Přijde Dobříš o lokálku do Prahy?



S údivem jsem si přečetl informaci, že Rada Středočeského kraje schválila na svém zasedání zrušení či omezení provozu na 12 železničních tratích. Mimo jiné také na trati Čisovice–Mníšek–Dobříš, kde se počítá s omezeným provozem jen v letní sezóně. Podle radního pro dopravu Středočeského kraje Petra Boreckého jsou pro mnoho cestujících vlakové tratě zastaralé!? Přitom do uvedeného úseku investovala správa železnic v předchozích letech, jak jsem zjistil, 107 milionů korun. Teď po dokončení celé modernizace přestanou po kolejích vlaky jezdit a tato významná investice do ekologické dopravy se znehodnotí.
Jako další důvod uvádí malou vytíženost v poměru k nákladům na provoz. Jistě, přeprava na méně vytížené trati není rentabilní. Tak to bylo vždycky. Rentabilní tratě obsazují soukromí dopravci a stát dotuje ty ostatní jako veřejnou službu. Tuto službu objednává kraj a prostředky na ni poskytuje státní rozpočet. Kraj tedy v celkové bilanci nic neušetří, jen se zhorší dopravní obslužnost. Náklady na údržbu trati se nesníží, musí se udržovat i bez osobní přepravy. Větší rentabilitu by zajistila podpora nákladní dopravy, tak aby se firmám vyplácela a koleje byly více vytížené. Byl by to i významný ekologický počin – dostat část silniční přepravy na koleje. To je ale na jinou diskuzi.
Údajně má být toto rozhodnutí ještě projednáno s dotčenými samosprávami (proč ne předem?). Proto veřejně vyzývám vedení města, aby se zásadně postavilo proti tomuto záměru současného vedení Středočeského kraje.

Jan Procházka, zastupitel



Předchozí článekStarostovo rozmarné léto
Další článekKrajská hospodářská komora Střední Čechy přichystala dva projekty podporující podnikatelskou činnost ve Středočeském kraji