Po více jak dvou měsících je na dětech a na nás rodičích znát, že si už zvykáme na pravidelné rituály, které jsou nezbytné k tomu, aby nám škola dobře fungovala a cítili jsme se v ní dobře. Zmínila bych například ranní vstávání, přípravy jídel, vzájemná střídání se ve vození dětí, přinášení barelu s vodou, přípravy dříví na vytápění jurty, plánování a realizace společných pátků a další.
Děti se do školy těší, rády zde nabývají nových poznatků a dovedností právě proto, že se na ně netlačí a je respektována jejich individualita. Každý jurtík, jak si nově říkáme, je úplně jiný, má jiné zájmy, potřeby, znalosti, je jinak obratný či zručný. Dohromady jeden druhého doplňuje.
Náplň „výuky“ je pestrá. Děti se seznamují s jednotlivými písmeny ve všech čtyřech podobách najednou, a to formou prožitkového učení. Každé nové písmeno chodíme „přivolávat“ do lesa, s písmeny si všelijak hrajeme a pracujeme tak, aby došlo k jejich osvojení. Každý den se věnujeme uvolňovacím cvikům, abychom měli připravenou ruku na psaní. V matematice například objevujeme rozklady čísel, porovnáváme počty, stavíme stavby z krychlí, nacvičujeme orientaci v rovině, sestavujeme a tvarujeme číslice, krokujeme s krokovacím pásem, často trénujeme synchron rytmů slova a pohybů, dopočítáváme, věnujeme se logickým řadám a mnohému dalšímu. Pravidelně do programu zařazuji dětskou jógu a pohybové hrátky. Při hodinách hudby si děti samy vyrábí hudební nástroje, zpívají v doprovodu kytary a spousty dalších netradičních hudebních nástrojů, jako je lyra, kalimba, chřestidla, africké bubny či vodní píšťaly. Na každou slavnost si nacvičujeme písně s pohybovými prvky. V prvouce se zabýváme tím, co je aktuální, nebo co zrovna vychází z potřeb a zájmů dětí. Mohu vzpomenout témata, jako je Sluneční soustava, změny v přírodě během podzimu, základní druhy stromů a jejich plody, život včely. Nedávno nás navštívila jedna maminka s dcerkou, které žijí už přes rok v Indii, a tak jsme se téměř celý školní den věnovali životu v této zemi. Připravily si pro nás spoustu zajímavostí, které v nás zanechaly velké zážitky. V rámci dalšího společného pátku jsme spolu s rodiči navštívili příbramské hornické muzeum. Zvolili jsme program S havířem na šichtu a O muzeu. Z akce jsme byli nadšeni.
Uplynulý měsíc byl mimo jiné ve znamení většího stmelování se školkou, a to formou společné procházky na kozí farmu, pečení brambor v popelu, tvoření z včelího vosku a nakonec slavnosti svatého Martina.
Je mi potěšením být součástí životů malých jurtíků a těším se s nimi každému dni.
Mgr. Karin Křižanová