22.1 C
Dobříš
Pondělí, 11 srpna, 2025
Domů Blog Strana 24

Botanické exkurze do anglického parku v Dobříši

Hornické muzeum Příbram připravuje dvě jarní botanické exkurze do anglického parku v Dobříši, do takzvané přírodní památky Dobříšský park. Pojďte se spolu s námi projít po této přírodovědecky významné lokalitě a něco se o ní dozvědět.

První exkurze se koná v sobotu 5. dubna a bude zaměřená především na časně jarní druhy naší flóry. V přírodní památce se kromě hájových druhů rostlin vyskytují i čtyři druhy křivatců (rod Gagea) a my se je pokusíme všechny nalézt a vysvětlit si rozdíly mezi nimi.

Druhá exkurze se koná v neděli 25. května. To již bude vegetační sezona v plném proudu a řada rostlin ve své optimální fázi vývoje. Máme tedy šanci vidět toho poměrně hodně. Na kulturní louce hned za vstupem do parku uvidíme kvést nejrůznější druhy trav – psárku, bojínek, kostřavy atd. V podrostu lesa při Sychrovském (Chotobušském) potoce pak nalezneme řadu jarních bylin, například hrachor jarní, sasanku hajní, dymnivku dutou – ale možná již také lilii zlatohlavou nebo oměj pestrý. A samozřejmě mnoho dalších druhů rostlin.

Exkurze začínají vždy v 9.30, sraz účastníků je za bránou anglického parku u informační tabule. Botanické lupy s sebou, pro zájemce budou k zapůjčení na místě.

Exkurze vedou: RNDr. Rudolf Hlaváček, Mgr. Linda Trunečková.
Kontakt: truneckova-l@muzeum-pribram.cz, tel. 775 309 019.

Linda Trunečková,
Hornické muzeum Příbram

Mgr. Aleš Matějka: Ohlédnutí za životem pedagoga a sportovce

S hlubokým zármutkem přijala dobříšská veřejnost zprávu o úmrtí pana Aleše Matějky, dlouholetého ředitele školy, vášnivého sportovce a neúnavného propagátora tělesné výchovy a vzdělání. Jeho život byl zasvěcen práci s mládeží, rozvoji sportovního ducha a budování pevných hodnot, které ovlivnily nespočet generací.

Aleš Matějka působil jako ředitel 2. základní školy Dobříš po mnoho let a jeho pedagogická činnost zanechala v srdcích žáků i kolegů nesmazatelnou stopu. Vždy kladl důraz na lidský přístup, vzájemný respekt a podporu individuálních talentů. Jeho vedení školy bylo nejen o vzdělávání, ale také o vytváření prostředí, kde se děti cítily bezpečně a motivovaně. Nelze zapomenout na jeho laskavost a neochvějnou víru v potenciál každého žáka.

Kromě pedagogické činnosti byl Aleš Matějka také zapáleným sportovcem. Věnoval se především fotbalu, atletice a podílel se na organizaci mnoha sportovních akcí v Dobříši. Podporoval mladé sportovce, vedl je k fair play a učil je, že sport není jen o vítězství, ale především o vytrvalosti, disciplíně a radosti z pohybu.

Jeho odkaz žije dál v každém, kdo měl tu čest s ním spolupracovat, učit se od něj nebo s ním sdílet sportovní zážitky. Mnozí si ho budou pamatovat jako člověka s laskavým úsměvem, pevným stiskem ruky a neutuchajícím odhodláním pomáhat druhým.

Aleši, děkujeme Ti za všechno, co jsi pro naše město, školu a sportovní komunitu udělal. Tvůj přínos a inspirace budou s námi navždy. Čest Tvé památce.

Kolektiv 2. ZŠ Dobříš

SPOLEČENSKÁ KRONIKA – duben

Zdroj foto: Pixabay

Vzpomínky

Dne 3. března 2025 tomu bylo pět let, co nás navždy opustila naše milá maminka a babička Ladislava Jeníková, zubní laborantka.

Stále vzpomíná rodina

Dne 4. dubna 2025 to budou čtyři roky, co nás navždy opustil pan František Vondráček.

Stále na něj s láskou vzpomínáme

Dne 6. dubna 2025 by se dožil pan Josef Hůla 100 let.

S láskou stále vzpomínají děti Václav, Jarmila a Ladislav s rodinami

Dne 8. dubna 2025 by oslavil krásné osmdesáté druhé narozeniny pan Václav Molík z Borotic.
Avšak 28. března 2025 tomu byly tři roky, co nás navždy opustil.

S láskou vzpomíná manželka Bohunka a dcery s rodinami

Dne 11. dubna 2025 uplyne patnáct let, co nás navždy opustila naše milovaná manželka, maminka a babička paní Jájinka Velebilová z Dobříše.

S láskou stále vzpomíná manžel Cyrda s rodinou a příbuzní

Dne 26. dubna 2025 uplyne rok ode dne, kdy nás navždy opustil manžel, tatínek, dědeček, pradědeček, bratr, strýc, švagr a tchán pan Václav Dvořák z Dobříše.

Za tichou vzpomínku těm, kdo ho znali, děkují manželka Zdeňka a syn Zdeněk s rodinou

Setkání multidisciplinárního týmu v MAS Brdy–Vltava

Více než dva roky MAS Brdy–Vltava realizuje projekt Komunitní wellbeing v MAS Brdy–Vltava, reg. č. CZ.03.02.01/00/22_008/0000037, který je zaměřen na aktivity podporující duševní zdraví dětí i mladistvých, kteří se ocitli v akutní psychosociální zátěži, a rovněž na aktivizaci rodičů a dalších osob s obtížným přístupem na volný trh práce.

V rámci tohoto projektu se již několikrát sešel ke společnému nastavení podpory ohroženým dětem multidisciplinární tým složený ze zástupců školství, sociální oblasti, pediatrie, psychologie, PČR a neziskového sektoru. Na začátku měsíce března proběhlo v prostorách komunitního centra Svět dobrých lidí již 8. takové setkání.

Během prvního bodu bezmála dvouhodinového setkání byl účastníkům představen nový projekt s názvem Case management v regionu Brdy–Vltava, reg. č. CZ.03.02.02./00/24_066/0004796. Ten je podpořen z operačního programu Zaměstnanost plus. MAS Brdy–Vltava takto reaguje na potřebu zajistit komplexní podporu potenciálně ohrožených nebo již ohrožených dětí, mladých lidí, rodin a budoucích rodičů v regionu Brdy–Vltava. V rámci tohoto projektu byly zavedeny dvě nové pozice, a to pozice case managera, kterou od února zastává Magdaléna Krásová, a pozice rodinného asistenta, kterou vykonává Hana Šlápotová.

A co case management znamená? „Case management je systematický a koordinovaný přístup k poskytování služeb a podpory jednotlivcům či skupinám, které potřebují odbornou pomoc v různých oblastech života,“ sděluje Markéta Dvořáková, ředitelka MAS Brdy–Vltava. Tento přístup je často využíván v sociálních službách, zdravotní péči, poradenství a dalších oblastech, kde je potřeba koordinovat různé služby a zdroje. „Case management také pomáhá zlepšovat komunikaci mezi různými poskytovateli služeb a zajistit, že klient dostane komplexní a koordinovanou péči,“ dodává.

Během druhého bodu programu bylo předáno slovo jednotlivým účastníkům, kteří informovali o novinkách ve svých službách, o možné spolupráci a o aktuálních kapacitách dostupných služeb v komplexní síti podpory. Slovo postupně dostali vedoucí pracovníci sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi (SAS-R), azylového domu, Sociálního odboru MěÚ Dobříš, nízkoprahového klubu v Dobříši, lékařka pro děti a dorost, ředitelka MŠ, vedení škol či ředitelka doprovázející organizace pro pěstouny. V neposlední řadě jsme i za naši organizaci představili naše kapacity pro pomoc výše zmíněným cílovým skupinám.

V MAS Brdy–Vltava máme z fungující spolupráce mezi jednotlivými subjekty radost, s potěšením jsme přivítali stávající, ale i nové tváře a těšíme se na příští setkání.

Za realizační tým
Bc. Magdaléna Krásová

Dubnové aktivity Pečovatelské služby města Dobříše

VELIKONOČNÍ SETKÁNÍ
16. dubna od 10 hod.

Zveme nejen seniory na velikonoční tvoření s ochutnávkou, které se uskuteční podle aktuálního počasí ve venkovních, nebo vnitřních prostorech stacionáře. Necháme vám volnou ruku ve volbě vámi přinesené dobroty, kterou můžete přihlásit do soutěže „O zlatého beránka“, nebo jen tak potěšit ostatní.

9.30–10.00 přijímání dobrot
10.00 zahájení programu: výtvarná dílnička – výroba a malování vajíček, vystoupení dětí 4. MŠ, soutěž (ochutnávka a bodování donesených dobrot)
13.00 vyhlášení vítězů soutěže

Na viděnou se těší kolektiv
denního stacionáře Kratochvíle


SVÉPOMOCNÁ SKUPINA
Příští setkání bude výjimečně až 15. dubna od 16.00 hod.

Svépomocná a podpůrná skupina pro pečující vznikla z potřeby sdílet naše pocity, obavy a úspěchy, které nám život s pečováním přináší. Pracujeme ve skupině maximálně pěti lidí a po domluvě lze využít i individuální konzultaci.
Ve skupině sdílíme praktické rady, jak lépe zvládat každodenní povinnosti, jak si najít čas na sebe nebo jak se vyrovnat s emocemi, které nás v péči o blízké často přepadnou. Ale není to jen o praktických radách, ale i o úlevě z toho, že máme někoho, s kým můžeme otevřeně mluvit a najít vzájemné porozumění. V případě potřeby podpory a pomoci se na mě můžete s důvěrou obrátit. Těšíme se na vás!

Dana Mlýnková,
koordinátorka pečovatelek PS Dobříš,
koordinatorka@psdobris.cz,
606 352 331

Jak utíká čas v Temale, doprovázející organizaci působící na Dobříši?

Výlet do Muzea fantastických iluzí

První čtvrtletí je za námi a my jedeme v závratném tempu. V lednu začala platit novela zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, která nabídla všem pečujícím osobám, které mají svěřené děti do péče třetí osoby, možnost uzavřít dohodu o výkonu pěstounské péče s doprovázející organizací, a tak dosáhnout na „výhody“ pěstounů. Jsme rádi, že se tak srovnala podpora pro děti ve svěřenectví i pěstounské péči.

Díky novele od ledna provázíme o 16 náhradních rodin více, a tak jsme rozšířili náš tým o jednu zkušenou pracovnici. V současné chvíli tedy provázíme 49 náhradních rodin, ve kterých je dnes 64 dětí. Z celkového počtu 49 náhradních rodin je 10 rodin přechodných pěstounů. To jsou takoví krizoví pracovníci, kteří jsou připraveni o děťátko pečovat, když je to třeba. Jsou v systému sociálně-právní ochrany dětí velmi potřební, zejména i proto, že od nového roku již není možné umisťovat děti mladší tří let do pobytové péče. Moc nás těší, že máme v našem regionu tolik lidí ochotných pomáhat a je nám ctí všechny tyto náhradní rodiny doprovázet.

Od ledna pravidelně každých 14 dní pokračujeme v dlouhodobém výcviku terapeutického rodičovství. Máme již za sebou 2. modul, a tak už všichni účastnící rozumí, jak důležité je pro děti v náhradní rodinné péči mít laskavého, důsledného a láskyplného náhradního rodiče. Máme velkou radost, že se do kurzu přihlásili i adoptivní rodiče. Je to jízda a je nám ve této společnosti moc dobře, vzájemně se od sebe učíme, čerpáme podporu pro těžké chvíle, které náhradní rodičovství může přinést, a taky se hodně nasmějeme.

Našim rodinám jsme v únoru nabídli možnost účastnit se klubu pěstounů a také celodenní vzdělávací seminář pod vedením Mgr. Josefa Smrže. Rodiny měly možnost dozvědět se právě o novele zákona a také se zamyslet nad pravomocí OSPOD. Vzdělávání patří mezi zákonem stanovené povinnosti pěstouna, a tak se snažíme nabízet zajímavá a aktuální témata, která rozšíří jejich vědomosti, dovednosti a kompetence.

V březnu jsme během jarních prázdnin pořádali v rámci odlehčovací služby celodenní výlet do Prahy do Muzea fantastických iluzí. Naši pěstouni tak dostali prostor si odpočinout a děti měly možnost společně se svými vrstevníky získat hezké zážitky. Dále proběhl kurz první pomoci od Červeného kříže Příbram a na duben již chystáme další celodenní seminář, tentokrát na téma „Jak pomoci dětem zvládnout těžké situace“ s lektorem Janem Vališem.

Už teď se zamýšlíme nad tím, jak se zapojit do „Bábovkového dne“ (celorepubliková akce na podporu pěstounství), který bude 31. května. Chceme se tak připojit k poděkování všem náhradním rodinám. V loňském roce jsme poprvé představili tuto akci Dobříšákům a letos bychom ji chtěli ještě více přiblížit veřejnosti. Pokud byste chtěli získat jakékoli bližší informace o pěstounství či chodu naší organizace, neváhejte nás kontaktovat. Bližší informace také získáte na webových stránkách www.temala.cz, nebo na našem facebookovém profilu, kam se snažíme dávat aktuální informace.

My se na všechny vaše dotazy týkající se náhradní rodinné péče těšíme.

Tým organizace Temala, z. ú.

Anna a dluhový labyrint

Anna je obyčejná žena z malého města z Příbramska. Pracovala jako účetní v místní firmě, měla milujícího manžela Petra a dvě děti, které už pomalu dospívaly. Zvenčí vypadal její život idylicky, ale uvnitř se skrývalo tajemství, které ji roky požíralo – 19 nebankovních půjček, které si vzala a pečlivě před světem tajila.

Začalo to nenápadně. Před deseti lety si půjčila pár tisíc na novou lednici, když ta stará odešla. Splátky zvládala, ale pak přišly další výdaje – oprava auta, školní pomůcky pro děti, dovolená, kterou si rodina „zasloužila“. Každou díru v rozpočtu zalepila novou půjčkou. Brzy se dostala do kolotoče, kdy jednu půjčku splácela druhou, a úroky rostly jako lavina. Nejhorší na tom bylo, že Petrovi o tom nikdy neřekla. „On by to nepochopil,“ říkala si a papíry schovávala do staré krabice od bot v garáži.

Roky plynuly a Anna žila v neustálém stresu. Telefonáty a dopisy od věřitelů přijímala potají, platby posílala z účtu, který si založila jen pro sebe, a Petrovi lhala, že peníze mizí kvůli „vyšším nákladům na domácnost“. Dluhy narostly na více než 600 000 korun a ona už nevěděla, jak dál. Každý měsíc posílala tisíce korun, ale částka se stále navyšovala a rostla kvůli šíleným úrokům.

Vše prasklo jednoho podzimního dne roku 2024. Petr náhodou našel tu krabici v garáži, když hledal vánoční ozdoby. Uvnitř objevil stoh smluv, upomínek a výhružných dopisů od vymahačů. Když se Anny zeptal, co to má znamenat, zhroutila se. „Já jsem to nechtěla, Petře… Chtěla jsem nás ochránit,“ vzlykala. Petr byl v šoku, ale po dlouhém rozhovoru jí řekl: „Musíme to vyřešit. Společně.“

Druhý den Anna oslovila poradnu – Dluhového průvodce, o které slyšela od kolegyně v práci. Zavolala si s poradcem Tomášem a vyložila mu všechno – 19 půjček, roky lží, strach z exekuce. Tomáš ji uklidnil: „Nejste první ani poslední. Podíváme se na to a zjistíme, co se dá dělat.“
Poradna začala půjčky analyzovat a brzy přišli s překvapivým zjištěním: většina smluv byla nemravná. RPSN (roční procentní sazba nákladů) dosahovala u některých půjček až 5 000 %, což bylo v rozporu s ustálenou judikaturou ústavního soudu. Tomáš Annu ujistil: „Tyhle úroky jsou neúnosné. Navíc jste za ta léta zaplatila mnohem víc, než byly původní jistiny.“

Po několika měsících spolupráce s Dluhovým průvodcem a právníky, které poradna doporučila, přišla neuvěřitelná zpráva. Anna zjistila, že všechny půjčky už na jistině přeplatila – některé dokonce dvojnásobně. Po podání návrhu k finančnímu arbitrovi, které je zdarma, a vyjednávání s věřiteli poradna dosáhla nejen zrušení dalších splátek, ale i vrácení peněz. Když Anna dostala ujištění, že jí věřitelé vrátí přeplatky v celkové výši 230 000 korun, nemohla uvěřit svým očím.

„Petře, jsme volní,“ řekla jednoho večera s úsměvem a slzami v očích. Seděli spolu u stolu, poprvé za dlouhou dobu bez tíže tajemství. Peníze, které získala zpět, použili na splacení hypotéky a zbytek si uložili na horší časy. Anna si slíbila, že už nikdy nepůjde cestou rychlých půjček, a Petr ji podpořil: „Odteď vše řešíme spolu.“

Díky Dluhovému průvodci se Annin život změnil. Z dluhové pasti se stal jen stín minulosti a ona konečně mohla dýchat – a žít – beze strachu.

Michael Chmiel, poradce
www.dluhovypruvodce.cz

Snahy o revitalizaci těžkého průmyslu v Dobříši

Hospodářský úpadek Dobříšska po uzavření železáren ve Staré Huti v roce 1926 a následně po vypuknutí světové hospodářské krize v roce 1929 tížil všechny zainteresované. Vedení města se snažilo oživit hospodářství všemi směry – od zadávání zakázek pouze pro místní firmy přes státní podpůrné fondy až po oslovování velkých průmyslových firem.

Prázdný a nevyužívaný areál starohuťských železáren vyloženě vybízel k tomu, aby se sem přesunul podobný druh výroby. Rovněž průmyslová zóna u vlakového nádraží nebyla zcela využita. Mezi archiváliemi z dobříšské radnice se dochovaly dva dopisy stejného znění, kde se továrnám – „Akciová společnost Walter, továrna na automobily a letecké motory“ a „Ing. F. Janeček, zbrojovka a muniční továrna“ nabízí k využití jak areál železárny, tak areál betonky u vlakového nádraží. Oba dopisy jsou datovány 2. prosince 1935 a liší se pouze adresátem.

Dopis starosty Scharta továrně Walter

Továrna Walter se z původní výroby automobilů a tříkolek přeorientovala v průběhu meziválečného období až na jednoho z největších výrobců leteckých motorů ve střední Evropě. Specializovala se především na vzduchem chlazené motory. Kromě motorů do sportovních a dopravních letadel továrna vyráběla pochopitelně i motory pro vojenská letadla. Vždyť právě zakázky od Ministerstva národní obrany (dále MNO) pomohly továrně překlenout ve zdraví světovou hospodářskou krizi. Kromě leteckých motorů byly armádě dodávány i nákladní automobily.

Typický produkt továrny Walter – hvězdicový vzduchem chlazený motor Castor II Major o výkonu 300 koní

Zbrojovka Ing. Františka Janečka expandovala také jedině díky zakázce ze strany Ministerstva národní obrany, týkající se nejen dodávek ručních granátů, ale i přestavby kulometů Schwarzlose pro použití munice Mauser. Zatímco výroba a dodávky ručních granátů byly v roce 1926 ukončeny, počet kulometů zděděných po rakousko-uherské armádě neodpovídal potřebám československé armády, a tak součástí objednávky na jejich přestavbu pro použití jiné munice byl i požadavek na modernizaci těžkých a v podstatě zastaralých zbraní. Zbrojovka Ing. F. Janeček se během hospodářské krize dostala do situace, kterou musela řešit celá řada evropských zbrojovek. Kromě zbraní byla sice zavedena výroba psacích a šicích strojů i celé řady dalších výrobků, ale to nestačilo. Bylo nutné najít náhradní výrobní program, stejně výnosný, jakým byla výroba zbraní. Stačilo si všimnout způsobu řešení podobných situací u ostatních zbrojařských firem, a nemuselo se chodit ani daleko – ve Strakonicích se mluví o zahájení výroby motorových kol, v Brně se konstruktéři potí nad výkresy automobilu, stejně jako konstruktéři pražské Aerovky. Nic z tohoto dění nemohlo Ing. Janečkovi uniknout a brzy bylo rozhodnuto – kulomety budou nahrazeny motocykly. Počátkem 30. let tedy továrna začala vyrábět motocykly pod známou značkou Jawa.

Typický produkt továrny Ing. F. Janečka z 20. let – upravený těžký kulomet Schwarzlose vz. 24

Právě v roce 1935 se začalo na MNO uvažovat o přesunu strategických průmyslových podniků mimo bezprostřední ohrožení ze strany leteckého bombardování. Obnova armády v sousedním nacistickém Německu odhalila slabinu čs. zbrojního průmyslu, který byl z větší části soustředěn v Praze a okolí. Uvažovalo se tedy o přesunu vybraných zbrojovek na Moravu a po anšlusu Rakouska v březnu 1938 dále na Slovensko. Tato okolnost zřejmě nebyla vedení města Dobříše známa, protože jinak by zmiňované dopisy nebyly napsány. Dobříš byla totiž vůči případným náletům německého bombardovacího letectva ještě zranitelnější než Praha. Nutno podotknout, že ani výstavba záložních výroben na Moravě a Slovensku se z větší části do září 1938 nestačila v plném rozsahu realizovat a pobočné podniky zbrojovek byly dokončeny paradoxně až za okupace.

Jan Michl, ředitel Muzea města Dobříše

NOVÝ SMĚR – DUBEN

Rekonstrukce dálničního mostu a oprava železničního přejezdu

V letošním roce dojde k rekonstrukci dálničního mostu nad silnicí II/114, která je součástí důležité dopravní infrastruktury. Podle rozhodnutí vydaného Městským úřadem Dobříš bude v období od 5. dubna 2025 do 30. srpna 2025 docházet k omezení dopravy, a to umístěním světelné signalizace.
Bohužel, v rámci rekonstrukce bude nutné provést úplnou uzávěru silnice II/114 v místě mostu. Tato uzávěra je plánována na nezbytně dlouhou dobu, přičemž předběžně se předpokládá její trvání ve dnech 26. a 27. dubna 2025 během demolice mostu.
Podle aktuálně obdržené zprávy by mělo v sobotu 19. 4. 2025 v době od 8 do 18 hod. dojít k uzavírce ulice Knínská z důvodu opravy železničního přejezdu. Objízdná trasa pro vozidla do 6 t by měla vést ulicemi Ladislava Malého a Karla Čapka.
O přesných termínech, dalších podrobnostech a případných změnách budeme obyvatele naší obce a okolí informovat prostřednictvím oficiálních komunikačních kanálů.


Ochrana životního prostředí prostřednictvím sběru elektroodpadu

Sběr elektroodpadu je v naší obci realizován společností ASEKOL. Jakým rozsahem naše obec prostřednictvím vás, občanů, konkrétně přispěla k úsporám na životním prostředí, se dozvídáme z environmentálního vyúčtování zpracovaného společností ASEKOL. Díky vašemu zodpovědnému přístupu k recyklaci vznikají úspory vyčíslené např. na spotřebu elektrické energie, primární suroviny, vodu, okyselování prostředí a produkci skleníkových plynů.

Na základě obdrženého Certifikátu environmentálního vyúčtování bylo zpracováno 1581 kg elektrozařízení a tím bylo uspořeno 3,78 MWh elektřiny, 273,11 litrů ropy, 146,43 m3 vody a 0,87 tun primárních surovin. Navíc jsme snížili emise skleníkových plynů CO2 ekv. o 1,2 tun, a produkci SO2 ekv. (který zapříčiňuje okyselování prostředí) o 14,71 kg. Úspora takového množství ropy se rovná spotřebě stejného množství potřebného k ujetí 4 015 km v běžném osobním automobilu a úspora vody se rovná 1966 cyklům sprchování.

Děkujeme


Den Země

Zveme vás na další z řady úklidových akcí pořádaných nejen u příležitosti Dne Země. Úklidová akce pod záštitou Obecního úřadu proběhne v sobotu dne 5. dubna 2025 od 9 hod. Zveme všechny, kterým není jedno, jakým prostředím se necháme obklopovat, aby přišli vybaveni pracovními nebo gumovými rukavicemi. Pytle budou zajištěny. Sraz je před budovou školy.



Pozvánka

na zasedání zastupitelstva 28. 4. 2025 v 18.00 hod. v zasedací místnosti obecního úřadu.


Přístavba II. stupně ZŠ

Přinášíme novou informaci z přístavby, kdy již probíhá výstavba 1. nadzemního podlaží. Stále se držíme harmonogramu.


Svoz nebezpečného odpadu

Svoz odpadu bude probíhat následovně:
12. 4. 2025 v době od 9.19 do 9.29 hod.
10. 5. 2025 v době od 8.20 do 8.30 hod.
13. 9. 2025 v době od 9.19 do 9.29 hod.
11. 10. 2025 v době od 8.20 do 8.30 hod.

Ve všech případech před budovou Obecního úřadu, Karla Čapka 430.


Akce v Kulturním domě


Bioodpady

Asi už bude pravidlem, že jaro přijde do našich končin skokem. První kontejnery umístěné v druhém březnovém týdnu byly okamžitě naplněny. Upozorňujeme na to, abyste větve určené ke štěpkování (tj. průměr 2 cm a více) odkládali vedle kontejneru. Ne však před oko určené k natahování kontejneru.
Upozorňujeme, že do kontejneru na bioodpad rozhodně nepatří plastové obaly od sazenic nebo zeminy a podobně. Ty můžete pohodlně odložit do popelnic na tříděný odpad u svých nemovitostí.
Mimo tento režim také můžeme přistavit na základě domluvy kontejner k vaší nemovitosti za cenu 200 Kč za přistavení a odvoz (tzn. při vlastním naložení) a 300 Kč včetně naložení. Kontejnery je možné přistavit pouze na jeden den.


Pálení biomasy na zahradách

Novelou zákona č. č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší je od 1. března 2025 povoleno na otevřeném ohni pálit pouze „suché rostlinné materiály, které nejsou znečištěné nebo jinak kontaminované cizorodými chemickými látkami“. Tomu určitě neodpovídá pálení právě ostříhaných větví, nebo vypalování trávy, nebo její pálení po vyhrabání trávníku. Zjednodušeně řečeno, od 1. 3. 2025 je zakázáno na zahradách pálit cokoli jiného než suché dřevo na ohýnku.
Za přestupek lze uložit pokutu až 50 000 Kč.


Příchod čápa – symbol jara a naděje

Letošní zprávy o přítomnosti čápa dorazily již 4. března, což je o 6 dní dříve než v loňském roce. Návrat vzácného a krásného ptáka, který je známý svou pravidelnou a přímo spojenou přítomností v naší obci, je vždy vítaným znamením příchodu jara. Loňský rok přinesl radostný úspěch – čapí pár, který se zde usídlil, úspěšně vyvedl tři mláďata. Doufáme, že se zadaří i letos, a my se budeme těšit na další krásné okamžiky pozorování čapí rodinky.


Stavění májky a pálení čarodějnic

V sobotu 30. dubna proběhne opět už tradičně od 18.00 hod. stavění máje v parku u vstupu do obce. Následně bude od 19.00 hod. zahájeno pálení čarodějnic na louce u dálnice.


Významného životního jubilea

se v měsíci dubnu dožívají paní Rudolfa Padevětová, Alena Kolářová, Marie Lochmanová, Václava Belková a Růžena Vávrová a pánové Petr Brynda, František Snopek, Jiří Černý a Petr Vančát.
Srdečně blahopřejeme!


Vzpomínáme

pan Ladislav Moc

Dne 13. dubna 2025 uplyne 1 rok, kdy nás navždy opustil milovaný manžel, tatínek a dědeček pan Ladislav Moc. Kdo jste ho znali, vzpomeňte s námi.

S láskou a úctou manželka Jiřina, syn s rodinou a dcera s rodinou.

Oslava Mezinárodního dne žen v Klubu důchodců

Letošní oslavy Mezinárodního dne žen v Klubu důchodců byly skutečně nezapomenutelným zážitkem. Setkání, které se konalo za účasti přibližně 40 účastnic ze Staré Huti a okolí, nabídlo nejen příjemné chvíle strávené ve společnosti, ale i kulturní a umělecké zážitky.
Akci zpříjemnila svou účastí harmonikářka paní Eliška Mašková, která celkovou atmosféru oživila hudbou. Její hra na harmoniku doprovázela odpoledne plné zpěvu, kdy si všichni přítomní s chutí zazpívali oblíbené písně. Tato hudební vložka rozhodně přispěla k příjemné a uvolněné náladě celého setkání.

Tradičně, stejně jako každý rok, přišel mezi účastnice i pan starosta, který každé z přítomných žen věnoval květiny. Tento symbolický dar byl vyjádřením uznání a úcty k ženám v naší komunitě.
Kromě hudby a květin se účastníci mohli těšit i na improvizovanou výstavu výtvarných děl, která byla letos součástí programu. Výstava představila práce, které vznikly v rámci kurzu vedeného paní Stanislavou Drncovou, dlouholetou místní družinářkou a výtvarnicí. Kurzu se zúčastnily ženy různého věku, které se odvážily projevit svou kreativitu. Jejich díla byla nejen pestrobarevná a inspirativní, ale i odrazem osobního nasazení účastnic.

Největší odměnou pro všechny účastnice kurzu byl nejen potlesk, ale také diplomy, které si každá odnesla jako uznání svého tvůrčího přínosu. Tato drobná pozornost udělala radost všem, kdo se do kurzu zapojily.
Účastnice setkání byly povzbuzeny k tomu, aby se i nadále věnovaly umění a tvoření.
Setkání probíhalo v přátelské a pohodové atmosféře a pro všechny zúčastněné bylo skvělou příležitostí nejen se pobavit, ale také se podělit o své zážitky a zájmy. Tento den nám připomněl důležitost vzájemné podpory, sdílení radosti a uměleckého vyjádření, které mohou obohatit naše životy bez ohledu na věk.
Těšíme se na další podobné akce, které nás spojují a inspirují.

A ještě jedno uznání bylo vyjádřeno, a to paní Rudolfě Padevětové, zakládající člence Klubu důchodců. Od počátku jeho vzniku se angažovala ve výboru klubu. Patří jí velký dík za neúnavnou mnohaletou dobrovolnou práci. Měla jistě obrovský vliv na rozvoj a fungování tohoto klubu. Je skvělé, že si může vychutnávat všechny aktivity, které tento spolek nejen pro své členy připravuje. Jaké aktivity Klub důchodců nabízí?

Tentokrát Klub důchodců zve na květnový zájezd na otevření lázeňské sezony do lázní Teplice v Čechách, který klub pořádá v sobotu 24. 5. 2025. Odjezd v 7.30 hod. od kapličky. Cena pro členy klubu a děti 200 Kč, ostatní 300 Kč. Možnost koupání ve vyhřívaném bazénu. Přihlášky každý čtvrtek od 15 do 17 hod. v klubovně obecního úřadu (zadní vchod).

Foto: archiv obecního úřadu