Zápisová turistika je jedním z nástrojů, kdy rodiče mění trvalé bydliště dítěte za účelem zajistit mu přijetí na preferovanou školu, která má omezenou kapacitu. Přináší však rizika a v konečném důsledku to navíc zhoršuje dostupnost míst a ztěžuje práci ředitelů a zřizovatelů škol. Ti se pak nemohou spolehnout na dostatečnou kapacitu, která odpovídá potřebám území, ale musí reagovat na uměle vytvořené potřeby míst vzniklých zápisovou turistikou.
Prosba k uvážlivému zápisu prvňáčků
Společně se v této věci neustále setkáváme se všemi zainteresovanými stranami. Neopominutelně mimo jiné i s oběma řediteli dobříšských škol (tedy 1. ZŠ a 2. ZŠ). Oba vyjádřili radost, že právě dobříšské školy jsou prioritní volbou mnoha rodičů a jsou si dobře vědomi touhy rodičů zapsat děti do jejich škol.
Oba ředitelé škol však také žádají, aby zákonní zástupci zejména v tomto roce zvážili přihlašování dětí do prvních tříd v případě, že mají v blízkosti své obce jinou školu. Je nezbytné se tento rok zaměřit na kapacity pro žáky šestých tříd, kteří z malotřídních škol přecházejí do škol dobříšských. Díky kvalitě škol v našem okolí, které nabízejí příjemné a téměř rodinné prostředí, máte i zde možnost kvalitního vzdělání pro vaše děti. Využijte tedy prvních pět let v místních školách a ředitelé a celý jejich pedagogický tým se budou těšit na vaše děti v šestém ročníku!
Široká spolupráce: Klíč k efektivnímu vzdělávání
Díky úzké spolupráci mezi řediteli škol, městem Dobříš a okolními starosty víme, že kapacita dobříšských škol je v současnosti postačující, byť poukazujeme na neodpovídající počty administrativních kapacit nad reálnými (do nich totiž vstupuje mnoho proměnných, jako je prostor ve škole, potřebná podpůrná opatření pro některé z žáků a další). Každý rok se však setkáváme se situací, kdy jsme nuceni držet místa, a to někdy až do samého počátku školního roku, pro děti, které se nakonec rozhodnou nastoupit na jinou školu. Tato praxe vážně neprospívá zájemcům, kteří do poslední chvíle nevědí, zda se na vybranou školu dostanou. Žádáme proto rodiče o koordinaci: pokud máte více přihlášek a již znáte výsledky o ne/přijetí, kontaktujte prosím co nejdříve všechny školy a informujte je o tom, zda vaše dítě nastoupí či nikoliv.
Spolupráce zřizovatelů škol s okolními obcemi napříč je klíčová. Proto město Dobříš iniciuje setkávání se starosty okolních obcí v oblasti vzdělávání, díky kterému můžeme vše velmi dobře sledovat a společně diskutovat nad možnostmi nejen demografickými, ale i rozvojovými.
„S cílem dostat se na vybranou školu pak dochází k tomu, že někteří rodiče bydliště dětí přehlašují do okolních měst, i na Dobříš. Ač se to zdá neškodné, bohužel tomu tak není. I naše škola je kvalitní, s rodinným zázemím, do školy investujeme postupně finanční prostředky na modernizaci nejen výuky,“ dodává paní starostka z Nové Vsi pod Pleší.
Školská legislativa v ČR: Možnosti, výzvy a spravedlivý přístup ke vzdělání
Školská legislativa v České republice nabízí širokou škálu možností, ale přináší i určité výzvy. Někdy ji můžeme vnímat jako příznivou, jindy může být méně vstřícná. Mezi různými opatřeními, která školy při přijímacím řízení využívají, je i možnost ověření trvalého pobytu dětí. Školy mají dle aktuálních právních předpisů právo požadovat doložení místa trvalého pobytu a prověřit, zda dítě skutečně žije na této adrese. Toto opatření má za cíl zabránit zneužívání systému a přispět k zajištění spravedlivějšího přístupu k volným místům ve školách.
Věříme, že účelové přepisování bydliště není vhodným krokem, jak zajistit kvalitní vzdělávání dětí. Pojďme to udělat z druhé strany a podpořme školy, aby všechny děti měly stejné podmínky, kvalitní vzdělávání a příjemné prostředí pro svůj rozvoj a růst, a aktivně se zapojme do zlepšování školy!
Jindřiška Romba, místostarostka