Vyjádření pana Adama Böhma k cyklostezkám ve městě

Zdroj: Pixabay.com


Dobříš na zlaté cyklostezce

Osobních aut jezdí v Česku asi 6 milionů a jejich počet vytrvale roste, ještě před 6 lety jich bylo o milion méně. Je výborná zpráva, že se Čechům daří, ale nárůst počtu automobilů s sebou nese i stinné stránky. Kromě hustší dopravy a dopadů na životní prostředí si každý všimne i obtíží s parkováním.

Nárůst počtu automobilů je globální fenomén, ke kterému se dá přistoupit dvojím způsobem. Některá města se snaží počtu automobilů přizpůsobovat počty jízdních pruhů a možnosti parkování. Je ale otázka, kdy se růst zastaví. Druhá možnost je snažit se podporovat různé druhy dopravy, a to i za cenu určitého omezování automobilové dopravy.

Je mnoho měst, která se touto cestou vydala a která mohou sloužit jako inspirace. V Bogotě,
v Mexico city nebo v San Franciscu zakazují o víkendech automobilovou dopravu na hlavních třídách a dávají silnice k dispozici bruslařům, cyklistům nebo těm, kdo chtějí venku cvičit jógu. Vídeň, která se opakovaně umísťuje na vrcholku žebříčků kvality života, chce do roku 2025 snížit podíl automobilové dopravy na polovinu provozu z roku 1993. Ale nemusíme se dívat jen na velkoměsta – španělské osmdesátitisícové město Pontevedra v roce 1999 vyhlásilo v centru města úplný zákaz vjezdu, který trvá dodnes. Starosta, který se pro tento krok rozhodl, ho obhajoval heslem: vlastnictví auta vám nedává právo zabírat veřejný prostor.

Politici ODS jsou často prezentováni jako nepřátelé cyklodopravy. Často jde o mediální názorovou zkratku, ale mají pravdu v tom, že bychom měli dávat pozor, aby pod praporem tolerance nedocházelo k utiskování většiny menšinou. Zajímavé je, že v Kodani považuje cyklodopravu za pozitivní příspěvek k atmosféře města více než 70 % obyvatel, přínosy cyklodopravy si tam tedy uvědomuje velká většina obyvatel včetně těch, kteří na kole nejezdí.

Rozumnou síť cyklostezek by si zasloužila i Dobříš. Žije tu spousta sportovců, pohyb na kole je zdravý. Protože se v příštích letech chystají opravy řady silnic a chodníků, je právě teď ta správná chvíle začít přemýšlet o tom, jak chceme naše město cyklistům zpříjemnit.

Adam Böhm, ODS

Reklama