Projektový týden v Trnce nadchl žáky i vyučující



Začínající podzim jsme v Trnce přivítali projektovou výukou na druhém stupni. „V loňském školním roce jsme projekt na celý týden vyzkoušeli poprvé v podobě Týdne vědy a projektové týdny jsme natrvalo usadili do školního harmonogramu pro všechny druhostupňové třídy. Jejich realizaci nám však překazil koronavirus. Nyní doufáme, že je budeme moci uvést v plánovaném rozsahu, tedy i na jaře a pak v létě, kdy mají podobu výjezdní expedice,“ přibližuje zástupkyně ředitelky Markéta Svobodová.

Zmíněný Týden vědy čekal na letošní šesťáky. Prostřednictvím různorodých aktivit se žáci a žákyně seznamovali s průběhem badatelské práce a se zásadami a pravidly práce při pokusech. Mnohé z nich pak měli možnost si rovnou vyzkoušet. Kromě pokusů, měření a bádání pronikli i do tajů zemědělství a geologie prostřednictvím programů připravených rodiči. „Máme moc ochotné rodiče, kteří se s dětmi podělili o své znalosti a dovednosti. Šesťáci si tak pod vedením paní Bartákové vyrobili vlastní mouku z obilí, které si museli sami vymlátit, a pan Velebil je vzal na výpravu do nedalekého lomu, aby se seznámili s geologickými zajímavostmi regionu. Jsme jim za tuto každoroční pomoc moc vděční,” děkuje zástupkyně ředitelky. Následovala exkurze do plzeňské Techmánie a závěrečná prezentace výstupů z celého týdne před spolužáky.

Obdobný průběh měla výuka také v sedmé a osmé třídě. Sedmáci se soustředili na péči o své zdraví. Probrali témata od vyvážené stravy (kdy si připravovali zdravé svačiny) a čištění zubů přes seznámení se s tělesnými změnami v pubertě a také při fyzické zátěži až po psychiku, emoce a možné závislosti. „Na workshop o nelátkových závislostech jsme využili zkušeností externí lektorky Anety Zápotocké z blízké organizace Magdalena. Osmáci zase v rámci tématu médií a zkoumání jejich role a vlivu ve společnosti vyjeli do pražské galerie DOX na výstavu Kouzelník design,“ přibližuje Markéta Svobodová. Žáci a žákyně osmého ročníku nakonec vytvořili plakáty k závěrečné prezentaci podle principů, které v médiích vypozorovali a zanalyzovali. Kromě toho přibyl každodenně od každého z nich zápis na třídní blog o průběhu projektu. „Pro další týdny, kdy bude projektová výuka probíhat, plánujeme prezentace pro větší okruh žáků a do budoucna přemýšlíme i o možném přesahu výstupů do veřejného prostoru,“ doufá zástupkyně a dodává: „Připravit projektový týden je pro pedagogy dost náročné, stojí to hodně času i energie jak ve škole, tak při přípravě. Závěrečné prezentace žáků nám však pravidelně dokazují, že se investovaná energie neztratí a naopak je podněcuje k zapojení se do školního dění.“

Za ZŠ Trnka
Adéla Sauerová



Předchozí článekZprávy z Lidické
Další článek2. ZŠ Dobříš: Jsme zase ve škole, kterou známe ☺