-1.3 C
Dobříš
Úterý, 16 prosince, 2025
Domů Blog Strana 443

Knihovna

Obecní knihovna ve Staré Huti zve nejen čtenářskou veřejnost v březnu MĚSÍCI KNIHY na POHÁDKOVOU BABIČKU s mottem „ TĚŠÍME SE NA JARO, NA ZIMU JEN VZPOMÍNÁME“, která se bude konat ve čtvrtek 15. března v 17 hod.

Pohádkové babičky přicházejí ze starohuťského Klubu důchodců. Rovněž si připomeneme báječného člověka a spisovatele JIŘÍHO KAHOUNA (zemřel v květnu loňského roku), který pro naše děti napsal spoustu překrásných pohádek a příběhů, nejen známé „Včelí medvídky“. V měsíci únoru knihovna předala prvňáčkům při slavnostním aktu PASOVÁNÍ PRVŇÁČKŮ na rytíře a rytířky krásného slova průkazky, které mohou využívat po celý rok zdarma. Ještě pořád můžete shlédnout výstavu v prostorách knihovny „ČÁP A JEHO KAMARÁDI“. Jsou zde instalovány práce dětí z Mateřské školy ve Staré Huti. Za jejich krásné výtvory můžeme poděkovat jejich paním učitelkám. Výstavkou se knihovna zapojila do celonárodního projektu Klubu dětských knihoven České republiky. Zároveň vás prosím o váš názor, jaký časopis byste si chtěli půjčovat v knihovně.

Za Obecní knihovnu Marie Švehlová

Klub důchodců – divadelní představení

Zdroj foto: Pixabay

Klub důchodců pořádá zájezd na divadelní představení Drahoušku, toužím po tobě… do Divadla Radka Brzobohatého v Praze v sobotu 24. března 2018 od 15 hod.

Odjezd od kapličky ve 13 hod. Zájemci se mohou hlásit každý čtvrtek od 14 do 16 hod. u pí. Fiřtové v klubovně Klubu důchodců na obecním úřadu od 6. 3. 2018.

Setkání s občany – Program rozvoje obce

Dne 14. 2. 2018 se v kulturním domě ve Staré Huti konalo setkání s občany k rozvoji obce. Byl představen výstup z dotazníkové akce z loňského roku, kde jste jednak hodnotili práci nás, zástupců obce, jednak jste navrhovali další nápady a náměty, které se týkají chodu obce.

Všechny připomínky budou zapracovány v dokumentu Program rozvoje obce Stará Huť, nicméně bych rád stručně shrnul několik nejzásadnějších bodů, které z Vašich připomínek vyplynuly:

  • Kontejnery na tříděný odpad – problém je pro některé s tím, že některé kontejnery mají malý otvor na vhazování odpadu; navrhovány byly například kontejnery s otvíracím vrchním víkem. Toto rozhodně po všech zkušenostech nedoporučujeme, nedisciplinovaností uživatelů by pak byly takové kontejnery plné všeho, jen ne příslušného tříděného odpadu. Bohužel ani zdánlivě malý otvor u kontejneru na papír nezabránil některým občanům vhazovat tašky plné domovního odpadu. V obci máme dva kontejnery s větším otvorem k pohodlnějšímu vhazování plastů, je v ulici Družstevní a Malostranská. Tam se pak pohodlně vejdou i jen lehce sešlapané kanystry od pracích prostředků, případně celá taška nastřádané drobného plastového odpadu. Zároveň oslovíme společnost EKOKOM o zápůjčku, případně zakoupíme z obecního rozpočtu alespoň jeden další takový kontejner do prostoru za obecním úřadem.
  • Dále bylo upozorněno na skutečnost, že stále ještě nemáme kronikáře. To je velký problém a je škoda, že se v naší obci nenalezne nikdo, kdo by byl ochoten tuto velice důležitou pozici zastávat. Obec pochopitelně zajistí potřebná školení, případně konzultace s okolními kronikáři. Jen je potřeba investovat svůj volný čas. Ale věřím, že se i taková osoba v brzké době najde.
  • Doprava – byli jsme upozorněni na některé křižovatky, které nejsou správně označeny, resp. chybí jim některé dopravní značení. V nadcházejícím období se budeme tomuto věnovat a doplníme chybějící značení. Dále byl za velký problém označen provoz na komunikaci Malostranská. Již jsme zahájili proces případné změny komunikace od křižovatky s ulicí Dělnickou (u studny) k následující křižovatce ke kulturnímu domu na jednosměrnou. Vše bude záležet na vyjádření Policie ČR – dopravní inspektorát a celém schvalovacím procesu. Zároveň se budeme snažit omezit provoz vozidel nad 3,5 t.
  • Mateřská škola a dětské hrací prvky na hřištích – nedostatek takových hracích prvků, které by byly určeny pro děti již od 2 let, se budeme snažit napravit doplněním vhodného vybavení na některé ze současných dětských hřišť. Mateřská škola – stále očekáváme vyjádření k žádosti o dotaci na výstavbu školky nové v prostoru stávající zahrady. Obec za tímto účelem vykoupila část sousední zahrady. Podaří-li se včas vyřídit stavební povolení a následně získat dotaci, bude moci být zahájena výstavba. Prioritou bylo realizovat stavbu za zachování provozu stávající školky. Současný stav budovy není dobrý. To je známo již delší dobu. Ale budova je provozuschopná, ačkoliv stará, přesto čistá a udržovaná v rámci možností s maximální péčí. Hygienické kontroly probíhají pravidelně, jak ohlášeně, tak namátkově. Ve všech případech byly budovy školky i školy označeny jako bezproblémové.

Děkuji tímto všem, kteří se v hojném počtu v kulturním domě sešli, a těším se na některé příští setkání.

Petr Dragoun, starosta

Zprávy z 24. zasedání zastupitelstva obce ze dne 5. 2. 2018

Zastupitelstvo schvaluje:

  • záměr prodeje části pozemku parc. č. 712/99 v k.ú. Stará Huť o výměře cca 50 m²
  • smlouvu o zřízení věcného břemene – služebnosti č. IV-12-6020653/1 Stará Huť, kNN pro parc. č. 381/7
  • uzavření Dohody o narovnání mezi Obcí Stará Huť a p. Františkem Bittnerem ve věci úhrady dluhu s tím, že po řádném splnění podmínek vyplývajících z této dohody bude Obcí Stará Huť podán exekutorovi návrh na zastavení exekuce č.j. 094 EX 04545/03-063
  • přímou fakturaci nákladů za nákupy vodoměrů, související dopravy a nákladů na jejich montáže správcem sítě společnosti Vodohospodářská společnost Dobříš přímo obci Stará Huť a nebude tvořit součást fakturovaných položek přímo odběratelům
  • prodej požárního vozu Praga V3S SPZ PB 50-30

Zastupitelstvo bere na vědomí znění rozpočtových opatření č. 13/2017 a č. 1/2018 schválená radou obce Stará Huť

V diskusi zazněly následující body:

  • Starosta informoval o opravě lávky u Pěti lip a poděkoval panu Drozdovi a panu Březinovi za pomoc při opravě; dále poděkoval všem, kdo se podíleli na přípravě obecního plesu; informoval o plánovaném setkání s občany dne 14. 2. 2018 v 18.00 hodin v kulturním domě a všechny přítomné pozval na toto setkání; informoval o vypracovaném ceníku nájmů kulturního domu. Dále podal informaci o skutečnosti, že od dubna letošního roku bude probíhat další fáze rekonstrukce kulturního domu; upozornil, že se postupně zjišťují majitelé pozemků, kteří dle zjištěných skutečností mají zaplocené části obecních pozemků.
  • pan Klika upozornil na výskyt divokých prasat v obytné zástavbě; dále se dotazoval, zda již byl změněn název Nového směru.
  • paní Sklenářová informovala o jednání školské rady

O (nejen) politické kultuře v našem městě

dobříš letecký snímek
Zdroj foto: S. Frank

Máme za sebou prezidentské volby. Při volbě prezidenta platí přímá demokracie, a tak všichni občané měli právo dát svůj hlas svému vybranému kandidátovi. Toto se častokrát neobešlo bez více či méně ostrých názorových výměn a zejména sociální sítě nežily od Vánoc ničím jiným, než co který kandidát řekl či neřekl, co si myslel či nemyslel či zda náhodou v něčem nelhal. Pokud se tyto diskuse zvládly na sociálních sítích, v hospodách a na rodinných návštěvách, je vše v pořádku. Horší ale je, pokud se názory jednotlivých názorových skupin prezentovaly nevhodnou formou, jako např. sprejem na veřejný majetek. Konkrétním příkladem budiž dva nové betonové odpadkové koše v parčíku u sokolovny. Nebudu polemizovat s autorem názoru, že náš pan prezident nemluví pravdu. Jen jej chci upozornit, že posprejování betonového koše je kvalifikováno minimálně jako přestupek, ale možná i trestný čin, dle rozsahu způsobené škody, a pachateli bude při jeho dopadení uložena sankce.
Kvapem se blíží komunální volby a s tím spojené více či méně kritické články na adresu stávající radnice a spousta slibů, jak se vše dá dělat jinak a lépe, od současných či budoucích zastupitelů a jejich rodinných příslušníků. Každý má právo kandidovat a je na občanech města, aby v komunálních volbách dobře vybrali své představitele samosprávy. Já si jen dovolím vznést na všechny malou prosbu. Prosím, neničte městský majetek!

Ing. Markéta Čermáková, MBA, radní pro bezpečnost a správu majetku města

Priority města: Dobré fórum nebo špatný fór?

Padesátka Dobříšanů přišla na Fórum Zdravého města pomoci městu najít koncepci dalšího rozvoje. Dojmy jsou však rozpačité.
Na otázku po smyslu fóra půl roku před volbami odpověděla Ing. Havlíčková, že jde o povinnost vyplývající z členství v Národní síti Zdravých měst (NSZM). Chceme-li se v ní dostat do vyšší kategorie, musíme fórum uspořádat jednou za dva roky. Fórum je ale součástí projektů, které realizuje město Dobříš, a mělo by tedy být snadné sladit harmonogram fór s cyklem volebních období. Kdyby se konalo dříve, mnoho nápadů se již mohlo realizovat. Uskuteční je však budoucí vedení města?

Jeden plán, druhý plán – jak se to rýmuje?

Současně s přípravou fóra vyhlásilo město výzvu k podání nabídek na „Zpracování akčního plánu rozvoje města pro roky 2019–2020“. Ke každé oblasti plánu má být vytvořena alespoň jedna anketa a dva kulaté stoly (!) – dokončení prací je stanoveno na „nejpozději srpen 2018“. Těsně před volbami se tedy přijme plán, za jehož realizaci má zodpovídat někdo jiný?

NSZM pomáhá léčit. Pánbůh ví, kdo bude uzdravovat

Je pravděpodobné, že oficiálně získáme pěkné písemné potvrzení, že máme zdravé město. Bude dobré vylepit ho na místě chátrajícího kina, vedle děr v chodníku či před zimním stadionem…

A diskuse?

Též o metodě průzkumu lze mít pochybnosti. Výsledky fóra prověří anketa – občané, kterým stálo za to přijít, jsou asi dobří jen na tu práci, rozhodnutí necháme „lidu“. A diskuse, slíbená na pozvánce? Na tu nebyl čas. Škoda – jinak by nedošlo k zapsání několika podnětů na více stanovištích, čímž se výsledky zkreslily již na místě. A studenti, vytvářející samostatný výstup, by v diskusi zjistili, že „vybudování víceúčelového společenského sálu na místě bývalého kina“ bylo loni bouřlivým tématem několika zasedání zastupitelstva, občané jasně vyjádřili, že před ním upřednostňují stavbu nové knihovny a v tomto smyslu zastupitelé dávno rozhodli. Přesto považuji účast studentů za nejlepší výsledek fóra.

Romana Bodorová

„Veřejná“ zakázka na GDPR

Vážení spoluobčané,
jak již možná víte, i město Dobříš postihla povinnost aplikovat nová pravidla se zacházením s osobními údaji podle nařízení Evropského parlamentu 2016/679, jinak též GDPR (General Data Protection Regulation). Je evidentní, že město potřebuje dodavatele, který provede analýzu našich dat, poté zavede potřebný nový systém a nakonec ještě dodá služby tzv. pověřence jakožto speciálně proškolené osoby. Rada města podnikla velice diskutabilní kroky k zajištění těchto nových pravidel.

Dne 10. 11. 2017 rada města vyhlásila veřejnou zakázku malého rozsahu na zpracování analýzy a následnou implementaci pravidel GDPR a zajištění služeb pověřence pro město Dobříš a jeho organizaci ve výši maximálně 1,9 mil. Kč bez DPH s tím, že zodpovědnou osobou za zakázku je tajemník městského úřadu.

Veřejná zakázka NEBYLA zveřejněna na úřední desce městského úřadu. Zároveň nebyla ustavena hodnotící komise. Tajemník městského úřadu pan Řechka oslovil 9 firem (údajně po pečlivém průzkumu trhu), aby podaly svoji nabídku. Již 28. 11. 2017 (po 18 dnech) rada města „bere na vědomí“ výsledky výběrového řízení, které tudíž trvalo 14 dní na zakázku tak velkého rozsahu.

Z 9 oslovených firem byly 2 vyřazeny, protože nabídku nepodaly vůbec. Jedna firma nenabídla kompletní dodávku. Další 4 firmy byly vyřazeny, neboť „nenacenily jasně celou nabídku“. Ve finálním souboji dvou firem byla vybrána firma GDPR systems, s.r.o., která našemu městu nabízí uvedené služby za 583 000 Kč bez DPH (analýza a implementace) a 54 000 Kč bez DPH měsíčně (služby pověřence). Již 23. 1. 2018 rada města jednomyslně schválila uzavření smluv s firmou GDPR systems, s.r.o. Jiné firmy se do výběrového řízení nepřihlásily, podle mého názoru proto, že se o zakázce nemohly dozvědět, případně nemohly stihnout 14denní limit pro podání nabídky, pokud by na ni nebyly předem připraveny.

Celá akce byla diskutována na únorovém jednání zastupitelstva města. Ve veřejné debatě vyplynuly ještě další zajímavé skutečnosti – tajemník městského úřadu doporučoval i jiným městským úřadům na Novoknínsku a Sedlčansku služby firmy GDPR systems, s jejímž majitelem se zřejmě osobně zná. Zastupitelé proto dali svému kontrolnímu výboru za úkol celou veřejnou zakázku prověřit.

Nezbývá než konstatovat, že tato veřejná zakázka bohužel vrhla hodně špatné světlo na dobříšský městský úřad i na radu města, která je za zadávání veřejných zakázek odpovědná.

Mgr. Jitka Urbanová, zastupitelka za ODS

Nejlepší bruslení na Dobříši

Led na rybnících v Dobříši je tenký, a proto se na nich nebruslí. Tenký byl led i na jednání zastupitelstva 15. 2. a zástupci radnice na něm přesto předváděli odvážné volné jízdy a názorové piruety, za které by se nemusel stydět ani Michal Březina.

Prvním výrazným bodem programu byla diskuze o spolkovém domě a knihovně v budově kina. Projekt byl probírán na každém zastupitelstvu nejméně od září, opakovaně dostal jednohlasnou podporu zastupitelstva a teď jsme svědky podivného odkládání projektu a neurčitých připomínek, abychom se nakonec dozvěděli, že z návrhu rozpočtu byl projekt odstraněn, „aby se tam dal znovu přidat“ a abychom nakonec projekt znovu jednohlasně všichni podpořili. (Pro pořádek, i já souhlasím s tím, že financování projektu za 80+ mil. Kč je nutné pečlivě naplánovat a zvážit, ale je potřeba udělat to ve chvíli, kdy budou připravené podklady. Váhání po každém kroku nejenže projekt prodlužuje, ale může nás připravit o předjednané dotace.)

Dalším bodem byla diskuze o GDPR. Ano, problematika je složitá, je snadné udělat chybu a porovnávat jablka s hruškami, ale pokud radnice výběrové řízení ani nevyvěsila na úřední desku a zveřejnila ho pouze v zápisu z rady, pokud jsou vysoutěžené ceny výrazně vyšší než v okolních městech a pokud zakázku vyhrála firma, na kterou má tajemník města osobní vazby, zdá se, že těch náhod je už trochu moc.

Program pokračoval vyhodnocením žádostí z Grantového fondu. Pro připomenutí, Grantový fond byl zřízen proto, aby podpora města místním spolkům byla transparentní a probíhala podle jasných pravidel. Stávající rada města a radou zřízená komise bohužel letos rezignovala na řadu prvků, které pomáhaly transparentnost zajistit. Na rozdíl od zavedené praxe byly letos zastupitelstvu předloženy návrhy grantů bez bodového ohodnocení. Rada města také v nebývalém rozsahu do návrhů expertní komise zasáhla a částky upravila a v podkladech pro zastupitele svoje úpravy nijak nezdůvodnila.

Za šest hodin jednání jsme z celkových 20 bodů na agendě probrali osm. Dva z těchto osmi bodů jsme navíc odložili na příští jednání zastupitelstva, protože nebyly dobře připravené. Přál bych si, aby vystupování radnice místo krasobruslení plného krkolomných otoček připomínalo curling, při kterém tým spolupracuje směrem k jasnému cíli. Bohužel je cíl nejasný a tým radnice nefunguje jako tým.

Adam Böhm, zastupitel za ODS

Dobrá zpráva?

V roce 2017 jsme se s mojí kamarádkou snažily alespoň o drobné zlepšení stavu veřejné zeleně v okolí náměstí. Měly jsme většinou pozitivní ohlasy. Kulatý stůl uspořádaný koncem roku 2017 k veřejné zeleni ukázal nespokojenost dalších občanů se současným stavem. Kritizovali neudržovanou, nedávno za velké peníze revitalizovanou Prokopovu zahradu, neupravené okolí radnice, stav jednotlivých náměstí.
Co mne ale zarazilo, jsou hlavně neuvěřitelně vysoké náklady na péči o zeleň.
Tak jsem se podívala do rozpočtů na položku veřejná zeleň v roce 2017 a srovnala si je se Sedlčany, městem srovnatelné velikosti.

Rozpočet 2017:

Dobříš: 4 970 000 Kč, skutečné výdaje: 7 170 000 Kč.
Sedlčany: 2 735 000 Kč, skutečné výdaje: 2 157 000 Kč.

Jak je možné, že tak velké výdaje nejsou na hlavním dobříšském náměstí vůbec vidět, na rozdíl od Sedlčan? Sedlčanské náměstí kvete! Jak dlouho se budeme schovávat v centru města za mantru „celkové rekonstrukce“ náměstí? Není na čase přestat zanedbávat drobnou údržbu a nenáročnou výsadbou oživit centrum města? To opravdu nejde veřejný prostor částečně zkultivovat a zpříjemnit v sice logicky rozkopaném, ale velmi odpudivém náměstí.
Ve schváleném rozpočtu města na rok 2018 je 7 500 000 Kč na veřejnou zeleň. Je to nebo není dobrá zpráva? V roce 2017 ty peníze zdá se prolétly kompostem. Třeba se najde pár korun na brigádníky, na údržbu jako takovou, aby již dvě důchodkyně nemusely pečovat o záhonky, zalévat, plít skoro pod okny radnice.

Helena Kahounová

Navýšení kapacity 5. MŠ Dobříš Větrník

Město Dobříš získalo dotaci na projekt „Navýšení kapacity 5. MŠ Dobříš Větrník“ s reg. č.
CZ06.2.67/0.0/0.0/15_013/0000697. Souhrn investičních zdrojů projektu činí 21 863 064, 40 Kč; z toho finanční prostředky ve výši 19 676 757, 96 Kč budou poskytnuty z fondu EU prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu. Hlavním cílem projektu je výstavba nového pavilonu o kapacitě 56 dětí. Zhotovitelem stavby je JETCON, spol. s r.o., Na Bělidle 275, 430 01 Chomutov, která dne 19. 1. 2018 převzala staveniště a zahájila realizaci stavební části díla. V současné době se provádí výkop pro základy. Pro účely zásobování stavby bylo nutné uzavřít po dobu výstavby část místní komunikace (ul. Nad Papežem) v úseku mezi křižovatkami s ul. K Vodárně a Jeřábová. Plánované ukončení stavby je 30. 9. 2018.

Ing. Eva Hladíková, odbor místního rozvoje