Kompletní podobu tištěných Dobříšských listů si můžete v elektronické podobě přečíst zde:
» únor 2025
Dobříšské listy – únor 2025
Tvoříme Dobříš – pozvánka na veřejné představení projektů
Předkládání návrhů do 7. ročníku participativního rozpočtu Tvoříme Dobříš bylo ukončeno poslední den v lednu. Zajímá vás, které projekty budou letos usilovat o získání finanční podpory 500 000 Kč? Zavítejte tedy ve čtvrtek 20. února od 18.00 do společenského sálu Kulturního domu Dobříš, kde se uskuteční veřejné představení schválených projektů. Samotné navazující hlasování bude probíhat od 21. února do 21. března.
Tvoříme Dobříš společně.
Za město Dobříš Šárka Krůtová
a Miroslav Sochor, koordinátoři projektu
Participativní rozpočet Tvoříme Dobříš
je realizován v rámci projektu
Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21
Aktuální výběrová řízení městského úřadu Dobříš
Městský úřad Dobříš hledá novou(ého) vedoucí(ho) odboru infocentrum a propagace
Městský úřad Dobříš oficiálně vyhlásil výběrové řízení na pozici „vedoucí odboru infocentra a propagace“. Jedná se o klíčovou roli, která zahrnuje vedení odboru, tvorbu komunikačních strategií, správu městských médií a koordinaci významných společenských a kulturních akcí. Vybraný kandidát bude zodpovídat také za vystupování města navenek a jeho propagaci na regionální, národní i mezinárodní úrovni.
Městský úřad hledá dynamického a schopného manažera či manažerku s prověřenými organizačními schopnostmi. Úspěšný uchazeč bude nejen řídit tým referentů a externistů, ale také aktivně spolupracovat s médii, podílet se na rozvoji turistiky v oblasti Dobříšska a zastupovat město v klíčových partnerských organizacích. Pozice je idealizovaná pro kandidáty se zkušenostmi v oblasti marketingu, sociálních médií a veřejných vztahů, kteří zároveň oplývají vysokou mírou zodpovědnosti, pečlivosti a tvůrčího myšlení.
„Úloha vedoucího odboru infocentra a propagace je pro město Dobříš zcela zásadní. Hledáme strategického a inovativního člověka, který bude moci navázat na dosavadní úspěchy v oblasti komunikace a turismu a posune naši činnost ještě dál. Klíčem k úspěchu je nejen zkušenost s propagací, ale také ochota přijímat výzvy a tvořivě přispívat k rozvoji města,“ uvedl Jan Horník, tajemník Městského úřadu Dobříš, který dosud tomuto týmu šéfuje.
Zájemci o tuto pozici musí splňovat několik klíčových požadavků, mezi které patří například vyšší odborné nebo středoškolské vzdělání s maturitní zkouškou, vynikající komunikační a organizační schopnosti či znalost současných trendů v oblasti veřejné správy a propagace. Výhodou je zkušenost s vedením kolektivu nebo praxe ve veřejné správě. Vyhlašovatel zároveň očekává od budoucího vedoucího odboru vysoké pracovní nasazení a flexibilitu. Pracovní poměr je nabízen na dobu neurčitou s nástupem od 1. dubna 2025.
Platová třída je stanovena na 10 podle započtené praxe s příplatkem za vedení 4 000 Kč a možným osobním ohodnocením až do 50 % platové třídy.
Přihlášky do výběrového řízení je nutné zaslat na adresu Městského úřadu Dobříš nejpozději do 10. února 2025 do 14.00 hodin. Kompletní podmínky účasti a další podrobnosti včetně požadovaných příloh jsou zveřejněny na webových stránkách města (na úřední desce). Další informace poskytne tajemník úřadu Jan Horník na telefonním čísle 318 533 303 nebo e-mailu hornik@mestodobris.cz.
Městský úřad Dobříš hledá vedoucí(ho) odboru kanceláře vedení
Městský úřad Dobříš vyhlašuje výběrové řízení na obsazení pracovního místa vedoucího odboru kanceláře vedení (OKV). Nabízená pozice poskytuje možnost profesionálního růstu v dynamickém prostředí veřejné správy s důrazem na strategické řízení klíčových oblastí městských činností. Uchazeči mohou zasílat přihlášky do 10. února 2025 do 13.00 hodin.
Práce vedoucího OKV zahrnuje zodpovědnost za chod sekretariátu, podateleny, spisovny i agendy spojené se školstvím, dotacemi a prevencí kriminality. Mezi klíčové povinnosti patří vedení kontrolních skupin v rámci veřejnosprávních kontrol, příspěvkových organizací a příjemců dotací z rozpočtu města, správa rozpočtových prostředků a úzká spolupráce s vedením města. Úspěšný kandidát bude rovněž zodpovědný za přípravu podkladů pro jednání rady města i městského zastupitelstva.
„Hledáme motivovaného a odpovědného profesionála, který má zájem aktivně se podílet na rozvoji města Dobříše. Vedle odborných znalostí je zásadní schopnost efektivně řídit tým a zajišťovat pestrou škálu činností. Uchazečům nabízíme možnost smysluplné práce s dlouhodobou perspektivou i odpovídajícím finančním ohodnocením,“ uvedl JUDr. Jan Horník, Ph.D., tajemník Městského úřadu Dobříš, který tuto funkci zastával od svého nástupu v červnu 2019. Platová třída pozice je stanovena na 11 podle započitatelné praxe s příplatkem za vedení 8 000 Kč a možným osobním ohodnocením až 50 % platové třídy.
Pro účast ve výběrovém řízení je vyžadováno vysokoškolské vzdělání, orientace v legislativě spojené s činností samosprávy a schopnost pracovat v náročném prostředí veřejné správy. Výhodou je předchozí praxe v řízení týmů, práce ve veřejné správě a absolvování zkoušky ZOZ při finančním hospodaření územních samospráv. Uchazeč musí být občanem České republiky (nebo cizí státní příslušník s trvalým pobytem v ČR), splňovat zákonné požadavky na bezúhonnost a aktivně ovládat český jazyk.
Zájemci o tuto významnou pozici mohou své přihlášky odeslat na adresu Městského úřadu Dobříš. Obálka musí být řádně označena heslem „Výběrové řízení – vedoucí OKV“. Podrobné informace o požadavcích na uchazeče a přikládané dokumenty jsou uvedeny na oficiální webové stránce města (úřední desce). V případě dotazů nabízí tajemník úřadu JUDr. Jan Horník kontakt na telefonním čísle 318 533 303 nebo e-mailu hornik@mestodobris.cz.
Městský úřad Dobříš hledá nového údržbáře: Šance pro technicky zručné zájemce
Městský úřad Dobříš oznamuje vyhlášení výběrového řízení na pozici údržbáře, resp. referenta správy majetku. Jedná se o pracovní příležitost se stabilním zázemím, zajímavými benefity a s možností budoucího prodloužení pracovního poměru na dobu neurčitou. Přihlašování do výběrového řízení probíhá do 5. února 2025.
Nabízená pozice zahrnuje odpovědnou péči o nemovitosti a zařízení ve vlastnictví města, včetně drobných oprav a údržby objektů ve správě či nájmu cizích subjektů. Pracovní místo je doporučené pro ty, kteří vynikají technickou zručností, samostatností a schopností efektivně spolupracovat v týmu. „Pozice údržbáře je důležitým článkem v každodenním chodu města, zvláště s ohledem na správu rozsáhlého majetku. Očekáváme od uchazečů nejen odborné znalosti, ale především pečlivost, spolehlivost a smysl pro zodpovědnost,“ uvedl Miloš Novotný, vedoucí odboru správy majetku.
Ve výběrovém řízení může uspět kandidát s kvalifikací minimálně středního vzdělání s výučním listem. Mezi další požadované předpoklady patří řidičské oprávnění skupiny B, dobré technické dovednosti a ochota přijmout odpovědnost vůči zaměstnavateli. Zájemci mají možnost začít pracovat ihned nebo na základě domluvy. Úspěšné uchazeče čeká platová třída 5 se základním ohodnocením od 20 800 Kč do 24 910 Kč a s osobním ohodnocením po zkušební době až 30 %.
Přihlášky ke konkurzu, včetně strukturovaného životopisu a dalších náležitostí, je nutné zaslat poštou nebo elektronicky na adresu epodatelna@mestodobris.cz do 5. února 2025. Výběrové řízení se skládá z hodnocení doručených materiálů a osobního pohovoru s vybranými kandidáty. Další informace lze získat na telefonním čísle 775 495 757 nebo e-mailové adrese novotny@mestodobris.cz.
Zpracovala DH
Okénko z odboru místního rozvoje
Milí čtenáři Dobříšských listů, tímto zahajujeme seriál, ve kterém vám postupně představíme jednotlivé odbory Městského úřadu Dobříš, v tomto čísle to je odbor místního rozvoje (OMR).
Tým OMR tvoří Mgr. Martin Švarc, vedoucí, projektové manažerky Ing. Markéta Samcová, Ing. Eva Hladíková, Ing. Jitka Kořínková, investiční technici Ing. Vladimír Melichar, Mgr. Jan Šťastný a Ing. Lenka Fořtová (aktuálně na rodičovské dovolené).
Činnost OMR zahrnuje komplexní systém oblastí a spolupráci s politickým vedením města, komisí pro stavební a územní rozvoj a ostatními odbory.
V oblasti investic je to především plánování investičních akcí a na ně navazující činnosti v rámci přípravy a realizace těchto akcí. Z proběhlých akcí je to například rekonstrukce chodníku a veřejného osvětlení v ulici Hostomická, výměna umělého povrchu na fotbalovém stadionu, rekonstrukce sociálního zařízení v 5. MŠ a další. Pro letošní rok a následující období připravujeme mj. rekonstrukci ulice U Ovčína, rekonstrukci vnitřních prostor polikliniky, snížení energetické náročnosti 5. MŠ a rekonstrukci tělocvičny a zázemí 2. ZŠ.
S touto problematikou je úzce spjata činnost v oblasti dotací, která spočívá ve vyhledávání a získávání mimorozpočtových zdrojů z dotačních titulů – krajských, národních, zahraničních a nadačních. Dotacemi bylo podpořeno mnoho projektů, například rekonstrukce ubytovny Větrník, přestavba denního stacionáře v domě s pečovatelskou službou, rekonstrukce chodníků v ulici Pražská (realizováno na 3 etapy). Další dotace byly získány na projekty „Obec přátelská rodině a seniorům“ a „Prevence kriminality“.
V oblasti rozvoje města odbor zajišťuje a koordinuje vypracování dlouhodobé koncepce a strategie hospodářského a sociálního rozvoje města, zpracovává a spravuje strategické rozvojové dokumenty města, jakými jsou např. Program rozvoje města Dobříše, Program rozvoje sportu města Dobříše, Místní energetická koncepce pro město Dobříš.
V neposlední řadě náš odbor připravuje plánovací a budoucí darovací smlouvy se stavebníky z řad veřejnosti a společností a pro ně zároveň poskytuje stanoviska města k jejich investičním záměrům.
OMR najdete v budově radnice na adrese Mírové náměstí čp. 119 ve 2. patře.
Hezké dny vám přeje kolektiv pracovníků OMR.
Martin Švarc,
vedoucí odboru místního rozvoje
Foto: archiv MěÚ Dobříš
Dobříšské okénko pro řidiče
Objíždění autobusu stojícího v zastávce
Vážení občané Dobříše a okolních obcí, na začátku dalšího článku mi dovolte poděkovat za množství konstruktivních dotazů i námětů na lednový příspěvek. Nejsem zatím vlastníkem facebookového profilu, ale vzhledem k množství reakcí, které se na této sociální platformě objevily, o tom začnu uvažovat (i když mě od toho můj známý psychiatr odrazuje).
Tématem dnešního článku je objíždění autobusu stojícího v zastávce, která zasahuje do jízdního pruhu ostatních vozidel. Jedná se o místo na Větrníku, kde byla autobusová zastávka posunuta o několik metrů dále (směr Praha).
Opět musíme začít u právních norem – zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, (dále jako silniční zákon) a množství prováděcích vyhlášek (zejména vyhl. č. 294/2015 Sb.).
Za prvé je třeba najít v silničním zákoně, co je to vůbec „autobus“. Zjistíme, že se podle § 2 písm. g) jedná o motorové vozidlo, protože „motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus“. Dále podle § 2 písm. k) zjistíme, že zákon řadí autobus mezi vozidla hromadné dopravy osob. Pro námi řešenou otázku jsou tato dvě zákonná zjištění základními stavebními kameny celého článku.
Za druhé je nutné vysvětlit pojem „zastávka“. Jedná se o označené místo, které je určeno pro zastavování vozidel hromadné dopravy osob a pro jejich nástup, výstup nebo přestup. Taková zastávka se označuje pro potřeby silničního zákona dopravní značkou č. IJ 4a, IJ 4b (Označník zastávky) nebo IJ 4c (Zastávka autobusu). Všechny tyto dopravní značky najdeme v příloze č. 5 k vyhlášce č. 294/2015 Sb., informativní značky.
V § 15 odst. 1 tohoto zákona je uvedeno, že „(…) Za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo; je-li v zastávce více vozidel hromadné dopravy osob, musí zastavit za druhým z nich. V jízdě smí pokračovat teprve tehdy, neohrozí-li již cestující, kteří nastupují nebo vystupují. To neplatí, zastaví-li autobus nebo trolejbus u okraje vozovky.“
– V našem případě nás bude zajímat zvýrazněná věta, protože všechny předchozí věty se vztahují na situaci, která je vyobrazena na níže uvedeném obrázku.
Řidič autobusu pojede tedy z Dobříše do Prahy a bude chtít zastavit v zastávce Dobříš, Větrník. Jak je jejich správným zvykem, před příjezdem a zastavením včas a v dostatečné míře o tom informují znamením o změně směru jízdy vpravo (lidově řečeno blinkr). Zastávka je označena vodorovnou dopravní značkou V 11a, Zastávka autobusu nebo trolejbusu, včetně svislé dopravní značky Zastávka autobusu – IJ 4c.
V této chvíli mohou řidiči jiných vozidel stojící autobus objíždět z levé strany, ale je jejich povinností dodržet veškerá ustanovení silničního zákona, když se bude jednat o objíždění ve smyslu § 16 „(…) Řidič, který při objíždění vozidla, jež zastavilo nebo stojí, nebo při objíždění překážky provozu na pozemních komunikacích anebo chodce vybočuje ze směru své jízdy, nesmí ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče a ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.“
Řidiči dokonce mohou přejíždět vodorovnou dopravní značku V 1a nebo V 1b, tj. Podélná čára souvislá nebo Dvojitá podélná čára souvislá. V našem případě se u zastávky nachází vodorovné dopravní značení V 2a, tj. Podélná čára přerušovaná, takže je to úplně „cool“.
Autobus tedy stojí v zastávce a my jsme ho s opatrností objeli. Pokud ale dojde k situaci, že chce řidič autobusu ze zastávky odjet, je povinnost ostatních řidičů dodržet § 25 odst. 6 silničního zákona, kde je uvedeno, že „(…) Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Řidiči autobusu hromadné dopravy osob nebo trolejbusu musí v obci řidiči ostatních vozidel umožnit vyjetí ze zastávky nebo ze zastávkového pruhu, a to snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla; řidič autobusu nebo trolejbusu přitom nesmí ohrozit zejména řidiče vozidel jedoucích stejným směrem.“
Je však třeba důrazně upozornit na situaci, kdy je autobus opatřen označením podle přílohy č. 13 k vyhlášce č. 294/2015 Sb., Speciální označení vozidel.
O 4 – Označení autobusu přepravujícího děti
V § 15 odst. 2 silničního zákona je uvedeno, že „(…) Za autobusem s označením ‚Označení autobusu přepravujícího děti‘, který zastavil v označené zastávce, musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo. Pokračovat v jízdě může až po odjezdu autobusu ze zastávky. Řidiči protijedoucích vozidel musí přihlédnout k možnosti vběhnutí dětí do vozovky a jízdu přizpůsobit tak, aby děti nebyly ohroženy.“
V žádném případě takto označený autobus neobjíždíme! Počkáme, až odjede ze zastávky.
Nyní mi dovolte shrnout v základních bodech celou situaci:
– Řidič autobusu chce zastavit v zastávce Dobříš, Větrník (jede směr Praha). Informuje vás o tom jediným viditelným způsobem – zapnutím pravého ukazatele směru jízdy.
– Zastavil a vy ho, za dodržení všech zákonem daných povinností, objíždíte zleva (nemá-li „Označení autobusu přepravujícího děti“).
– Další řidič přijíždí k autobusu, jehož řidič už dává ukazatel směru jízdy vlevo a chce odjet z prostoru autobusové zastávky.
– Vy, protože jste slušný a ohleduplný řidič nebo řidička, mu to umožníte, ačkoliv není absolutní zákonná povinnost dát přednost v jízdě řidiči autobusu.
– My, co jsme vystoupili z autobusu jako chodci, víme, že je blíže než 50 m označený a osvětlený přechod pro chodce, který jsme povinni použít (§ 54 odst. 1 silničního zákona). Nejenom proto, že máme rádi svůj život, ale vážíme si i našeho zdraví. Přechod pro chodce je uprostřed přece chráněn betonovými ostrůvky, se kterými si čelní masky většiny vozidel vůbec nerozumí.
Vážené řidičky a řidiči, na závěr mi dovolte napsat, že pravidla silničního provozu jsou sice popsána zákonodárcem. Všichni ale dobře víme, že žádný zákon nemůže nahradit ohleduplnost, taktnost a slušnost, která by měla být nedílnou součástí silničního provozu. Buďme ohleduplní k těm účastníkům, kteří jsou obzvlášť zranitelní, a také k řidičkám a řidičům, kteří se teprve řídit učí nebo nejsou „vyježdění“.
Pokud je někdo z vás od narození zkušený řidič nebo řidička, pošlete mi prosím na e-mail váš kontakt. Velmi rád vás osobně poznám a přiučím se vrozenému umění.
Hodně šťastných kilometrů bez nehod vám všem přeje
Petr Květoň, zkušební komisař řidičů Městského úřadu Dobříš
Foto: archiv MěÚ Dobříš
Víkend plný bruslení v Dobříši!
Víkend plný bruslení a zábavy na dobříšském zimáku chystáme pro všechny, kteří mají rádi hokej, ale i klasické bruslení.
Pátek 28. února
Večer odstartuje atraktivní hokejová exhibice, na které se představí místní hokejové hvězdy. Přijďte zafandit a vytvořit správnou hokejovou atmosféru.
Sobota 1. března
Sobota bude patřit malým sportovcům. Těšit se můžete na dětský hokejový turnaj „O pohár starosty města Dobříše“, kde se utkají talentované týmy plné nadšení a odhodlání. Očekáváme skvělou atmosféru a hru fair play.
Neděle 2. března
Závěr víkendu přinese veselí při masopustním reji masek. Od 14.00 do 16.00 bude ledová plocha patřit všem, kteří přijdou v kostýmech. Připojte se s celou rodinou a užijte si zábavu na ledě! Opět bude připraveno mnoho soutěží a cen pro malé i velké maskované bruslaře.
Celý víkend slibuje nezapomenutelnou atmosféru pro malé i velké. Poznačte si termíny a přijďte s námi zakončit zimní sezónu na ledě!
Za město Dobříš Šárka Krůtová,
koordinátorka projektu
Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21,
a za HC Dobříš Štěpán Souček
Akce se uskuteční v rámci projektu
Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21.
Město Dobříš ve spolupráci s HC Dobříš vás zvou na tyto akce
Pozvánka na exhibiční utkání HC Dobříš senioři A – HC Dobříš B
Pátek 28. února od 18.30
Zimní stadion Dobříš
Vstupné: zdarma
Utkání se uskuteční v rámci akce „Víkend plný bruslení“ a projektu
Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21.
Pozvánka na hokejový turnaj O POHÁR STAROSTY MĚSTA DOBŘÍŠE
Sobota 1. března
Zimní stadion Dobříš
Vstup: zdarma
Sraz účastníků v 8.15 hod.
Kategorie hráčů 2009–2019
Start A, B, C skupin v 9 hod.
Vyhlášení vítězů ve 13.00 hod.
MASOPUSTNÍ REJ MASEK NA LEDĚ
Neděle 2. března, 14.00–16.00
Zimní stadion Dobříš
Vstup: zdarma
Hry, soutěže, zábava pro malé i velké bruslaře.
Masopustní rej se uskuteční v rámci akce „Víkend plný bruslení“
a projektu Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21.
Masopust v Dobříši: Tradiční oslava veselí, hudby a masek
Masopust, lidově nazývaný ostatky, fašank nebo karneval, patří mezi nejvíce barevné a veselé tradice v naší kultuře. Toto období veselí a oslav začíná po svátku Tří králů (6. ledna) a končí na Popeleční středu, která letos připadá na 5. března. Tradice masopustu se však v Dobříši obnovuje a obohacuje i v moderní době.
Co je masopust?
Masopust je období, které symbolizuje konec zimy a příchod jara. Historicky byl časem hojnosti, zabijaček, tancovaček a maškarních průvodů. Původ masopustu sahá do předkřesťanských slovanských oslav, které měly zajistit plodnost, bohatou úrodu a ochranu před zlými silami. Další teorie spojují masopust s římskými slavnostmi boha Bakcha, spojovaného s radostí a plodností.
Samotný název masopust vyjadřuje „opuštění masa“, období přejídání a veselí tedy předchází postní době, která trvá 40 dní a končí Velikonocemi.
Masopustní tradice
Mezi nejznámější zvyky masopustu patří maškarní průvody, kde se setkáváme s maskami medvědů, kobyl, smrtky, kominíků nebo ženicha a nevěsty. Průvody masek, doprovázené hudbou a zpěvem, mají zajistit radost, plodnost a ochranu před zlem. Oblíbeným zvykem bylo také skákání do výšky, aby obilí a úroda v daném roce byly co nejlepší.
Masopustní hostiny zahrnovaly zabijačky, pečení koblih a další tradiční pochoutky, jako jsou boží milosti – drobné sladké pečivo ochucené citronovou kůrou a špetkou vína.
Dobříšský masopust v roce 2025
Tradiční masopustní průvod se v Dobříši uskuteční i letos a jako vždy se o jeho organizaci postarají dobříšští sokolové. Ti letos naplánovali masopustní průvod městem na sobotu 1. března.
„Sraz všech maškar a příznivců bude ve 14.00 před sokolovnou. Odtud se průvod vydá na cestu městem s několika zastaveními, kde bude možné si za doprovodu hudby poposkočit. Putování bude končit u rybníka Papeže, kde bude odsouzen a upálen Bakus, čímž dáme zimě sbohem,“ upřesňuje za T. J. Sokol Dobříš paní Gita Otavová.
Sokolové pořádají masopustní průvod v Dobříši od nepaměti, a i když tato tradice v minulosti upadla málem v zapomnění, v posledních letech se nejen v Dobříši stává velmi oblíbenou. V průvodu tak najdete nejrůznější masky v podání malých i velkých napříč generacemi. Sokolové proto všem bez rozdílu věku vzkazují: „Přijďte se s námi během průvodu poveselit. Těšíme se na všechny masky i nemasky.“
Po skončení průvodu se také již tradičně budou konat v sále dobříšské sokolovny šibřinky pro děti. „Zveme všechny děti, aby si přišly s námi v maskách zaskotačit, pohrát si a zatancovat,“ dodává paní Otavová.
Neváhejte proto a přijďte s celou rodinou. Oslavme v Dobříši všichni tento svátek, který spojuje tradici s moderní zábavou. Společně se rozloučíme se zimou a přivítáme jaro tak, jak to dělali naši předkové.
„Masopust není jen oslavou minulosti, ale opravdu krásným zvykem. Dobříšský masopustní průvod se stal díky sokolům akcí, při které vládne vždy dobrá nálada a radost doslova prostoupí celé město. Osobně se na tuto událost každoročně moc těším a jsem velmi věčný, že máme v našem městě lidi, kteří se právě tradici a udržení nejen tohoto svátku věnují a každoročně ho organizují,“ říká starosta města Dobříše Pavel Svoboda, který stejně jako loni dobrovolně a rád předá symbolický klíč od města přímo do rukou maškar.
Zpracovala DH
Foto: Karolína Šejnová
Profesionální hasiči v Dobříši dostali díky podpoře společnosti Anbremetall, a. s., nové vybavení do posilovny
V pondělí 20. ledna proběhlo na hasičské stanici Dobříš předání vybavení posilovny, na kterém se finančně podílela společnost Anbremetall, a. s. Společnost se v obci Rybníky zabývá recyklací železných a neželezných kovů již od roku 1991 a několikrát finančně podpořila činnost Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje. V minulosti se společnost podílela na financování rychlého zásahového automobilu, který k dopravním nehodám vyjíždí dodnes. Nyní se společnost Anbremetall, a. s., rozhodla podpořit hasiče v oblasti fyzické přípravy příslušníků výjezdové jednotky stanice Dobříš. Za příspěvek 50 000 Kč byla do posilovny pořízena polohovatelná lavička, olympijská osa včetně široké škály závaží, dřepovací klec, jednoruční činky a další drobné pomůcky.
„Fyzická příprava je nedílnou součástí služby u Hasičského záchranného sboru České republiky a fyzická zdatnost je každoročně ověřována testy u každého příslušníka. Z tohoto důvodu je potřeba zajistit vhodné podmínky pro kvalitní fyzickou přípravu, což se nyní i díky společnosti Anbremetall, a. s., na stanici Dobříš podařilo,“ dodává velitel stanice npor. Mgr. Martin Lapka.
Předání vybavení se zúčastnil člen představenstva společnosti Ing. Ivo Maiwald a technik BOZP Ing. Ondřej Nechyba. Zástupci společnosti při předání ocenili práci hasičů a smysl jejich práce, proto se představenstvo společnosti rozhodlo tento projekt podpořit. Společnost Anbremetall, a. s., si pochvaluje vzájemnou spolupráci s hasičským záchranným sborem na úseku požární ochrany, tato spolupráce se řídí heslem: „Kdo je připraven, není překvapen.“
Zpracovala DH
Foto: archiv HZS Středočeského kraje Dobříš
Školství čekají velké změny
V oblasti školství se průběžně na státní úrovni připravují změny, ani na Dobříši nezahálíme a snažíme se vzdělávání podporovat v mnoha oblastech.
Již od prvních dní na pozici místostarostky se věnuji oblasti školství a postupně se agenda týká intenzivnějších a náročnějších výzev, které vyžadují spolupráci všech.
Hned na začátku ledna jsme se setkali se starosty z našeho regionu a diskutovali kritéria pro přijímání žáků do dobříšských škol v rámci legislativních možností a hledali způsoby, jak všem zajistit kvalitní vzdělávání. S novými řediteli ZŠ jsme se také shodli na stejné době začátku školní výuky a sladění prázdnin a volných dní, což usnadní plánování především rodičům, kteří mají děti na obou dobříšských školách. I tyto drobné změny jsou důležité.
Plánované projekty, nápady, vize ředitelů dobříšských škol mě naplňují nadšením a radostí, máme se rozhodně na co těšit. Nebudu však prozrazovat to, co chystají, ale ráda bych poděkovala za to, co udělali či na čem již pracují. Co se povedlo za méně než půl roku?
ZUŠ Dobříš pod vedením MgA. Lucie Karlové získala renovací novou zkušebnu pro kapely s akustickými vlastnostmi v profesionální kvalitě. Nalezly se nové vhodné prostory pro hudební výuku a připravuje se hned několik dalších investic pro zkvalitnění zázemí. Navázala se užší spolupráce mezi ZUŠ, 1. a 2. ZŠ, která bylo mimo jiné k vidění na první společné akci vánoční Cinkání 2024. Spolupráci ZUŠ prohloubila také s KD Dobříš, městem Dobříš, ale i ZŠ Trnka (např. akce kameny zmizelých). Díky této spolupráci jste mohli žáky ZUŠ slyšet z mnoha koutů našeho města.
Nový ředitel 1. ZŠ Ing. Petr Hlinka, DiS., se do práce pustil naplno a hned v září připravil třídenní kurz pro žáky 6. ročníků s preventivním programem. Dále také pilotní program pro prvňáčky, který kombinuje více pohybu s matematikou a českým jazykem. Zavedeny byly také takzvané tripartity – setkání rodič, žák a třídní učitel, které se zaměřují na cíle a rozvoj žáků. Škola se nově zapojila do mnoha dalších atraktivních programů, které mají za cíl zlepšení well-beingu a přidání pohybu do škol. Děti mají možnost si během přestávek zahrát mnoho sportovních miniher a deskových her, přičemž sami mohou se svými učiteli rozhodovat o novém vybavení. Pro deváté ročníky je také nově připraven projektový týden, který připraví žáky na přijímací zkoušky ve spolupráci se školním psychologem a za podpory dalších programů, které žáky podpoří v přijetí na jejich vysněnou školu.
Také 2. ZŠ má aktivního nového ředitele Mgr. Michala Cibocha, který aktuálně pracuje především na modernizaci školy nejen ve formě vybavení, ale také školení zaměstnanců a zlepšení elektronických systémů, které usnadní vyzvedávání žáků či obědů a další. Velký pokrok žáky i jejich učitele čeká v rámci projektů a výukových programů, které propojí stávající předměty a přidají nové dovednosti z praxe. S tím souvisí i rozšíření výuky cizích jazyků a rozšiřování sportovně vzdělávacích kurzů pro 2. stupeň. Aby bylo pro žáky atraktivnější také stravování, byl zaveden salátový bar.
Město i v tomto roce podpoří a zorganizuje v ZŠ školní fóra, na která budou pro každou ZŠ vyčleněny finanční prostředky ve výši 30 000 Kč. Právě sami žáci si na základě odborného dohledu budou volit projekty, do nichž budou finanční prostředky následně investovány. Pokračovat v tomto roce budeme také s projektem Úřad otevřený dětem, který využívají především žáci vyšších ročníků, aby poznali chod úřadu, ale i agendy, které si budou moci od 15 let vyřídit sami.
Nadšení a energie je již nyní ze škol znát a já držím palce, aby se všechny plány vydařily. Město, jako zřizovatel, se bude snažit maximálně své školy podpořit a spolupracovat s nimi. Vzájemná spolupráce je klíčem ke spokojenosti a dobrým výsledkům našich dětí, žáků dobříšských škol. Ať se daří!
Jindřiška Romba, místostarostka
Začátek nového roku na Starce
Aktivní přestávky: Nová podoba odpočinku na naší škole
Naše škola se rozhodla posunout standard přestávek na novou úroveň! V rámci programu Aktivní škola jsme vybavili prostory školy zábavnými a vzdělávacími prvky, které dětem umožňují aktivně trávit volný čas mezi vyučovacími hodinami.
Žáci si nyní mohou během přestávek zahrát stolní fotbálek, ping pong, air hockey, minibasketbal nebo se ponořit do světa deskových her. Pro každou třídu jsme také zajistili možnost výběru miniher, které si děti samy zvolily – od kreativních skládaček až po logické hry.
Tento krok není jen o zábavě. Aktivní přestávky pomáhají dětem odreagovat se, snížit stres a získat novou energii pro další hodiny. Pohyb a hra navíc podporují spolupráci, komunikaci a budování zdravých mezilidských vztahů. „Chceme, aby se děti cítily ve škole dobře, netrávily čas jen na mobilech, měly možnost si odpočinout a zároveň se aktivně zapojit do činností, které je baví a rozvíjejí,“ vysvětluje ředitel školy.
Aktivní přestávky jsou malým, ale významným krokem ke škole, která podporuje nejen vzdělávání, ale i celkovou pohodu našich dětí.
Mgr. Klára Táborová
Jak připravujeme naše žáky na jednotné přijímací zkoušky?
Již od školního roku 2015 /2016 si mohou deváťáci ještě před řádným termínem přijímacích zkoušek napsat takzvané přijímačky nanečisto. Od té doby se stalo tradicí, že žáci 8. ročníků píší tyto testy z českého jazyka a literatury a matematiky v jednom ze dnů, kdy jsou vypsány termíny jednotných přijímacích zkoušek.
Pro žáky 9. ročníků jsou připraveny povinně volitelné předměty: seminář českého jazyka a literatury a seminář matematiky, páťáci mohou navštěvovat zájmové útvary: příprava k PZ z matematiky a českého jazyka.
V letošním školním roce přichystala společnost CERMAT pro deváťáky novinku: Přijímačky nanečisto. V úterý 28. ledna žáci dostali možnost vyzkoušet si ještě před konáním jednotných přijímacích zkoušek jejich formu a organizaci.
Novinkou z naší strany je pak projektový týden pro žáky 9. ročníku, který se uskuteční 4.–10. dubna. Nebude to jen o učení, ale například i o technikách zvládání stresu, a v tomto případě dětem pomůže školní psycholožka Mgr. et Mgr. Michaela Částková. Deváťáci budou mít možnost nejen napsat si didaktický test, ujasnit si poslední nesrovnalosti, strávit čas se svými spolužáky a třídními učitelkami, ale i zasportovat si nebo zahrát deskovou hru.
Štěstí přeje připraveným. Doufáme, že i v letošním roce navážeme na výsledky z loňského roku, kdy žáci naší školy dosáhli nadprůměrných výsledků.
Milí deváťáci, sedmáci a páťáci, přejeme vám hodně štěstí!!!
Vaše Starka
HRAJEME SI NA ŠKOLU
Milá předškolačko, milý předškoláku, přijďte k nám do školy na své první školní hodiny.
1. setkání bude ve čtvrtek 20. února 2025 v 16 hodin v tělocvičně. Sportovní obuv s sebou!
Zároveň bude schůzka s paní školní psycholožkou.
2. setkání bude ve čtvrtek 20. března 2025 v 16 hodin. Zároveň bude informativní schůzka pro rodiče s panem ředitelem.
Těšíme se na Tebe a Tvé rodiče.
Učitelé ze „staré školy“ na náměstí Komenského
Klub předškoláků v roce 2025
Začínáme. Co nás čeká? Nejdříve si budeme dvakrát Hrát na školu. Při prvním setkání 20. února plánujeme zpívat a cvičit v tělocvičně za přítomnosti rodičů. Zároveň si rodiče budou moci pohovořit s paní školní psycholožkou. Při druhém setkání 20. března budou rodiče nablízku, protože současně bude probíhat informativní schůzka s panem ředitelem. Pro děti máme připravené výtvarné tvoření. Obě setkání začínají v 16 hodin, vše je bez předchozího objednání.
Jak probíhá klasický den u nás ve škole, uvidíte na dnu otevřených dveří 20. března od 8 do 13 hodin. Můžete navštívit libovolnou vyučovací hodinu, prohlédnout si učebny a kmenové třídy, prostě celou školu. Průvodci vám budou žáci devátých ročníků.
Letošní zápis do prvních tříd se koná v pátek 11. dubna od 13.30 do 17.30 hodin a v sobotu 12. dubna od 8.30 do 11.30 hodin. Pro školní rok 2025/2026 předpokládáme otevření tří prvních tříd. K zápisu je nutné přinést rodný list dítěte a občanský průkaz zákonného zástupce. Doporučujeme i přítomnost dětí, které měly odklad nebo o něj budou žádat. V době od 7. března do 7. dubna si mohou zákonní zástupci zarezervovat volný termín a čas zápisu v rezervačním systému (viz webové stránky školy – Informace – Zápis do první třídy). Dětem, kterým u zápisu budou zjištěny grafomotorické obtíže, nabízíme desetitýdenní kurz Předškoláček pod vedením speciálních pedagogů školy.
Posledním setkáním před nástupem do první třídy je akce My se školy nebojíme I., II. v měsíci červnu, ve čtvrtek 5. a 19. vždy od 16 hodin, již s paní učitelkami budoucích prvních tříd. Při druhém setkání probíhá také schůzka pro rodiče budoucích prvňáčků. Protože jsme si vědomi, že vstup do první třídy je jedním z velice důležitých kroků dítěte v jeho životě, zveme rodiče a budoucí prvňáčky k nám do školy několikrát ve školním roce. Cílem všech těchto setkání je, aby dítě, které nastoupí do naší školy 1. září 2025, vstoupilo do jemu známého a bezpečného prostředí. Více informací lze najít na webových stránkách školy v Klubu předškoláka.
Za ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35
Mgr. Eva Cacková