Plus a mínus bezobalového nakupování



Pokud jste zvyklí nakupovat v bezobalových prodejnách, výhody i nevýhody znáte. Jestli jste zatím takový nákup nezakusili nebo vlastně nevíte, proč byste měli měnit svoje zvyky, je tato úvaha právě pro vás.

Jak to u nás vlastně vzniklo a proč? Jako vše nové. Z obrovského nadšení a chutě zkusit dělat věci jinak. Inspirace přišla z Anglie, kde takovéto obchody už vznikly dávno. Parta nadšenců, kterou rozčilovaly hromady obalů kupících se v odpadkovém koši po každém nákupu, se rozhodla, že zkusí takovýto způsob prodeje i u nás. A povedlo se.

V roce 2015 otevřeli v Praze v Bělehradské ulici první pilotní prodejnu Bezobalu v ČR. Díky jejich práci, osvětě i školení dalších nadšenců začaly po republice vznikat další prodejny tohoto typu. Jejich filozofií je maximálně redukovat odpad související s prodejem zboží. Takže co lze dostane zákazník do jeho vlastního obalu, ve kterém uchovává zboží doma. Například mouku dostane do krabice nebo lahve ze své spíže, taktéž třeba rýži, luštěniny, olej, octy i drogerii, kosmetiku, a dokonce deodoranty, zubní pasty a spoustu jiného. Ostatní zboží je zabaleno ve skle, nebo kompostovatelných a snadno recyklovatelných obalech. Po takovémto nákupu zůstane odpadkový koš prázdný. Když se tedy zaměříte na zboží bez obalu nebo pouze minimalisticky zabalené, ubyde vám odpad ve vaší popelnici, i tříděného budete mít podstatně méně, a projeví se to pozitivně na vašem vyúčtování za svoz odpadu. Tudíž ušetříte svoje peníze i přírodu. A o tu tady jde především. (To je ale téma pro jiný článek.) Další výhodou nakupování v bezobalových prodejnách je jistota kvality zboží, nezávadnost a tam, kde je to možné, lokálnost. Bezobalky podporují české malovýrobce a manufaktury, jejichž výrobky kvalitou předčí mnohé zahraniční.

Prodavači jsou většinou i majiteli takovýchto prodejen a záleží jim na spokojenosti svých zákazníků, chtějí jim nabídnout to nejlepší možné. Často vzniká v takovýchto prodejnách velmi příjemná a inspirativní atmosféra, bývá čas si popovídat, a to je v současné uspěchané době téměř terapeutické.
Za nevýhodu bezobalového nakupování bychom mohli považovat potřebu logistického plánování. Je výhodné si dopředu připravit seznam, nádoby, přepravku nebo velkou tašku a doma si uzpůsobit spíž. Protože zboží je převážně v bio kvalitě, z malovýroby a od místních farmářů, jeho cena bývá vyšší než v obchodních řetězcích. Takže i tady, s ohledem na finanční možnosti, je dobré plánovat. Jídelníček, i z takovýchto troufám si říct top surovin, lze sestavit úsporně. Za úsporné jídlo typu kernotto, luštěniny, jáhly si můžeme dopřát mlsání v podobě sušeného manga nebo oříšků v čokoládě. Kdo okusí takovéto dobroty, většinou už se mu nechce kazit si chuť nekvalitní potravou. A tady se často původní nevýhoda překlápí ve výhodu. Člověka to totiž přivádí k pokoře k jídlu. Takovéto zboží se jen tak lehce nevyhazuje do popelnice, protože známe jeho kvalitu, cenu, mnohdy víme, kde vzniklo, a mnohem víc si vážíme jeho hodnoty, než když bezhlavě anonymně vhazujeme do nákupního koše, co nám momentálně padne pod ruku nebo nám vnucují slevové akce. A to je další poselství obchodů tohoto typu. Přemýšlet nad tím, co děláme. Jestli jsou naše stereotypy správné, jestli bychom nezkusili něco dělat trošku jinak, jestli bychom nezkusili vidět svět z jiného úhlu. Tak jestli máte chuť zakusit změnu v přístupu k nakupování a možná nastartovat změny ve svém životě, přijďte se podívat do bezobalového obchodu. Máte ho blízko ☺.

Adéla Hončíková,
Bezobalový obchod Vážka, Dobříš

Reklama

Předchozí článekNová úprava jedlového hájku v Dobříši sklízí pozitivní reakce
Další článekDo práce na kole