Už v březnu se na Základní škole Lidická v Dobříši uskutečnil první ročník školního fóra, které žákům umožnilo diskutovat o budoucnosti školy a města. Na škole se mimo jiné uskutečnil také projekt „Knihy patří dětem“, který měl za cíl podpořit čtenářskou gramotnost napříč všemi ročníky. Obě akce byly významným příkladem aktivního zapojení dětí do veřejného života i vlastního vzdělání.
Školní fórum na ZŠ Dobříš, Lidická
Dne 18. března proběhl na naší škole první ročník školního fóra. Tato akce si kladla za cíl podnítit co nejvíce žáků z 2. stupně k tomu, aby přemýšleli o rozvoji a možnostech jejich školy a města Dobříš, a dále podpořit u žáků myšlenku, že i oni sami mají možnost vývoj města a jejich školy aktivně ovlivnit a cítit se dobře tam, kde žijí a kde se vzdělávají. Do debaty se zapojili žáci 6. až 9. ročníku, vedení školy ZŠ Dobříš, Lidická, vyučující Mgr. Libuše Kabylová, DiS., paní Šárka Krůtová a vedení města Dobříš. Celou akcí nás provázel pan Petr Hermann, který vystupoval jako facilitátor. Ze školního fóra vzešlo několik zajímavých poznatků a nápadů. Žáci naší školy velice oceňují vnitřní prostředí školy – prostory relaxační zóny, zmodernizovaný dvorek školy a také příjemnou atmosféru školy. Nejvíce by si žáci přáli nové židle do počítačové učebny, gauče do tříd a diskuse se vedla i nad otázkou automatu na potraviny. Co se týče města Dobříš, tak se ukázalo, že naši žáci hodně přemýšlí nad tématem bezdomovectví v našem městě a uvítali by více autobusových spojů z přilehlých měst a vesnic a více laviček po městě.
Škola našeho typu je druhou školou v České republice, která se zapojila do této akce, a my děkujeme vedení města Dobříš za důvěru, kterou do naší školy vkládá. Veliké díky patří také VHS Dobříš za občerstvení pro všechny přítomné během akce.
Jsme pyšní na naše žáky, s jakou vervou diskutovali mezi sebou, jak vzájemně naslouchali svým spolužákům, a na jejich podnětné nápady. Během měsíce dubna žáci vyberou vítězný projekt, o kterém vás budeme dále informovat v našich dalších příspěvcích. Na projekt bylo pro naši školu vyčleněno 20 000 Kč.
Mgr. Zuzana Matějů, zástupkyně ředitelky
Zprávy z družiny
Jaro jsme v naší družině přivítali rozverně – soutěží Účes roku. Každý tvořil dle svých možností buď na papírových, nebo živých modelech. Vznikaly především veselé účesy. Z kadeřnických dovedností jsme poté přesedlali na umění manikérky. Pečlivě jsme se postarali o papírové ruce odborným stříháním i lakováním.
S blížícími se svátky jara jsme měli také bohatý program. Nejprve jsme navštívili v Příbrami akci Velikonoce pro školy. Pak jsme připravili tvoření s rodiči, kde jsme vyráběli jarní dekorace z různých materiálů. Slunečné počasí nás vylákalo na velikonoční stezku. Čekala nás nejen turistika, ale i didaktické a pohybové hry.
Na konec dubna máme v plánu další akci – budeme se podílet na zhotovení divadla a sami si pak vyzkoušíme hraní s loutkami. Už se moc těšíme!
Děti a vychovatelky ŠD
Projekt Knihy patří dětem
Knihy patří dětem byl školní projekt, který proběhl na naší škole 1. dubna a určen byl žákům I. stupně.
Projekt probíhal v příjemném a klidném duchu, měl několik částí. Nejprve starší spolužáci četli mladším dětem v rámci tutorského čtení a vymýšleli pro ně různé aktivity. V další části se děti skamarádily s pavoukem Čendou při Knihadýlku. Pokračovali jsme čtenářskou lekcí ve třídě. Výstupem z celého projektového dne byl plakát, kde děti výtvarně zpracovaly všechny knížky, se kterými se seznámily.
Stejně zaměřený projekt se konal také pro žáky II. stupně, ovšem o týden později. Starší žáci si vyzkoušeli čtenářskou dílnu. Poté se rozdělili do skupin dle preferovaných témat. Volit mohli ze čtyř témat, a sice komiks, pohádky, válečná literatura a literatura řešící otázku problémů dnešní mládeže. Žáci si v rámci projektu vyzkoušeli i knižní kvíz, aby se lépe seznámili s knihami, které nabízí naše učebna-čítárna. Vítězové kvízu budou mít možnost podílet se na výběru „čtenářského křesla“, kterým se čítárna bude brzy pyšnit. Cílem celého projektu bylo podpořit pozitivní vztah ke čtenářství a posílit čtenářskou gramotnost u žáků napříč 1. až 9. ročníkem.
Mgr. Zuzana Matějů a Mgr. Irena Tikovská