0.2 C
Dobříš
Sobota, 27 prosince, 2025
Domů Blog Strana 206

NEZÁVISLÍ

Nezávislí

STAN

Základní informace pro voliče

Volby do zastupitelstev obcí se konají na území České republiky ve 2 dnech, kterými jsou pátek a sobota. První den voleb začíná hlasování ve 14.00 hodin a končí ve 22.00 hodin. Druhý den voleb začíná hlasování v 8.00 hodin a končí ve 14.00 hodin.

Kdo může volit?

Voličem je státní občan České republiky a státní občan členského státu Evropské unie

  • který alespoň v den voleb, a konají-li se volby ve dvou dnech, druhý den voleb, dosáhl věku nejméně 18 let,
  • je v den voleb v dané obci, městě nebo hlavním městě Praze (dále jen „v této obci“) přihlášen k trvalému pobytu,
  • v případě občana EU je dále držitelem potvrzení o přechodném pobytu na území / osvědčení o registraci nebo povolení k trvalému pobytu.

Současně nesmí být u voliče ve dnech voleb známy překážky výkonu volebního práva, kterými jsou:

  • zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu výkonu trestu odnětí svobody,
  • omezení svéprávnosti k výkonu volebního práva,
  • zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu ochrany zdraví lidu, nebo
  • výkon služby vojáka z povolání v zahraničí nebo výkon služby vojáka v záloze v zahraničí.

Kde probíhá hlasování?

Hlasování probíhá ve všech obcích na území ČR. Volič může hlasovat pouze v tom volebním okrsku, kde je přihlášen k trvalému pobytu a kde je tudíž zapsán ve stálém seznamu voličů nebo v případě občanů EU v jeho dodatku.

Ve velkých obcích, které jsou dále členěny na městské obvody nebo městské části, se konají jak volby do zastupitelstva celého města, tak současně i volby do zastupitelstev jednotlivých městských obvodů či městských částí. To se týká Brna, Ostravy, Plzně, Ústí nad Labem, Pardubic, Opavy, Liberce a Hlavního města Prahy (viz níže).

Pozor! Hlasování na voličský průkaz ve volbách do zastupitelstev obcí není možné.

Pozor! Volič, který není státním občanem České republiky, musí obecní úřad v místě svého registrovaného bydliště požádat o zapsání do dodatku stálého seznamu voličů. Takovýto volič musí pro zápis prokázat státní občanství jednoho ze členských států Evropské unie a přihlášení se k pobytu v obci. O zápis do dodatku stálého seznamu voličů musí volič zažádat ve lhůtě nejpozději dva dny přede dnem voleb do 16.00 hodin.

Jak zjistím, kdy a kde mohu hlasovat?

Adresu volební místnosti a další potřebné informace zveřejní starosta nejpozději 15 dnů přede dnem voleb způsobem v místě obvyklým; pokud je v obci více volebních okrsků, starosta sdělí, která část obce a volební místnost náleží kterému okrsku.

Hlasovací lístky

Hlasovací lístek obdrží všichni voliči na adresu svého trvalého pobytu nejpozději 3 dny přede dnem voleb.

Hlasovací lístky pro volby do zastupitelstev obcí mohou být vytištěny oboustranně. V takovém případě je na hlasovacím lístku uveden text Pokračování na druhé straně.

Na hlasovacím lístku může být u volebních stran, u kterých bylo při registraci kandidátní listiny rozhodnuto o škrtnutí kandidáta, neobsazené pořadové číslo.

Seznam kandidujících volebních stran je možné nalézt po registraci kandidátních listin i na stránkách Českého statistického úřadu.

Pozor! Volby do zastupitelstev obcí se zpravidla konají společně s volbami do 1/3 Senátu. Úřední obálky a hlasovací lístky pro jednotlivé volby jsou od sebe barevně odlišeny. Hlasovací lístky a úřední obálka pro volby do zastupitelstev obcí jsou šedé, hlasovací lístky a úřední obálka pro volby do Senátu jsou žluté.

Průběh hlasování

Volič musí ve volební místnosti prokázat svou totožnost a státní občanství ČR občanským průkazem nebo cestovním pasem; jde-li o občana členského státu EU, průkazem o povolení k pobytu nebo potvrzením o přechodném pobytu / osvědčením o registraci.

Pozor! Neprokáže-li volič svou totožnost a státní občanství potřebným dokladem, nebude mu hlasování umožněno.

Pozor! Každý volič hlasuje osobně, zastoupení není přípustné.

Volič obdrží od okrskové volební komise prázdnou úřední obálku opatřenou úředním razítkem. Na požádání mu komise vydá i hlasovací lístek.

S úřední obálkou a hlasovacím lístkem se musí volič odebrat do prostoru určeného k úpravě hlasovacích lístků. Jinak mu nebude hlasování umožněno. Volič vloží do úřední obálky hlasovací lístek, který mohl upravit následujícím způsobem:

  1. označit křížkem pouze jednu volební stranu,
  2. označit křížkem pouze vybrané kandidáty, a to z kterékoliv volební strany (označit lze nejvýše tolik kandidátů, kolik členů zastupitelstva obce má být zvoleno),
  3. kombinovat oba dva způsoby popsané v předchozích bodech.
     

Pokud volič označí křížkem volební stranu, neoznačuje již u této volební strany konkrétní kandidáty. K označení kandidátů u této volební strany se v takovém případě nepřihlíží.

Při souběhu voleb musí být hlasovací lístek vložen do úřední obálky téže barvy, jinak je hlas voliče také neplatný.

Neplatný je hlasovací lístek, který není na předepsaném tiskopise.

Pozor! Hlas voliče je neplatný, pokud volič:

  • neoznačil na hlasovacím lístku ani volební stranu, ani žádného kandidáta,
  • označil více jak jednu volební stranu,
  • označil více kandidátů, než kolik má být voleno členů zastupitelstva,
  • nevložil hlasovací lístek do úřední obálky,
  • vložil do úřední obálky přetržený hlasovací lístek,
  • vložil do úřední obálky několik hlasovacích lístků do téhož zastupitelstva obce.
     

Volič hlasuje tak, že úřední obálku s upraveným hlasovacím lístkem vloží před okrskovou volební komisí do volební schránky.

S voličem, který nemůže pro zdravotní vadu upravit hlasovací lístek anebo nemůže číst nebo psát, může být v prostoru určeném pro úpravu hlasovacích lístků přítomen jiný volič, nikoliv však člen okrskové volební komise, a hlasovací lístek za něho upravit a vložit do úřední obálky, a popřípadě i  úřední obálku vložit do volební schránky.

Hlasování v územně členěných statutárních městech

Do zastupitelstva městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města anebo městské části hlavního města Prahy má právo volit ten volič, který je v den voleb přihlášen k pobytu v tomto městském obvodu nebo městské části.

Tento volič vloží hlasovací lístek pro volby do zastupitelstva územně členěného statutárního města nebo do Zastupitelstva hlavního města Prahy (tento hlasovací lístek je označen na levém okraji svislým pruhem růžové barvy) a hlasovací lístek pro volby do zastupitelstva městského obvodu nebo městské části do jedné úřední obálky.

Hlasování do přenosné volební schránky

Volič může požádat ze závažných, zejména zdravotních, důvodů obecní úřad a ve dnech voleb okrskovou volební komisi o to, aby mohl hlasovat mimo volební místnost do přenosné volební schránky. Okrsková volební komise však může vysílat své členy s přenosnou volební schránkou pouze v rámci svého volebního okrsku.

Zdroj: Ministerstvo vnitra ČŘ

Slovo starosty: Čeká nás horké léto

Jsou tu prázdniny. Letošní ale budou horké, čeká nás předvolební kampaň uchazečů o místo v dobříšském zastupitelstvu. Takže je třeba se připravit na překvapivé argumenty, nové kauzy a možná i nové tváře. Zatím to tak sice nevypadá, ale jednotlivé strany již jistě ladí programy, domlouvají pořadí na kandidátních listinách a pilují kampaň. Těšme se, s čím kdo vyrazí.

Organizace města se ale nezastavuje. Stále je řada věcí, které je denně třeba rozhodnout a postrkovat kupředu. O hlavních projektech se dozvíte na následujících stránkách. Na konci května proběhla dvě výběrová řízení. Od září budou mít 5. mateřská školka a základní škola v Lidické ulici nové ředitelky. Přeji paní Janě Trombíkové v 5. MŠ a paní Michaele Fejtové-Krajské v ZŠ Lidická hodně štěstí a klidnou mysl. Končícím ředitelkám paní Jitce Šedivé a paní Evě Burešové děkuji za jejich dlouholetou práci ve vzdělávání dobříšských dětí.

Stále v Dobříši hledáme dobré nápady, které se osvědčily jinde. Pokud v létě odjíždíte z města a někde ve světě najdete zajímavou inspiraci, napište mi prosím. A pokud zůstáváte na Dobříši, máte letos šanci zažít krásné a pestré léto. Kulturních, sportovních a společenských akcí bude tolik, že to ani nepůjde stíhat: Letní kino, Summer Fest, Festival hudby Zámek Dobříš, Pivní festival a mnoho dalších. Prosím neseďte doma. Vyrazte do města, do okolní přírody nebo na nějakou místní akci. Těším se, že se v létě setkáme.

Pavel Svoboda

Stručně z červnového zastupitelstva

Ve čtvrtek 23. 6. 2022 se konalo zasedání Zastupitelstva města Dobříše. Na 26. zasedání rozhodli zastupitelé města o hlavních bodech programu zasedání takto:

Zastupitelé schválili:
• Změna č. 3 územního plánu – vypuštění západního obchvatu z územního plánu
• Prodej části pozemku p. č. 1086/34
(ul. Čs. armády)
• Návrh na pořízení změny územního plánu
– pozemek p. č. 1846/2 (ul. Žižkova)
• Nabytí pozemku p. č. 2481/3 (u Pilského potoka)
• Nabytí pozemku pod chodníkem u zámku Dobříš
• Cena města Dobříše v r. 2022: letošním oceněným je p. Ivo Kylar
• Stanovení počtu zastupitelů pro období 2022–2026: počet zůstává 21
• Žádost o schválení úhrady dluhu v měsíčních splátkách s dlužníkem paní M. N.
• Memorandum o společném zájmu a postupu – propojování vodárenských soustav s Příbramskem
• Středisko zdraví – pozvánka na valnou hromadu
• Informace o návrhu na vyhlášení místního referenda: probíhá kontrola podpisových archů

Zastupitelé neschválili:
• Etapizace ve změně č. 3 územního plánu: nebylo vzato na vědomí
• Návrh na pořízení změny územního plánu – pozemek p. č. 1054/14 (u Bzdinky)
• Závěrečný účet a účetní závěrka města za r. 2021
• Rozpočtové opatření č. 3/2022 vč. přehledu o plnění příjmů a čerpání výdajů k 31. 5. 2022

Zastupitelé vzali na vědomí:
• Zápis z jednání finančního výboru
• Úprava změny č. 3 územního plánu
• Odstoupení Václava Bálka z pozice člena rady města

V čase 23.30 hod. ukončil starosta města Pavel Svoboda jednání, z důvodu nízkého počtu přítomných zastupitelů, ten totiž klesl pod 11 zastupitelů, a zastupitelstvo tak přestalo být usnášeníschopné.

Zpracovala DH

Referendum výstavbě v Brodcích nezabrání

Návrh uskutečnění referenda, který je aktivitou části kolegů ze sdružení Pro Dobříš a který bohužel v rámci sdružení nebyl vůbec diskutován, považujeme za nešťastný, ale především za neférový k občanům, kteří jej podporují. Je prezentován jako pokus o záchranu lokality Brodce, ve skutečnosti ale výstavbě v Brodcích nemůže nijak zabránit. V případě úspěchu povede jedině k tomu, že město přijde o možnost disponovat se čtyřmi pozemky v budoucí obytné zóně, která, ať se nám to líbí, nebo ne, někdy v budoucnu pravděpodobně vznikne. Tyto pozemky pak budou tvořit pouhé ostrůvky mezi budoucí zástavbou, bez možnosti rozumného využití. Jejich případným prodejem by přitom město mohlo získat prostředky na obecně prospěšné investice nebo údržbu majetku. Nebo by je mohlo vyměnit za pozemky jiné, jejichž vlastnictví by mělo větší přínos. Místo toho bude na základě případného referenda vlastnit čtyři travnaté plochy, ze kterých žádný občan Dobříše nebude mít sebemenší prospěch.

Pojďme si projít fakta.

Lokalita Brodce je v platném územním plánu již od roku 2010 určena k zástavbě. To je rozhodnutí, které město jednou učinilo, a nelze jej vzít bez následků jednoduše zpět. Řada pozemků je v soukromém vlastnictví, přičemž vlastníci na základě vůle města vyjádřené územním plánem s jejich zástavbou počítají. Jedinou schůdnou cestou, jak v lokalitě nestavět, by byla nabídka odkupu pozemků ze strany města – na to ovšem majitelé nemusí přistoupit a město na to především nemá finanční prostředky.

Platný územní plán pro Brodce má tyto parametry:
• 43 stavebních parcel (podle neschválené ÚS z roku 2016)
• pouze základní pravidla pro regulaci výstavby
• minimální veřejně přístupná plocha/zeleň
• zastavěná zóna přímo u cesty využívané k procházkám do lesa

Aby byl dopad výstavby na lokalitu a zájmy občanů města co nejmenší a byla stanovena jasná a rozumná pravidla, nechalo město během loňského roku vypracovat územní studii. Jde o koncepční urbanistické řešení, potvrzené dvěma týmy urbanistů, které přináší následující změny:
• počet stavebních parcel snižuje na 23 (redukce o více než 40 %)
• soustředí zastavěnou zónu do oblasti bezprostředně sousedící s chatovou osadou, kde má nejmenší dopad na rekreační koridor obyvatel směřujících do lesa
obsahuje souvislý pás veřejně přístupné a kvalitní zeleně po celé délce a na téměř polovině řešeného území navazující bezprostředně na stávající cestu
• obsahuje prostor pro komunitní zahradu
z plochy v majetku města je 79 % nezastavitelných – i bez referenda!

Ano, 4 parcely města zůstávají v zastavěné zóně – svou polohou jsou její přirozenou součástí a jejich vyjmutí je z urbanistického pohledu zcela nekoncepční. Proběhlo několik jednání s majiteli dalších pozemků o jejich směně, žádné z nich ale bohužel nebylo úspěšné.

Schválení této územní studie ovšem vůbec neznamená, že město chce a může v dohledné době v Brodcích stavět. Studie případné stavbě nedává zelenou, její zahájení nijak neusnadňuje ani nepřibližuje, jen zabraňuje chaotické výstavbě, známé bohužel z některých jiných dobříšských lokalit.
Pro případné zahájení výstavby je potřeba vyřešit stále stejné problémy, minimálně s přístupovými komunikacemi a sítěmi – to se územní studií vůbec nemění. Město přitom stále má nástroje, jak výstavbu v Brodcích regulovat. Zásadním faktem ve finále je, že na umožnění výstavby nemá peníze…

Na závěr zopakujme – v Brodcích je nyní územní studií zajištěno, že v případě výstavby – pokud k ní vůbec někdy dojde! – jim dál zůstane jejich stávající rekreační charakter s minimálními dopady na občany Dobříše. Podle našeho názoru je to v rámci dané situace skvělý výsledek a skutečné naplnění koaličního programu a programu sdružení Pro Dobříš. Je zcela v souladu s péčí řádného hospodáře i ve významu ochrany krajiny a rozvíjení přírodní hodnoty území.

Pavel Svoboda, Dagmar Mášová,
Daniel Flígr