„Líbí se mi, že píšeš o zvířatech, která tě zajímají, a hodně o nich víš. A chtěla bych se tě zeptat, jestli bys příště mohl víc popsat prostředí, kde se příběh odehrává, abychom si ho mohli lépe představit.“
„Tvůj příběh je akční a děje se v něm hodně věcí. To mě baví. A rád bych ti navrhl, jestli bys příště dal postavám jiná jména, trochu se mi pletlo, kdo je kdo.“
Takové a podobné věty byste mohli slyšet, kdybyste se přišli podívat do ZŠ Trnka, jak probíhají naše dílny psaní. Není to ale hodnocení paní učitelky. Je to zpětná vazba, kterou si naši žáci poskytují navzájem poté, co jeden z nich představí ostatním svůj hotový text, na kterém předtím pracoval tak dlouho, až byl s výsledkem spokojený.
Dílny psaní jsou propracovanou metodou výuky, jejímž cílem je seznámit děti s procesem tvorby textu prostřednictvím tzv. minilekcí. V nich se malí spisovatelé učí, že příběh má začátek, zápletku a konec, dále také, jak popsat detaily, prostředí příběhu nebo použít vlastní vnitřní hlas. Třikrát týdně tak děti v Trnce mohou popustit uzdu své fantazii a příběhy, které se jim rodí v hlavách, přeměnit do slov a výsledek pak přečíst ostatním. Při psaní textu, jehož téma je zpravidla libovolné, aby děti bavilo a pracovaly se zaujetím, se dodržuje domluvený postup. Začíná se psaním nanečisto, pak následuje konzultace se spolužákem nebo učitelkou, při které autor odhalí silná i slabá místa svého textu a má ještě šanci je změnit nebo upravit. Poté přijde na řadu oprava pravopisných chyb a nakonec přepis načisto. A když je hotovo, lze přistoupit k vlastní prezentaci.
Dílny psaní patří v naší 3. a 4. třídě k nejoblíbenějším hodinám a děti si kromě přenášení myšlenek na papír procvičí i rukopis, gramatiku, prezentační dovednosti a uvážlivou kritiku. Do svých textů přitom vkládají kousek sebe samých, svého pohledu na svět a toho, jak jej prožívají a cítí. Vždy se velmi snaží a výsledky stojí za to.
I proto bychom rádi poděkovali Městské knihovně Dobříš za vyhlášení literární soutěže Ptáci, které se naši píšící třeťáci a čtvrťáci zúčastnili a ve které v dobříšském kole obsadili všechna tři medailová místa. Gratulujeme Viktoru Španělovi, jehož Tučňák obecný získal 3. místo, Anežce Velebilové, která se umístila na 2. místě se svými Vlaštovkami a také vítězi Lukáši Komovi, který zvítězil se svým textem Do oblak za ptáky. Ten se navíc stal absolutním vítězem soutěže za Příbramské klubko KDK SKIP a bude v červnu v Praze pasován na rytíře krásného slova. Vítězné texty si můžete přečíst na našich webových stránkách (www.zstrnkadobris.cz). Tam také najdete informace k přijímání dětí pro školní rok 2018/19.
Adéla Sauerová