Od 1. 10. 2016 se stala naše škola – její pedagogický sbor – účastníkem projektu Spoluprací k profesionalitě. Mezi cíle projektu, který je realizován Společností pro kvalitu školy, z.s., od 1. 10. 2016 do 30. 9. 2020 na 45 základních a středních školách Moravskoslezského, Středočeského, Zlínského kraje a Kraje Vysočina, patří podpora rovného přístupu ke kvalitnímu primárnímu vzdělávání prostřednictvím rozvoje škol, zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích prostřednictvím rozvoje profesních dovedností pedagogů.
Co už máme za sebou po třech letech: Mnoho setkání všech pedagogických pracovníků školy, zaměřených na kolegiální podporu a dokladové portfolio, několik setkání vedoucích pracovníků škol, která byla zaměřena na zavádění kolegiální podpory, mentorský výcvik šesti pedagogických pracovníků, kteří pracují jako interní mentoři a i nadále se vzdělávají a zúčastňují se supervizních setkání, a zahraniční stáž učitelů ve Finsku.
Finsko bylo jednou ze zemí, která byla vybrána pro účastníky projektu pro pětidenní zahraniční stáž. Z naší školy byly vybrány dvě mentorky. Stáž probíhala od 20. října do 26. října 2019 přímo v Helsinkách, ve školách prvního až třetího stupně. Mezi hlavní postřehy a myšlenky patří: Děti do školy nastupují v sedmi letech, první stupeň trvá šest let, druhý pak tři roky, kde si už děti vybírají různá zaměření. Děti se povinně učí finštinu, švédštinu a angličtinu, další jazyky jsou volitelné. Dětem se speciálními vzdělávacími potřebami se učitel věnuje spolu se speciálním pedagogem. Ve škole je školní kouč pro učitele, děti i jejich rodiče, školní psycholog, zdravotní sestra a školní lékař, kariérní poradce a sociální pracovnice. V první a druhé třídě děti jsou hodnoceny slovně, později pak známkou nebo body. Už sedmdesát pět let mají děti obědy zdarma. Některé školy se specializují na hudební, dramatickou nebo taneční výchovu, některé např. na design. Velkou přestávku děti tráví za každého počasí venku nebo si mohou chodit číst do tělocvičny. Celkově je podporováno čtenářství, přírodovědné vzdělání a pracovní výchova (pro všechny šití na stroji, práce se dřevem a kovem ve vybavených dílnách, pletení,…). Školy jsou dobře vybavené pomůckami. Chodby škol jsou prostorné, i zde probíhá dělená výuka nebo práce ve skupinách. Děti jsou za své vzdělávání odpovědny. Pěstuje se třídní pospolitost. Pobyt ve finských školách pro nás byl velice inspirující. Každá škola, kterou jsme navštívili, byla trochu jiná. Celkový obraz o finském školství bychom však mohli hodnotit až po delším pozorování. V mnoha věcech jsme našli hodně společného nebo podobného.
Mgr. Eva Cacková, Mgr. Kateřina Sobotková