Základní a mateřská škola v Dobříši uzavřely memorandum o spolupráci

Foto: archiv ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35


Základní škola Dobříš a 4. mateřská škola Dobříš stvrdily v úterý 14. října 2025 slavnostním podpisem memoranda o spolupráci společnou vizi plynulého, moderního a na dítě zaměřeného vzdělávacího systému.

Dohoda, podepsaná za přítomnosti místostarostky města Jindřišky Romby, představuje první krok k systematickému propojení předškolního a základního vzdělávání ve městě. Memorandum vstoupí v platnost 1. ledna 2026 a bude každoročně vyhodnocováno.

Spolupráce těchto dvou sousedících institucí v Dobříši není pouze formálním aktem – jejím cílem je vytvořit organické a smysluplné vzdělávací prostředí, které reaguje na reálné potřeby dětí, rodičů i pedagogů.

Hlavními oblastmi spolupráce jsou integrace přírodního a technologického vzdělávání, vrstevnické učení, sdílení zkušeností pedagogů nebo společné komunitní akce pro rodiče a děti z Dobříše. Memorandum umožní využívání školní zahrady 4. MŠ žáky ZŠ Dobříš a naopak technického a digitálního zázemí základní školy pro děti z mateřinky.

„Jedním z klíčových důvodů vzniku memoranda bylo právě využívání zahrady mateřské školy. Rozhodně ale není jediný. Uvědomili jsme si, že pokud chceme využívat prostory mateřské školy, musíme nabídnout něco hodnotného na oplátku. Disponujeme moderními technologiemi, robotickou učebnou, multimediální učebnou a naši starší žáci mohou být skvělými mentory pro předškoláky. Je to ideální příležitost pro oboustranně výhodnou spolupráci,“ říká ředitel ZŠ Dobříš Ing. Petr Hlinka, MBA, DiS.

Spolupráce obou škol bude pravidelně vyhodnocována a její výsledky budou sdíleny s veřejností i vedením města. Inspirativní přístup ZŠ a MŠ Dobříš může v budoucnu posloužit jako model partnerského vzdělávání pro další školy, města a obce v České republice.

„Chceme, aby přechod z mateřské do základní školy byl pro děti přirozený, bezpečný a inspirativní. Základní škola tímto získává přístup k zahradě, kde mohou učitelé s dětmi realizovat projektové vyučování a další aktivity.
Naopak děti z naší mateřské školy získají přístup k technologiím a experimentům. Navíc jim usnadníme přechod do základní školy – budou znát prostředí, učitele, starší kamarády,“ uvedla ředitelka 4. MŠ Dobříš PhDr. Mgr. Andrea Hornová Kajgrová.

Základní škola Dobříš, Komenského nám. 35 podpisem memoranda rozhodně nechce nijak omezit nebo znevýhodnit svou spolupráci s dalšími mateřskými školami ve městě. Naopak, hodlá zcela jistě pořádat i nadále společné akce, adaptační programy nebo den otevřených dveří. Rozdíl je pouze v tom, že se 4. MŠ bude spolupráce intenzivnější díky sdílení prostor a bezprostřední blízkosti obou budov.
U podpisu memoranda mezi školami v Dobříši byla přítomna také místostarostka města Jindřiška Romba, která se oblasti školství za vedení města věnuje.

„Podpis memoranda mezi ZŠ Dobříš a 4. mateřskou školou vnímáme jako první vlaštovku nového typu spolupráce, která může být inspirací i pro další školy a školky ve městě. Nejde o univerzální dokument, ale o konkrétní dohodu dvou institucí, které se rozhodly propojit své silné stránky a vytvořit dětem bohatší prostředí pro vzdělávání i objevování. Každá škola a školka v Dobříši má své jedinečné možnosti, přístupy a priority – a právě v tom je jejich síla. Budoucí memoranda mohou vznikat podle vizí a potřeb jednotlivých aktérů, ať už půjde o spolupráci v oblasti výuky, sdílení prostor, environmentální projekty, nebo digitální vzdělávání. Za město Dobříš mohu říci, že takové iniciativy budeme aktivně podporovat – ať už pomocí koordinace, komunikace, nebo praktické podpory při vzniku dalších partnerství. Těší mě, že se zde daří vytvářet prostředí, kde se školy a školky dívají stejným směrem – k dětem, jejich rozvoji a radosti z učení,“ říká místostarostka města Dobříš.

Zpracovala DH



Předchozí článekDen otevřených dveří a oslava 60 let 2. ZŠ Dobříš
Další článek12. ročník pochodu na Čtyřmezí spojil obyvatele okolních měst a obcí