Dvě témata, o kterých mj. jednalo zastupitelstvo na své 21. schůzi dne 9. 9. 2021. Dnes k prvnímu z nich: Záměr vedení Středočeského kraje zrušit provoz lokálky na Dobříš poté, co byla dokončena rekonstrukce této trati a stanic za více než 100 milionů, se setkal s protesty dotčených obcí. Kromě Dobříše. Jednání a společný postup s nimi pan starosta odmítl. Proto děkuji Mníšku pod Brdy, Čisovicím, Malé Hraštici, Mokrovratům, Nová Vsi pod Pleší a Staré Huti, že se na Dobříš složily, a omezená vlaková doprava zůstane celoročně zachována. Proč vlastně musely obce přispět na zachování dopravní obslužnosti? Regionální doprava je v působnosti kraje. Ten ji objednává a získává na ni prostředky ze státního rozpočtu. Avšak kraj vedený „Starosty“ rozhodl (jen zlomek skutečných starostů je členem politického uskupení, které má toto slovo v názvu), že finanční zátěž přenese na reálné starosty a obce a fakticky jim zkrátí rozpočty na služby, které musejí zajištovat (místní komunikace, školství, sociální služby apod.). Jako jediný argument používá neekonomičnost. Veřejná služba se ale nedá měřit jen ekonomikou. Zrušíme tedy muzea, památky, knihovny, kulturu, cyklostezky, protože nevydělávají? A metro. Vždyť na jízdném se vybere také jen čtvrtina provozních nákladů, a přesto nikdo metro neruší… V zastupitelstvu Stč. kraje má Dobříš pana místostarostu Vokurku.
Věřím, že učiní vše pro to, aby kraj nenutil obce ke krácení jejich rozpočtů a vynakládání prostředků na jejich dopravní obslužnost. K péči řádného hospodáře patří i péče o historické a technické památky, mezi které dnes trať na Dobříš také jistě patří, a určitě by měla být zachována i jako dědictví našich předků pro naše potomky.
Je mi líto nespolupráce Dobříše s obcemi regionu. Jsme teď tak trochu za černé pasažéry…
K druhému tématu vzhledem k omezené možnosti velikosti příspěvku v DL příště.
Tomáš Helebrant, zastupitel