10.3 C
Dobříš
Pondělí, 8 prosince, 2025
Domů Blog Strana 93

Putovní výstava „Středočeši v Paměti národa” přinese do Dobříše svědectví o tvrdých dobách minulosti

Od 3. do 20. června bude prostor před radnicí města Dobříš hostit putovní výstavu s názvem „Post Bellum – Středočeši v Paměti národa”. Výstava přináší dvanáct příběhů lidí, kteří se museli vypořádat s válkou, okupací či totalitou a jejichž zkušenosti jsou dnes bohužel nebývale aktuální.

„Návštěvníci výstavy se mohou setkat s osobními příběhy, které ukazují, jak důležitá je svoboda a jak obtížné je ji získat zpět, jakmile je ztracena,” říká starosta města Dobříš Pavel Svoboda. „Příběhy lidí, jako je paní Zora Rysová z Dobříše, která se po okupaci v roce 1968 ocitla v exilu v Anglii, nebo příběhy ostatních Středočechů jsou silnými svědectvími o boji za svobodu a lidská práva.”

Výstava „Post Bellum – Středočeši v Paměti národa” je součástí širšího projektu organizace Post Bellum, která se dlouhodobě věnuje dokumentování a šíření svědectví pamětníků naší nedávné historie. Paměť národa se díky dlouhodobému intenzivnímu úsilí může pyšnit tím, že se řadí mezi nejrozsáhlejší sbírky svého druhu na světě.

Zpracovala DH

Dobříš se 8. června promění v centrum zábavy a pohybu

Sobotní dopoledne plné pohybu, pohody na trzích, hudby a zábavy čeká na obyvatele Dobříše a okolí už 8. června. Akce Jsme Dobří(š)! nabídne program pro všechny generace.

Program začne už v 8.00 hod., kdy začíná tradiční Dobříšský regionální trh. Od 9.00 hod. pak proběhne místní vyhlášení výsledků akce „10 000 kroků”. Oceníme nejlepší děti, ženy, muže, týmy (školní, klasický, partnerský, třígenerační) a také i nejstarší účastníky. Následovat bude pestrobarevný program, na který se mohou těšit návštěvníci všech věkových kategorií. Podium od cca 9.45 hod. obsadí ZUŠ Dobříš a představí hudební a taneční vystoupení svých žáků a k vidění bude také výstava výtvarného oddělení školy. Pro děti bude na akci navíc připraven doprovodný program. Mohou se těšit na kreslení křídami, ale i výtvarnou dílničku pod vedením paní učitelky Vančátové a při příznivém počasí také na malou hernu a další.

„Náš program je plný různorodých aktivit. Věříme, že si každý návštěvník najde to své. Ať už to budou trhy, pochod Pičín–Řitka, který se také koná právě v tento den a lidé na něj mohou vyrazit i z Dobříše nebo kreslení pro děti, či vystoupení ZUŠ Dobříš.” dodala Šárka Krůtová za organizační tým akce.

Pro hladký průběh akce bude v sobotu 8. června ulice Za Poštou v Dobříši částečně uzavřená od 7.00 do 13.30 hod. Organizátoři se omlouvají za případné komplikace a děkují za pochopení.

Zpracovala DH

Výsledky výběrových řízení na pozice ředitelů dobříšských škol oznámeny

Nově jmenovaný ředitel ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35 Ing. Petr Hlinka

V letošním roce uplyne šestileté období některým ředitelkám a ředitelům od doby jmenování do funkce. Město Dobříši využilo zákonné možnosti vyhlásit na tyto pozice konkurzní řízení. Ta probíhala dle platných legislativních norem. Na základně doporučení konkurzní komise rada města jmenovala do svých pozic ředitele/ředitelky.

Konkurzní řízení bylo vedeno v souladu se zákonnými normami. „Zákon jednoznačně stanoví způsob a průběh konkurzního řízení. Přesně definuje členy konkurzní komise, přičemž na zřizovatele připadají dva členové konkurzní komise z celých osmi. Komise je složena z odborníků, kteří doporučují zřizovateli jednak vhodnost kandidátů a následně jejich pořadí. Ráda bych tímto poděkovala všem členům konkurzní komise za jejich důkladnou a důslednou přípravu a práci v komisi a současně děkuji i všem uchazečům, kteří se do konkurzních řízení přihlásili a věnovali mu patřičnou přípravu,“ říká místostarostka města Dobříš Jindřiška Romba, která se oblasti školství a široké školské agendě v Dobříši intenzivně věnuje.

Nově byl do pozice ředitele ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35 jmenován Ing. Petr Hlinka, na pozici ředitelky ZUŠ Dobříš byla jmenovaná MgA. Lucie Karlová. Ředitelkou 2. MŠ Dobříš byla jmenovaná paní Dana Jarušková, DiS. U 2. základní školy Dobříš, Školní 1035 bude konkurzní řízení vyhlášeno znovu.

„2. základní škola Dobříš je největší ve městě a v poslední dekádě se její kapacita postupně navyšovala. V rámci konkurzního řízení na ředitele 2. základní školy Dobříš, Školní 1035 jsme s přihlédnutím ke specifikům 2. ZŠ Dobříš hledali osobu s výjimečnými manažerskými schopnostmi. V rámci prvního konkurzního řízení jsme takového kandidáta nenašli, proto využijeme možnosti vyhlásit konkurzní řízení opakovaně. Konkurzní řízení je otevřené všem, kteří splňují zákonem stanovené požadavky na tuto pozici, a to bez výhrad. Ráda bych zdůraznila, že cílem všech je vybrat v rámci konkurzního řízení kandidáta, který bude dobrým manažerem a ve škole nastaví co nejlepší podmínky pro studium a rozvoj žáků. Vzdělávací proces žáků a atmosféra ve škole jak mezi žáky, tak i zaměstnanci jsou i pro město klíčové,“ dodala Jindřiška Romba.

Nově jmenovaná ředitelka ZUŠ Dobříš MgA. Lucie Karlová
Nově jmenovaná ředitelka 2. MŠ Dobříš Dana Jarušková, DiS

Zpracovala a foto: DH


Obnovené konkurzní řízení na pozici ředitele 2. základní školy v Dobříši

Město Dobříš vyhlašuje opakované konkurzní řízení na obsazení pozice ředitele 2. základní školy v Dobříši. Toto oznámení následuje po usnesení Rady města Dobříše č. 3/49/2024 RM – III. ze dne 22. května 2024. Výzva je otevřená pro všechny kvalifikované kandidáty, kteří splňují požadavky stanovené v konkurzním řízení.

„Cílem znovuotevření tohoto konkurzního řízení je najít nejvhodnějšího kandidáta pro klíčovou roli ředitele naší základní školy,” uvedl Ing. Pavel Svoboda, starosta města Dobříš. „Hledáme někoho s vynikajícími organizačními a řídícími schopnostmi, kdo je zároveň osvědčeným pedagogem a dokáže školu úspěšně vést,“ dodal.

Kandidáti musí splnit několik požadavků, včetně specifického vzdělání a pedagogické praxe dle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Navíc musí prokázat občanskou a morální bezúhonnost, dobrý zdravotní stav a předložit nástin rozvoje školy v rozsahu max. 4 stran A4. Přihlášky jsou přijímány až do 19. června 2024.

Konkurzní řízení je součástí dlouhodobé strategie města Dobříš pro posílení kvality vzdělání. „Chceme, aby naše školy byly vedeny nejlepšími odborníky v oblasti vzdělávání. Věříme, že kvalitní vedení je klíčem k poskytování vynikajícího vzdělání našim studentům,” dodává místostarostka Jindřiška Romba.

Pro více informací o konkurzním řízení navštivte oficiální webové stránky města Dobříš nebo kontaktujte Městský úřad Dobříš, Finanční odbor, Mírové náměstí 119, 263 01 Dobříš.

Zpracovala DH

Přání žáků z dobříšské Starky už se realizují…

Vedení města Dobříše se v letošním školním roce pustilo do nového projektu a ve spolupráci s vedením škol realizuje takzvaná školní fóra. Žáci Základní školy Dobříš, Komenského nám. 35 již takové fórum mají za sebou a celkem jasně se v něm vyjádřili k tomu, co by si přáli ve škole i městě nového. Vedení města na tuto aktivitu vyčlenilo ze svého rozpočtu 30 000 Kč pro každou školu. Po vyhodnocení výsledků na Starce po školním fóru a následné školní anketě se tak mohla paní místostarostka města Dobříše, která za tímto projektem stojí, společně se svými kolegy pustit do samotné realizace.

„Na školu byly dodány žákům čtyři fatboye a dvě taburetky v královské modré barvě, které zpříjemní chodby školy a nabídnou místo nejen k průchodu, ale i k relaxaci a setkávání,“ řekla místostarostka Jindřiška Romba a dodala: „je zřejmé, že žáci přikládají školnímu prostředí velký význam. Jsme velmi rádi, že i my můžeme podpořit nové trendy takzvaného wellbeingu a přispět k vytvoření důležitého místa pro setkávání a komunikaci ve škole. Věříme, že si žáci nová křesla oblíbí.“

Druhým projektem, který si žáci zvolili, bylo pořízení automatu na zdravé svačiny Happy Snack, který nabízí širokou škálu zdravých a chutných dobrot a současně splňuje takzvanou pamlskovou vyhlášku. Automat umožňuje rodičům sledovat nákupy svých dětí a nastavit i denní limity.
„Žáci si tento automat sami z široké nabídky vybrali, současně si nadefinovali i jeho složení, které splňuje takzvanou pamlskovou vyhlášku a je plné zdravých a chutných snacků, jako jsou malá mlíčka různých příchutí, sušené maso, zeleninové a ovocné pamlsky a mnoho dalšího,“ popsala místostarostka novinku na Starce.

A jak takový automat funguje? Velmi jednoduše s kartičkou! Rodiče on-line dobijí finanční částku na kartičku, mohou sledovat nákupy svých dětí a nastavit limity – jak finanční, tak omezit samotný výběr. Pak stačí přiložit kartičku k automatu, vybrat si požadovaný produkt, vyčkat a užít si zdravou svačinu.

Třetím přáním žáků dobříšské Starky byla lavička, kterou si přáli umístit v oblasti Větrník s výhledem na město. I toto přání bylo žákům školy splněno a lavička je již instalována na svém místě. Nyní nás čeká ještě slavnostní přestřižení pásky u samotné lavičky společně s žáky a pedagogy.

Zpracovala DH
Akce se uskutečnila v rámci projektu
Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21

Den Země na „Starce“

V pátek 19. dubna jsme se zapojili do oslav Dne Země, který připadá na 22. dubna a slaví se po celém světě. Tento rok nám počasí nepřálo, tak jsme museli projektový den přesunout do vnitřních prostor. Pro děti od prvního do šestého ročníku byla připravena stanoviště s rozličnými úkoly. V básničkách od 4.A jsou názvy některých z nich ukrytá. Našli byste je?

Den Země

Na Den Země ve škole,
plníme úkoly vesele.
Když teď venku prší,
pták roku frčí.
Stromy, keře, první pomoc,
záchranná stanice umí pomoct.
Odpadu třídění
je pro Zemi zdraví.

Autorky: E. Šlechtická, K. Váchová, M. Koptová,
R. Belejová, S. Šváchová

Na Den Země ve škole,
neválíme se po stole.
Skládačku si složíme,
stromy, keře poznáme.
Třídění si zkusíme
a motýly poznáme.
Velbloudy jsme poznali
a v pondělí do školy.

Autorky: N. Parobková, A. Tikovská,
E. Turpin

Týmy 6.A nezůstaly pozadu. Ke svým básním o Zemi žáci nakreslili i originální obrázky naší zeměkoule. Na všech stanovištích pomáhali žáci devátého ročníku, kteří si zaslouží poděkování za skvěle zvládnutou práci a příkladný přístup k mladším žákům.
Sedmý a osmý ročník se věnoval tvorbě videa a plakátu o zástupcích velbloudovitých. Rok 2024 je totiž vyhlášen Mezinárodním rokem velbloudovitých. Jaké jsou k tomu důvody? To se dozvíte z prací žáků, které byly zveřejněny v druhém květnovém týdnu.
Všechny třídy se zapojily zasláním fotografie propojení třídy s přírodou. Tyto fotografie najdete na facebooku a instagramu školy.

Jitka Hadamovská
Akce se uskutečnila v rámci projektu
Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21


6. místo v republikovém finále Poháru FAČR

Ve dnech 25. a 26. dubna proběhlo republikové finále 1. ročníku Poháru FAČR. Tento turnaj se uskutečnil ve Sportovním centru v Nymburce. Naši školu reprezentovala skvělá parta kluků ve složení: Štěpán Kvapil, Jakub Doležal, Lukáš Pavrovský, Petr Knejzlík z 9.C, Lukáš Dekastello, Matyáš Karas, Tomáš Hrazdíra z 9.B, Vašek Ulrych z 9.A, Filip Šantora z 8.B, Vašek Schneider, Tobias Mohammed, Jakub Sirotek z 8.A, Vašek Holý ze 7.B, Marek Houška ze 7.A, Vojta Melša a Adam Čanda ze 6.C.
Celý turnaj byl rozdělen na tři skupiny. Náš tým byl zařazen do bílé skupiny, ve které se utkal se čtyřmi soupeři. V prvním zápase nás čekal soupeř z Jihomoravského kraje, a to ZŠ Ratíškovice. V utkání měli naši kluci velkou herní převahu, přesto utkání skončilo remízou 0:0. Ve druhém zápase nás čekal souboj se ZŠ Nový Bor z Libereckého kraje. Tento zápas jsme vyhráli v poměru 3:1. V dalším zápase jsme hráli s týmem ze Zlínského kraje, a to se ZŠ Uherské Hradiště. Zápas byl velmi vyrovnaný. Kluci se soupeřem prohrávali 1:0, ale skvělou hrou se jim nakonec podařilo vyrovnat a zápas nakonec skončil remízou 1:1. V posledním zápase ve skupině jsme potřebovali zvítězit a udržet si naději na postup do zlaté skupiny. Utkání bylo napínavé do poslední sekundy. Klukům se podařilo poměrně rychle vstřelit gól a ujmout se vedení. Tento výsledek vydržel až do konce utkání. Soupeře jsme porazili 1:0. Po dvou výhrách a dvou remízách jsme měli 8 bodů jako ZŠ Uherské Hradiště. Proto rozhodovalo skoré, které jsme měli o jednu branku horší. Z první místa postoupil soupeř. My jsme museli čekat na výsledky ostatních skupin. Do zlaté skupiny postupovaly dva nejlepší týmy z dalších míst. Nakonec byla čtyři družstva se shodným počtem bodů, i stejným skórem a poměrem branek. O dalším postupujícím musel nakonec rozhodnout neoblíbený los: panna–orel. Bohužel se k nám štěstí obrátilo zády a náš tým postoupil do stříbrné skupiny o 6.–10. místo. Druhý den jsme začali utkáním se ZŠ Kravaře. Kluci neponechali nic náhodě a soupeře přehráli 2:0. V dalším utkání jsme se opět utkali s týmem ze základní skupiny, a to se ZŠ Ratíškovice. Zápas kluci nakonec vyhráli 1:0. V předposledním zápase tým nastoupil proti ZŠ Domažlice. Soupeř hrál dobře a utkání skončilo remízou 0:0. V posledním zápase celého turnaje se kluci utkali se ZŠ Břeclav. Tým hrál velmi dobře a soupeře porazil 4:0. Celou stříbrnou skupinu jsme ovládli a dokázali si, že jsme mohli bojovat i o vyšší příčky. Bohužel jsme se museli smířit s i tak skvělým 6. místem v republikovém finále turnaje Poháru FAČR. Celý turnaj jsme odehráli bez jediné porážky a s pouhými dvěma obdrženými brankami. V tomto turnaji byly vyhlášeny i individuální soutěže pro hráče. Nejlepší brankář, nejlepší hráč a král střelců. A právě poslední soutěž o krále střelců nakonec vyhrál Matyáš Karas s celkem 8 góly.
Všem hráčům gratulujeme a děkujeme za skvělou reprezentaci školy.

Pavel Hadraba, Petr Hlinka


Žáci 8. ročníku na návštěvě Úřadu otevřeného dětem

Dne 7. května dostali žáci naší školy možnost navštívit městskou radnici. Ihned po příchodu do budovy se žáků ujala paní místostarostka Jindřiška Romba s koordinátorkou projektu paní Šárkou Krůtovou. Žáci se dozvěděli mnoho zajímavostí o historii budovy radnice, v přízemí mohli nahlédnout do místností, kde se žádá o občanské průkazy a pasy. Následovala návštěva kanceláře pana starosty Pavla Svobody a paní místostarostky, při kterých byl vyčleněn i prostor pro otázky žáků. V poslední části prohlídky jsme se s žáky dostali až do zasedací místnosti, kde nás s fungováním místní samosprávy seznámil pan tajemník Jan Horník, který si pro žáky připravil i krátký kvíz. Mohli jsme nahlédnout do 100 let starých matričních knih, do rukou se nám dostaly také insignie pana starosty a viděli jsme slavnostní městský prapor.
Návštěva pro naše žáky byla velmi zajímavá a přínosná. Jsme rádi, že jsme se mohli Úřadu otevřeného dětem zúčastnit.

Lucie Černohorská


Úspěchy ve výtvarných soutěžích

Jaké dopravní prostředky jezdily v minulosti, to víme. Ale jak by mohla doprava vypadat v budoucnu? To je velmi zajímavé téma, o kterém jsme si v naší školní družince povídali a vymýšleli různé varianty jak dopravních prostředků, tak i dopravních situací. Poté děti svoje nápady výtvarně ztvárnily a odeslaly do soutěže Bezpečná doprava budoucnosti vyhlášené Policií ČR. Jako nejzajímavější vyhodnotila porota výtvor Katky Faladové s názvem Dopravní značky budoucnosti. Katka je vítězkou krajského kola a postupuje do kola celostátního.
Třikrát co! se nazývá výtvarná soutěž, nad kterou převzalo záštitu MŠMT ČR. Tato soutěž má podpořit Stipendium Václava Havla. Všechny práce budou vystaveny na prodejní výstavě a ty vítězné budou zařazeny do aukce. Každý, kdo se soutěže zúčastnil, přispívá na Stipendium Václava Havla, které je určeno romským dětem. V kategorii mladších žáků obsadila se svým krásným obrázkem úžasné 1. místo Nikola Hroníková z 1.A.
Gratulujeme a děkujeme za krásnou reprezentaci školy.

Marcela Janovská a Barbora Borovičková


Slavnostní otevření školního hřiště

Dnes u naší školy proběhlo slavnostní otevření nového hřiště s protiskluzovým povrchem SmartSoft. Toto hřiště je vybaveno různými herními prvky, které zajistí dětem rozvoj pohybových aktivit. Otevření hřiště začalo slavnostním přestřižením pásky dětmi a paní vychovatelkami. První hru, na přání dětí, zahájil pan ředitel výkopem míče na terč. Po jeho přesném zásahu se nenechala zahanbit ani paní místostarostka Jindřiška Romba s panem místostarostou Tomášem Vokurkou, kteří se otevření hřiště účastnili.
Děkujeme městu Dobříš za realizaci nového hřiště v areálu školy, které bude sloužit především družinovým dětem k bezpečným hrám a sportu.

Martina Zemanová, Petra Elčknerová

Zprávy z 2. ZŠ Dobříš

Ekologický pobyt ve Vodňanech

Dne 25. dubna v 7.45 hodin jsme vyráželi do Vodňan. Přijeli jsme tam okolo 10. hodiny. Klíčky k pokojům se rozdávaly 20 minut. Vybrali jsme si spolubydlícího a pokoje byly celkem luxusní. Chvilku poté jsme šli ven na program. Nejprve jsme se představili, protože jsme byli z různých tříd, a pak si zahráli zábavnou hru. Šli jsme do nízké budovy, udělali jsme skupinky po šesti a dělali jsme most z rukou pro raka. Dozvěděli jsme se hodně zajímavých věcí o tomto živočichovi, například že normálně leze dopředu, ale když se bojí, leze dozadu. Potom jsme znova šli do pokoje a měli jsme oběd. Pak jsme měli hodinovou pauzu. Potom jsme se dozvěděli, že nahoře v patře je automat. A tam brali jenom drobné, takže jsme hledali někoho, kdo nám rozmění. Dlouho jsme nikoho nemohli najít, ale nakonec jsme někoho našli. Potom se vybral film navečer. Také jsme šli lovit plankton a vodní hmyz. Dále jsme šli do muzea a byli jsme hodně unavení, tak jsme měli třicetiminutovou přestávku. Potom jsme šli na 1 hodinu a 15 minut na hřiště. Bylo to tam pěkné, šli jsme na večeři, měli jsme knedlíky a šli jsme se koukat na film. Tři čtvrtě hodiny jsme se koukali a pak jsme usnuli. Nastalo ráno, svlékli jsme povlečení a dali ho za dveře a sbalili jsme si kufry. Potom jsme šli na snídani, zase jsme se dostali na program – koukali jsme se na plankton přes mikroskop a viděli jsme vnitřnosti planktonu. Potom jsme šli na oběd. Po obědě jsme se rozloučili a jeli jsme zpátky do školy. A to bylo celé.

Lucie Gerntová, Valeriya Futko,
žákyně třídy IV.C


Školní parlament 2. ZŠ Dobříš zazářil na školním fóru

Na 2. ZŠ Dobříš se uskutečnilo školní fórum, kterého se zúčastnili členové školního parlamentu, vedení školy a zástupci městské radnice Dobříš v čele se starostou Pavlem Svobodou. Akci moderovala facilitátorka paní Lexová a v centru pozornosti byl školní parlament, který sehrál klíčovou roli během této významné akce. Hlavním cílem fóra bylo zapojit co nejvíce žáků do navrhování opatření, která by podpořila rozvoj a zlepšení školy i města. Během fóra bylo představeno několik nápadů na vylepšení prostoru školy a městského prostředí. Na závěr byly vybrány tři nejlepší nápady, na jejichž hodnocení se mohou podílet všichni žáci školy prostřednictvím ankety. Akce přispěla nejen k rozvoji školy, ale také k lepší komunikaci mezi jednotlivými ročníky, společné diskuzi o důležitých tématech, vyjádření názorů a propojení studentů s městskými zástupci. Během celého programu bylo pro žáky připraveno občerstvení a pitný režim, který zajistila společnost VHS Dobříš, s. r. o.

Děkujeme všem účastníkům školního parlamentu, zástupcům radnice a zástupcům školy za jejich přínos a těšíme se na nové iniciativy, které z tohoto fóra vzejdou v nadcházejících dnech.

Bc. Tereza Hejnová, Mgr. Jana Býčková
Akce se uskutečnila v rámci projektu
Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21


Úspěchy žáků 2. ZŠ Dobříš

Žáci školy sbírají krásné úspěchy v nejrůznějších sportovních a pohybových soutěžích. Děvčata S. Ungerová, A. Lišková, V. Plechingerová a K. Holanová získala 1. místo v taneční soutěži ve Středočeském tanečním poháru a postupují do krajského kola v Mladé Boleslavi.
Nejmladší chlapci z 1. až 3. tříd vybojovali 3. místo v McDonald‘s Cupu a postupují rovněž do krajského finále. V tomtéž turnaji se podařilo našim nejstarším reprezentantům (J. Rampa, T. Havelka, M. Matějka, T. Dvořák, R. Němec, D. Němec, M. Višek, A. Kocián a brankář S. Kleibl) zvítězit a stát se tak šampiony okresu.

Co s týká atletiky, tak i tady se naši nadějní sportovci a sportovkyně umístili na předních příčkách v Poháru rozhlasu. Starší děvčata z 8. a 9. tříd (R. Dragounová, E. Jurdáková, B. Hrdličková, M. Otavová, V. Buršová, K. Jará, E. Jará, Ch. Kratinová, L. Menclová, M. Kučerová, V. Žižková) obsadila 3. místo, mladší děvčata (E. Kratochvílová, V. Ryjáčková, E. Sochová, A. Lišková, A. Kučerová, A. Tvrzová, B. Pechová, H. Sochorová, T. Guttenbergová, V. Veselá, K. Holanová, E. Šálková) obsadila 4. místo. I chlapcům (A. Kocián, M. Špína, J. Rampa, H. Lederer, M. Matějka, M. Višek, S. Kleibl, J. Netscher, K. Štěpánek, J. Pešek, M. Straka, A. Řihák, M. Tran, J. Čížek, V. Kajgr, T. Nava, V. Kolář, N. Bumba, D. J. Střešňák, T. Marek, V. Dort) se podařilo postoupit a budou naši školu reprezentovat v krajském kole v Kladně.
Další sportovní úspěchy zaznamenali naši žáci na Plavecko-běžeckém poháru. P. Kejzlarová z V.A a M. Urban ze III.A zvítězili a odnesli si zlatou medaili, V. Buršová z VIII.A, M. Urban z VI.B a T. Helebrant ze IV.A brali 3. místo a bronzovou medaili.

Žáci naší školy jsou úspěšní nejen ve sportu, ale i ve vědomostních soutěžích. V okresním kole biologické olympiády se Alice Majerová ze VII.B umístila na 1. místě a postupuje do krajského kola.

V matematické soutěži Matematický klokan se stal absolutním vítězem v okrese Příbram v kategorii „Cvrček“ Jan Černý ze III.A.
Ve finále Kvízu PLUS obsadil 4. místo Jan Baláš ze VII.D.

Jsme na naše žáky hrdí a přejeme jim mnoho dalších úspěchů.

Mgr. Martina Chňoupková

Zprávy ze Základní školy Lidická

Projektový týden aktivního občanství

V měsíci dubnu proběhl na ZŠ Dobříš, Lidická týdenní projekt s názvem „Týden aktivního občanství“. Aktivity, kterých se v rámci tohoto týdne žáci účastnili, spojoval jediný cíl: všechny měly pozitivní dopad na naše okolí, ať už ve škole, ve městě Dobříš, v Čechách, nebo kdekoli jinde na Zemi. Žáci 2. stupně si v rámci tohoto týdne vyzkoušeli praktický nácvik první pomoci, kterým je provedly zkušené lektorky z Přírodovědecké fakulty UK. Žáci 1. a 2. ročníku vytvořili piktogramy, kterými polepili jednotlivé místnosti školy. Piktogramy slouží k lepší orientaci žáků s PAS. Žáci 3. a 4. ročníku se vydali sportovat a pomocí aplikace „Pomáhej pohybem“ podpořili projekt „Divadlo a film nám pomáhá“ a žáci 5. a 6. ročníku si vyzkoušeli práci reportérů a natočili reportáž o tom, co by se dalo ve městě Dobříš vylepšit.
Zapojili jsme se také do úklidu ve městě Dobříš, který se každoročně koná na oslavu Dne Země.

Mgr. Zuzana Matějů


Dobronauti v ZŠ Dobříš, Lidická

Pravidelné preventivní programy pro žáky jsou důležitou součástí vzdělávání. Z tohoto důvodu velice vítáme, že nám byla již poněkolikáté nabídnuta finanční podpora z Fondu prevence kriminality města Dobříše. Díky tomu se totiž mohl uskutečnit na 2. stupni program Dobronauti: Na stopě.
Žáci společně rozplétali velký detektivní příběh, kdy došlo ke křivdám, ublížení a nepochopení a do kterého byly zamotané nejen děti, ale i jejich rodiče a učitelé. Společným cílem bylo pochopit různé motivy a důvody konfliktů, v jejichž důsledku potom ubližujeme dalším lidem.

Cílem programu bylo, aby si děti uvědomily, že je dobré se ptát, co se děje, a porozumět pak tomu, proč se druzí lidé nějak chovají. Dále, že není dobré někoho odsuzovat na základě prvního dojmu a také, že mohou ovlivnit, co se děje jim samotným i jejich okolí, že stojí za to nebýt nečinným a lhostejným a že je v pořádku říct si o pomoc, když už nevíme kudy kam.

M. Fejtová Krajská, školní metodik prevence


V naší družině se nenudíme!

Pěkné počasí nás hned začátkem dubna vylákalo na jarní výlet do zooparku Homole. Zde jsme se seznámili s mnohými zvířaty opravdu zblízka. Přivezli jsme jim spoustu dobrot, a tak jsme se svolením paní majitelky mohli zvířata krmit. Zaujali nás nejen jeleni a daňci, ale i mnoho domácích zvířat, a také pávi. Výlet jsme zakončili hrami na rozsáhlém hřišti, které je součástí zooparku.
Na další výlet jsme se rozhodli vypravit do lesoparku Litavka. Dobrodružství nám zajistilo velmi proměnlivé počasí – déšť, sníh i vítr byly našimi průvodci. Ale nenechali jsme si zkazit náladu! Rozdělali jsme oheň v krytém ohništi, pochutnali si na špekáčcích a vyrazili po naučné stezce, kde jsme plnili různé úkoly. I přes nepřízeň počasí se nám výlet líbil, a tak si ho určitě zopakujeme v některém z letních dní.
V rámci Dne Země jsme se věnovali didaktickým hrám a recyklaci. Dokázali jsme vytvořit dekorace ze skleniček, z CD i z papírových roliček.
Technické dovednosti, logiku i prostorovou orientaci jsme rozvíjeli v rámci MTU – stali se z nás stavitelé města i mostů.
Poté jsme se na celý týden přenesli do pohádek. V parku jsme hledali pohádkové bytosti, zkoušeli vyřešit hádanky i popletenou pohádku. Odměnou nám byla bábovka od Červené karkulky. Pohádky o dracích nás inspirovaly k vytvoření obřího draka. Na závěr týdne jsme si ozdobili perníkovou chaloupku. To jsme si pochutnali!

Vychovatelky ŠD

Poděkovánípro kolektiv pedagogů 2. MŠ Dobříš

Ráda bych touto cestou poděkovala za sebe, děti, babičku a asi i spoustu dalších, jak krásné taneční vystoupení jste jako celý tým kolegů společně s dětmi natrénovali na Dobříšské májové slavnosti. Za sebe můžu říct, že je toto vždycky velice milé a nikdy nepřestanu být vděčná za možnost, že děti navštěvují právě vaši školku. A nechci, aby to znělo jen jako fráze, protože si práce vás všech velice vážím! Osobně oceňuji, když někdo dělá práci srdcem, a z pedagogů v této školce ten pocit mám! Jako největší potvrzení mých slov ze strany dětí pak vnímám fakt, že ze školky nechtějí odejít a prosí mě, aby mohly zůstat alespoň o hodinku déle.
Srdečné díky za všechno!

Eva Hanzlíková

Projektový týdenv ZŠ TRNKA

Co mají společného stromy, kameny zmizelých, globální výzvy a Karel Čapek? Projektový týden na 2. stupni v ZŠ TRNKA! Přečtěte si, co v rámci těchto témat jednotlivé třídy zažily.

„Jen ten, kdo stromy zná, je dokáže chránit.“ (P. Wohlleben) Tak zní motto projektového týdne Stromy. Který strom je na světě nejvyšší? Který nejstarší? Jak je možné, že strom dostane vodu z kořenů až ke každému lístku? Jak rozeznáme třešňové a lipové dřevo? Jak stromy dýchají? Proč jsou kořeny jako mozek stromu? Jak změřit výšku stromu a odhadnout jeho věk? Otázek, které nás během týdne napadaly a které jsme dokázali prozkoumávat, bylo obrovské množství. Šesťáci už znají mnoho odpovědí, dokázali, že nejsou cukru a nepřízeň počasí je nezaskočí, tvořili tým, který dokáže pomáhat, vzájemně se podporovat a ze všech možných pohledů poznávat stromy.

Sedmáci vstoupili do projektového týdne exkurzí do Památníku Terezín, kde se zúčastnili speciálního programu pro žáky škol. Odjížděli nejen se spoustou nových informací, ale i otázek. Shodli se na tom, že tíživá atmosféra města zde na člověka dýchá i po tolika letech od války. V následujícím týdnu v tématu pokračovali už v Dobříši. Na začátku je čekala zážitková hra, během které hledali úryvky fiktivního tajného deníku židovské dívky a procházeli místa spjatá s židovskými rodinami. Navštívili židovský hřbitov, kde je čekalo setkání a povídání s paní Zorou Rysovou. Seznámili se tak s pohnutou historií tohoto hřbitova před rokem 1989. V dalších dnech pátrali v databázích obětí holocaustu po osudech dobříšských židovských obyvatel a tvořili výtvarné a literární výstupy na téma „Co kdyby válka nebyla…“.

Žáci osmé třídy prozkoumávali různé globální výzvy. Vytvořili si vlastní originální kousek oblečení při upcyklaci starého nebo nepotřebného materiálu. Zažili dobrý pocit při dobrovolnické práci pro komunitní projekt Pražská pastvina zaměřený na ochranu biodiverzity. Zúčastnili se programu Příběh obalů v Národním zemědělském muzeu. V rámci projektu Dobro-druzi přemýšleli o organizaci charitativní akce a podpoře potřebných lidí nebo organizací. Všechny aktivity a výzvy si naši osmáci užili naplno!

Stejně tak byli naplno ponořeni do projektového tématu naši deváťáci. Po týdnu prožitém s osobností Karla Čapka už znají nejen jeho díla, do kterých se dokázali začíst, ale i důležité momenty jeho života. Na závěr si pokládali otázku, zda jeho poselství může mluvit k dnešnímu člověku. Co myslíte vy?

Lucie Bigoni, Petra Klvačová,
Mária Zelenková, Markéta Svobodová


Deváťáci ZŠ TRNKA – a co dál?

Příprava žáků na to, že po základní škole budou odcházet na další školy, začíná již mnohem dříve než v devátém ročníku. Samotnou přípravu vidíme z několika úhlů pohledu. Základem je vedení našich studentů k tomu, aby převzali zodpovědnost za své vzdělávání a za svou profesní budoucnost. Nejdůležitější je, aby si dokázali najít obor, ve kterém vidí smysl a který je bude bavit. Další nezbytnou součástí přípravy na přijímací zkoušky je podpora pomocí programů se školní psycholožkou, která se věnuje například technikám zvládání stresu. Vzhledem k systému, který je v našem školství nastavený, tedy jednotným přijímacím zkouškám, nabízíme žákům devátého ročníku volitelný předmět, kde probíhá intenzivní příprava na práci s testy, které jsou používány při přijímacích zkouškách. Žáci, kteří mají zájem o umělecké školy, mají možnost individuální podpory paní učitelky na výtvarnou výchovu. Snažíme se být našim studentům především oporou, průvodci a podporovateli při zvládání náročných výzev, které přechod na střední školu přináší. Jsme velmi pyšní na to, že se jim všem podařilo dostat se na jejich vysněné školy, a přejeme jim hodně štěstí do další životní etapy!

Markéta Svobodová

Blízký konec letošního školního roku – dobrý, nebo problematický?

Ilustrační foto, zdroj @freepik

Konec školního roku se blíží mílovými kroky. Žáci se těší, že už nebudou psát úkoly a učit se na zkoušení. Rodiče si odpočinou od problémů, které se na ně v průběhu školního roku nahrnuly.

Přesto i v průběhu prázdnin a na počátku září mohou některé z nás potkat problémy, které je třeba řešit. Rodiče jsou do 18 let důležitými osobami pro děti a mladistvé. Vztahy mezi školami, rodiči a žáky jsou jedny z důležitých, které ovlivňují dítě a jeho rodinu v mnoha oblastech.
Mnoho rodičů trápí prospěch dítěte, problémy s chováním ve škole. Pokud jsme se školou vzájemně komunikovali, hledali řešení a pomoc
(lékaře, odborníky, úřad), bude konce roku náročný, ale skončí a my si odpočineme. Některé z vás čeká rozhodnutí, jak vyřešit neprospěch v určitém předmětu, značnou absenci (nemoc, záškoláctví). Pokud k tomu dojde, škola dá termín opravných zkoušek, popřípadě navrhne opakování ročníku. Pak už je to o tom, zda se domluvíte se školou o konzultacích, domácí přípravě na opravné zkoušky. Opakování ročníku nastává, pokud dítě ve více než dvou předmětech neprospělo, mělo značnou absenci a nebylo hodnoceno, popřípadě na žádost rodičů. Plnění povinné školní docházky, základního vzdělání, je právně dáno školským zákonem, který upravuje, dokdy trvá a za jakých podmínek se koná, kdy končí.

V letošním roce proběhl nový způsob přihlášek na střední školy. Určitá část dětí se nechce dál vzdělávat, nebyly přijaty na střední školu. Možnost dále se vzdělávat není dána jen středními školami, ale například i jazykovými školami. Status studenta je dán pokračováním v dalším vzdělávání po splnění základního vzdělání, povinné školní docházky. Je to zároveň období, kdy za dítě platí zdravotní pojištění stát. V případě nepokračování ve studiu je třeba zvážit, co dál a nedostat se do dluhů (zdravotní pojištění). V tomto případě již dítě je mimo školství a patří pod sociální, personální, kariérovou oblast (úřad práce, zaměstnavatel, podnikání, …). Podobný postup je vhodný i v případě, že dítě bylo vyloučeno se střední školy, odešlo ze školy.

Není ostuda, pokud se nám něco podobného stane. Důležité je hledat cestu k řešení problému, jeho důsledku a hledat možnosti co nejlepšího začlenění dítěte (mladistvého, dospělého) do společnosti a jeho uplatnění.

Mgr. Eva Burešová,
zastupitelka