Dobříšské školy ve spolupráci s městem Dobříš a odbornou konzultací krajského úřadu sjednotily kritéria pro přijetí k základnímu vzdělávání pro školní rok 2024/2025, tak aby odpovídala platné školské legislativě i požadavkům veřejného ochránce a zároveň byla přehledná a jednoduchá nejen pro vedení škol, ale také pro samotné rodiče.
Školský zákon zná pouze jedno přednostní kritérium pro přijetí do základní školy. Tím je místo trvalého pobytu žáka. Základní škola musí přednostně přijmout žáky s trvalým pobytem ve městě (tzv. spádový žák). Obecně platí, že nespádový žák nikdy nemůže být přijatý k základnímu vzdělávání na úkor žáka spádového. Toto ustanovení nová kritéria respektují. Dalším kritériem jsou děti s místem trvalého pobytu v obci, která uzavřela s městem Dobříš dohodu o zajištění povinné školní docházky.
Dobříšské základní školy mají i s ohledem na demografický vývoj dostatečné kapacity přijmout k základnímu vzdělávání žáky s trvalým pobytem jak na Dobříši, tak i z okolních obcí majících s městem uzavřenou výše uvedenou dohodu. Na první pohled se to nemusí zdát, ale 1. Základní škola, Komenského nám. 35 má o něco menší kapacitu než 2. Základní škola Dobříš. Při silnějších ročnících prvňáčků se tak může stát, že místo nezbude na všechny.
Podobně v případě 6. ročníků, kdy na Dobříš přicházejí děti z okolních obcí, kde jsou pouze školy s prvním stupněm. Tak tomu bylo i v loňském roce, kdy několik dětí s trvalým pobytem z Dobříše muselo dát přednost 2. Základní škole, jejíž kapacity dostačují. I tento rok bude kapacita v součtu na obou základních školách pro děti z okolních zasmluvněných obcí dostatečná.
Město Dobříš se snaží o to, aby všechny školy byly pro děti a žáky atraktivní. Jsme rádi, že se nám zatím vyhýbá problém mnoha obcí ve Středočeském kraji, kde jsou vzhledem k obsazenosti škol žáci nuceni za vzděláním cestovat i do mnohdy vzdálených lokalit. Nemají na výběr. Ani školy, ani žáci, ani rodiče, ani místní samosprávy.
Město Dobříš se snaží o to, aby všechny školy byly pro děti a žáky atraktivní, aby všechny dobříšské základní školy poskytovaly to nejlepší prostředí pro všestranný rozvoj svých žáků.
Jindřiška Romba,
místostarostka města Dobříše