Svatý Martin a Bubnovačka na 2. základní škole Dobříš: Projektový den zaměřený na pomoc potřebným a prevenci násilí
V pondělí 11. listopadu se na 2. základní škole Dobříš konal jedinečný projektový den věnovaný sv. Martinovi a akci Bubnovačka.
Svatý Martin, ochránce chudých a potřebných, zde symbolizoval důležitost solidarity a pomoci těm, kdo jsou v nouzi. Druhá část projektového dne patřila Bubnovačce, která se zaměřuje na prevenci násilí v blízkých vztazích a podporu dětí, jež mohou být oběťmi nebo svědky násilí. Tato akce je celostátně organizovaná centrem LOCIKA. Učitelé mají možnost otevřít téma násilí v rodině a poskytnout žákům potřebné kontakty a materiály pro prevenci, které připravily dětské psycholožky. Žáci se prostřednictvím různých aktivit dozvěděli, co se pod pojmem násilí skrývá, a učili se, že toto téma není tabu – násilí v blízkých vztazích nemá své místo a nikdo by neměl trpět v tichosti. Program zároveň poskytl praktické rady a nástroje, jak si v případě potřeby říct o pomoc.
Bubnovačka, při níž žáci symbolicky bubnovali proti tichu, má za cíl prolomit bariéry mlčení a ukázat všem dětem, že násilí není v pořádku a existují cesty, jak se s ním vyrovnat nebo mu předejít.
Mgr. Hana Subhanová
Na koho se obrátit pro pomoc?
Dospělý, kterému věřím, že mi pomůže. (učitel/ka, školní psycholog/žka, příbuzný, soused/ka, vedoucí kroužku, …)
Linka bezpečí
tel.: 116 111 – Nonstop, online chat
Centrum LOCIKA
online chat
Dětské krizové centrum
tel.: 241 484 149, 777 715 215, online chat
Svatý Martin v anglickém parku
Dne 11. listopadu proběhl na naší škole projektový den zaměřený na svátek svatého Martina a na české tradice spojené s tímto svátkem. Třídy V.C a přípravná třída se domluvily, že část takto zaměřeného dopoledne stráví společně a projdou si stezku s úkoly, které ti starší pro ty mladší připraví. Úkoly na stezce se týkaly života a působení tohoto svatého, tak jak to známe z legendy. Starší děti připravily v anglickém parku stanoviště s úkoly, a tak jsme zpívali písničky o koních (sv. Martin je propojený s tímto zvířetem), dokreslovali půlku obrázku (sv. Martin věnoval půlku svého pláště žebrákovi), pojmenovávali a třídili potraviny (svatomartinská tradice je spojená i s různými pokrmy), rozlišovali jsme dobré a špatné chování (opět jsme si připomněli dobré skutky, které tento světec udělal) a podobně. Aby stezku ti mladší prošli bez bloudění a aby si zvládli poradit s úkoly, doprovázela je na putování vždy skupinka páťáků. I ti mladší i ti starší si vedli velice dobře. Okruh v parku prošli všichni a úspěšně. Nejcennější na celém dopoledni bylo to, že ti starší se dokázali o ty mladší postarat a ti mladší zase vědí, že mají mezi staršími své kamarády, kteří je podpoří. Všichni si hravé dopoledne užili a všem dětem patří velká pochvala!
Mgr. Tereza Moslerová, třídní učitelka V.C
Halloween na 2. ZŠ Dobříš
Kdo v pátek 25. října procházel kolem areálu naší školy, musel se dost divit. V prostoru mezi pavilony a na sportovišti se totiž pohybovaly různé postavy z pohádek a hororů. To jen žáci přišli do školy v maskách, aby oslavili původně irský svátek Halloween, který rychle v českých tradicích zdomácněl a děti si ho oblíbily. Ten den šly děti do školy o to raději, protože se neučily, ale prožily vyučování zaměřené projektově. To znamená, že se všechny aktivity týkaly tohoto svátku. Také se připravilo halloweenské občerstvení a část dopoledního programu proběhla i v okolí školy, kde žáci devátých tříd nachystali pro své mladší spolužáky různé úkoly. Díky tomu celý den zněl školou smích. Chceme těm starším dětem za zpestření programu moc poděkovat. Musíme pochválit i maminky dětí, protože dle našich informací to byly hlavně ony, kdo dětem nachystal kostýmy a nalíčil je tak, že jsme si všichni mohli celý den užít.
Mgr. Tereza Moslerová, třídní učitelka V.C
Malá technická univerzita
V říjnu se třídy I.A a I.C zapojily do programu Malé technické univerzity a absolvují během celého školního roku celkem 8 projektových dnů zaměřených na polytechnické vzdělávání. Program Malé technické univerzity učí děti logicky myslet, podporuje jejich kladný vztah k technickým oborům, prostorovou představivost, jemnou motoriku a mnoho dalšího.
První lekce se jmenovala Stavitel města. Jako stavitelé města si děti nejdříve zahrály na projektanty. Musely se domluvit, co všechno by ve svém městě chtěly a měly mít (hasiče, školu, obchody). Poté si svoje město postavily z kostek stavebnice LEGO a nakonec zakreslily budovy města do mapy jako kartografové. Projektový den byl zakončen krátkou reflexí, kdy si děti spolu s lektorkou povídaly o tom, co se naučily a co je nejvíce bavilo. Žáci byli z lekce nadšení, jejich diskuse při práci byly místy dost hlučné, ale výsledek stál za to.
Již nyní se prvňáci těší na další projektový den, který proběhne v prosinci a bude se jmenovat Malý architekt.
Mgr. Jiřina Zorková, třídní učitelka I.C