-1.2 C
Dobříš
Pátek, 26 prosince, 2025
Domů Blog Strana 180

Od 1. ledna 2023 se zvyšuje cena vodného a stočného

Rada města schválila zvýšení ceny vodného a stočného od 1. ledna 2023 na 125 Kč/m3 včetně 10% DPH. Nová cena vodného bude 75 Kč/m3 a stočného 50 Kč/m3. Hlavními důvody pro zvýšení poplatku je vzrůstající nepoměr mezi náklady a příjmy z poplatku za vodné a stočné, nárůst cen pohonných hmot a energií a inflace.

Cenu vody tvoří skutečné náklady (energie, mzdy, materiál aj.), příspěvek do plánu financování obnovy a DPH. K poslednímu zvýšení vodného a stočného v Dobříši došlo k 1. 7. 2022, kdy byla cena zvýšena z 97 Kč/m3 na aktuálních 115 Kč/m3. S aktuálním poplatkem je plán financování obnovy plněn pouze na 39 %.

Nákladová cena včetně plného příspěvku do fondu obnovy pro rok 2023 činí 141,10 Kč, se zohledněním zastropovaných cen energií na rok 2023 a odhadovanou inflací. Ani po tomto zvýšení poplatek za vodné a stočné nepokryje celkové náklady.

Na každý rok stanovuje sociálně únosnou cenu vody Státní fond životního prostředí ČR. Pro rok 2023 je pro Středočeský kraj stanovena ve výši 149,72 Kč/m3. Tato cena je maximálním limitem, nad který by již poplatek za vodné a stočné neměl být zvyšován. Nákladová cena v Dobříši je v rámci tohoto limitu.

Při navrženém zvýšení poplatku na 125 Kč/m3, který představuje nárůst o 9 %, bude při průměrné spotřebě dobříšského obyvatele 100 litrů na osobu a den tvořit náklad 12,50 Kč na osobu a den za dodání pitné vody, odkanalizování a vyčištění odpadní vody.

Průměrně tedy vynaloží občan Dobříše po zvýšení ceny za vodné a stočné za měsíc 375 Kč místo původní částky 345 Kč před zvýšením ceny. Nárůst v nákladech na vodné a stočné tak činí 30 Kč za měsíc a osobu.

Pavel Svoboda, starosta

Dobříš se zadluží o dalších 120 milionů!

Ilustrační foto: www.pixabay.com

Na posledním zasedání zastupitelstva předložil starosta ke schválení rozpočet Dobříše pro rok 2023, který počítá s dalším čerpáním úvěru ve výši 45 000 000 Kč. No a aby toho nebylo málo, zvedla koalice ODS, STAN a KDU-ČSL ruku i pro další úvěr ve výši 75 000 000 Kč. Ano, současné vedení města chce zadlužit naše město během následujících 3 let o dalších 120 000 000 Kč při úrokové sazbě 9 %! Úvěr samozřejmě není sprosté slovo, ale jeho využití musí být nezpochybnitelné a pro město potřebné, a o to máme oprávněnou obavu. Vzpomeňte si na úvěr pro knihovnu, knihovna nestojí a úvěr je z velké části vyčerpán…

Ano, máme obavy o hospodaření města a ty obavy jsou podloženy zkušeností z minulého volebního období, kdy staronová koalice, nyní posílená o STAN, utratila desítky milionů, které mělo město na účtu, dále se rozprodával městský majetek a čerpal úvěr na knihovnu, „kterou svět neviděl“. O „schopnosti“ současného vedení města hospodařit s prostředky města hovoří například rekonstrukce nám. Komenského, která z původních 26 000 000 postupně rostla na zasmluvněných 34 000 000 a nyní je na částce 44 000 000 Kč! Dosud stála rekonstrukce tohoto náměstí 44 000 000 Kč, a to bohužel není částka konečná! Už tak trochu chápeme, proč nechtěla ODS spolupracovat s těmi, kteří zastupují 26,5 procenta voličů, a raději poskládala vedení města z těch, u kterých jim bude podobné hospodaření procházet.
Ve světle zbytečně utracených desítek milionů korun je navýšení poplatku za svoz popelnic na 950 Kč za osobu vlastně nepodstatné a po zdražení vody je to jen další asociální krok současného vedení.

Špatný rozpočet i rozpočtový výhled na další roky jsme podpořit nemohli a hlasovali jsme proti. Proti jsme hlasovali i při hlasování o zvýšení poplatku za svoz popelnic, kdy jsme se znovu snažili přesvědčit vedení města, že současný systém je nejen špatný, ale hlavně naprosto nespravedlivý. Koalice ODS/STAN/KDU-ČSL ale systém měnit nechce a bude dále podporovat to, že není důležité kolik odpadu vyprodukujete, ale kolik vás je doma přihlášených, a chce hlavně dále posílat statisíce externí firmě na tento nespravedlivý systém MESOH. Proč ho stále prosazují, nevíme…

Tak si to shrňme. Během příštích tří let chce koalice ODS, STAN a KDU-ČSL čerpat úvěry ve výši 120 000 000 Kč, zdražili svoz odpadu, ale něco pro nás přeci jen udělali: Instalují další parkovací automat, a hlavně další radar. Na prevenci kriminality jsou peníze, i přes vzrůstající kriminalitu, na úrovni roku 2021, a k navýšení nedošlo. Ale na odměny pro členy výborů a komisí peníze jsou…

Také amatérské vypsání výběrového řízení na ředitele pečovatelské služby a vybrání nové ředitelky bez kvalifikace je zásah do rozpočtu města. Pokud by totiž nová paní ředitelka měla odpovídající kvalifikaci, hradil by její plat kraj. Bez kvalifikace to bude platit Dobříš a bude nás to stát cca 1 000 000 korun ročně. To je např. ten milion, o který město zdražilo popelnice…

Zastupitelé za ANO 2011

Od ledna 2023 nabízíme novou službu našim odběratelům – možnost platby za vodné a stočné měsíčními zálohovými platbami a klientský portál

Vážení odběratelé,
nabízíme vám rovnoměrné rozložení plateb za vodné a stočné během celého roku, a zároveň dojde ke snížení návštěv odečítače.
Zálohy bude možné platit buď trvalým příkazem z vašeho účtu, nebo inkasem.

Tato změna se týká jen takzvaných maloodběrů (tj. domácností a firem s malým odběrem vody). Zálohy se nedotknou firem, společenství vlastníků a společností s velkým odběrem vody, které mají již nyní nastaveno pravidelné měsíční vyúčtování.

K přepočtu zálohových plateb dochází každoročně při vyúčtování a jejich výše bude stanovena na základě spotřeby v předešlém roce, výši záloh si můžete po domluvě se zákaznickým oddělením upravit.
Pro jednodušší komunikaci se zákaznickým oddělením jsme pro vás připravili klientský portál, kde naleznete veškeré potřebné informace o vašem odběrném místě. Budete mít rychlý přehled o vašich vyúčtováních a také nás můžete prostřednictvím portálu kontaktovat v případě jakýchkoli dotazů, požadavků či závad.

Pokud budete mít zájem o nastavení plateb formou záloh či zřízení klientského portálu, kontaktujte zákaznické centrum VHS Dobříš e-mailem: info@vhs-dobris.cz, telefonicky: 318 521 108 či osobně.
Upozorňujeme, že od 1. 1. 2023 bude zrušeno hotovostní placení v zákaznickém centru, šetřete čas a využívejte bezhotovostních plateb.

Blanka Marvanová

Poplatek za odpady v roce 2023 z pohledu správce místního poplatku

1. Sazba a splatnost místního poplatku:

Základní sazba poplatku: 950 Kč/poplatník
Splatnost poplatku: od 1. února 2023 do 30. dubna 2023.

Slevu za třídění lze uplatnit pouze v případě, že poplatek uhradíte včas, tedy do 30. dubna 2023.

V případě, že platba bude připsána na účet města po tomto rozhodném datu, poplatník je povinen uhradit poplatek v plné výši.
Nejedná se v žádném případě o pokuty či penále za pozdní úhradu, pouze poplatník ztrácí nárok na slevu (obdobně jako v supermarketu, pokud zboží nezakoupíte v době akční slevy).
Poplatek je splatný jednorázově. Vznikne-li poplatková povinnost po 30. dubnu, je poplatek splatný nejpozději do 15. dne měsíce, který následuje po měsíci, ve kterém poplatková povinnost vznikla.
Nebude-li poplatek zaplacen poplatníkem včas nebo ve správné výši, vyměří mu správce poplatku poplatek během následujícího kalendářního roku platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem. Včas nezaplacené poplatky nebo část těchto poplatků může správce poplatku podle zákona zvýšit až na trojnásobek. Poplatek lze vymáhat také i exekučně podle daňového řádu č. 280/2009 Sb.

Poplatek lze uhradit:
1) na pokladně MěÚ (lze hradit kartou)
2) bezhotovostní platbou na účet města.
19-521732389/0800 (doporučujeme)

Platební údaje (variabilní symbol) jsou k dispozici:
1) v odpadovém účtu na stránkách www.mojeodpadky.czpřístupové údaje do vašeho odpadového účtu najdete na arších se štítky, kterými označujete pytle s tříděným odpadem, případně si je lze vyžádat na
e-mailu rambouskova@mestodobris.cz,
2) u správce poplatku paní Sylvy Řehákové osobně, v budově radnice, v přízemí, dveře č. 13, nebo dotazem na e-mail rehakova@mestodobris.cz.
Poplatníkům, kteří mají ve svých odpadových účtech zadán kontaktní e-mail, případně telefon, bude zasláno na začátku splatnosti poplatku upozornění.

2. Kde můžete záležitosti vyřídit:

Žádost o osvobození/úlevu nebo ohlášení poplatkové povinnosti vyřídíte na MěÚ Dobříš, Mírové náměstí 119, 263 01 Dobříš, finanční odbor – místní poplatky (přízemí vlevo za podatelnou), kancelář č. 13 – správce poplatků: Sylva Řeháková, tel.: 318 533 390,
e-mail: rehakova@mestodobris.cz.

3. Formuláře jsou k dispozici:

Na MěÚ Dobříš, Mírové nám. 119, Dobříš,
finanční odbor – místní poplatky, kancelář č. 13 nebo ke stažení na internetové stránce města „Formuláře finančního odboru“.

4. Náležitosti žádosti:

Formuláře musí být řádně vyplněny podle skutečnosti a podepsány plátcem.

Sylva Řeháková,
správkyně místních poplatků

Svoz odpadů na Dobříši zdraží na 950 Kč za osobu

Zdroj: freepik.com

Velkou diskuzi vyvolalo na prosincovém zasedání zastupitelstva schvalování vyhlášky o místním poplatku za svoz odpadů. Jedinou změnou v ní je další zvýšení poplatku, tentokrát o 200 Kč na osobu. Prosadila ho koalice ODS, STAN a KDU-ČSL.

Ke stejnému datu zdražuje vedení města občanům i vodné a stočné, postupně se lidem zvedají ceny energií a inflace jim mohutně ukrajuje z úspor. Považovali jsme proto za správné alespoň trochu zmírnit dopady na domácnosti v této krizové době a poplatek pro rok 2023 nezvyšovat. Nespravedlivý poplatek na osobu nejvíce zatěžuje rodiny s dětmi. Třeba Kladno nebo Česká Lípa se postavily k nepříznivé situaci rodin tak, že v roce 2023 nebudou vybírat tento poplatek vůbec. Zachování stávajícího poplatku by znamenalo asi 1 milion z rozpočtu města navíc. Navrhli jsme také, kde ho vzít.

1. Zrušit MESOH, a tím ušetřit několik set tisíc ročně jen na poplatcích.
2. Zrušit nesmyslné „slevy“, na které dosáhne jen část obyvatel, kteří se mohou a chtějí do MESOHu zapojit. To jsou převážně majitelé domů, kteří navíc mohou využívat komfort svážení pytlů s tříděným odpadem od domu, a ještě za to získávají „slevy“, které ovšem musí zaplatit ostatní.
3. Změnit nespravedlivý a pro Dobříš, kde žije mnoho lidí nehlášených k pobytu, i krajně nevýhodný poplatek za osobu. Nepřihlášení dnes neplatí nic!

Příklad: V RD je přihlášena 1 osoba, která si pořídila 240litrovou popelnici. V domě žijí další 3 nehlášené osoby. Nic je nenutí třídit, do tak velké nádoby se vejdou i plasty, papír, sklo, všechno. Zaplatí společně 950 Kč za rok, to je v přepočtu na sto litrů odpadu 4 koruny. V jiném RD žije 6 přihlášených osob. Stačí jim nádoba 120 litrů, protože poctivě třídí. Zaplatí 5 700 Kč za rok. Za 100 litrů odpadu 30 korun na osobu. To je 7,5krát více! Toto je motivace na Dobříši, toto je MESOH! Poctivě se přihlas k pobytu, poctivě vytřiďuj odpad – zaplatíš několikanásobně víc!
Je vůbec naděje na změnu, nebo bude v Dobříši dále platit nespravedlivý systém? Například i STAN má ve svém programu jasný závazek: „Máme zájem revidovat odpadové hospodářství systému MESOH (vnímáme ho jako nespravedlivý…).“ Ano, i jedna z koaličních stran vnímá současný systém jako nespravedlivý, tak uvidíme, zda dodrží své předvolební sliby a podaří se společně prosadit spravedlivé platby na principu „kolik vyhodíš, za tolik zaplatíš“.

Jan Procházka, zastupitel

Parkovací karty na rok 2023

Rada města vydala dne 22. 11. 2022 nové nařízení města č. 2/2022, kterým se vymezují oblasti města, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít ke stání vozidla jen za sjednanou cenu, a nařízení města č. 3/2022, kterým se vydává ceník za stání silničních motorových vozidel na vymezených místních komunikacích. Obě nařízení byla publikována ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků dne 30. 11. 2022 a nabyla účinnosti dnem 15. 12. 2022.
Dosavadní parkovací zóna D (náměstí Komenského) byla z důvodu celkové rekonstrukce náměstí zrušena. Ti, kteří ji v minulosti využívali, si mohou zakoupit parkovací kartu do zóny C. Zóna D tedy zůstane nevyužitá – přečíslování navazujících zón by bylo administrativně náročné (zejména z důvodu změny dopravního značení).
Též bude zrušeno (po ukončení platnosti karet na rok 2022, tj. po dni 15. 1. 2023) vyhrazené parkoviště pro objekt čp. 1795 (chráněné bydlení). Toto parkoviště je nově zahrnuto do parkovací zóny C. Obyvatelé čp. 1795 budou mít nárok na vydání parkovací karty do této zóny.
Parkovací karta je možností pro parkování v souladu s nařízením města ve vymezené oblasti, nikoli nárokem na zajištění parkovacího místa. Pro individuální potřeby parkování slouží vyhrazená parkovací místa, o které je potřeba požádat nejen silniční správní úřad, ale též vlastníka místní komunikace, kterým je město.
Žádosti o vydání parkovací karty budou přijímány v kanceláři odboru výstavby a životního prostředí – doprava a silniční hospodářství MěÚ Dobříš (budova čp. 1602 – nad Penny Marketem – 2. patro). K žádosti je nutno předložit občanský průkaz, příp. jiný doklad prokazující nárok na vydání parkovací karty (platnou nájemní nebo kupní smlouvu, potvrzení zaměstnavatele o místě pracoviště apod.). Při požadavku na vydání druhé parkovací karty je nutno doložit též TP k oběma vozidlům.
Podmínky pro vznik nároku na vydání parkovací karty jsou uvedeny v článku 2 odst. 1 písm. b) nařízení města č. 2/2022 – a zůstávají beze změn. Ceny za parkovací karty zůstávají stejné jako v roce 2022 a jsou uvedeny v nařízení města č. 3/2022.
Nové parkovací karty do parkovacích zón A, B, C, E, F, G a H na rok 2023 se vydávají od 16. 12. 2022. Platnost parkovacích karet na rok 2022 končí dnem 15. 1. 2023.
Parkovací karty je možno v případě jejich placení platební kartou zaplatit a vyzvednout přímo v uvedené kanceláři. Hotovost přijímá (na základě předložení žádosti ověřené pracovníkem odboru výstavby a životního prostředí) pouze pokladna (v přízemí radnice), která po zaplacení též karty vydává.
Pro úplnost uvádíme, že stání vozidla v parkovací zóně je možné pouze na základě platné parkovací karty umístěné na viditelném místě za čelním sklem vozidla tak, aby byly veškeré údaje uvedené na lícové straně karty snadno čitelné z vnější strany vozidla. Výjimku představují pouze parkovací zóny A, C, E a G, kde je možné časově omezené stání vozidla i bez platné parkovací karty (s parkovacím kotoučem) na dobu max. 2 hodiny. Parkovací kotouč musí být umístěný viditelně ve vozidle a musí na něm být nastavena doba začátku stání, kterou nelze až do odjezdu měnit. Porušení těchto pravidel stanovených nařízením města (stejně jako např. padělání parkovacích karet či neoprávněné vytváření jejich duplikátů) je přestupkem, za který lze uložit pokutu až do výše 100 000 Kč. Městská policie bude v roce 2023 provádět zvýšenou četnost kontroly pravosti a umístění parkovacích karet.

Pavel Vonášek, silniční správní úřad

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení „referent majetku a energetiky“

Zdroj foto: Pixabay

Městský úřad Dobříš, zastoupený tajemníkem městského úřadu, vyhlašuje výběrové řízení na obsazení jednoho pracovního místa „referent majetku a energetiky“.

Pracovní náplň:
– pasportizace nemovitého majetku včetně správy SW nástroje a databáze
– zajišťování provozních a stavebních dokumentací nemovitého majetku
– vydávání stanovisek k technické infrastruktuře a inženýrským sítím
– koordinace, plánování a dohled nad realizací energetických projektů města
– orientace v oboru energetiky a obnovitelných zdrojů výhodnou, znalost energetického managementu
– zajišťování zprac. energetických dokumentů
– příprava, koordinace a zavádění postupů ke snižování spotřeby energie a s tím související sběr a vyhodnocování energetických dat
– spolupráce a komunikace s dodavateli energií
– správa veřejného osvětlení, plánování jeho modernizace a oprav
– zástup referenta zajišťujícího správu a údržbu objektů, budov a zařízení v majetku města ve správě nebo nájmu cizích subjektů

Pracovní poměr: na dobu neurčitou – pracovní pozice je vhodná i pro absolventa, důchodce nebo ostatní na DPČ

Místo výkonu práce: Dobříš

Platová třída: 10 (podle započitatelné praxe od 23 390 Kč do 34 370 Kč)
Osobní ohodnocení: po uplynutí zkušební doby podle dosahovaných výsledků až 20 % PT

Možný nástup: od 1. 2. 2023 nebo dle domluvy

Požadavky na uchazeče:
– občan ČR (nebo cizí státní občan s trvalým pobytem v ČR)
– fyzická osoba, která dosáhla věku alespoň 18 let
– plná svéprávnost
– bezúhonnost (za bezúhonnou se nepovažuje fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo pro trestný čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s výkonem veřejné správy, pokud se podle zákona na tuto osobu nehledí, jako by nebyla odsouzena)

Kvalifikační předpoklad: minimálně střední odborné vzdělání s maturitou nebo vysokoškolské technického či ekonomického zaměření (preferované obory: stavebnictví, elektrotechnika, ekonomika a management)

Další požadavky:
– znalost energetického managementu
– schopnost samostatného rozhodování i týmové práce
– loajalita vůči zaměstnavateli
– flexibilita a spolehlivost
– pečlivost, systematičnost, přesnost, důslednost
– technická zručnost
– řidičské oprávnění sk. B (aktivní řidič)
– dobrá uživatelská znalost práce s PC – MS Office, Revisio
– orientace v oboru energetiky a obnovitelných zdrojů výhodou

Náležitostí přihlášky jsou: jméno, příjmení, titul, datum a místo narození, státní příslušnost, místo trvalého pobytu, číslo občanského průkazu (číslo dokladu o povolení k pobytu, jde-li o cizího státního občana), datum a podpis.

K přihlášce připojte:
a) strukturovaný profesní životopis, ve kterém uvedete údaje o dosavadních zaměstnáních a o odborných znalostech a dovednostech týkajících se pracovní náplně,
b) čestné prohlášení, že uchazeč nemá záznam v rejstříku trestů (originál nebo úředně ověřená kopie bude vyžadována při nástupu do práce),
c) kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání (originál nebo úředně ověřená kopie bude vyžadována při nástupu do práce).

Písemnou přihlášku spolu s požadovanými dokumenty zasílejte, tak aby ji vyhlašovatel obdržel nejpozději 13. 1. 2023 do 13.00 hod., na adresu: Městský úřad Dobříš, Mírové náměstí 119, 263 01 Dobříš.
Obálku označte heslem: „VŘ – energetik“.
Nebo ji zašlete na epodatelna@mestodobris.cz.

Do výběrového řízení budou zařazeni uchazeči, kteří splní výše uvedené požadavky a dodají přihlášku se všemi povinnými náležitostmi. Vybraní uchazeči, kteří nejvíce splňují předpoklady pro výkon práce, budou pozváni na ústní pohovor, o jehož konání budou informováni e-mailem nebo telefonicky.
Bližší informace poskytne Bc. Miloš Novotný, vedoucí odboru správy majetku, na tel. 318 533 362 nebo e-mailu novotny@mestodobris.cz.
Vyhlašovatel si vyhrazuje právo zrušit toto výběrové řízení kdykoli v jeho průběhu.

JUDr. Jan Horník, Ph.D., v. r.
tajemník městského úřadu

BRODCE: Téma nové zástavby v Dobříši, které nás provází už 20 let. Vyřeší ho první dobříšské referendum?

Město Dobříš čeká historicky první místní referendum, které bude řešit zástavbu nejen v lokalitě Brodce, ale možnost potencionální nové výstavby na území celého města. Občané Dobříše budou o této věci rozhodovat už na začátku roku 2023 společně s volbou prezidenta České republiky, a to na základě tří otázek.

Na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ČR o zamítnutí kasační stížnosti, kterou město reagovalo na rozhodnutí Krajského soudu v Praze o vyhlášení místního referenda, bylo 15. prosince 2022 potvrzeno, že vyhlášení místního referenda krajským soudem bylo zcela v souladu se zákonem. Místní referendum na území města Dobříše se tak bude konat současně s volbou prezidenta České republiky ve dnech 13. a 14. ledna 2023.

Otázka budoucí podoby Brodců se řeší již 20 let

Územní plán je bezesporu jedním z nejdůležitějších dokumentů pro rozvoj obce či města. Nejen v Dobříši se tak právě okolo tohoto tématu a nové zástavby již řadu let diskutuje. Před pár lety budila vášně připravovaná územní studie Úvozová–Bzdinka, poslední rok je hlavním tématem lokalita v Brodcích, která se pro řadu Dobříšáků stala místem každodenních procházek a příjemné rekreace. Pro majitele pozemků v této části města je to však místo, kde mnozí z nich chtějí a již dlouhou řadu let plánují vybudovat své domovy. Město Dobříš, které má v této oblasti také svoje pozemky, tak již více než 20 let řeší, zda se zde opravdu stavět začne, či nikoliv. A asi není nikdo z Dobříše, kdo by nezaznamenal, jak se situace okolo Brodců v posledním roce přiostřuje…

Brodce se staly v loňském roce jedním z hlavních témat městských zastupitelstev, nejrůznějších diskuzí a jednání, která vyústila v závažný soudní spor mezi městem a přípravným výborem místního referenda, který chce nechat občany samotné rozhodnout o budoucnosti tohoto místa. Jaká jsou tedy holá fakta v této „kauze“ a jaká jsou zásadní vyjádření všech tří dotčených stran (vlastníků pozemků, vedení města Dobříše a přípravného výboru místního referenda)?
Lokalita Brodce je dle územního plánu z roku 2003 rozdělena do několika částí. V jedné z částí tohoto území stojí již řadu let chaty, které využívají jejich majitelé jako rekreační objekty. V další části najdeme více než 40 chat, z nichž některé jsou obývány i celoročně. Od roku 2003 se však také v lokalitě Brodce dle územního plánu nacházejí i další plochy představující téměř výhradně pozemky stavební. A právě tyto pozemky budí v posledních letech mezi lidmi v Dobříši velké emoce a názor na jejich zastavění či nezastavění doslova rozděluje město na dvě části. Územní plán určující pozemky pro výstavbu byl schválen v Dobříši již tedy před 20 lety. V roce 2010 rozhodlo zastupitelstvo schválením nového (nyní platného) územního plánu, že pro tuto lokalitu bude zpracována územní studie, která měla podrobněji specifikovat uspořádání budoucí výstavby. Ta byla nakonec dokončena až na začátku roku 2022, a stala se tak součástí územně plánovací dokumentace města. Studie na většině pozemků města definuje pozemky jako veřejně přístupnou zeleň. Pozemky soukromých vlastníků zůstaly zastavitelné, s charakterem individuální bydlení v rodinných domech. Výjimkou jsou 3 stavební pozemky jednoho majitele, který sám podal žádost o změnu územního plánu, aby jeho pozemky byly změněny na nezastavitelné. Na návrh architekta, který zohlednil princip celistvosti zastavitelného území, jsou podle studie 4 městské pozemky ponechány jako zastavitelné. Další 2 městské zastavitelné pozemky jsou v části Brodců, kterou územní studie neupravuje.

Brodce a jejich současná situace

Významnou část pozemků v Brodcích vlastní město. Jedná se především o stavební pozemky a cesty a jeden pozemek pro občanské vybavení, pro budoucí hřiště. Ostatními vlastníky jsou až na výjimky fyzické osoby. Tito majitelé pozemky získali koupí, jako dědictví nebo jako výsledek směny s městem. Například pozemky pod fotbalovým areálem V Lipkách, které nyní vlastní město, původně vlastnili individuální majitelé. Při směně jim město nabídlo právě stavební pozemky v Brodcích. Tito individuální majitelé stavebních pozemků se již roky domáhají možnosti v Brodcích stavět. Část z nich se spojila a tento požadavek přednesli v listopadu 2020 prostřednictvím advokátní kanceláře. Na jedné straně tak existuje skupina majitelů pozemků, kteří se domáhají práva stavět na svých parcelách. Na druhé straně je zde část dobříšské veřejnosti, která má zájem zachovat Brodce jako odpočinkovou lokalitu a minimalizovat novou zástavbu.

„Jsem jedním z vlastníků stavebních pozemků v Brodcích, který je po dlouholetém a zdlouhavém vyjednávání a nikam nevedoucí situaci opravdu rád, že se konečně postavil do vedení města někdo, kdo, zdá se, hájí zájmy obou stran a snaží se dobrat kompromisního řešení. Pan starosta Pavel Svoboda není v jednoduché pozici a já si jeho přístupu velmi vážím. Stavební pozemek jsem koupil v roce 2015 s vidinou toho, že pro svou rozrůstající se rodinu postavím rodinný dům. Před několika lety jsem však svou snahu o cokoli definitivně vzdal a z Dobříše, kde jsem žil více jak padesát let, jsem se odstěhoval i s celou rodinou do jižních Čech. Stále však doufám, že se situace okolo Brodců vyřeší ve prospěch všech,“ říká pan Krch, jeden z majitelů stavebních pozemků v Brodcích.

Jedním z dalších majitelů stavebních pozemků je také pan Archman, jehož rodina získala pozemky od města Dobříš náhradou za pozemky pod sportovním areálem V Lipkách. „Naší rodině byly v 60. letech minulého století neprávem zastavěny pozemky. Na našich pozemcích vznikl sportovní areál V Lipkách. Město nám nikdy neposkytlo žádnou kompenzaci ani jakýkoli nájem. V roce 2006 nám město v rámci narovnání této křivdy nabídlo stavební pozemky v Brodcích. Byli jsme ujištěni, že město bude výstavbu v Brodcích podporovat. Kdybychom věděli, že město bude výstavbu různě odkládat a podmiňovat splněním dalších podmínek mimo naši kontrolu, nikdy bychom se směnou nesouhlasili. Nyní vlastníme pozemky v Brodcích, ale možná výstavba rodinného domu zde byla ze strany města naprosto zmařena. Desítky jednání s vedením města byly mnohdy vedeny spíše jako bojkot výstavby a snaha o co největší obstrukce. Neřešitelná situace nyní trvá již 13 let a my se rozhodně budeme dál domáhat svých práv a možnosti na našich pozemcích v Brodcích stavět,“ uvádí pan Archman.

Změna č. 3 územního plánu a územní studie měly situaci vyřešit…

Proces změny územního plánu má jasně definované kroky. Je to pomalý proces, ale je takto nastaven záměrně, aby projednání bylo skutečně důkladné a nikdo nebyl opomenut. Vyvrcholením celého procesu projednávání změny č. 3 územního plánu je hlasování zastupitelstva. O změně č. 3 mělo zastupitelstvo rozhodovat na podzim roku 2022. Přípravou změn územního plánu město pověřilo Ing. architekta Vorlíčka. Ten v rámci přípravy změn přišel s dotazem, jak vlastně má požadavek města na změnu pozemků v Brodcích ve vlastnictví města ze stavebních na nezastavitelné do územního plánu zakomponovat. Přitom jednou ze zásad územního plánování je usilovat o ucelené zastavěné oblasti. Architekt Vorlíček předložil několik variant, jak by oblast Brodců bylo vhodné z pohledu územního plánování řešit, aby stavební pozemky soukromých majitelů tvořily souvislé území. Veřejné představení těchto variant a projednání tohoto záměru proběhlo už v květnu 2021. K realizaci každé z variant však bylo třeba domluvit s majiteli vybraných pozemků směny. Ty se bohužel dohodnout nepodařilo, majitelé o výměnu svých pozemků za jiné pozemky města v lokalitě Brodce neměli zájem.

Vedle územního plánu, který definuje základní parametry, co se na pozemcích může dít, je možné v daném území podmínky upřesnit pomocí územní studie. Ta vznikla pro lokalitu Brodce již v roce 2016. Studie počítala se zastavěním celého území. Právě proti tomuto záměru zástavby se vzedmula vlna nesouhlasu. Navrhovaná územní studie nakonec nebyla přijata. V roce 2018 navíc rozhodl Krajský soud v Praze o zrušení podmínky pořízení územní studie pro část lokality v Brodcích. I když se nepovedlo domluvit pro pozemky města směny pozemků s vlastníky, rozhodla rada města v roce 2021 o úpravě zadání a pokračování ve zpracování územní studie Brodce. Jejím cílem bylo definovat podmínky, jak by dané území v budoucnu mohlo vypadat. Součástí zadání bylo zachovat co největší plochu na pozemcích města jako nezastavěnou, na pozemky města umístit budoucí komunitní zahradu, definovat cesty a sítě, rozmístit v ploše rodinné domy, definovat základní podobu střech či plotů, tak aby území odpovídalo principům urbanismu. Jinými slovy, aby až se jednou na pozemcích začne stavět, mělo území přesnější pravidla než jen ta, která stanovuje územní plán. Tedy aby zde vznikla moderní esteticky soudržná čtvrť vedle souvislé plochy veřejně přístupné zeleně.

Část lokality Brodce upravená územní studií schválenou r. 2022

„Současná situace nás ve vedení města nijak netěší. Snažili jsme se najít řešení, které bude pro všechny strany přijatelným kompromisem. Tedy aby na většině pozemků města vznikla veřejně přístupná zeleň, dětské hřiště a komunitní zahrada. Zároveň aby budoucí výstavba rodinných domů na pozemcích soukromých vlastníků dostala přesnější pravidla. Osobně chápu obě strany, ale nelze v takovémto případě upřednostňovat názor pouze obyvatel města před oprávněnými nároky vlastníků stavebních pozemků, kteří navíc v řadě případů jsou také občany Dobříše. Zastavěním Brodců se lokalita samozřejmě změní, územní studie tomu však dává dobrý rámec,“ dodává k celé kauze Brodců starosta města Dobříše Pavel Svoboda.

Zastánci Brodců jakožto rekreační lokality vidí situaci od začátku jinak…

Část bývalých i současných zastupitelů a řada občanů města Dobříše vidí budoucnost lokality v Brodcích zcela jinak. V žádném případě nechtějí připustit jakoukoli další zástavbu tohoto místa, a proto nejprve zorganizovali petici, kterou podepsalo téměř 1 500 občanů. Ta měla za úkol celý proces výstavby v Brodcích zvrátit. Zastupitelé města Dobříše však rozhodli jinak. Vznikl proto přípravný výbor místního referenda, který navrhuje, aby o budoucnosti lokality v Brodcích a dalším stavebním rozvoji města rozhodli sami občané.

Důvod, proč se část občanů města Dobříše rozhodla k otázce Brodců a budoucnosti zástavby města vypsat referendum, uvádí za přípravný výbor referenda paní Helena Kahounová: „V červnu 2021 na zastupitelstvu byly zmíněny Brodce, je potřeba informovat občany. Protože jsme už v roce 2016 sepisovali petici proti zastavění Brodců, a bylo to k ničemu, byla jsem zvědavá na nové informace. Ještě v prosinci nikdo neinformoval. Ale 6. ledna 2022 informace proběhla, ale jen přes počítač. Kolik lidí se zúčastnilo? Většina lidí nic nevěděla. Petice nemá žádnou cenu, a tak vzniklo referendum.“

Nyní tedy další postup závisí na hlasování občanů města Dobříše v místním referendu. Nejde přitom jen o lokalitu Brodce, druhé dvě otázky referenda míří na celkovou koncepci rozvoje zástavby ve městě. Otázkou i v tomto případě zůstává, jak s výsledkem referenda následně naloží zastupitelé, jak výsledek hlasování promítnou do podoby územního plánu města…

Jak vidí referendum týkající se nejen budoucí zástavby v lokalitě Brodce, ale celé budoucí výstavby v Dobříši zastupitelé města?

Starosta Pavel Svoboda:

Rozhodování v referendu nezpochybňuji. Dlouhodobě však vysvětluji své výhrady k textu tří navržených otázek. Více na www.zachranmebrodce.cz. Proto budu hlasovat Ne pro všechny tři otázky.

Místostarosta Tomáš Vokurka:

Přípravu konání místního referenda jsem komentoval již mnohokrát a na svém postoji nic neměním: nebráním referendu, bráním referendu s nesmyslnými otázkami. Pokud chtějí občané rozhodnout o nakládání s městskými pozemky v Brodcích, jsem připraven se bavit o výhodách a nevýhodách. A v pořádku, nechť je o této konkrétní věci rozhodnuto v referendu. Jednoznačně ale odmítám, aby součástí navrženého referenda byly komplikované otázky týkající se procesu územního plánování. Územní plánování je složitý, dlouhodobý a komplexní proces, a bez znalosti souvislostí a zákonných podrobností může mít unáhlené a laické rozhodnutí velmi neblahý vliv na rozvoj Dobříše.

Místostarostka Jindřiška Romba:

Místní referendum vnímám jako institut, který má jednoznačně na lokální úrovni své opodstatnění. Lidé v něm mohou vyjádřit své postoje a názory. Je to demokratický prvek, který nelze opomíjet.
Místní referendum, které je v současné době na Dobříši na stole, má však dvě roviny. Za prvé, jak již jsem uvedla, je to zcela legitimní zákonný institut. O tom není pochyb. Je tu na druhé straně také jedno ALE. A tím je samotný obsah místního referenda. Ten se ve třech složitých otázkách věnuje problematice územního plánování.
Náročnému a komplexnímu procesu, ve kterém orgány veřejné správy závazně rozhodují o tom, jak bude dané území vypadat. Místní referendum, často o něm slýchám jako o – referendu o Brodcích – se samotným Brodcům věnuje jednou ze tří otázek. Další dvě otázky míří jednak na takzvanou etapizaci a druhak – dovolím si zde citovat – na otázku možného (ne)rozšíření „…. možnosti zástavby v okolní krajině oproti současnému stavu v lokalitách, které jsou k dnešnímu dni nezastavěným územím, s výjimkou případů, kdy by nutnost změny vyplývala z právního předpisu nebo kdy by se jednalo o veřejně prospěšné stavby“. Domnívám se, že takto formulované otázky, jejich složitost a směřování do rozhodovací sféry orgánů veřejné správy nejsou pro místní referendum příhodné.

Radní Miroslav Sochor a zastupitelka Magdaléna Ježková:

Jsme rádi, že Nejvyšší správní soud rozhodl, že se referendum bude konat a lidé mohou vyjádřit svůj názor. Ač je problematika okolo něj komplikovaná, přejeme si co největší účast voličů a slibujeme, že jejich vůli budeme respektovat. Rozhodujeme společně o našem městě a jeho budoucnosti. Výsledky referenda pomohou zástupcům města směřovat jeho rozvoj tím směrem, který si obyvatelé zvolí.

Radní Štěpán Souček:

Ohledně referenda v Brodcích na Dobříši už bylo řečeno několikrát úplně všechno, a tak si dovoluji útržkovitě citovat bývalého zastupitele Daniela Flígra, který vše krásně přednesl na 29. jednání zastupitelstva, a já se s tím plně ztotožňuji:
Plně respektuji referendum jako nástroj přímé demokracie, pokud by se to referendum týkalo pouze městských pozemků v Brodcích. Nesouhlasím se zněním otázek týkajících se etapizace a dalšího územního rozvoje. Územní plán je legislativně závazná věc, norma a jeho ohýbání nebo zpětnými změnami, tady dokonce po 12 letech, se bude obec z mého pohledu dopouštět v podstatě porušení zákona, pokud by respektovala závěr referenda.

Zastupitelé za ANO 2011:

Jistě je správné, že občané mají možnost rozhodnout o důležitých záležitostech města, a vedle řádných voleb je referendum další legitimní prostředek, jak mohou svou vůli vyjádřit. Musí k tomu ale dostat úplné a pravdivé informace včetně těch o možných negativních dopadech jejich rozhodnutí na město a je samotné. Jako zastupitelé máme povinnost postupovat s péčí řádného hospodáře. Při rozhodování o vyhlášení referenda musíme posuzovat soulad navrhovaných otázek se zákonem, a i to, zda výsledek referenda nemůže způsobit významnou újmu městu a občanům. Zdánlivě srozumitelné otázky navržené přípravným výborem bohužel taková rizika obsahují. Upozorňuje na ně hned několik právních analýz a dokládají je pravomocná rozhodnutí soudů i nálezy ústavního soudu v obdobných případech. Sám Krajský soud v Praze, který o vyhlášení referenda rozhodl, uvádí ve svém usnesení: „Soud nevylučuje, že se některé z navržených opatření může v konkrétním případě skutečně jako nepřiměřené či jinak nezákonné projevit. Soud je v řízení ve věcech místního referenda omezen krátkými lhůtami a nemůže v něm suplovat přezkum opatření obecné povahy.“ Soud vyhlašuje referendum na návrh přípravného výboru jen na základě splnění formálních náležitostí, rozhoduje bez jednání s účastníky sporu a nezabývá se možnými dopady výsledku referenda. Podání kasační stížnosti radou města považujeme za správné, protože město by mělo vyčerpat všechny zákonné prostředky, aby samo neporušilo zákon. Ten jasně říká v § 7 zákona o MR, že konání místního referenda je nepřípustné a nelze ho konat, jestliže by rozhodnutí v místním referendu mohlo být v rozporu s právními předpisy. Ani přípravný výbor, ani zastupitelstvo nejsou autoritou, která by o možném rozporu s právními předpisy mohla rozhodnout.
Podání kasační stížnosti k nejvyššímu správnímu soudu radou města vyvolalo hysterii ze strany přípravného výboru. Pejorativně jsou jím nálepkováni a ostrakizováni všichni, kteří si dovolí zapochybovat o možných negativních dopadech referenda na město. Jsou obviňováni z vyvolání nákladů na soudy a právníky. Opak je pravdou! Vyhlášení místního referenda projednávalo zastupitelstvo města již v únoru 2022. Ke znění tehdy jen dvou navržených otázek měla většina zastupitelů vážné výhrady z důvodu jejich nejednoznačnosti, a tím také nezpůsobilosti pro vyhlášení referenda. Sami navrhovatelé to uznali a požádali o přerušení diskuze s tím, že budou o znění otázek dále jednat. O to ale evidentně nestáli a na dubnovém zasedání zastupitelstva předložili totožné otázky. Místo jednání iniciovali vznik přípravného výboru, jehož prostřednictvím byla doplněna další, nejproblematičtější otázka k takzvané etapizaci. Výbor místo jednání o znění otázek trval jen na svém. Následně se obrátil na soud, a tím vyvolal zbytečné výdaje i pro město. Cílem přípravného výboru je evidentně zabránit prostřednictvím referenda vlastníkům již existujících stavebních pozemků na Dobříši v tom, aby na nich v nějaké předvídatelné době mohli uplatnit své právo a naplnit svůj sen o novém bydlení.

K jednotlivým otázkám referenda
Otázka číslo 1 o Brodcích
Pro část pozemků v Brodcích existuje územní studie, podle které může vzniknout na zhruba třech hektarech pozemků města jen relaxační zóna s hřišti a cestami. K tomu není referendum potřebné. Co se týče pozemků soukromých vlastníků, město již zredukovalo zastavěnost tím, že stanovilo minimální velikost stavebních parcel na 1 600 m2. Ty už nelze dělit a původně plánovaný počet cca 50 parcel se zredukoval na 22. Z těchto 22 parcel v zastavitelné zóně podle architektonické studie vlastní město čtyři. A jen o těch se bude v referendu fakticky rozhodovat. Město by je jako řádný hospodář nemělo převádět na nezastavitelné, ale ponechat si je jako územní rezervu určenou zejména pro případnou směnu k získání jiných pozemků pro vybudování potřebných veřejně prospěšných staveb. Teď se řeší nová hasičárna, v záměrech je pořízení společenského sálu s tělocvičnou apod. Na podobné stavby bude potřebné získat vhodné pozemky jinde na Dobříši. Právě třeba směnou za uvedené parcely v Brodcích. Za nezastavitelné pole je nikdo nesmění, za peníze neprodá! Převedením těchto 4 parcel na pole a zásahem do architektonického návrhu by v něm vznikly „zuby“, na kterých navrhuje bývalý zastupitel a čelný představitel Hnutí Duha pan Bláha vybudovat třeba komunitní zahradu. (To je zahrádkářská kolonie bez plotů, kde často jedni pěstují a jiní sklízí.) Tento pán ve svých článcích vyčíslil hodnotu jednoho pozemku na 13 milionů. Tedy by referendem připravil město dle jeho vlastního ocenění o hodnotu 52 milionů (trochu drahá zahrádka). Ale hlavně by ztížil, ne-li znemožnil získání vhodných pozemků k vybudování pro město potřebných staveb.

Otázka číslo 2 o tzv. etapizaci
Etapizace je jeden z možných nástrojů k tomu, aby nedocházelo k překotnému nárustu počtu obyvatel, který by město „nevstřebalo“ z důvodů nedostatečné infrastruktury (kapacita zdroje vody, čističky odpadních vod, školských zařízení apod.). Spočívá v tom, že město nepovoluje po omezenou dobu výstavbu v jiných lokalitách schválených územním plánem do doby realizace určitého počtu domů v již rozestavěných lokalitách. Parametry etapizace však nemají být v rozporu s ústavním principem předvídatelnosti územního řízení a nástrojem pro poškozování vlastnických práv a oprávněných zájmů občanů nad míru nezbytně nutnou. To bohužel naplňuje druhá otázka vrchovatě. Jejím cílem je zabránit zástavbě ve všech dalších, uzemním plánem i přes dvacet let již schválených zastavitelných lokalitách na Dobříši. Podmiňuje možnost zahájení výstavby tím, až někde jinde dostaví 85 % jiných vlastníků. To je u takto vysokého procenta podmínka prakticky nesplnitelná, protože někteří ani stavět nechtějí, mají pozemky jako investici, pro děti, vnuky nebo na to prostě teď nemají. Jde téměř jistě o rozpor s ústavními principy předvídatelnosti a transparentnosti územního plánování. S velkou pravděpodobností by byl takovýto limit posouzen jako nepřiměřený, tudíž nezákonný a mohl by vyvolat hromadné žaloby vlastníků. Místo toho, aby město investovalo do potřebných věcí, do chodníků a silnic, nové tělocvičny, hasičárny, škol a dalších, může platit odškodnění v řádech desítek až stovek milionů, soudy, právníky a způsobit traumata všem zúčastněným. Stanovisko soudu, že je „hrozba blokace výstavby na nepřiměřeně dlouhou dobu spíše nepodloženou obavou“, je mimo realitu, opomíjí skutečnost, že blokace výstavby z důvodu etapizace trvá na Dobříši již 13 let a nyní by se prodloužila o další nepředvídatelnou dobu. Je nepodloženou spekulací, že si to až stovky vlastníků nechají líbit a že město nebude čelit žalobám o náhradu škody za znehodnocení majetku.
Aktivistům kolem přípravného výboru je lhostejné, do jakých problémů mohou město a mnoho vlastníků přivést. Věříme, že pokud se občané rozhodnou v referendu hlasovat, tak se před tím vcítí do situace toho, kdo si tu nějaký pozemek třeba za celoživotní úspory pořídil. Jsou jiné a férovější nástroje na regulaci tempa výstavby, které splňují zájem města a nepřiměřeně nepoškozují zájmy vlastníků. Ty budeme podporovat.

Otázka číslo 3 o vyloučení rozšíření možnosti zástavby v okolní krajině
Otázka položená v referendu má právní vadu v tom, že je formulována nejednoznačně, tedy v rozporu s § 8 odst. 3 zákona o místním referendu. Neobsahuje dostatečně přesné územní vymezení lokalit. To se dalo snadno napravit, kdyby byla vůle jednat, referendum k této otázce by vyhlásilo zastupitelstvo a žádný soud nemusel být.

Zastupitel Jan Bureš:

Pokud se bude referendum konat, osobně se hlasování nezúčastním. Domnívám se, že navržené otázky jsou dílem zbytečné, dílem zavádějící a dílem směřují proti zájmům města a jeho občanů. Otázka č. 1 je zbytečná, protože město počítá s tím, že 80 % jeho pozemků v Brodcích bude veřejnou zelení, a nebudou se tedy zastavovat. Otázka č. 2 zpochybňuje právo soukromých majitelů pozemků na předvídatelnost chování samosprávy, tedy města. Pozemky v lokalitách, vyjmenovaných v otázce č. 2, jsou dnes již ze 77 % zastavěny, to samo o sobě je dostatečná většina na to, aby mohla být zahájena výstavba v dalších lokalitách, ve kterých již dnes mají vlastníci územním plánem schválenu možnost výstavby rodinných domů. Pokud jim to referendem zakážeme, mohou nás žalovat a město může platit vysoké odškodné. Otázka č. 3 nepřípustným způsobem zasahuje do výlučné kompetence zvoleného zastupitelstva města schvalovat změny územního plánu. Zastupitelé, a to jak současní, tak budoucí, musí mít svobodu upravovat územní plán tak, jak to bude vyhovovat občanům města dnes i v daleké budoucnosti. Referendum nemůže zakázat možnost stavět na pozemcích, na kterých už je tato možnost územním plánem schválena jenom proto, že se tam dnes ještě nestaví.

Zastupitel Petr Kadlec:

Můj postoj je, že když jsem hlasoval pro referendum, tak jsem jednoznačně pro jeho uspořádání.

Zastupitel Filip Kahoun:

Referendum!? Volím 3× ano
Jako zastupitel i jako občan jsem hlasoval pro vyhlášení místního referenda v Dobříši. Pro mne místní referendum je důležitý a téměř jediný nástroj občanů obce sloužící k prosazení jejich skutečné vůle v průběhu celého 4letého volebního období. Zvláště v momentech, kdy se jimi zvolení zastupitelé odkloní od slibů, kvůli kterým je občané-voliči zvolili. Referendum ohledně výstavby v Brodcích je toho příkladem.
Nejen na příkladu starosty P. Svobody, bývalé místostarostky D. Mášové a dalších, kteří změnili o 180° názor na výstavbu v Brodcích, ale i na vládní politice je vidět, že tento nástroj musí být součástí naší společnosti, aby se zamezilo nešvarům, které ohrožují nejen náš nejbližší prostor, ale i samo budoucí fungování republiky, společnosti a v krajním případě i existenci lidstva.
Oproti právě výše zmíněným a dalším odpůrcům referend já věřím voličům, že v celkovém vzorku účastníků referend se ukáže kolektivní „inteligence“, selský rozum a hlavně maximální míra zodpovědnosti za taková rozhodnutí.
Nikdo o své budoucnosti nerozhodne lépe než my sami. Nikdy o nás nerozhodne hůř než člověk motivovaný ziskem na náš úkor, motivovaný chutí získat moc nad námi, motivovaný svým prospěchem na úkor našeho a je jedno jakého druhu.
Referendum o Brodcích je posledním pokusem přehlasovat většinu v zastupitelstvu zastupující menšinu obyvatel či zištného jednotlivce, menšinou zastupitelů s podporou většiny obyvatel Dobříše, kteří chtějí zachovat ráz naší krásné Dobříše.
Souhlasem se všemi otázkami referenda udržíme rozvoj Dobříše pod kontrolou, ale neomezíme výstavbu přes racionální hranici s ohledem na odpady, vodu, školy a další infrastrukturu. Jen v zastavitelném území dle územního plánu a jeho změny č. 3 je ještě velké množství vymezených ploch pro výstavbu, až 966 domů a bytů.
Proto volím 3× ano.

Zastupitel Martin Musil:

Rozvoj města je složitý a vícevrstvý úkol. Řeší ho hlavně územní plán, jež kloubí jak názory občanů, tak i pohled odborníků a je nástrojem pro dobré řízení rozvoje města s respektem ke všem možným požadavkům a aspektům. Referendum, tak jak je postavené, logiku tohoto nástroje narušuje. Toto referendum navíc, bohužel, staví otázky i argumentaci manipulativně a rozhodně nad rámec možností takto jednoduše rozhodovat. Z toho důvodu není dobrým krokem pro harmonický rozvoj města.

Zastupitel Stanislav Vacek:

Jestliže v Dobříši existuje významná skupina lidí, kteří požádali, v souladu se zákony ČR, o vyhlášení místního referenda, jehož text potvrdil soudní orgán k tomu kompetentní, nemělo by tomu vedení města nijak bránit, ať už se mu formulace otázek líbí, nebo ne. Věřím, že občané města v referendu rozhodnou podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Brodce: příspěvky dobříšských občanů

Nejvyšší správní soud potvrdil správnost vyhlášení referenda

Vyhlášení místního referenda o další zástavbě ve městě Dobříši a okolní krajině je správné. Definitivně to potvrdil Nejvyšší správní soud (NSS). Referendum se uskuteční společně s volbou prezidenta republiky dne 13.–14. ledna 2023.

Aby byl výsledek referenda platný, je potřeba, aby se ho zúčastnilo alespoň 35 % oprávněných voličů města Dobříše. Teď už je to na nás všech.

Vedení města se snažilo referendum zhatit, když se pokoušelo zvrátit rozhodnutí Krajského soudu v Praze (KS), který již dříve dal plně za pravdu přípravnému výboru a místní referendum vyhlásil. Najalo si proto advokátní kancelář Havel&Partners, která má zkušenosti se zastupováním developerů a zpracovala kasační stížnost podanou k NSS. V té se snažila zejména zpochybnit otázky referenda, schopnost občanů o nich rozhodovat a tvrdila, že město bude muset hradit údajné škody soukromým vlastníkům.
Nejvyšší správní soud jim ale nedal za pravdu ani v jediném z 85 bodů kasační stížnosti. Ve zdůvodnění rozsudku na mnoha místech uvedl, že „stěžovatel se mýlí“, „stěžovatel se taktéž mýlí“, „ani zde nelze stěžovateli přitakat“. Argumenty, že město bude čelit žalobám a platit vlastníkům pozemků kompenzace za vzniklou újmu, označil i NSS (stejně jako předtím KS) dokonce za spekulativní a přesvědčivě je vyvrátil.

Účet za právníky AK Havel&Partners a další náklady se soudy spojené, který přesáhl 100 000 Kč, zaplatí vedení města z veřejných prostředků – z městské kasy. Na podobně vysoké náklady na právníka, který zastupoval přípravný výbor a referendum obhájil, se skládají občané ve sbírce na Darujme.cz: https://www.darujme.cz/projekt/1207290.

Otázky referenda a související informace jsou na www.referendumdobris.cz. V sekci Dokumenty si můžete přečíst celý rozsudek NSS. Také Česká televize vysílala reportáž o našem dobříšském referendu, vidět ji můžete zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/222562248410023/.

Přípravný výbor místního referenda


Omezit zástavbu Brodců? ANO

Referendum není jen o Brodcích, je o budoucnosti celého města. Lokality Brodců se týká pouze první otázka referenda. Její celé znění najdete na www.referendumdobris.cz a samozřejmě na hlasovacím lístku.

Odpovědí ANO vyjádříte souhlas s tím, že nebude možné zastavět městské pozemky v Brodcích. Bude tak alespoň zčásti zachován zelený rekreační charakter Brodců, které spadají do přírodního parku Hřebeny, i když na pozemcích soukromých vlastníků se časem asi postaví rodinné domy.
Určitě jste již slyšeli námitku, že referendum není třeba, když oblast Brodců řeší územní studie. Ale pozor: územní studií by se měl řídit stavební úřad. Pro rozhodování zastupitelů není územní studie závazná. O tom, které pozemky budou stavební a které nezastavitelné, nerozhoduje stavební úřad, ale zastupitelé, když schvalují územní plán a jeho změny. Pokud by v budoucnu zastupitelé rozhodli (znovu) o tom, že městské pozemky v Brodcích budou stavební, tak stavební úřad nemůže výstavbě bránit. Proto je potřeba referendum – jeho výsledek bude pro zastupitele závazný. Vůbec tedy nejde jen o čtyři pozemky města, které i územní studie ponechává k zástavbě, jde o všechny pozemky města v Brodcích.

Výstavba domů v Brodcích přinese značné náklady na infrastrukturu – obslužné komunikace/silnice, chodníky, kanalizaci, vodovodní a elektrické přípojky atd. Dřív než začnou do Brodců proudit auta vlastníků nových domů, mělo by dojít k rekonstrukci a rozšíření brodecké silnice, vytvoření pruhu pro pěší a cyklisty. Jenom toto bude stát více než 100 milionů korun. Tyto náklady by měli z velké části zaplatit vlastníci nemovitostí, kteří budou chtít v Brodcích stavět. Avšak nebude-li mít město v Brodcích stavební pozemky, nemohou soukromí vlastníci po městu požadovat, aby se na zajištění infrastruktury k nově vzniklé zástavbě finančně podílelo. A nezapomeňme i na provozní a udržovací náklady, kterými by zastavěné Brodce zatížily pokladnu města Dobříše i jeho veřejné služby.
Někteří představitelé města se snaží vytvářet kolem referenda „mlhu“ a občany zastrašit a odradit od kladného hlasování například tvrzením, že otázky jsou v rozporu se zákonem a vlastníci se budou s městem soudit. Třeba pan Vokurka k tomu v DL napsal: „…všichni majitelé pozemků v Brodcích podají na město žalobu k soudu, a budou chtít desítky a desítky milionů korun, protože nebudou moci na svých pozemcích stavět. Budou chtít finančně vynahradit vzniklou újmu. Na město už dorazila jejich předžalobní výzva!“ Pak se ukázalo, že je to výmysl. Žádná taková předžalobní výzva městu nepřišla a nikdo ani neví, jaká újma by měla soukromým vlastníkům vzniknout, když se v referendu rozhoduje pouze o pozemcích v majetku města. U soudu vedení města nic ze svých námitek proti referendu neprokázalo. Vhodit tak do volební urny své lístky s odpověďmi „ano“ 13. a 14. ledna v místním referendu bude rozumné.

R. Švrček,
podporovatel 1. místního referenda v Dobříši


Postupný stavební rozvoj města? ANO

Odpověď na druhou otázku referenda rozhodne o tom, zda město bude mít čas připravit se na další nárůst počtu obyvatel, nebo stavební rozvoj proběhne rychle, aniž by na to město bylo připravené a mělo zajištěné dostatečné kapacity škol, školek, zdroje pitné vody, kapacitu čistírny odpadních vod, zdravotního střediska, dopravy v centru města atd. Celé znění otázky najdete na www.referendumdobris.cz a samozřejmě na hlasovacím lístku.
„Město Dobříš je klidným, bezpečným a čistým městem s přiměřeným počtem obyvatel do 10 000 …“ to je vize v programu rozvoje města Dobříše, který schválilo zastupitelstvo, i přání občanů vyjádřené na kulatých stolech. Tohoto počtu, po započtení lidí, kteří tu nemají trvalé bydliště, již nyní pomalu dosahuje. Také platný územní plán uvádí, že pro zachování stávajícího charakteru menšího města byla stanovena úměrná velikost dalšího rozvoje – vytvořit podmínky pro cca 10 000 obyvatel, výraznější rozvoj je na základě demografických rozborů pro město nežádoucí. Jenže zároveň územní plán vymezil zastavitelné plochy, které jsou naddimenzované o cca 30 % oproti výše popsaným potřebám. Po jejich zastavění naroste počet obyvatel města na 13–14 tisíc.
Aby nedošlo k překotné výstavbě, stanovil územní plán pravidla postupného stavebního rozvoje (tzv. etapizace výstavby) tak, že se nejprve dostaví velká většina domů v nyní rozestavěných lokalitách (Nad Papežem, Javorová, Na Kole, Západní zóna) a pak se teprve otevřou k výstavbě ostatní k tomu již vymezené plochy (např. lokality Březová, Prachanda, V Lipkách, Hostomická, Brodce a další).
Jenže návrh změny územního plánu č. 3, který bude zastupitelstvo brzy schvalovat, tuto podmínku postupného stavebního rozvoje úplně zrušil.
Na rychlý nárůst výstavby, a tím i počtu obyvatel však prozatím není připravena a zabezpečena infrastruktura města.

Jitka Holcová


Rozvoj kvality života v Dobříši, nejen stavebních parcel

Starosta P. Svoboda nepodává občanům dostatečné a správné informace (viz např. v posledním čísle DL). Není pochyb, že vedení města usiluje o budování infrastruktury Dobříše, co jen finanční prostředky dovolí. Ale to, že město není v současné době ani blízké budoucnosti připraveno na nárůst počtu obyvatel na 13 až 14 tisíc, je prostě fakt.

Již nyní jsou problémy s nedostatkem pitné vody, když si lidé začnou napouštět bazény. Čistička odpadních vod má maximální kapacitu na 10 500 obyvatel, které už zřejmě dosahujeme. Školky mají kapacitou naplněnou, školy také – pro zvýšení kvality výuky je potřeba snížit počet žáků ve třídách. Počet lékařů ve zdravotním středisku je tak tak dostačující pro současný počet obyvatel atd.
Je zodpovědné zachovat v územním plánu pravidla postupného stavebního rozvoje (tzv. etapizaci) a připravit město na další vlnu výstavby na plochách k tomu již vymezených a zajistit dostatečnou infrastrukturu na nárůst počtu obyvatel. Přitom starosta postupuje přesně opačným směrem. V projednávaném návrhu změny územního plánu předložil spolu se zpracovatelem vypuštění etapizace. Zachránit to ještě mohou občané v referendu, když se ho zúčastní (je třeba alespoň 35 % oprávněných voličů) a většina odpoví „ano“ na druhou otázku referenda.
Žádný zodpovědný starosta nemůže spekulovat, že když se vypustí podmínky postupné výstavby, tak se bude stavět pomalu a město stihne potřebnou infrastrukturu nachystat. Vzhledem k vysoké poptávce po bydlení lze spíše očekávat stavební boom. Jasné signály k tomu dávají kroky některých vlivných vlastníků pozemků, např. P. Faiereisla v Brodcích či P. Sevalda (bývalý člen a zastupitel ODS, následně člen a kandidát hnutí ANO). Individuální zájmy však nemohou převažovat nad zájmem veřejným. Rychlý nárůst počtu obyvatel nelze vyloučit a město ho za stávajícího stavu nezvládne. Praktické dopady si každý umíme představit.

MVDr. Jaromír Bláha


Ing. Josef Šebek a jeho vyjádření k budoucí zástavbě města…

Vážená redakce,
píši vám jako člověk, který sice již v Dobříši nebydlí, ale prožil tu značnou část profesního života, vychoval děti a má zde přátele, se kterými se pravidelně schází. Jako člověk, kterému Dobříš přirostla k srdci a kterému záleží na tom, jak a kam se bude dále rozvíjet.

Čtu pravidelně Dobříšské listy (DL) a v jejich podzimních vydáních se zájmem sleduji vývoj sporu angažovaných občanů a občanek s městskou radnicí o další zástavbě města.
Cením si toho, že redakce dává stejný prostor k vyjádření oběma stranám, souhlasím i s tím, že tvorba územního plánu, etapizace jsou složité záležitosti. Jsem ale přesvědčen, že ne vše bylo důkladně a odpovědně prodiskutováno, že ne všechna tvrzení byla pravdivá a že svou roli při jednání mohla sehrát i osobní animozita.
Můj první pocit bylo zklamání. Zklamání z toho, že se občané jednoho města nedokáží rozumně domluvit. Domníval jsem se, že je to jen výsada „velké politiky“. Pak zřejmě, pokud to angažovaní nechtěli vzdát, se museli pokusit o vypsání místního referenda. Velmi hezky o smyslu a významu referenda napsala paní Schillerová ve svém příspěvku „Dobříšské pískoviště 17“ v prosincových DL.
Reakce vedení města na soudní rozhodnutí o přípustnosti referenda, když se rozhodlo podat kasační stížnost proti tomuto rozhodnutí, mě nemile překvapila. Vždyť referendem si mohlo ověřit, nakolik jsou rozhodnutí vedení v souladu s přáním občanů. Jako by zde hrála roli obava z jeho výsledku. Právní kancelář, která bude vyřizovat kasační stížnost, si bude účtovat náklady, které město zaplatí. Velmi lituji těchto peněz, které by mohly být použity na bohulibější účely. Závěrem chci říci, že stojím plně na straně angažovaných občanů a občanek, kteří zajistili požadovanou podporu pro vyhlášení místního referenda, kteří ze svých prostředků hradí náklady na právníka. Stojím za nimi i proto, že vidí dál než za jedno či dvě volební období, že jim záleží na tom, aby Dobříš dál zůstala výspou čisté přírody, zdravého vzduchu a udržitelného rozvoje. Byl bych rád, kdyby angažovaní občané Dobříše pomohli a podpořili své spoluobčany jakoukoli peněžní částkou potřebnou na zaplacení právníka, a pokud k referendu dojde, aby se ho v co největším počtu zúčastnili.

Ing. Josef Šebek


My, co nejsme na fejsbuku

Vážení Dobříšáci, jak víte, zapojila jsem se do přípravného výboru referenda Dobříš. Nejdříve jsme sbírali podpisy proto, aby referendum vůbec vzniklo, to se nám díky vám podařilo.
Již v roce 2016 jsme se peticí bránili proti zástavbě v Brodcích. Začali jsme si ale uvědomovat, že nejen Brodce, ale i okolní příroda, louky, pole jsou ohroženy možným zájmem developerů, kteří neváhají satelity obklopit vesničky a městečka kolem Prahy (když se jim to povolí). Museli jsme se obrátit na soud, protože naši zastupitelé referendum nechtějí. Oni prý nerozumí otázkám v referendu. Referendum nám umožňuje demokraticky rozhodnout o budoucnosti města.
Proto když nechcete zastavovat pozemky města v Brodcích, zaškrtněte první „ano“, chcete, aby byla dodržena výstavba dle plánované etapizace, zaškrtněte druhé „ano“. Nechcete výstavbu satelitů v našem krásném okolí a krásné přírodě, zaškrtněte třetí „ano“. Jak to dopadne? Zvítězí 3× naše odpovědi „ano“?
Žádáme vás všechny, referenda se zúčastněte. Jak bude Dobříš v budoucnu vypadat, je na nás.
Pořad ČT 2 „Nedej se“ můžete zhlédnout i na www.referendumdobris.cz.
Přeji všem hodně zdraví v novém roce.

Helena Kahounová


Zachovat louky, pole a lesy kolem Dobříše? ANO

Třetí otázka referenda směřuje do další budoucnosti našeho města a okolní krajiny. Její celé znění najdete na www.referendumdobris.cz a samozřejmě na hlasovacím lístku.
Má mít rozšiřování zástavby do okolní krajiny v budoucnu nějaké meze? Má pro nás větší cenu jako zemědělská či lesní půda, nebo jako stavební parcely? Chceme povrch krajiny nezabetonovaný, aby zadržoval vodu, která ze zastavěných ploch bez užitku a nebezpečně rychle odtéká? Zůstane Dobříši charakter malého města?
Odpovědí ANO vyjádříte souhlas s nastavením limitů, které nepustí zástavbu na louky, pole a lesy například směrem k Vlašce, do Brodců, na Trnovou či dále ke Bzdince a Sv. Anně atd. Problematická kauza satelitní zástavby v Brodcích se nebude v budoucnosti opakovat jinde v okolní krajině. Jestli váháte, představte si, co by se tam mělo stavět. Další rodinné domy s parcelami 1 600 m2 jako v Brodcích, jejichž cena se nyní pohybuje kolem 13 milionů Kč?
Vyřeší to problém bydlení na Dobříši? Nebo bytovky s levnějšími byty? Dovedete si je tam představit? Máte představu, kudy a kolik automobilů bude jezdit přes město k takové zástavbě?
Poučme se ze zkušenosti mnoha obcí a měst blízkých Praze, kolem kterých nekontrolovaně vyrůstají nové čtvrti rodinných domů, haly a sklady. Starostové a zastupitelé tlaku developerů dlouhodobě neodolají a je otázka času, kdy mu podlehnou. Referendum tak je jediná pojistka pro trvalé udržení těchto lokalit v přírodním stavu pro příští generace.
Otázka přitom neformuluje omezení dalšího rozšiřování zástavby do okolní krajiny absolutně – odpověď ANO nečiní překážku stavbám ve veřejném zájmu, obslužných objektů k zemědělskému či lesnímu hospodaření, dopravní infrastruktury atd. A také to nemusí být úplně navždy. Naše rozhodnutí učiněné v referendu mohou v budoucnu občané Dobříše změnit dalším referendem, které mohou vyhlásit i sami zastupitelé, budou-li chtít.
Možná jste četli v diskusích na facebooku obavy, že tím město zakonzervujeme. Není tomu tak. Vaše odpověď neovlivní již schválené plochy k zástavbě v územním plánu, které předpokládají výstavbu dalších skoro tisíce bytových jednotek.

Ludmila Fišerová,
za přípravný výbor místního referenda

 


Referendum a občan

Vážení Dobříšáci, jsem běžný občan našeho města, který nemá v lokalitě Brodce žádný osobní, majetkový, podnikatelský nebo politický zájem, jsem tedy v tomto smyslu součástí dobříšské většiny. Konání referenda podporuji z principiálních důvodů a věřím, že se uskuteční souběžně s termínem prezidentských voleb. Ptám se proto zástupců občanů v nejvýznamnějších funkcích – pane Svobodo, paní Rombo a pane Vokurko, proč vytrvale odmítáte referendum? Vysvětlete prosím jednoduše občanům hlavní důvod Vašeho postoje.

Ing. Jiří Kopáček, MPA


V referendu rozhodneme o budoucnosti našeho města

Zajímalo by mne, koho zastupuje naše radnice.
Vidíme, že nezastupuje těch 600 občanů, kteří žádali v roce 2016 peticí o to, aby Brodce nebyly zastavěny. Nezastupuje ani těch více než 1 400 občanů města, kteří žádají, aby všichni měli možnost vyjádřit v referendu svůj názor.
Zastupuje radnice jen sebe, nebo nějakou skupinu lidí, která má na rychlé výstavbě zájem?
Jistě, jsou lidé, kterým nevadí rozšiřování města, nevadí jim zastavování polí ani hrozící nedostatek pitné vody, škol, školek, lékařů… Ale je to většina? Radnice se zřejmě obává, že ne. Proto asi referendum nechce.
Výsledek referenda by byl pro vedení města závazný. Museli by se podřídit této vůli většiny. To nechtějí. Dokonce otevřeně přiznávají, že se snaží referendu zabránit.
Chtějí rozhodnout sami.
Já také věřím, že většina našich obyvatel by se v referendu postavila proti dalšímu růstu města na úkor okolní přírody. Proto jsem ráda, že referendum bude a všichni budeme mít možnost ovlivnit svým hlasem budoucnost města a kvalitu života v něm. Jak to dopadne, záleží na nás všech.

Zora Rysová


Naše dobříšské referendum: NAŠE MĚSTO – NAŠE VOLBA

Pojďme všichni v referendu rozhodnout o tom, jak bude vypadat naše město
Žádný systém není dokonalý, každý má svoje slabé místo včetně zastupitelské demokracie. Někteří zastupitelé běžně tvrdí, že „referendum je zbytečné“ – „vždyť si volíme zastupitele ve volbách, aby za nás rozhodovali“. Přesně tohle vyhovuje mnoha politikům – dejte nám svůj hlas a pak se čtyři roky nestarejte. A co v případě, že nesouhlasíte s politikou zástupců, které jste si zvolili?

Pojistka klíčových rozhodnutí
Námi zvolená zastupitelstva se mění každé čtyři roky. Ve volbách padají sliby, občané podle nich volí, ale zastupitelé pak své sliby ani nedodrží. A když už dodrží, tak je po 4 letech další zastupitelstvo může snadno změnit. Když někde starosta a zastupitelé uchránili obec před nějakou nežádoucí výstavbou, tak po 4 letech přišli jiní, s nimiž se developeři nakonec dohodli, a prosadili svůj zájem. Proto je referendum důležité – je pro zastupitele a vedení města dlouhodobě závazné. A to je ta pojistka v klíčových rozhodnutích, o kterých by právě měli rozhodovat místní občané, nikoliv pouze zastupitelé. Referendum se může v budoucnu i opakovat, když to budou občané nebo zastupitelé chtít. Ke změně ale bude opět potřeba souhlas většiny občanů, už nebude stačit hlasování zastupitelů.

Nenechme se zastrašit
Starosta, místostarosta i někteří další zastupitelé vznáší různé „odstrašující“ námitky proti otázkám referenda a jejich důsledkům. Ve skutečnosti však doposud žádnou z nich u soudu konkrétně neprokázali. Přesvědčte se o tom sami, všechny dokumenty města zaslané soudu, vyjádření přípravného výboru a rozhodnutí krajského soudu jsou na www.referendumdobris.cz, v sekci Dokumenty. Vážení spoluobčané, referendum je vyhlášené krajským soudem a bude se konat zároveň s prezidentskými volbami dne 13. a 14. ledna.
Přijďte si zvolit svoji volbu, nenechávejte ji jiným.

M. Vodička


Další vyjádření z řad veřejnosti k prvnímu dobříšskému referendu

Milí spoluobčané, velmi se mne jako rodačky z Dobříše dotýká, jak vedení města přistupuje k vyhlášení referenda týkajícího se zástavby v Brodcích. Proč naši zastupitelé nedodržují demokratické principy našeho státu a brání všelidovému hlasování, přestože byly splněny všechny zákonné podmínky, a ještě z nás občanů dělají hlupáky, kteří nevědí, co podepisují? Brodce jsou má srdeční záležitost a je opravdu zoufalé, že naši zastupitelé podlehnou tlaku jednotlivců a chtějí dopustit takové zvěrstvo, jako je zničení krásného kusu přírody, který je mnoho desítek let využíván k rekreaci obyvatel Dobříše. Máme přímo ve městě spousty jiných ploch, které jsou již mnoho let schválené v platném územním plánu jako rozvojové plochy určené k výstavbě a navazují na stávající zástavbu a inženýrské sítě. Zástavba v Brodcích je podle pravidel územního plánování absolutně nevhodná a porušuje veškeré zásady. Proč chtějí zastupitelé, aby vzniklo další satelitní městečko 1,7 km od Dobříše, kde není dosud žádná infrastruktura? Pokud vám není jedno, že zbytečně zmizí další kus přírody pro dobro několika jedinců, přijďte to prosím vyjádřit v referendu.
Lenka Sgalitzerová, DiS.

Referendum je důležité pro každého člověka v demokratickém státě. Každý má právo vyjádřit svůj názor k důležitým okamžikům tady ve městě, kde žije, a také ve státě.
Jiřina Velebilová

Plánované místní referendum vidím jako jedinou možnost, jak vedení města zjistí názor občanů na rozvoj města a nakládání s majetkem města. Proto mělo vedení města samo prosadit jeho konání a dále postupovat dle jeho výsledku. Vždyť přeci do svých pozic byli zvoleni občany města právě proto, aby prosazovali a hájili jejich zájmy.

Karla Koupá