V pondělí 20. května 2024 v 16.00 začíná v Muzeu města Dobříše výstava leteckých modelů, které nějak souvisí s historií regionu. Konkrétně ve vstupní hale Kopáčkova domu i v patře mezi stálou expozicí budou vystaveny výtvory mladých modelářů z Dobříše a okolí, ať už se bude jednat o dvouplošníky z leteckých dnů v Dobříši, či z manévrů konaných mezi Obořištěm a Dlouhou Lhotou v letech 1927 až 1937. Převážnou většinu výstavy budou představovat modely proudových typů MiG a Suchoj z let 1952 až 1990, ale dojde i na stroje z druhé světové války. Jako ochutnávku zde uvádíme povídání ke stíhacímu typu MiG-15.
Sestřel balonu nad Dobříší
Dne 21. září 1956 byl nad Teplicemi detekován průzkumný balon letící v jižním směru ve výšce asi 14 200 metrů. V době studené války bylo normální, že sem ze Západu přilétaly. Z letiště Žatec byl proti němu vyslán první MiG-15bis, ale po 30 minutách letu se vrátil, protože se balón nacházel již mimo jeho dostup. Druhý MiG-15bis byl proto značně odlehčen, aby mohl vystoupat výše. Do kokpitu usedl tehdy nejzkušenější stíhač v ničení průzkumných balónů npor. Jaroslav Novák. Tomu se podařilo i přes poruchu kyslíkového přístroje dosáhnout letové výšky 12 000 metrů. Po přiblížení k cíli zahájil npor. Novák okamžitě palbu, ale bez patrného účinku. Nakonec se nedaleko Dobříše rozhodl balon zničit taranem a poté se katapultovat. Po nárazu však s překvapením zjistil, že MiG-15bis stále dobře reaguje, a proto se rozhodl vrátit na domovské letiště. Všechny předešlé sestřely balónů se mu podařily na strojích MiG-17PF. Tohle byl jeho jediný a také poslední sestřel na letounu MiG-15bis.
MiG-15bis jako pomník v Dobříši
V průběhu 70. let docházelo k postupnému vyřazování proudových strojů MiG-15 z důvodů konce jejich životnosti. V padesátých letech jich bylo vyrobeno relativně hodně, takže se po zvážení všech pro a proti přikročilo k nejjednodušší odpovědi na otázku: Kam s nimi? Po celé republice se bojové stroje proměnily v pomníky či dětské prolézačky, což i odpovídalo tehdejšímu vkusu vládnoucí politické strany. Některé kusy dokonce díky svým motorům fungovaly jako rozmrazovače zamrzlých a zasněžených železničních kolejí. Jeden z nich byl v roce 1969 instalován i na Dobříši. Jednalo se konkrétně o MiG-15bis výrobního čísla 613719 s kódovým označením 3719. Byl vyroben v květnu 1956 a od 13. 7. sloužil u 1. stíhacího leteckého pluku. Posléze u 9. stíhacího pluku v Bechyni, a nakonec v roce 1968 putoval do muzea. V Dobříši byl letoun nejdříve umístěn na Mírovém náměstí, ale vandalové se rychle postarali o drobné vady na kráse, takže se stříbrný tryskáč odsunul dále od náměstí ke kinu, aby nebyl tolik na očích. Naprosto zdemolovaný pomník byl definitivně zrušen až v roce 1978.
Jan Michl, Muzeum města Dobříše