Co mají společného stromy, kameny zmizelých, globální výzvy a Karel Čapek? Projektový týden na 2. stupni v ZŠ TRNKA! Přečtěte si, co v rámci těchto témat jednotlivé třídy zažily.
„Jen ten, kdo stromy zná, je dokáže chránit.“ (P. Wohlleben) Tak zní motto projektového týdne Stromy. Který strom je na světě nejvyšší? Který nejstarší? Jak je možné, že strom dostane vodu z kořenů až ke každému lístku? Jak rozeznáme třešňové a lipové dřevo? Jak stromy dýchají? Proč jsou kořeny jako mozek stromu? Jak změřit výšku stromu a odhadnout jeho věk? Otázek, které nás během týdne napadaly a které jsme dokázali prozkoumávat, bylo obrovské množství. Šesťáci už znají mnoho odpovědí, dokázali, že nejsou cukru a nepřízeň počasí je nezaskočí, tvořili tým, který dokáže pomáhat, vzájemně se podporovat a ze všech možných pohledů poznávat stromy.
Sedmáci vstoupili do projektového týdne exkurzí do Památníku Terezín, kde se zúčastnili speciálního programu pro žáky škol. Odjížděli nejen se spoustou nových informací, ale i otázek. Shodli se na tom, že tíživá atmosféra města zde na člověka dýchá i po tolika letech od války. V následujícím týdnu v tématu pokračovali už v Dobříši. Na začátku je čekala zážitková hra, během které hledali úryvky fiktivního tajného deníku židovské dívky a procházeli místa spjatá s židovskými rodinami. Navštívili židovský hřbitov, kde je čekalo setkání a povídání s paní Zorou Rysovou. Seznámili se tak s pohnutou historií tohoto hřbitova před rokem 1989. V dalších dnech pátrali v databázích obětí holocaustu po osudech dobříšských židovských obyvatel a tvořili výtvarné a literární výstupy na téma „Co kdyby válka nebyla…“.
Žáci osmé třídy prozkoumávali různé globální výzvy. Vytvořili si vlastní originální kousek oblečení při upcyklaci starého nebo nepotřebného materiálu. Zažili dobrý pocit při dobrovolnické práci pro komunitní projekt Pražská pastvina zaměřený na ochranu biodiverzity. Zúčastnili se programu Příběh obalů v Národním zemědělském muzeu. V rámci projektu Dobro-druzi přemýšleli o organizaci charitativní akce a podpoře potřebných lidí nebo organizací. Všechny aktivity a výzvy si naši osmáci užili naplno!
Stejně tak byli naplno ponořeni do projektového tématu naši deváťáci. Po týdnu prožitém s osobností Karla Čapka už znají nejen jeho díla, do kterých se dokázali začíst, ale i důležité momenty jeho života. Na závěr si pokládali otázku, zda jeho poselství může mluvit k dnešnímu člověku. Co myslíte vy?
Lucie Bigoni, Petra Klvačová,
Mária Zelenková, Markéta Svobodová
Deváťáci ZŠ TRNKA – a co dál?
Příprava žáků na to, že po základní škole budou odcházet na další školy, začíná již mnohem dříve než v devátém ročníku. Samotnou přípravu vidíme z několika úhlů pohledu. Základem je vedení našich studentů k tomu, aby převzali zodpovědnost za své vzdělávání a za svou profesní budoucnost. Nejdůležitější je, aby si dokázali najít obor, ve kterém vidí smysl a který je bude bavit. Další nezbytnou součástí přípravy na přijímací zkoušky je podpora pomocí programů se školní psycholožkou, která se věnuje například technikám zvládání stresu. Vzhledem k systému, který je v našem školství nastavený, tedy jednotným přijímacím zkouškám, nabízíme žákům devátého ročníku volitelný předmět, kde probíhá intenzivní příprava na práci s testy, které jsou používány při přijímacích zkouškách. Žáci, kteří mají zájem o umělecké školy, mají možnost individuální podpory paní učitelky na výtvarnou výchovu. Snažíme se být našim studentům především oporou, průvodci a podporovateli při zvládání náročných výzev, které přechod na střední školu přináší. Jsme velmi pyšní na to, že se jim všem podařilo dostat se na jejich vysněné školy, a přejeme jim hodně štěstí do další životní etapy!
Markéta Svobodová