Novým ředitelem Kulturního střediska Dobříš se stal v srpnu loňského roku MgA. Marek Hájek, DiS., který se v oblasti dobříšské kultury pohybuje takřka od narození. Jak se v nové pozici cítí? Proč se rozhodl přihlásit do výběrového řízení? Co je pro něj v roli ředitele nejtěžší a co mu naopak dělá radost? Jaké jsou jeho plány do roku 2024? To vše se dozvíte v tomto rozhovoru.
Marku, před výběrovým řízením na post ředitele Kulturního střediska města Dobříše jsi v dobříšském kulturáku pracoval dlouhou dobu jako hlavní koordinátor výstav. Jak dlouho tu tedy vlastně jsi?
Ano, to je pravda. Začal jsem v březnu 2011, takže jsem zde strávil v podstatě třináct let. Kromě koordinace výstav jsem dělal, co bylo třeba. Jsme tu malý tým a pomáháme si navzájem, takže když bylo potřeba, jel jsem například místo kolegy vylepit plakáty, řešil technické věci nebo pomáhal Jindře Kastnerové s organizací velkých akcí, jako jsou májové slavnosti nebo Summer fest.
Co tě přivedlo k rozhodnutí přihlásit se do výběrového řízení na post ředitele?
Hlavním impulsem pro mě byla vlastní dlouhodobá představa o dalším směřování programové nabídky kulturního domu a také vědomí toho, že by byla samotná Jindřiška ráda, kdybych v její práci pokračoval právě já. Posledních pár let jsem v podstatě pracoval pouze na poloviční úvazek a už pro mě nebylo z mnoha důvodů možné to mít takto dál. Řešením bylo najít si práci na plný úvazek jinde, nebo to jednoduše zkusit a přihlásit se do výběrového řízení na post ředitele.
Výběrové řízení jsi vyhrál. Stát se ředitelem je však velká změna, jak jsi to zvládl a co pro tebe bylo nejtěžší?
Změna je to obrovská a musím přiznat, že první týdny jsem si vůbec nebyl jistý, jestli to zvládnu. Musel jsem absolvovat velké množství schůzek, hned na začátku řešit rozpočet pro další rok, hodně lidí se hned po mém jmenování chtělo scházet a řešit nejrůznější otázky spojené s pronájmy, možnými akcemi, ale i propagací nebo personálním zajištěním kulturního domu. Nejtěžší asi bylo zorientovat se v administrativě a finančních záležitostech. Mám ale skvělý tým, který mi pomáhá, takže ten nejtěžší začátek jsem díky nim snad zvládl a teď už se těším, co mi tahle práce přinese. Musím říct, že mě to opravdu baví a mám v hlavě spoustu věcí, které bych rád realizoval. Neříkám, že jsou to všechno moje nápady, mnohé z nich už měla i Jindra. Jsou to věci, o kterých se mluvilo, některé se dříve i dělaly a já je teď chci mnohdy znovu oprášit a třeba zkusit dělat jinak.
Jaké jsou tedy tvé plány pro dobříšské kulturní středisko?
Ve spolupráci s vedením města a dalšími lidmi z úřadu i mým týmem se chceme zaměřit především na kvalitu našich akcí. Chci, aby naše akce byly více strukturované a přitažlivé pro širokou veřejnost.
Máte nějaké konkrétní plány?
Ano, máme. V novém roce bychom chtěli například realizovat několik nedělních divadelních představení pro děti a nově také pravidelné promítání kina. Samozřejmě budeme řešit, jak vylepšit největší kulturní akce města, jako jsou za KD májové slavnosti a Summer fest. Konkrétně u Summer festu bojujeme každoročně s velkou konkurencí dalších letních festivalů, ale pro letošní rok to vypadá, že bychom mohli přijít s něčím opravdu výjimečným. Pokud nám to vyjde, máme se všichni na co těšit. Když ale dovolíte, tohle si ještě nechám chvilku pro sebe. Co ale mohu prozradit, je, že se akce přesune na červen, a nově také na jiné místo. Kromě hudebního programu chceme lidi nalákat i na dobré jídlo.
Co se týká přímo kulturního domu, chtěl bych, aby se stal opět místem, kde se budou setkávat lidé všech generací, a mým cílem je sem dostat hlavně mladé lidi. Už dnes proto navazuju spolupráci například s Martinem Duškem a dalšími mladými muzikanty a umělci, kteří mají zájem u nás vystupovat a pomoct mi trochu s jeho oživením. Chci vytvářet nové příležitosti pro mladé lidi a podporovat místní umělce a hudebníky. Také si myslím, že je důležité spolupracovat s ostatními lidmi a organizacemi ve městě.
S vedením města jsme se shodli, že chceme letos opět vyzkoušet uspořádat městský ples.
Taková akce už se tady samozřejmě dělala a nepřicházíme s žádnou novinkou. Nicméně je to už více než deset let, a tak si myslím, že možná stojí za to zkusit to znovu a jinak. V plánu ho máme organizovat jako jarní ples města a uskuteční se ke konci března.
Jaký je váš názor na propagaci akcí a komunikaci kulturního střediska?
V tomhle se doba samozřejmě velmi změnila a většina lidí dnes žije na internetu. Nicméně já si myslím, že je důležité propagovat kulturní akce nejenom na sociálních sítích, ale také třeba pomocí starých dobrých plakátů. Rád bych, aby nám město pomohlo rozšířit naše plakátovací plochy, které jsou efektivnější, než si většina lidí myslí, a o tuto formu propagace a reklamy je stále obrovský zájem.
Hodláme také plně využívat všechny internetové servery a weby, které nám umožní naše akce propagovat. Určitě budeme využívat e-mailing, více chceme využívat také mobilní rozhlas, samozřejmě Dobříšské listy. Budeme se prostě snažit, abychom kulturní akce propagovali co nejefektivněji.
Rád bych se také v budoucnu s vedením města bavil o tom, zda by nebylo možné instalovat na nějakém příhodném místě venkovní digitální poutač. Myslím, že by mohl mít velmi efektivní dopad jak pro nás organizátory akcí, tak pro uživatele a investice do něj by se rychle vrátila.
Jak vidíš financování všech koncertů, výstav a dalších akcí?
Budeme se snažit získat finance z různých zdrojů. Myslím, že je důležité, abychom se sami podíleli na nákladech na své projekty, ale také budeme hledat další zdroje financí.
Vzhledem k tomu, že jsem se v minulosti podílel na organizaci mnoha kulturních akcí, troufám si říct, že mám zkušenosti s tím, jak takovou akci připravit, jak ji propagovat a jak se vypořádat s různými problémy, které mohou při organizaci vzniknout, i s otázkou financování. Rozhodně ale nechci dělat akce pod cenou nebo je dotovat.
Situace v kultuře se teď hodně změnila. Po covidu šla cena téměř všech umělců nahoru, a někdy je to i o 200 %. Mým cílem tak bude kvalita, ne kvantita. Bude to ale těžké, jelikož náklady na koncerty jsou velmi vysoké. Pokud chceme nabízet kvalitní hudbu, musíme si uvědomit, že doba levných vstupenek skončila. Nyní budeme muset počítat s tím, že vše bude v rozmezí 300–500 Kč. Pokud to nebude dotované, jako například jiné kluby, které nabízí bezplatné akce, bude to náročné. Je totiž fakt, že v tomto případě nám blízkost Prahy a dostupnost tamní kultury příliš nepomáhá. Věřím ale, že budeme umět nabídnout velmi atraktivní program, a věřím, že lidé si do dobříšského kulturáku cestu najdou.
Je něco, co vnímáš jako nedostatek v oblasti kultury v Dobříši, a měl bys nápad, jak to napravit?
Město Dobříš nemá žádnou venkovní scénu, kde by bylo možné hrát například divadlo. Mám ohledně toho takový nápad, který už jsem řešil i s panem starostou a chtěl bych ho řešit dál. Na Dobříši totiž máme malý venkovní amfiteátr, který je schovaný v lese za sanatoriem. Myslím, že právě tady bychom mohli během letních měsíců pořádat menší divadelní představení, nebo i menší komorní koncerty.
Jedna z mých myšlenek je tedy zkusit tento dnes již rozbitý a nefunkční amfiteátr uklidit, opravit a oživit. Z mého pohledu je to prostor, který by bylo skvělé znovu využívat.
Máš za sebou tedy první perné měsíce v nové pozici a před sebou mnoho plánů. Prozradíš nám závěrem, co ti udělalo za tu krátkou dobu v pozici ředitele největší radost a na co se nejvíce těšíš v roce 2024?
Musím říct, že největší radost mi udělalo, když se nám podařilo v rekordním čase vyprodat koncert Karla Plíhala. A byla to pro mě i cenná zkušenost, která ukázala, jak drahé mohou být kapely a jak nízký byl náš tarif. Přesto jsme se rozhodli, že na této akci nebudeme vydělávat a raději se soustředíme na to, abychom nabídli něco skvělého.
A jinak, na co se těším v letošním roce? Asi tak na všechno… Určitě se těším na novou podobu Summer festu, ale těším se také na další akce. Čeká nás několik skvělých koncertů, výstav, a tak doufám, že se nám podaří na většině z nich naplnit jejich kapacitu. Těším se, že na akcích uvidím staré známé kamarády a přátele, ale hlavně i nové, mladé tváře.
Zpracovala DH