25.5 C
Dobříš
Pátek, 4 července, 2025
Domů Blog Strana 65

Pivní slavnosti na Dobříši

Víte, jak prožijete prázdniny? U vody, na dovolené v zahraničí nebo na chalupě? Pak nezapomeňte, že poslední prázdninový pátek se uskuteční Dobříšské pivní slavnosti. Oblíbená akce pro Dobříšáky i přespolní proběhne 30. srpna od 15.00 na náměstí Komenského. Pátý ročník této akce navštíví minipivovary – Zbraslavská koza, Podlesí, Fracek, Chalupářský pivovar Višňová, Cobolis, nově Pivovar Trilobit a další. K dobrému pivu dobrou muziku zajistí kapely Meadow Avenue, Los Fotros a Projekt Parabelum. Přijďte „na jedno”, rádi vás uvidíme.

Radka Brožová

ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35: Školní akcepřed prázdninami

Olympijský víceboj – Odznak všestrannosti

Dne 31. května se ve Slaném konalo krajské kolo Olympijského víceboje, kterého se zúčastnilo 15 škol. Z okresního kola v Sedlčanech se na tento závod kvalifikovali čtyři jednotlivci: Václav Schneider (8.A), Filip Šantora (8.B), Vojtěch Melša (6.C) a Veronika Kočí (4.B). Na body postoupilo i naše družstvo, které nás reprezentovalo ve složení: Johana Kujanová, Nela Kšanová, Zuzana Kočí (všechny z 9.A), Sofie Laštovková 7.B, Vojtěch Melša 6.C, Filip Šantora 8.B, Václav Schneider 8.A, Alexander Nepožitek 9.B.

Závodníci ve Slaném startovali v pěti disciplínách: sprint na 60 m, skok daleký, shyby na lavičce, hod míčkem a vytrvalostní disciplína (běh na 1 000 m nebo dribling po dobu dvou minut). Naše nejmladší soutěžící Veronika Kočí vybojovala hezké 6. místo. Vojtěch Melša se ve své kategorii umístil na „bramborovém“ 4. místě. Nejstarší kategorii chlapců jsme kompletně ovládli. Na 3. místě se umístil Filip Šantora,
na 2. místě Václav Schneider a 1. místo patří Alexanderu Nepožitkovi.
Celé naše družstvo, které si nakonec vybojovalo 2. místo v kraji, si svým výkonem zaručuje okamžitý postup do celorepublikové soutěže. Všem našim sportovcům děkujeme za vzornou reprezentaci školy.

Text a foto: Zuzana Kočí


Úspěch ve výtvarné soutěži

Naše škola se i letos zapojila do výtvarné soutěže Požární ochrana očima dětí a mládeže. Děti nakreslily a namalovaly mnoho vydařených obrázků. Ve školním kole jsme jich vybrali šest, které byly poslány do okresního kola. Milým překvapením pro nás bylo pozvání na slavnostní vyhlášení výsledků soutěže a předání cen výhercům do Kulturního domu v Příbrami.
V kategorii ZŠ1, žáci 1. a 2. ročníku, získal 1. místo Václav Křivánek – 2.C a 2. místo Eliška Honzíková – 2.C. V kategorii ZŠ2, žáci 3.–5. ročníku, patří 1. místo Alžbětě Petákové a Filipu Skálovi – 4.B, 2. místo Elišce Kofroňové – 3.A. Ohodnocena byla i skupinová práce žáků z 1.A. Děti získaly krásné 2. místo. Všem oceněným žákům gratuluji, přeji mnoho dalších úspěchů v jejich tvoření a děkuji za skvělou reprezentaci školy.

D. Červenková, foto: B. Borovičková


Projektový den na téma Finanční gramotnost

V pátek 24. května proběhl pro žáky 1. až 5. ročníku projektový den zaměřený na finanční gramotnost. Při jeho organizaci jsme využili dlouholeté členství naší školy v programu Rozumíme penězům. Celým dopoledním programem provázeli své mladší spolužáky žáci 9. ročníku, kteří měli připravené různé aktivity jako například směnný obchod, cizí měny, rozpoznávání mincí, nákup v kamenných i internetových obchodech, příjmy a výdaje s ozoboty, bajky ze světa finančnictví nebo kino se seriálem Bankovkovi. Velké poděkování patří deváťákům za jejich skvěle odvedenou práci a laskavý přístup k mladším spolužákům.

K. Sobotková, M. Rumlová
Foto: K. Sobotková


Divadelní představení

Ve dnech 3.–7. června jsme několikrát odehráli představení Korunní princ pro MŠ, žáky naší školy, žáky 2. ZŠ Dobříš, pro veřejnost a rodiče. Děkujeme rodičům za velkou podporu a pomoc při našem úsilí. Video z těchto představení naleznete na webu naší školy.

Za dramatický kroužek S. Doležalová, L. Petrlíková, foto: S. Doležalová


Postup do celostátního kola češtinářské olympiády

Obrovský úspěch zaznamenala žákyně 9.C Nina Kropáčková, která za Středočeský kraj postoupila do celostátního kola Olympiády v českém jazyce. Olympiáda v českém jazyce je předmětová soutěž z českého jazyka pro žáky základních a středních škol. Jejím cílem je umožnit talentovaným žákům porovnat úroveň vlastního jazykového a slohového projevu s ostatními, a získat tím motivaci k dalšímu odbornému růstu. Soutěž organizuje Fakulta mezinárodních vztahů VŠE v Praze a Klub OČJ, z. s. Celostátní finále bude probíhat celý předposlední červnový týden ve Stráži nad Nežárkou. Ústřední kolo má charakter týdenního soutěžního soustředění. Soutěžící obou kategorií zde řeší celkem pět úkolů – dva se týkají gramatiky, dva úkoly jsou slohové, tematicky často vycházející ze společných exkurzí, a posledním typem soutěžního zadání je samostatný mluvený projev. Součástí finále jsou také různé exkurze na zajímavá místa v okolí. Nině moc gratulujeme a držíme palce.

Monika Cieślik


Sportovní kurz 6. ročníku

Sportovní kurz ve Štědroníně v termínu 27.–31. května se nesl opět v duchu olympijských her. Tento kurz byl zaměřen na podporu principů fair play, týmové spolupráce a posílení vztahů mezi žáky celého 6. ročníku. Nejprve byli žáci rozděleni do osmi týmů a každý tým měl svého mentora z řad deváťáků, který se jim snažil pomáhat a vést je k dosažení skvělého výsledku. Byli jsme svědky neopakovatelných momentů, kdy žáci projevovali spolupráci, odhodlání a vzájemnou podporu. Tyto chvíle přispěly k vytvoření nezapomenutelných zážitků a posílily kolektivního ducha. Chtěl bych vyjádřit velké poděkování všem žákům za jejich přístup a nasazení během celého kurzu. Rovněž bych rád poděkoval našim deváťákům za jejich roli mentorů a pomoc s organizací.

Text a foto: Petr Hlinka, vedoucí kurzu

ZŠ Dobříš: Prázdniny a dovolená

Školní rok utekl jako voda a prázdniny jsou tady. Všichni se těšíme se na sluníčko a odpočinek. Děti, i učitelé. Jen děti vyběhnou s vysvědčením ze školy, i učitelé na dva měsíce zapomenou, že se každý den připravovali na výuku, vyráběli pomůcky, hledali nápady do hodin, vymýšleli zajímavé akce, vzdělávali se, opravovali sešity a deset měsíců hodnotili práci svých žáků. Vypnou Teams, Bakaláře, přestanou sledovat pracovní maily, zaklapnou notebook a jejich dovolená začíná, stejně jako dětem prázdniny.

Vedení školy a také provozní zaměstnanci zůstávají část prázdnin ve škole. O prázdninách se musí připravit nový školní rok. Je čas na opravy, malování, úklid, nákupy, výměnu nábytku, nové rozvrhy. Letos o prázdninách bude také jmenován nový ředitel nebo ředitelka naší školy. Převezme školu s cca 900 žáky a 120 zaměstnanci. Školu s 37 třídami, osmi pavilony a jídelnou pro 1 200 strávníků.

Chtěly bychom proto tímto poděkovat všem žákům současným i minulým, kolegyním, kolegům, rodičům a přátelům školy, se kterými jsme dvanáct let spolupracovaly. A chtěly bychom také popřát novému panu řediteli či ředitelce hodně sil do náročné, ale krásné, naplňující a tvořivé práce.

Mgr. Bohumila Pallagyová,
Mgr. Jana Kvídová,
Mgr. Eva Kašparová

Expedice ZŠ TRNKA

Vyvrcholením školního roku pro naše druhostupňové žáky je každoroční červnová expedice. Tento speciální třítýdenní projekt se připravuje v průběhu celého školního roku. Studenti sami přicházejí s nápady, kterým tématům by se chtěli věnovat. K tomu potřebují získat někoho z dospělých, kdo se stane jejich garantem. Ze souboru více témat pak žáci hlasováním vybírají pět, kterým se v červnu budou věnovat. Následuje prezentace těchto vítězných témat, kdy ti studenti, kteří téma navrhli, představují ostatním, co je čeká, co je v plánu, k čemu směřují. Každý z druhostupňových žáků pak píše motivační dopis, jakému tématu by se rád věnoval a proč. To všechno jsou kroky, které červnové akci předcházejí.
Samotná expedice se skládá ze tří týdnů. V prvním skupina plánuje, jak dané téma naplní, a zařizuje vše, co je třeba připravit před expedičním výjezdem. Ten se koná v druhém týdnu a v rámci něj žáci téma probádávají v jiné lokalitě. Ve třetím týdnu pak ve škole všechny podklady zpracovávají a připravují se na závěrečnou prezentaci.

A jaká témata jsme měli letos? Vzhledem k lokalitě výjezdu (Pec pod Sněžkou) nechyběla Vysokohorská turistika, dále to byly Řopíky, Sebeobrana, Krajinomalba a Lifestyle – fyzické a mentální zdraví. Nabídka byla pestrá, a stejně tak i zpracované prezentace. Skupina Krajinomalba se navíc rozhodla svými výtvarnými díly přispět na dobrou věc a výtěžek z prodeje obrazů putoval Pesoklubu Dobříš.
Expedice je náročným projektem. Stojí za ním mnoho hodin příprav, schůzek, práce navíc. Vždy když naše studenty sledujeme při práci či posloucháme jejich prezentace, vidíme, že to stojí za to. Že to, co se během těchto tří týdnů naučí, jim dá do života i do jejich vztahů hodně. Jsme na ně opravdu pyšní!

Mgr. Markéta Svobodová


Sportovní den ZŠ TRNKA

Jak jinak oslavit Den dětí než sportem! A tak naše prvostupňové paní učitelky zorganizovaly pro své žáky sportovní dopoledne. Byla to opět příležitost pracovat v týmech napříč třídami a nechat nejstarší páťáky, aby se o své mladší svěřence postarali a dali jim potřebnou podporu. Zvládli to skvěle! Děti čekalo několik sportovních disciplín. Kromě běhu, hodu a skoku do dálky si žáci vyzkoušeli také štafetu, skok přes švihadlo, opičí dráhu či skok do výšky. Nutno dodat, že předvedli úžasné výkony. Celé dopoledne se neslo v duchu fair play a všichni si ho moc užili.

Mgr. Markéta Svobodová

Bilancování na ZŠ Dobříš, Lidická

Léto je zde a s ním i konec školního roku – čas hodnocení. Děti přinesly domů vysvědčení se známkami a my můžeme začít hodnotit výsledky naší práce a úsilí.

Hodnocení je nedílnou součástí vzdělávacího procesu. Poskytuje zpětnou vazbu, je prostředkem k motivaci a usměrňuje žáka v jeho dalším snažení. Není jednoduché do jedné číslice shrnout pololetní práci každého žáka. Pro někoho je snadné získat samé jedničky, některým žákům se ani přes veškerou snahu nedaří tak, jak by si přáli oni sami nebo jejich rodiče. Smířit se s neúspěchem je těžké, zklamání může vést k rezignaci na další úsilí, a proto je velmi důležité povzbuzení ze strany učitelů i rodičů. Chceme, aby všichni žáci, i ti méně úspěšní, zažili úspěch v tom, co jim umožňuje jejich potenciál.

V letošním školním roce jsme opět nezaháleli. Zapojujeme se do soutěží, pořádáme projektové dny, výlety a vycházky, vyrážíme za exkurzemi či přednáškami. Proběhl plavecký výcvik pro žáky I. stupně, bruslili jsme, pasovali naše žáky prvních a druhých tříd na čtenáře, nacvičili divadlo pro naše spolužáky a rodiče. Dvakrát jsme přivítali rodiče a přátele na dvorku naší školy. Školní parlament připravil několik aktivit pro své spolužáky, konal se sportovní den pro žáky z blízkých podobně zaměřených škol v okolí, školili jsme se v rámci první pomoci. Také školní družina připravila nespočet akcí, kterými dětem zpříjemnila volný čas. O všech akcích informujeme na webových stránkách školy, facebooku či instagramu.

V devátém ročníku končí letos sedm našich žáků. Další tři žáci opustí školu již v osmém ročníku. Čeká je další vzdělávání podle osnov učebního oboru, který si vybrali. Do dalšího života jim přejeme hodně zdraví, štěstí a úspěchů, a to nejen ve škole, ale i v osobním životě. Ať máte štěstí na dobré lidi kolem sebe!

V dubnu proběhl zápis do 1. ročníku, od září by naše škola měla být obohacena o čtyři nové prvňáčky. Na škole druhým rokem pracoval keramický kroužek, nově prvním rokem kroužek florbalový.

A co plánujeme na nový školní rok? Čeká nás rekonstrukce školního dvorku, kde bude vybudována venkovní učebna, workoutové hřiště a prostor pro pěstování bylin s vyvýšenými záhony. Stávající povrch dvorku bude nahrazen zatravňovací dlažbou Ecoraster a vzniknou zde také herní prvky pro menší děti. Rádi bychom obohatili nabídku kroužků pro naše žáky a především vybudovali zázemí pro žáky ze speciálních tříd, žáky s kombinovaným postižením a poruchami autistického spektra.

Doufáme, že ten čas hodnocení společně zvládneme bez bouřlivých emocí. Buďme shovívaví, hledejme to dobré, co je kolem nás a v nás, nezapomínejme na pochvalu, kritiky a osočování je všude dost. Udělejte si čas pro vaše děti, zaslouží si to. Děkujeme vám za podporu a přejeme všem krásné, slunečné léto.

Michaela Fejtová Krajská
a Zuzana Matějů


Mořský svět

Dne 13. května žáci 7. a 8. ročníku navštívili Mořský svět v Praze, kde se dozvěděli spoustu zajímavých informací z několika oblastí. Nejvíce je zaujalo zjištění, že piraňa obecná bezdůvodně neutočí na lidi, jak často mohou sledovat v nejrůznějších filmech. Žáci dokázali získané informace využít v přírodopise, zeměpise, ale i netradičně ve fyzice, dozvěděli se překvapivou informaci o medúzách, které neplavou, ale vznášejí se ve vodě.
Všichni žáci a pedagogové si výlet náramně užili a těší se na další společné akce, které budou následovat.

Mgr. Martina Patriková, DiS.

Indiánský den ve 4. MŠ

Ve čtvrtek 20. června proběhl ve 4. MŠ Dobříš „Indiánský den“. Školka se proměnila v indiánský tábor, kde se sešlo 6 indiánských kmenů (tříd).

Paní učitelky se vyřádily při chystání indiánských převleků pro děti i pro sebe. Každý kmen si vyrobil svou část totemu a pak z těchto částí vyrostl velký společný totem. Do indiánské prérie nás vtáhlo vyprávění motivačního příběhu. Za zvuku bubnů a indiánské hudby se děti přenesly dávno do minulosti, kdy 6 kmenů mezi sebou vedlo různé boje. Aby se tomu udělal konec, plnily děti různé úkoly. Závodily v kánoích, lovily bizona, jezdily na koních, házely na cíl a ještě mnoho dalšího. Malí indiáni tančili a zpívali indiánskou píseň. Na závěr krásného odpoledne se konalo rozloučení s předškoláky, kdy jim byla předána medaile s indiánem, která jim bude připomínat nejen tento nádherný den, ale i čas, který ve školce strávili. Našim předškolákům přejeme hodně štěstí nejen ve škole, ale hlavně v životě!
P.S. Děkujeme všem, kteří pomáhali s přípravou: paní ředitelce, učitelkám, asistentkám, kuchařkám i pokojským. Jsme rádi, že se vše podařilo.

Kolektiv 4. MŠ Dobříš

Slavnostní zakončení školního roku na 2. MŠ Dobříš: Kromě předškoláků se po 29 letech skvělé práce rozloučila s kolegyněmi, dětmi i rodiči také ředitelka školy Růženka Chovanečková

Krásnou zahradní slavnost s pasováním předškoláků přichystala na konec školního roku 2. MŠ Dobříš. Během slunného odpoledne se na zahradě školy sešlo několik desítek rodičů i prarodičů, aby si užilo slavnostní zakončení školního roku společně s dětmi. Ty měly pod vedením svých paní učitelek připravena krásná vystoupení plná tance a zpěvu. Po perfektním představení přišel na řadu krátký proslov paní ředitelky i paní místostarostky města Dobříše. Pak už následovalo v překrásných prostorách vyzdobené školní zahrady tradiční pasování celkem 44 předškoláků na školáky a jejich „poslední“ rozloučení se svými učitelkami. Následná zahradní slavnost s již tradičními dorty pro děti, opékáním buřtů, dalšími dobrotami a tanečním programem pro děti se pak nesla ve velmi příjemné atmosféře.

V rámci slavnosti čekal na všechny přítomné velmi silný a dojemný moment. Se školkou se totiž po téměř 30 letech ve funkci ředitelky loučila paní Růženka Chovanečková.

Do mateřské školy nastoupila po konkurzním řízení jako ředitelka a vybudovala si zde výborný tým. „Svou“ školu postavila na tradičním pojetí a přístupu k dětem, při kterém kladla důraz hlavně na živou hudbu a její zapojování do běžného každodenního fungování školy. Ve školce „u kina“ strávila celých 29 let jako ředitelka. Za tu dobu vychovala několik generací dětí, zažila 6 starostů města a 21 ministrů školství. Musela se vypořádat s nejrůznějšími změnami systémů ve školství i v politice. Jako ředitelka poznala stovky dětí z Dobříše i okolí. Dnes se s touto funkcí, se svou školkou, kolegyněmi a dětmi loučí…

Z pozice ředitelky školy odcházíte do zaslouženého důchodu. Znamená to, že ve školce už Vás opravdu neuvidíme?
Svým kolegyním budu samozřejmě velmi ráda nápomocná a doufám, že mé zkušenosti při vzdělávání ještě uplatním.

Co pro Vás bylo za dobu ředitelování nejtěžší?
Nejtěžší je zvládnutí obsáhlé a neustále se měnící legislativy a s tím spojené administrativy. Nelehké není ani vybudovat si kvalitní tým spolupracovníků, a to nejenom pedagogů. V současné době je to nejen starost o vzdělávání dětí, ale i zabezpečení chodu budovy MŠ.

Na co budete vzpomínat nejraději?
Nejraději budu vzpomínat na radostné chvíle s dětmi, na zdařilé akce školy za podpory celého kolektivu. Mám radost, když potkávám své svěřence a vím, že se jim daří jak v osobním, tak i v profesním životě.

Závěrečné slovo paní ředitelky Růženky Chovanečkové…
Velké poděkování patří celému kolektivu mateřské školy, který mi byl vždy oporou. Za spolupráci děkuji vedení města a rodičům, kteří se také podílejí na celkové atmosféře školy.

Jsem ráda, že mi bylo umožněno podílet se na vzdělávání našich nejmenších dětí.

Dovolte mi na závěr použít citát Roberta Fulghuma: „Všechno, co opravdu potřebuji znát, o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec být, jsem se naučil v mateřské školce.”

Nové paní ředitelce Daně Jaruškové přeji zdraví, hodně elánu, optimismu a nadhledu při vykonávání této radostné, ale zároveň náročné a odpovědné práce.

Zpracovala DH

5. mateřská škola Dobříš má za sebou úspěšný školní rok plný inovací a vzdělávacích aktivit

Začíná měsíc červenec, pro učitele je to obvykle čas, kdy se ohlížejí za uplynulým školním rokem. I u nás, v 5. mateřské škole Dobříš (na Větrníku), byla v letošním školním roce pro děti realizována řada akcí. Namátkou připomenu jen některé z nich. Zapojili jsme se mimojiné do takzvaných Šablon (Šablony pro MŠ a ZŠ I Operačního programu Jan Amos Komenský), s jejichž využitím jsme uskutečnili celkem osm projektových dnů, kde se děti seznámily například se základy architektury, kuchaření, výrobou mýdel a vánočních ozdob i s životem domácích zvířat. Ve spolupráci s organizací MAS Brdy–Vltava děti z pěti našich tříd poznávaly s lesním pedagogem Ing. Dvořákem tajemství lesa a učily se porozumět jeho životu. Během školního roku navštívila naši školu i řada herců z různých divadel a divadélek s dramatizací různých pohádek. Žáci z obou základních dobříšských škol pro naše děti zahráli nápaditá pohádková představení. Vedle toho se naše děti zapojily se svým vystoupením do slavnostního rozsvěcení vánočního stromu na dobříšském náměstí, účinkovaly na Dobříšských májových slavnostech a v červnu potěšily zpěvem i babičky a dědečky v DPS Dobříš. Při Noci v MŠ (akce organizovaná mateřskou školou) děti přespaly ve třídách a společně se svými učitelkami mimojiné putovaly noční mateřskou školkou a poznávaly, jak jsou jejich neuklizené hračky nespokojené. Mnohé děti tak zdárně prožily první noc bez svých rodičů.

Na zahradě mateřské školy děti využívaly opravená pískoviště s novými a nastavitelnými slunečními clonami, které byly financovány z dotačního programu 10. výzvy Rozvoje venkova. U hospodářské budovy mateřské školy bylo odstraněno nevyhovující železné schodiště a za finanční podpory města Dobříše firma Dokas, s. r. o., vybudovala nový a bezpečný přístupový chodník ke vchodu do mateřské školy. V rámci programu Digitalizace a vybudování PC sítě v 5. mateřské škole Dobříš byla společností Dobříš.NETwork vybudována datová síť v celé mateřské škole a pořízeny notebooky pro práci učitelek s dětmi. V současné době probíhá první etapa plánované rozsáhlé rekonstrukce starší školní budovy mateřské školy, která je plně financována městem Dobříš, jakožto zřizovatelem školy.

Je tak na místě na konci školního roku 2023/2024 poděkovat zejména městu Dobříš a jeho vedení za celoroční podporu naší práce a za financování a realizaci postupné modernizace zastaralých prostor hlavní budovy 5. mateřské školy Dobříš, MAS Brdy–Vltava za organizaci řady vzdělávacích programů pro naše děti. Děkujeme oběma základním školám v Dobříši za spolupráci před odchodem a nástupem předškolních dětí do školy, Kulturnímu domu Dobříš za poskytnutí prostor při pasování školáků a hernímu centru Skřítkov, které mateřské škole umožnilo dočasně využívat své prostory pro děti, jejichž třídy jsou stávající etapou rekonstrukce mateřské školy dotčeny.

Významné poděkování rovněž právem přísluší i firmě Dokas, s. r. o., za všechny velmi kvalitně provedené práce v areálu mateřské školy. Základní škole Dobříš, Lidická děkujeme za zprostředkování divadelního představení Čtyřlístek a talisman moci a Základní škole Trnka za vánoční představení. Děkuji rovněž paním ředitelkám 2. a 4. mateřské školy Dobříš za celoroční průběžnou tvůrčí spolupráci.

V neposlední řadě poděkování rovněž patří i všem pedagogickým i nepedagogickým zaměstnancům 5. mateřské školy Dobříš za celoroční práci i za zvládnutí náročného konce školního roku ve spojení se zahájením rekonstrukce, a to ke spokojenosti nás všech, zejména pak dětí a jejich rodičů, kterým patří poděkování za spolupráci a trpělivost spojenou s rekonstrukcí.

S velkým díky a přáním příjemného léta.

Jana Trombíková,
ředitelka 5. mateřské školy Dobříš

Školství a jeho dynamika

Školní fóra: Tento školní rok a zejména pak druhé pololetí bylo velmi činorodé. Město ve spolupráci se školami zorganizovalo hned dvě školní fóra. Všechny tři vítězné návrhy z únorového fóra 1. ZŠ Dobříš jsou již plně realizovány: automat na zdravé svačiny, fatboy a taburetky zpříjemňují prostředí na školních chodbách, a překvapivě dětmi žádaná lavička v lokalitě
Větrník nabízí fajn výhled. Druhé fórum proběhlo v polovině května na 2. ZŠ Dobříš a k realizaci se chystá automat na zdravé svačinky, dále takzvaný papíromat (automat na školní potřeby), sedací vaky a lavičky v areálu školy.

Úřad otevřený žákům a návštěva Poslanecké sněmovny ČR: Městský úřad Dobříš oprášil v minulosti užitečný projekt „Úřad otevřený žákům“. Jeho smyslem je přiblížit žákům fungování místní samosprávy, ale i úřadu samotného. Přibližuje žákům různé agendy, zejména pak ty, které si mohou začít řešit od patnácti let věku sami. Věřím, že tímto projektem můžeme přispět k praktickému vzdělávání. V tomto pololetí nás navštívili žáci všech základních dobříšských škol. V březnu jsme společně se Základní školou Lidická navštívili Poslaneckou sněmovnu ČR a seznámili se s jejím vnitřním fungováním, ale i s prostory běžně uzavřenými pro veřejnost.

Investice: Co do větších stavebních investic, byla zahájena významná rekonstrukce vnitřních prostor 5. MŠ Dobříš, konkrétně jde o přestavbu sociálního zázemí a přípraven. Došlo rovněž k revitalizaci menšího hřiště u 1. ZŠ Dobříš a dobudování nástupního chodníčku u 2. ZŠ Dobříš.

Zápisy do škol: Prošli jsme „zátěžovým testem“, zápisy do MŠ a ZŠ s nově definovanými kritérii pro přijímání. Ta byla nastavena tak, aby odpovídala platné školské legislativě i požadavkům veřejného ochránce a zároveň byla přehledná a jednoduchá nejen pro vedení školy, ale také pro samotné rodiče. Bylo tak splněno školským zákonem definované přednostní kritérium pro přijetí do základní školy, místo trvalého pobytu žáka. Naplněno bylo také další kritérium – místo trvalého pobytu v obci, která uzavřela s městem Dobříš dohodu o zajištění povinné školní docházky (dále jen „zasmluvněné obce“). Tyto děti a žáci byli do dobříšských škol umístěni.
Vada na kráse se pro některé uchazeče mohla objevit v případě, kdy nebylo možné splnit přání navštěvovat primárně zvolenou školu. Důvodem je menší kapacita 1. ZŠ Dobříš (675 žáků oproti 920 žákům 2. ZŠ, tj. o 245 žáků méně, respektive o celých 9 tříd méně) než 2. ZŠ Dobříš. Zhruba 20 dětí s trvalým pobytem z Dobříše tak muselo zvolit 2. základní školu. Žáci přestupující zejména z okolních obcí na druhý stupeň do 6. tříd byli co do zasmluvněných obcí přijati.

Noví ředitelé: Proběhla konkurzní řízení na celkem čtyři pozice ředitelů dobříšských škol. Tento krok město Dobříš pečlivě a zodpovědně zvažovalo. Máme zájem na tom, aby školy poskytovaly nejen kvalitní vzdělání, ale aby i prostředí škol zůstávalo přátelské, a to nejen mezi žáky a pedagogy, ale i v širším společenském kontextu (například i mezi zaměstnanci školy, ve vztahu k veřejnosti či k dalším institucím, i těm vzdělávacím). Konkurzní řízení již proběhlo a byli jmenováni tři noví ředitelé škol, Ing. Petr Hlinka, MBA, na 1. ZŠ Dobříš, MgA. Lucie Karlová pro Základní uměleckou školu Dobříš a Dana Jarušková pro 2. MŠ Dobříš. Na 2. ZŠ Dobříš bylo konkurzní řízení vyhlášeno opakovaně. Důvodem byl fakt, že i když v rámci prvního konkurzního řízení vzešlo od komise doporučené pořadí kandidátů, panovala shoda v tom, že 2. ZŠ se svojí historií, specifiky a postupným navyšováním kapacity si vyžaduje ředitele/ředitelku patřičných kompetencí, kdy ani jeden z kandidátů je zcela dle komise nenaplňoval. Pro naši největší dobříšskou školu, její žáky a pedagogy i nepedagogy chceme to nejlepší a věřím, že podruhé již vybereme kandidáta, který bude škole dobrým ředitelem i manažerem.

Nepříjemná překvapení: Na závěr mi dovolte sdílet své osobní pocity ohledně posledních šesti měsíců, které byly jako jízda na horské dráze – plné dynamiky, občas dramatické a náročné. Někdy jsem se ocitla ve složitých situacích a musela čelit morálním dilematům. Jako člověk i komunální politik se vždy snažím držet morálních zásad a vypořádat se s existencí nepravd, polopravd a pomluv důstojně. Přesto vznikají situace, které mě překvapí, některé jsou těžké a nepříjemné. I tak se snažím udržet si klidnou mysl a nadhled. Pokud bych měla zmínit jednu věc, která mě nejvíce překvapila, je to míra polopravd a demagogie. Stále ale věřím, že s pracovitostí a upřímností lze překonat všechny překážky. A že i politiku lze dělat čestně a poctivě.

Jindřiška Romba, místostarostka
Foto: Michael „Hrabák“ Kočí

Prázdniny začínají

Ilustrační foto, zdroj @freepik

Školní rok 2023/2024 je za námi a pro většinu dětí, studentů dva měsíce volna, dovolené. Oblast vzdělávání ovlivňuje náš život prakticky od narození. Často si navzájem předhazujeme, „kdo za to může“, když se objeví problémy v našem životě. Problémů je kolem nás mnoho – zdravotních, sociálních, finančních, psychických. V průběhu roku jsem se setkala s různými situacemi, kladnými i negativními, s různými žáky, jejich rodiči, učiteli, pedagogy i mnoha dalšími osobnostmi, které do vzdělávání vstupují.

Kdo zná historii, poslouchá vyprávění rodičů, prarodičů, si řekne: „Změny v učení a vzdělávání se často jinak jmenují a vysvětlují dle politické a společenské poptávky, ale ve své podstatě jsou vždy podobné, ne-li stejné od zrození lidského rodu.“

Tato slova se mi mnohokrát objevila a já si hledala odpověď na mnoho otázek. Jedna problematika zvláště: situace v rodině při výskytu nemoci, úrazu u dětí. Všichni si říkáme, že nám se nic stát nemůže, v dnešní době, kdy se kdeco vyléčí. My rodiče si při narození dítěte představujeme, co mu dáme, jak se k němu budeme chovat, jak spojíme rodičovství a pracovní činnost, co od dítěte budeme požadovat my, jaká pravidla ho naučíme, jakou školu vybereme atd. Mnoho věcí bychom nejradši nastavili tak, abychom dětem neublížili, aby měly hezké a klidné dětství, nikdo po nich moc nechtěl… A pak změna – zdravotní stav našeho dítěte se zhorší a naš život se mění. Dostáváme se do situace, která má velký vliv na chod rodiny, práci, okolí, školu.

Mnoho let pracuji ve školství, kde bychom měli být schopni vzdělávat a učit žáky se zdravotními problémy (logopedie, oční vady, psychiatrie, neurologie, ortopedie atd). Myslím si, že si v současné době představujeme, že se samo vyléčí, nějak to dopadne a budoucnost je daleko, moc po něm nechtějte… Není to pravda. Co dítěti nedáme od narození a od počátku nemoci, postižení se velmi těžko ve vývoji dohání. Je třeba podporovat vývoj nemocného jedince a rozvíjet schopnost zvládnout svůj život, i když s pomocí okolí. Je třeba si uvědomit, že s dětmi je nutné pracovat nejen ve škole, ale i doma, v běžných situacích. Rodina je základní kámen života dítěte.

Setkávám se s mnoha lékaři, kteří léčí vážné nemoci, postižení a říkají, že podpora, pomoc pacientovi (dítěti) zvládnout jeho stav a jeho problémy, aby se v dospělosti mohl zapojit do společnosti, měl vztahy, práci, uplatnění, jsou víc než důležité.

Naše speciální školství bylo založeno, aby se lidé po úraze, nemoci naučili žít mezi lidmi, našli důvod, proč chtějí žít i pracovat, pomáhat ostatním. Setkala jsem s mnoha speciálními školami pro různá postižení, jejich žáci se vzdělávali, učili a po skončení jich mnoho pracuje, začleňuje se do společnosti.

Toto téma není pro nikoho jednoduché. Já osobně jsem se potkala v nedávné době několikrát s lidmi, kteří nemají život lehký a prožili podobné věci (nemoc dítěte, úraz, i smrt), přesto chtějí nabídnout pomoc druhým, vložit do toho svůj čas, finance a ukázat, že na každém je, jaký život budeme mít.

Rodiče, nebojte se, že jste na všechno sami. Papír snese hodně, ale důležité je, s kým se setkáte, s lékařem, který vám určí léčbu, terapii, rehabilitaci, s pedagogem, který vám nabídne možnost vzdělávání. Nebojte se ptát po speciálním školství, po odbornících a organizacích, které nabízejí pomoc a podporu rodinám i postiženým jedincům.

Každý den s dítětem je pro rodinu důležitý, i když si to začneme uvědomovat, až když hrozí ztráta. Ať takových situací je co nejméně.
Přeji vám, aby prázdniny patřily mezi čas věnovaný dětem, rodině a společným hrám.

Řekněme si „HURÁ, PRÁZDNINY!“ a na shledanou.

Mgr. Eva Burešová, zastupitelka