Začátek května se v Trnce nesl ve znamení projektové výuky. Všichni žáci a žákyně druhého stupně se na týden v rámci svých ročníků zapojili do práce na tematických projektech. Šesťáci pracovali na tématu Stromy. Užili si bádání v lese, prožili vědecký den nazvaný „Stromy a voda“ a navštívili lesní školku v Mokrovratech, kde se naučili poznávat různé druhy dřeva, pomáhali se stavbou dřevěného plotu a uvařili si oběd na ohni. Zakončovalo se výstavou na zahradě Trnky, kde jsou umístěny sochy z různých druhů dřeva doplněné o další informace o stromech, a také shrnutí uskutečněných aktivit. Na školní zahradě šesťáci nově zasadili jedlý kaštan a fíkovník.
Projekt sedmé třídy Kameny zmizelých má dlouhodobý charakter a sedmáci na něm začali pracovat již před nějakou dobou. Je koncipovaný jako pátrání po osudech dobříšských židovských rodin Fleischmannových a Popperových. Tématu se věnovali v dějepisu, výchově k občanství, českém jazyce a literatuře a ve výtvarné výchově. Dozvídali se o souvislostech holocaustu, zkoumali databáze jeho obětí a zjistili, kolik dobříšských Židů bylo deportováno a kolik jich zahynulo. Četli vyprávění pamětníků, kteří přežili, dozvěděli se, co byly norimberské zákony a jak byl život českých Židů od roku 1939 postupně omezován. Také navštívili dobříšský židovský hřbitov a setkali se s paní Zorou Rysovou, která se významně podílela na jeho záchraně. V Terezíně se seznámili s osudy konkrétních dětí a nakonec instalovali výstavu v bývalé dobříšské synagoze (kulturním domě) zachycující proces bádání a sběru informací. Do konce června si na ní můžete přečíst také texty k obrazům výtvarníka Heshama Malika, který se tématem holocaustu a přeživších dlouhodobě zabývá a se kterým měli naši žáci možnost se osobně setkat.
Osmáci pracovali na tématu Globální problémy a seznamovali se s tím, jak lze globální problémy řešit na lokální úrovni. Rozdělili se do dvou skupin, jedna se zabývala takzvanou fast fashion (rychlou módou) a tím, jak tento byznys funguje a jaké jsou jeho alternativy. Druhá skupina zpracovávala téma přírodních katastrof a jejich vliv na klima a celkový život na Zemi. Ve spolupráci s dobříšským Domem nad vodou došlo pod vedením Noemi Trojanové i na up-cycling – šití nových kousků ze starých oděvů nebo na dobrovolničení na pastvině. Z obou skupin vzešly zajímavé výstupy ve formě prezentací, posterů nebo scének. Všechny děti si z projektového týdne odnesly spoustu zážitků, inspirace i námětů k zamyšlení.
Adéla Sauerová
Hledáme pamětníky, kteří si vzpomínají na židovské obyvatele Dobříše
Vážení občané Dobříše,
v rámci projektu Kameny zmizelých pátráme v ZŠ TRNKA už druhým rokem po osudech židovských dobříšských rodin. Hledáme fotografie, dokumenty, příběhy nebo vzpomínky na židovské rodiny, které žily před 2. světovou válkou v Dobříši a okolních obcích.
Ukázalo se, že vypátrat informace o těchto rodinách není snadné, proto se na vás obracíme s touto prosbou. Jakákoliv vzpomínka či dokument nám významně pomohou v našem bádání. V případě zájmu nás neváhejte kontaktovat na e-mailové adrese: klvacovapetra@zstrnka.cz. Za vaši pomoc děkujeme.
Žáci sedmé třídy ZŠ TRNKA