Školní rok se chýlí ke konci. Děti i my rodiče se těšíme na prázdniny. Všem přeji, aby načerpali energii a sílu do nového školního roku. Na dva měsíce si oddychneme od vyjmenovaných slov, počítání zlomků, vybavování si historických panovníků a vypustíme slepé mapy. Možná to bude vypadat scestně, ale přesto, že je červen, chci psát o školské komisi.
Na úvod: ředitel školy je v podstatě manažer. Na něm záleží, jaké trendy škola sleduje, kam se vyvíjí, jakým způsobem se vyučuje. Vede pedagogy a sám by měl být svojí pedagogickou praxí vzorem… Bohužel v současné době nemají ředitelé a ředitelky často tolik času věnovat se samotnému pedagogickému vedení, určovat trendy vzdělávání, plně a maximálně sledovat moderní způsob výuky.
Nedivím se jim. Ředitelé/ky zastávají ještě mnohé další agendy, o kterých se nám ani nesní, a buďme rádi, možná je to často i noční můra. Jen co se muselo zvládnout v posledních dvou letech, a ani integrace dětí z válkou postižené Ukrajiny rozhodně není procházka růžovým sadem.
Naše město s řediteli městských škol komunikuje, získává od nich informace a má snahu jim pomoci. Přesto bychom mohli najít ještě lepší a funkčnější model koncepční spolupráce.
Jaký? Školská komise = nárazový můstek a poradní orgán pro: 1. snížení administrativní zátěže ředitelů spočívající v pomoci a sjednocení účetní a ekonomické oblasti. Ředitel by neměl být přetěžován ekonomikou. 2. Dále by komise měla pomoci s kontrolou a revizemi nemovitého majetku a 3. měla by hrát důležitou roli v spolupodílení se na plánech podpory a rozvoje školy.
V dnešní vyhrocené době považuji za velmi důležité, aby všichni ředitelé navzájem sdíleli a poskytli součinnost v prevenci kriminality, právě například prostřednictvím školské komise. Na Dobříš se bohužel vrátil problém drog. A proč aktivně nepomoci školám s tímto faktem bojovat? (Jde o téma přesahující hranice škol.) Školská komise + policie + OSPOD + například klub Terén a jiní = účinnější způsob prevence.
A když už jsme u těch rovnic. Drogy v roce 2022 mají různé podoby a nejsou nesehnatelné. Děti by to takzvaně měly mít na talíři nejlépe obden.
Uchopíme-li výše zmíněná témata systematicky, mohli bychom pro ředitele získat větší prostor pro rozvoj pedagogického vedení a zvyšování kvality vzdělávání našich dětí a vnoučat.
Jednoduše řečeno: šťastný ředitel = úspěšná škola = spokojené děti a rodiče.
Jindřiška Romba, zastupitelka města Dobříše
Zdroj foto: archiv zastupitelky