Přesně za měsíc 1. dubna se v ZŠ Trnka uskuteční další zápis do první třídy. Téma přijímání žáků do naší školy je proto nanejvýš aktuální. Časté maily a telefonáty směřované na paní ředitelku s dotazy ohledně zápisu i na volná místa ve škole potvrzují, že mezi rodiči zájem o Trnku je.
„Všechny potřebné informace k zápisu do první třídy nebo k pozdějšímu přestupu do Trnky z jiné školy třeba ve vyšším ročníku najdou zájemci na našich webových stránkách. Je tam zveřejněn poměrně podrobně popsaný proces přijímání do naší školy,“ informuje zástupkyně ředitelky Markéta Svobodová a dodává:
„Každý rok je několik volných míst v budoucí první třídě. Tento počet je proměnlivý podle toho, kolik máme zájemců z řad sourozenců našich současných žáků, případně dětí našich zaměstnanců. Je to kritérium uplatňované v souladu s doporučením ombudsmanky a napomáhající posilování sourozeneckých vazeb a slaďování rodinného a pracovního života rodičů.“
Ještě před zápisem probíhají ve škole individuální rozhovory se zákonnými zástupci žáků. Ty jsou podle Svobodové důležité pro vyjasnění očekávání a představ o vzdělávání dítěte: „Považujeme za nutné, aby se rodiče, kteří do Trnky přicházejí poprvé, seznámili se způsobem, jakým v Trnce učíme a hodnotíme, a s celkovým fungováním školy. Aby věděli, s čím mohou počítat a co jim naopak poskytnout nedokážeme, protože to například není v souladu s naší vizí a hodnotami. Tyto rozhovory se však do konečného pořadí zájemců nijak nepromítají. O samotném přijetí se rozhoduje losem, v němž mají všechny nově příchozí děti stejné šance,“ upřesňuje Markéta Svobodová.
Přestup do ZŠ Trnka z jiné základní školy ve vyšším ročníku probíhá na základě podané žádosti. V případě, že je v daném ročníku volné místo, má přestupující žák nebo žákyně možnost strávit týden výuky se svou budoucí třídou. „Změna školy je náročná situace pro dítě i pro jeho rodiče a příchod nového žáka ovlivní i stávající třídní kolektiv. Pokládáme za užitečné a fér, aby žák tímto způsobem získal co možná nejvíc informací o tom, jak by jeho budoucí vzdělávání mohlo vypadat, a podle toho se spolu s rodiči rozhodl, zda mu způsob naší výuky vyhovuje a jestli se bude v naší škole cítit dobře,“ vysvětluje zástupkyně ředitelky a dodává: „Při přijímání žáků do vyšších ročníků se postupuje individuálně, a to na základě informací poskytnutých rodiči a na základě žákovy týdenní zkušenosti ve výuce. Jde o společné rozhodnutí školy a zákonných zástupců a nejedná se o nárokovou záležitost.“
Více informací k procesu přijímání žáků do ZŠ Trnka najdete na www.zstrnkadobris.cz a rozšířenou verzi článku na www.dlonline.cz.
Adéla Sauerová