nicku prodejce či čísla jeho účtu sami zkontrolovat, zda se nejedná o podezřelý inzerát, a to zásadně dříve, než odešlou peníze. Pomůže i prostý dotaz na možnost osobního převzetí zboží – pokud ji prodejce okamžitě zavrhne, je zde vysoká pravděpodobnost, že se jedná o podvodný inzerát.

Dalším, a již značně sofistikovanějším druhem podvodu jsou falešné odkazy na stránky přepravních společností či peněžních ústavů. Podvodník kontaktuje budoucí oběť (například tak, že projeví zájem o inzerované zboží, ale mnohdy i sám aktivně vyhledává náhodné osoby prostřednictvím e-mailů či telefonních kontaktů získaných z internetu či jiných zdrojů), a následně v rámci komunikace zašle poškozenému odkaz, který se tváří jako stránky přepravní společnosti (např. DPD, PPL, ale i jiné), banky, pošty nebo třeba i finančního úřadu či ministerstva práce a zde následně požaduje zadání údajů k internetovému bankovnictví nebo platební kartě poškozeného. Je třeba si uvědomit, že pokud prodáváte nějaké zboží, případného zájemce by mělo zajímat pouze to, kam má požadovanou částku zaslat – rozhodně jako prodávající nemáte nejmenší důvod někomu předávat citlivé informace umožňující přístup k vašemu účtu či k provádění transakcí vaší kartou. Rovněž je třeba i při běžném přihlašování do internetového bankovnictví zkontrolovat, zda v adresním řádku peněžního ústavu nejsou podezřelé koncovky či jiné nepatřičné údaje, které signalizují, že se nejedná o originální stránky banky.

Dalším způsobem, který v poslední době podvodníci využívají k odčerpání peněz z účtů důvěřivých občanů, jsou telefonáty, kde se podvodník vydává za pracovníka banky, sdělí budoucí oběti, že její účet byl napaden a že je třeba prostředky z účtu urychleně převést na jiný, bezpečnější účet, případně na kryptopeněženku apod. Následně pak poškozeného nechají přihlásit do jeho internetového bankovnictví a po telefonu jej navigují, případně jej požádají, aby si nainstaloval aplikaci umožňující vzdálený přístup do jeho počítače a následně se do bankovnictví přihlásil – v obou případech pak peníze převedou zpravidla na zahraniční platformy, přičemž je již prakticky nemožné vystopovat, kde peníze skončily, natož je vymoci zpět. Tito podvodníci dokáží dokonce svůj podvod maskovat tak, že se volanému na displeji zobrazí reálné číslo patřící existující pobočce skutečné banky, nicméně tento postup v případě skutečného ohrožení účtu banky nerealizují.

Poslední variantou internetového podvodu je inzerce lákající na falešné investice, ať už do kryptoměn, energetiky nebo jiných komodit, často pro navození dojmu důvěryhodnosti využívající tvář nějaké známé osobnosti, v krajním případě i prezidenta republiky. Další postup již kopíruje ty výše uvedené a výsledkem je opět přesun financí z účtu majitele na anonymní platformu v zahraničí.

Policisté obvodního oddělení Dobříš od začátku letošního roku evidují celkem 40 případů se škodou převyšující částku 1 900 000 Kč. Na příbramském okrese již ale součet letos evidovaných internetových podvodů převyšuje číslo 200. Buďte proto obezřetní a neumožňujte lehkovážně podvodníkům přístup k vašim úsporám.

Závěrem snad už jen několik zásad pro bezpečí vašich úspor:

  • Za žádných okolností neposkytujte nikomu přihlašovací údaje do internetového bankovnictví nebo čísla a kódy své platební karty.
  • Nereagujte na telefonáty, e-maily či SMS, kterými se vás někdo snaží přesvědčit, že jsou vaše úspory v ohrožení a je třeba je neprodleně převést jinam.
  • Neumožňujte nikomu vzdálený přístup do vašeho počítače, nezadávejte ani nepotvrzujte platby, které vám někdo pod jakoukoli záminkou diktuje po telefonu, nepřeposílejte ani jinak nesdělujte nikomu potvrzovací kódy z SMS.

Jak se účinně bránit, na co si dát pozor, se můžete dozvědět i na tomto odkazu: Rady Policie ČR a informace o prevenci – Policie ČR.
https://www.policie.cz/clanek/rady-policie-cr-a-informace-o-prevenci-143872.aspx

npor. Mgr. Pavel Bílý

Advent, čas na dobročinnost

Ilustrační foto, zdroj @freepik

První adventní nedělí začíná „odpočítávání“ Vánoc. Všichni si ze seznamu budeme odškrtávat, co ještě musíme do Vánoc zvládnout nakoupit, uklidit či dořešit.

Nezapomeňme ale, že advent je také příležitostí k zastavení či dobročinnosti – tedy přípravou na svátky v duchovním smyslu. V našem městě se koná několik takových tradičních akcí. Jednou z nich je například charitativní vánoční jarmark u Bedřichů ve prospěch Dětského domova Korkyně.
I město Dobříš se rozhodlo přidat a v letošním roce budete mít prostor podpořit neziskovou organizaci Stéblo poskytující sociální služby v našem regionu. Jedná se zejména o sociálně terapeutické dílny, chráněné bydlení, denní stacionář či odlehčovací službu.

Dne 3. prosince, v rámci tradičního dopoledního regionální trhu a také odpoledne od 15 hodin v rámci adventního trhu, bude možnost přispět na provoz této organizace a to jak darem na činnost, tak nákupem výrobků, které vyrábí její klienti. K jejich prezentaci bude vyčleněn jeden za stánků na náměstí.

Během kulturního programu je také plánováno několik krátkých živých vstupů, kde se o této organizaci a možnostech podpory dozvíte více.

Celý program první adventní neděle vyvrcholí rozsvícením vánočního stromu.

Přijďte si užít začátek adventu a přispějte na dobrou věc.

Miroslav Sochor

Vánoční advent v Dobříši

Foto: archiv místostarostky

Letos se chystá změna. Na první adventní neděli, která připadá tento rok na 3. prosince, připravujeme pár překvapení. Tipněme si, kolik jich dokážeme utajit až do oné sváteční neděle a kolik jich vlastně bude: tucet, řada, pár…

Již nyní si dovolíme přiznat a odhalit změnu největší. Bohatý vánoční program vždy konaný 6. prosince na Mírovém nám. v prostoru autobusového nádraží se nově přesune, a to hned ve dvou polohách: místně na náměstí Komenského a časově na první adventní neděli 3. prosince.
Letos to tedy bude trochu jinak. Bývalo zvykem, že město Dobříš spolu s kulturním domem a divadelním spolkem Kruh pořádalo 6. prosince setkání se sv. Mikulášem. Tato tradice byla založena v roce 1994 přáteli z ochotnického souboru a Okrašlovacího spolku Dobříš. Postupně se vyvíjela až do stávající podoby. Setkání s Mikulášem na Mírovém náměstí je krásnou akcí nabitou úžasným programem, kterého se účastní i Mikuláš a čert a vrcholí rozsvícením vánočního stromku.
Letos se nemusíte obávat, že o bohatý program budete ochuzeni. Naopak připravujeme program obdobně famózní, který stejně jako v minulosti vyvrcholí rozsvícením vánočního stromu. Současně se rozzáří i další nádherná dobříšská vánoční výzdoba. Ta bude trochu obohacena o překvapivé zářící kousky. A že je nač se těšit! Stejně jako my i svět kolem nás se proměňuje ve všech směrech. Stejně jako se z malé holčičky, které bylo při založení této tradice celých 13 let, najednou stala manželka a maminka, která se sama sebe ptá, jak se to tak rychle mohlo všechno semlít, se i svět kolem nás mění a my se tomu chtě nechtě přizpůsobujeme. V týdnu máme na pilno, práce, účast v různě zainteresovaných instancích, zájmy naše, kroužky našich dětí, setkávání se s přáteli, kulturní akce… Zkrátka v týdnu žijeme naplno. Věříme, že akci připravovanou na 3. prosince si tak budete moci v klidu a neuřícení z úprku od nějaké povinnosti vychutnat plnými doušky.

A co pro vás připravujeme? Něco málo poodhalíme. Ráno začneme klasickými trhy, na ně pak od 15.00 hod. naváží trhy adventní s ryze vánočním sortimentem. Nezapomene ani na tradiční svařáček, vánoční cukroví. Celá odpolední akce bude doprovázená tradičním programem zajištěným ochotníky z divadla Kruh. Zazpívají děti a žáci ze škol, vystoupí další hudebníci s vánočním repertoárem. Vše se bude odehrávat na podiu postaveném před 1. ZŠ Dobříš. Program zakončíme rozsvícením vánočního stromku a dalšího osvětlení na náměstí Komenského.
Víme, že součástí celé akce vždy byl také příchod sv. Mikuláše a čertů. Ti ale na této akci budou chybět. Mají za úkol čekat až na své tradiční datum 6. 12. To připadá na středu a sv. Mikuláš s čertem se na vás v menším podání budou těšit taktéž na náměstí Komenského. Tady si pro vás a vaše děti připraví na podiu asi 90minutový program. Děti budou moci sv. Mikuláši recitovat, zpívat nebo si jen tak popovídat, za to je čeká sladká odměna. A rodiče? Nebojte, i pro ty bude zajištěno drobné občerstvení.

Nezapomeňte tedy. Tento rok nás čekají akce hned dvě. Jedna ve stylu větším, a to v neděli 3. prosince na nám. Komenského od rána do cca 19 hod. Vánoční stromeček se rozsvítí v 17.30 hod. A druhé menší setkání se sv. Mikulášem, které proběhne ve středu 6. prosince opět na náměstí Komenského již od 16.00 hod. odpoledne.

Jindřiška Romba, místostarostka

Základní škola Komenského, za podpory města Dobříš, uspořádala akci „Sport pro každého” určenou pro žáky 1. tříd

Foto: Denisa Havlíčková

V Dobříši, ve sportovním areálu přilehlém k dobříšským školám, uspořádala Základní škola Dobříš, Komenského nám. 35, pod vedením pedagoga Ing. Petra Hlinky, MBA, takzvané všestranné sportovní dopoledne s názvem Sport pro každého. Podstatou celé akce byla snaha motivovat žáky 1. tříd k jakémukoli pohybu a prostřednictvím různých aktivit zjistit, která sportovní oblast, či přímo sport by pro ně mohly být vhodné.

Žáci byli rozděleni do malých skupin, samozřejmě byla zohledněna jejich přání být v týmu s tím správným kamarádem. Připraveno bylo několik stanovišť zaměřených na různé dovednosti: obratnost, koordinace, dynamika, prostorová orientace, síla, rychlost, ale i různé dovednosti s míčem. Důraz byl kladen na komplexnost pohybového, vjemového, ale třeba i hmatového aparátu.

Pod vedením několika odborných pedagogů, kteří se žákům nejprve představili a seznámili je s průběhem akce, se začalo hravou rozcvičkou. Následovalo obcházení jednotlivých stanovišť a výkony žáků byly zaznamenávány nikoli pouze do papírových tabulek, ale do speciálně vytvořené aplikace. Díky tomu obdrží rodiče a žáci nejen zaznamenané výkony, jejich vyhodnocení, ale také doporučení sportovních aktivit, které budou pro žáka vhodné. Aplikaci vymyslel a vytvořil jeden z pedagogů, Ing. Petr Hlinka, MBA, který se vedle sportu zabývá také rozvíjející se oblastí IT. Právě její správné využívání i ve vzdělávání je velkým současným tématem.

Foto: Denisa Havlíčková

Petr Hlinka uvádí: „Aplikace Edusport je inovativní výukový software pro tělesnou výchovu. Naše aplikace je navržena tak, aby digitalizovala výuku tělesné výchovy a pomohla žákům získávat digitální kompetence, které jsou v dnešní době klíčové. S Edusportem se žáci stanou součástí moderního a efektivního vzdělávacího procesu, který splňuje požadavky nového RVP. Pomocí našeho softwaru můžete snadno a efektivně získávat data o pohybových schopnostech vašich žáků, což vám umožní měřit a sledovat pokrok v těchto oblastech. Tento přístup pomáhá zvyšovat motivaci a sebevědomí žáků a přibližovat je ke světu sportu a zdravého životního stylu. Edusport tedy může být skvělým nástrojem pro sledování tělesné zdatnosti dětí a zlepšení výuky tělesné výchovy obecně. Díky využívání softwaru by se děti mohly více zapojit do sportovních aktivit, a tím zlepšit svou tělesnou zdatnost a zdraví. Kromě toho by software mohl pomoci udržet děti motivované a zapojené do sportovních aktivit i mimo školní hodiny, což by mohlo vést k dlouhodobému zlepšení tělesné zdatnosti, ke zdraví a k duševní pohodě.“

Aplikaci pozitivně vnímá také ředitel Základní školy Dobříš, Komenského nám. 35, který její využívání ve škole podporuje.

Celé akce se za město Dobříš zúčastnila také místostarostka Dobříše, která považuje sport a zdravý životní styl za jednu z velmi podstatných součástí života. „Pohyb, a to jakýkoliv, je opravdu zásadní. Nejen, že se při něm vyplavují takzvané šťastné hormony – endorfiny – navozující nesmírně potřebnou dobrou náladu, štěstí atd. Pohyb pomáhá i v mnoha jiných oblastech, zlepšuje prokrvení a fungování mozku, snižuje riziko celé řady onemocnění, posiluje kosti a svaly. Má tak velký dopad na naše zdraví. Domnívám se, že pokud budeme naše děti motivovat k pohybu od raného dětství, stane se pohyb postupně běžnou a možná i pravidelnou součástí našich životů. Pojďme formovat zdravější společnost. Poděkování patří všem, kteří akcí děti provedli, a samozřejmě i úžasným žáčkům a jejich rodičům,“ dodává místostarostka Jindřiška Romba.

Zpracovala DH

Zářijové zprávy ze Starky

Velký úspěch našich žáků v celostátním finále Antifetfestu

I letos se naše škola zúčastnila amatérské filmové soutěže Antifetfest. Celostátní finále, do kterého na jaře postoupily za Středočeský kraj dva naše snímky, se konalo 3.–4. října v Lomnici nad Popelkou. Antifetfest je soutěž pro žáky základních a středních škol, jejímž cílem je upozornit na rizikové chování. Organizátoři si pro nás připravili dvoudenní nabitý program – užili jsme si společenský večer s rautem a živou hudbou, prohlédli jsme si lomnický zámek, obdivovali jsme moderní kino. V úterý proběhla prezentace jednotlivých týmů a jejich měst, ve středu nás čekalo promítání všech soutěžních snímků a následné dlouho očekávané vyhlášení výsledků. Konkurence byla letos opravdu veliká, o to více si vážíme významného úspěchu obou našich týmů. Sofija Kyncl a Lukáš Novák z 9.A si se svým snímkem o šikaně s názvem Not Alone odvezli krásné 2. místo v kategorii základních škol. Druhý snímek s názvem Našeptávači natočila třída 9.C, na finále jeli třídu reprezentovat Václav Pernica, Sabina Pincová, Karolína Janoušková, Sofia M. Křížková a Tereza Englártová. I tento film slavil úspěch – získal speciální cenu poroty za nápad. Všem moc gratulujeme a již nyní se těšíme na další ročník.

Monika Cieślik


Do lesa s lesníkem

V pátek 13. října proběhl již 10. ročník tradiční akce Do lesa s lesníkem, kterého se zúčastnili žáci čtvrtých tříd. Půldenní interaktivní program měl účastníkům přiblížit les očima lesníka.
Děti byly rozděleny do skupin a na jednotlivých stanovištích, která zajišťovali převážně odborníci (lesníci), se dozvěděly mnoho zajímavých informací. Na jednom ze stanovišť si například vyzkoušely sázení stromků, na jiném pracovaly se dřevem a přírodninami. Nejvíce se dětem líbilo stanoviště s koněm, kterého si mohly pohladit a nakrmit.
Akce byla skvěle připravená, dětem se líbila a věříme, že si odnesly spoustu zajímavých poznatků i zážitků. Rádi bychom poděkovali všem, kteří se podíleli na přípravě, a těšíme se na příští ročník.

Miroslava Sporná, Alžběta Purkertová, Světlana Housková a Stanislava Doležalová


Výlet do zoo za adoptovanými zvířaty

Dne 11. října se senátoři a zástupci senátorů (ze tříd: 5.A, B, C, 6.B, C, 7.A, 8.A, B, C a 9.A, B, C) společně s paní učitelkou Černohorskou, paní učitelkou Táborovou a jednou ze tří tříd, které vyhrály losování o výlet, vypravili navštívit Zoo Praha. Jeli jsme navštívit hlavně zvířata, která naše škola adoptovala: zebru, velblouda a tučňáka. Když jsme přijeli do zoologické zahrady, dostali jsme pracovní listy na vyplnění a zadání fotosoutěže, která nám zpestřila tento výlet. Vyšlo nám krásné počasí a všichni jsme si to užili. Další třídy, které vyhrály losování o výlet, jely do zoo o den později.

Tereza Lakomá, 9.A


Zprávy z 2. ZŠ Dobříš

První dva měsíce školního roku

První dva měsíce školního roku utekly jako voda a náš školní program je nabitý a velmi pestrý. Kromě dní, které trávíme ve škole, se snažíme hodně pohybovat na čerstvém vzduchu. Třída V.A se například zúčastnila sportovního kurzu na Nové Živohošti, a děti se tak setkaly i s méně známými sportovními aktivitami a zažily spoustu dobrodružství. Některé z tříd využily příjemné počasí k turistickým vycházkám do okolí a poznali jsme i les díky akci Den s lesníkem. Mladší děti rozvíjejí své plavecké dovednosti v hořovickém bazéně. Připomněli jsme si také státní svátek Den české státnosti a máme další nové poznatky o naší historii. Děti ze třídy IV.C přivítal dobříšský zámek a podívali jsme se nejen do francouzského parku, ale i do krásné oranžérie a expozic o vodě a lesu. Prvňáčci a děti z přípravné třídy už umějí skvěle fungovat spolu jako třída, takže pro zpestření výuky se seznámili díky akci Bezpečný pes i s chováním psů. Jako každoročně spolupracujeme s dobříšskou knihovnou, která nabízí pro naše žáky půjčování knih a zajímavé literární besedy. Opět jsme byli úspěšní ve sportovních kláních. Velkou pochvalu zaslouží družstvo vytrvalostních běžkyň ve složení Karin Pončíková, Kateřina Tučková
a Tereza Strnadová (1.–3. třída), které získaly 1. místo na závodech v přespolním běhu v areálu Nového rybníka v Příbrami.

Mgr. Tereza Moslerová, třídní učitelka IV.C


Bezpečný pes

Dne 27. září k nám přijela vyškolená lektorka paní Cirkovská se svým pejskem Angel Star, aby se děti přípravné třídy a 1. ročníků seznámily nejen s psí stavbou těla, ale hlavně se naučily znát řeč těla, jeho mimiku a rozpoznat zvířecí varovné signály. Dozvěděly se, jak se správně chovat k cizím psům, které potkají na ulici (např. na vodítku v doprovodu svého pána, kdekoliv přivázaným, se psem bez pána či agresivním jedincem). Pomocí navození konkrétních situacích si osvojily techniky, které jim pomohou chránit důležité části těla při útoku, ale také jak takovému nebezpečí předcházet.

Iva Fišerová, učitelka přípravné třídy


Za svatým Václavem do parku

V pátek 29. září se IV.B vydala do parku, aby se věnovala odkazu Dne státnosti. Navázali jsme tak na hodinu českého jazyka, ve které jsme si přečetli text paní učitelky o svatém Václavovi, díky kterému jsme o této významné osobnosti naší historie zjistili mnoho informací i zajímavostí. Skoro všichni jsme také bez obtíží vyřešili doplňovačku, která měla prověřit, jak dobře dokážeme porozumět čtenému textu. Byli jsme pochváleni a připraveni vyrazit do parku.
Po cestě jsme sice nepotkali Svatováclavský dub, ten se nachází blízko Kladna, ale našli jsme si také statný dub a u toho jsme spočítali jeho obvod pomocí odhadu rozpětí paží čtyř z nás, kteří strom dokázali obejmout. Došli jsme k úctyhodnému číslu 2,5 m.
Následovala Svatováclavská stezka, na které jsme se nejen pořádně proběhli, ale ještě jsme u toho hledali otázky k tématu schované třeba v dutině stromu. Většině z nás se povedlo na nalezené otázky odpovědět a vyluštit tajenku, že svatý Václav je patronem naší vlasti. Nejrychlejšími byli Anežka Petřinová a Matěj Kortán, kterým jsme k jejich výkonu blahopřáli.
Po svačině jsme podle předlohy vytvořili opravdu povedené svatováclavské koruny ze všech možných přírodnin. Na závěr celé akce jsme se pokusili vyřešit logickou úlohu o převážení kozy, zelí a vlka, k čemuž byl můstek přes potok ideálním místem. Dopoledne se nachýlilo, a tak jsme se trochu špinaví, ale spokojení vydali zpět do školy na oběd.

Žáci IV.B s třídní učitelkou Zorkou Kusákovou


Nová informatika od 4. ročníku

Informatika u nás na 2. ZŠ Dobříš získává stále větší popularitu a stala se nedílnou součástí moderního vzdělávání. Děti se učí dovednostem, jako je kódování a algoritmizace, a postupně se seznamují s programováním.
Výuka informatiky je interaktivní a pro děti zábavná jednoduše proto, že se využívají moderní technologie a vzdělávací pomůcky, jako jsou například různé stavebnice LEGO zaměřené na robotiku, robůtky typu VEX 123 a VEX GO a další. Tyto stavebnice a roboti učí děti vytvářet, programovat a řešit reálné problémy. Výukové nástroje, které využíváme, pomáhají dětem zkoumat svět technologie a rozvíjet dovednosti, které jsou klíčové pro 21. století. Kromě samotného programování se v rámci předmětu informatika zdůrazňuje nutnost rozvíjet kritické myšlení, analytické schopnosti a týmovou spolupráci. Děti se učí, jak řešit složité úkoly a projektovat vlastní aplikace a hry. Výuka informatiky u nás není jen přípravou budoucích programátorů, ale je o rozvoji komplexních dovedností potřebných pro úspěch v moderním světě. Tím, že jsme dětem u nás ve škole nabídli možnost objevovat svět technologie a tvořit s ní, otevřeli jsme bránu k neomezeným možnostem a chceme se nechat novou generací inspirovat v oblasti kreativních a inovativních částí a součástí našeho světa.

Lucie Jindráková, MBA


Školní družina

Tento školní rok putujeme za českými hrady a zámky, a tak jsme v rámci tématu „zámek Červená Lhota“ přivítali podzim projektovým dnem nazvaným „Úkoly pro Zlatovlásku“.
Nejprve jsme si připomněli pohádku o Zlatovlásce, kterou jsme dětem přiblížili loutkovým představením. Poté jsme si vyzkoušeli plnění různých úkolů – zahráli jsme si hru na mravenečky při přenášení vajíček, sběru korálků a jejich navlékání, užili jsme si akční úkol „Dolij, ale nepřelij!“, kde si děti za slunečného počasí vyzkoušely přelévání vody, chytali jsme rybičky na pruty a hned je pouštěli zpátky do jezírka, stejně tak jako v pohádce Jiřík pustil kouzelnou rybu zpět do vody, tak jako Jiřík putoval krajinou na svém koni za Zlatovláskou, i my jsme se pouštěli na svých smyšlených koních přes překážky a cestou jsme čelili hádance, pod kterým šátečkem se Zlatovláska ukrývá. Těm šťastnějším z nás pomáhala při hádance kouzelná muška, ale skoro všichni zvládli úkoly bez nápovědy.
Nakonec na všechny děti čekal poklad s překvapením a diplom na důkaz splnění všech úkolů. A také kouzelná rybka pro štěstí, aby se každému lépe plnily úkoly i v životě.

Hana Lenhartová


Nová Živohošť

Sportovní kurz na Nové Živohošti byl plný sportovních zážitků. Každé ráno jsme začali rozcvičkou a pak následovalo otužování ve vodě. Po otužování jsme šli na výbornou snídani, potom byl dopolední program, který byl každý den jiný. Byli jsme na výletech, na paddleboardu, hráli jsme softball, lakros nebo běhali orientační běh. Pak byl oběd a po něm polední klid. Odpoledne zase patřilo sportu. Celý týden byl indiánský, a tak jsme po večerech vymýšleli pokřik, vyráběli indiánský oblek a měli jsme také táborák. Celý týden se mi moc líbil.

Gabriela Pöschlová, žákyně třídy V.A


1. místo v krajském kole!

Skvělé vítězství našich děvčat v přespolním běhu a zajištěný postup na republikové finále.

Mgr. Jana Pechanová


Zprávy ze ZŠ Lidická

Veletrh středních škol

Dne 18. září se žáci 8. a 9. ročníku zúčastnili Veletrhu středních škol v Příbrami. Žáci, kteří se rozhodují o budoucím oboru po ukončení povinné školní docházky, se na veletrhu seznámili s nabídkou oborů mnoha středních škol nejen z Příbrami, Dobříše, ale i z dalších měst. Získali informace o přijímacím řízení, požadavcích na přijetí na daný obor a materiálech týkajících se středoškolského vzdělávání.
Pokud měli potřebu se informovat o nepřijetí, nezájmu pokračovat ve vzdělávání po ukončení základní školy, získali informace od odborníků.
Pro uplatnění žáků ve společnosti, v zaměstnání je potřeba poskytovat informace nejen o učení, ale také o dalších podmínkách k úspěšnému začlenění do společnosti.


Městské muzeum Dobříš součástí výuky

Dne 10. října se slavnostně otevíralo po rekonstrukci Muzeum města Dobříše. Se žáky jsme se rozhodli ho navštívit v průběhu výuky dějepisu.
Žáci vědí, kde žijí, kam jezdí do školy. S historií daného města, vesnice se potkávají každý den. Danou věc, sochu, obraz jsou málokdy schopni zařadit do historického období a události.
Návštěva muzea je jedna z možností k upevnění a procvičení učiva.
Při prohlídce expozice mnoho vystavených předmětů vyvolalo vzpomínky na vyprávění rodičů, prarodičů. S některými se žáci setkávají doma, ve svém okolí, aniž si uvědomují jejich historickou hodnotu.
Pan ředitel PhDr. Jan Michl, Ph.D., provedl část žáků po muzeu a vyprávěl o historických událostech týkajících se Dobříše.
Do výuky dějepisu bude možné začlenit návštěvu expozice muzea a besedy s panem ředitelem ke konkrétnímu historickému období a události.

Mgr. Eva Burešová

Lesní škola Dobříš: První týdny ve škole

Teplé září vůbec nenaznačovalo, že by šlo o léto stáří, jak se to zpívá v písni Svěráka a Uhlíře. Tyto a spoustu dalších písní si rádi notujeme a užíváme si každý společně strávený den.

Ačkoliv se děti chtěly učit hned od prvního dne, věnovali jsme se zpočátku spíše vzájemnému poznávání, stmelování a naladění na sebe. Vše probíhalo přirozeně, v souladu s našimi potřebami. Během pár dnů jsme tak mohli plynule přejít k činnostem, které se již začaly soustředit na osvojení potřebných dovedností a znalostí.

Každé ráno v devět hodin se potkáváme v ranním kruhu, který věnujeme sdílení významných událostí v našich životech. Poté začíná program, konaný v jurtě nebo venku, což závisí na dané činnosti, počasí či našem aktuálním rozpoložení. Po desáté hodině svačíme a děti mají možnost volné hry. Okolo půl jedenácté se znovu scházíme a soustředíme se na pokračování našeho programu, tak abychom ho mohli do oběda dokončit. Ten máme společný s dětmi ze školky. Po jedné hodině si pak rodiče přijdou pro školáky a loučíme se.

S nadšením pozoruji, jak se mezi naší komunitou vytváří přátelské vazby a jak se děti rády a nenásilně učí novým věcem, když jim je nabídnuto bezpečné, zdravé, hravé, veselé a kamarádské prostředí. Nepotřebujeme žádnou uměle vytvořenou vnější motivaci formou známek nebo jiných odměn a trestů. Zároveň se však učíme respektovat jeden druhého, mít pro sebe navzájem pochopení, pomáhat si, když jde do tuhého, dotahovat věci do konce, nevzdávat se a zůstat svobodní a odpovědní při rozhodování.

Od poloviny září jsme odstartovali plánování a realizaci „společných pátků”. Děti se již například seznámily s tím, jak funguje šicí stroj, a každý si pod vedením jedné z maminek ušil svůj vlastní pytlíček na písmenka a jiné pomůcky. Na říjen si zase jiná rodina připravila „pokladovku” v lese tematicky propojenou s připomenutím sv. Václava. S jeho příběhem se děti seznámily pár dní před tím, a to v rámci společné akce se školkou, která ji zorganizovala. Děti vymačkávaly šťávu z hroznového vína, kterou si radostně a s chutí připily. Na závěr nám všem školáci zazpívali s kytarovým doprovodem průvodkyně, kterou mají na muzicírování.

Nyní už je podzim v plném proudu a nám se v zázemí jurty i mimo ni pracuje o to veseleji, když při tom ještě máme možnost sledovat krásy měnící se přírody. Choďte na procházky a třeba nás někde poblíž potkáte.

Mgr. Karin Křižanová

Projektové dny a týdny na ZŠ TRNKA

Podzim v ZŠ TRNKA je plný projektových dnů i jednoho projektového týdne. Co si pod tím představit?

Projektový den je často spojen s některým ze státních svátků, přičemž účastníci i realizátoři mohou být různí. Například projekt ke svátku svatého Václava se týká jen žáků prvního stupně a připravují ho čtvrťáci a páťáci pro své mladší spolužáky. Ti jsou rozděleni do skupin tak, aby spolupracovali napříč ročníky, takže starší a zkušenější třeťáci pomáhají těm mladším.
Žáci čtvrté a páté třídy pro ně připravili různé tvořivé úkoly, výrobu, luštění, práci s textem, otázky v aplikaci Kahoot, ale i úvodní scénku, při které ztvárnili zásadní momenty ze života svatého Václava.

V říjnu je čas si připomenout vznik samostatného Československa, tentokrát akci organizují paní učitelky pro všechny děti z prvního stupně, které opět pracují ve věkově smíšených skupinách.
V listopadu pak propojíme první i druhý stupeň při oslavě svátku demokracie. Realizátory tentokrát budou žáci šestého ročníku, kteří připraví projekt pro žáky z prvního stupně. Cílem těchto projektových dnů je nejen získat či připomenout důležité informace, ale především propojit děti napříč ročníky, učit je spolupracovat, objevit své silné stránky a to, čím mohou přispět své skupině a kde naopak může pomoci někdo jiný.

Projektové týdny se naopak týkají druhého stupně a jsou pořádány dvakrát ročně, v říjnu a v dubnu. Každý ročník má vždy téma, kterému se po dobu pěti dnů věnuje. Šesťáci začínají
Týdnem vědy, kdy se seznamují s různými vědními obory a otevírají dveře ke zkoumání a objevování. Sedmáci budou přemýšlet nad tématem Jak pečovat o své zdraví z různých úhlů pohledu. Vyzkouší si také „digitální detox”. Tématem žáků 8. ročníku budou Média, přičemž osmáci budou mít možnost navštívit i redakci časopisu Respekt. Deváťáci budou zkoumat Světlo, a to z fyzikálního, přírodopisného, zeměpisného i výtvarného hlediska. Naši druhostupňoví studenti mají tedy možnost prozkoumat jedno téma z různých perspektiv a vždy si tam mohou najít to, co je pro ně lákavé. Na konci týdne připraví prezentaci svých výsledků buď svým spolužákům, nebo žákům jiného ročníku. Je úžasné sledovat, s jakou energií přistupují k práci a jak vysoké úrovně dosahují jejich prezentace.

Děkujeme tedy všem pedagogům, kteří je takto vedou a dávají jim prostor k růstu!

Mgr. Markéta Svobodová

Dobříšské děti se seznamovaly s lesem

Nadace dřevo pro život se dlouhodobě věnuje osvětě veřejnosti o životě a práci v lese. Díky jejich zážitkově-naučným programům tak mohou hlavně děti pravidelně poznávat, co vše se v lese děje a jak je třeba se o něj starat.

Naučný program „Do lesa s lesníkem“ si mohly dobříšské děti vyzkoušet v dobříšských lesích již desátým rokem, letos opět dokonce dvakrát. V pátek 13. října navštívily děti z 1. ZŠ Dobříš a ZŠ Trnka lesy nad židovským hřbitovem za účasti správce těchto lesů, společnosti Lesy Colloredo-Mansfeld a v úterý 17. října se děti z 2. ZŠ Dobříš podívaly do lesů nad Bzdinkou za doprovodu zástupců vlastníka zdejších lesů Jeroma Colloredo-Mannsfelda, společnosti Colloredo-Mannsfeld.

Pro děti bylo připraveno krásné dopoledne v lese s poutavým programem na šesti stanovištích vedené zkušenými lesními pedagogy. Děti se opět dozvěděly mnoho zajímavého o lese, o práci lesníka, činnosti myslivce, o lesní zvěři i o vodě v lese. Byl jim představen koloběh života v lesní kultuře od semínka stromku až k práci se dřevem. Zasadily si vlastní malý stromek, viděly kácení vzrostlého stromu, pohladily si živého koně, sledovaly lesní techniku při práci.

A víte, jaké rukavice má dřevorubec? Jak se jmenuje samec divokého prasete? A jak malé pruhované selátko? Poznáte v lese veverku podle zvuku? Kolik let je stromům, když se kácí? Kdy je myslivec v práci? A baví koně tahat dřevo? Na tyto i mnoho dalších otázek již umí dobříšské děti, které byly s námi v lese, odpovědět.

Tato akce nám ukazuje, jak je důležité předávat informace o přírodě dětem přímo v přirozeném lesním prostředí a umožnit jim les si osahat. Přijdou zde na plno souvislostí, které se ve školních lavicích zjišťují těžce. Už v tomto věku pochopí, jak je les (a hospodaření v něm) důležitý pro celý náš život, že v lese i se dřevem pracují lidé v různých profesích, a jejich práce určitě není lehká.
Děkujeme Nadaci dřevo pro život, že k nám na Dobříš přivezla tuto úžasnou akci, a doufáme, že touto formou budeme moci vzdělávat naše dobříšské děti i v dalších letech. Děkujeme i vlastníkům lesa za krásnou spolupráci a představení krásných míst v jejich lesích.

Z obou akcí vzniká i video, které si budete moci zanedlouho prohlédnout na webových a facebookových stránkách města i nadace.

Ing. Alena Harmanová,
vedoucí odboru výstavby a životního prostředí