Žáci Starky dosáhli v uplynulých měsících výjimečných úspěchů na přírodovědných olympiádách a soutěžích zaměřených na biologii, geografii, chemii a zemědělství. Jejich výkony potvrzují, že systematická podpora mladých talentů nese ovoce a že zájem o přírodní vědy mezi žáky nejen trvá, ale i významně roste. Soutěžící reprezentovali školu na okresní, krajské i regionální úrovni, přičemž se v silné konkurenci neztratili a dokázali se prosadit. Na dobříšské Starce se toho ovšem dělo i více…
Úspěchy žáků na přírodovědných olympiádách
Žáci naší školy se od prosince minulého roku zúčastnili řady přírodovědných olympiád a soutěží, na kterých prokázali své výjimečné schopnosti a dovednosti v oblasti přírodních věd. V Biologické olympiádě se v okresním kole skvěle umístil Ludvík Honzálek z 9.C, který obsadil ve velké konkurenci 5. místo. Své znalosti o obranných a ochranných mechanismech organismů musel prokázat nejen v náročné teoretické části, ale i v části laboratorní. Součástí byla rovněž poznávačka rostlin a živočichů. Jeho vstupní úkol o fantastickém organismu – rostlině skrývce přípotoční – zaujal porotu svým obsahem a precizním zpracováním. Poděkování za přípravu na okresní kolo patří rovněž Emě Senftové z 9.A, Lucii Cibochové z 8.B, Anně Jarůškové ze 7.A a Barboře Hájkové ze 6.B.
V Geografické olympiádě se blýskli hned dva naši žáci Ludvík Honzálek z 9.C a Lucie Míková z 6.B, kteří si museli poradit s náročnými úlohami zaměřenými na kartografii, obecnou geografii, regionální geografii i práci s daty. V okresním kole vybojoval Ludvík ve své kategorii krásné 3. místo. Lucie také dosáhla výborného výsledku, v okresním kole skončila na 2. místě, a zajistila si tak postup do krajského kola, ve kterém se umístila na 15. místě.
Soutěže Mladý chemik a Mladý zemědělec jsou zacílené na podporu zájmu žáků základních škol o přírodní vědy a zemědělství prostřednictvím praktických aktivit. V soutěži Mladý zemědělec si nejlépe ve školním kole vedla Kateřina Beranová ze 7.B. Naši školu v soutěži Mladý chemik reprezentoval Ludvík Honzálek z 9.C, který se přes okresní a krajské kolo probojoval až do regionálního finále, ve kterém obsadil konečné 30. místo z 390 soutěžících.
Děkujeme všem žákům za příkladnou práci a reprezentaci naší školy a přejeme jim hodně úspěchů v dalších přírodovědných soutěžích.
J. Hadamovská, P. Moudrý
Pečeme dobro(ty)
V úterý 13. května se na naší škole již po třetí konala dobročinná akce s názvem Pečeme dobro(ty). Princip je stejný jako v předchozích letech. Děti s rodiči, nebo i učitelé, doma napečou sladké i slané dobroty či připraví limonády a škola se poté na první dvě vyučovací hodiny promění na tržiště. I letos toho bylo k zakoupení opravdu mnoho. Za zmínku určitě stojí přímo ve škole připravované palačinky, tortilly nebo cukrová vata. Tento rok se žáci rozhodli výtěžek věnovat naší paní učitelce Zuzce Bílkové, která se potýká se zákeřnou nemocí. V součtu všech tříd to činí neuvěřitelných 78 295 korun! Moc všem děkujeme za účast na této nádherné akci. Ať už přinesením dobrot, nebo pak jejich nákupem. Jsme rádi, že se tato akce osvědčila a žáci mají i nadále chuť pomáhat tam, kde je to potřeba.
Za žákovský senát L. Černohorská
Den Země na „Starce“ nejen o vodě a ledovcích
22. duben patří oslavám Dne Země. Tento svátek si připomínají lidé napříč světadíly. Nejinak tomu bylo i na naší škole.
Děti od prvního až po šestý ročník měly připravený program v anglickém parku. Vedle plnění úkolů na již tradičních stanovištích (Třídění odpadu, Poznávání přírodnin, První pomoc, pohybové stanoviště, tentokrát U ledního medvěda) a stanovištích aktuálních (Pták roku – konipas horský, Voda a hospodaření s ní) děti vytvořily třídní plakátek s kapkami vody plnými informací právě o ní a složily básničku rovněž na téma vody.
Děti sedmého a osmého ročníku čekala tvorba velkoformátových plakátů pro mladší děti na téma: Rok 2025 – Mezinárodní rok ledovců. Ve skupinách mapovaly svět ledovců z různých úhlů – od jejich vzniku až po konkrétní příklady ledovcových útvarů. Nešlo ale jen o práci ve třídě. Součástí projektu byla i venkovní aktivita s QR kódy ukrytými na různých místech v okolí školy. Pomocí kompasu a GPS souřadnic žáci postupně odhalovali nové informace, které pak využili na svém plakátu. Naučili se tak nejen něco o ledovcových útvarech, ale i to, jak se orientovat v prostoru a pracovat s technologiemi. Důraz byl kladen na spolupráci, kreativitu a zodpovědnost za společné dílo.
Výsledkem Dne Země je barevná výstava plakátů plná zajímavostí, nápadů a originálních básniček. Poděkování za zdárný průběh celého dne si zaslouží všichni – děti soutěžící, deváťáci organizátoři i učitelé.
J. Hadamovská, M. Velebil