Finanční gramotnost je důležitou součástí našeho vzdělávacího programu. Patříme mezi klubové školy zapojené do celostátního programu Rozumíme penězům, který realizuje AISIS, z. ú. Díky tomu máme přístup k nejnovějším metodickým příručkám pro výuku FG.
Každý rok se studenti devátého ročníku po přijímacích zkouškách zapojují do organizace projektového dne, během kterého dělají dětem z prvního stupně průvodce světem financí. Tento den je plný aktivit, které žákům pomáhají pochopit základní principy finančního vzdělání, jako je rozpoznávání hodnoty peněz, spoření, investování a základní pravidla hospodaření. Děti mají možnost naučit se zábavnou formou, jak nakládat s penězi, což je dovednost, která se jim bude hodit po celý život.
Naše škola se také pravidelně účastní soutěží zaměřených na tuto tematiku. V Ekonomické olympiádě jsme v posledních dvou ročnících dosáhli vynikajících výsledků. Z celkového počtu více než devíti tisíc přihlášených žáků jsme se probojovali do celostátního finále, ve kterém se utkalo pouhých sto nejlepších. V letošním ročníku soutěže s názvem Finanční gramotnost se družstvo žáků ve složení Matyáš Fulín, Ludvík Honzálek a Simon Kozák probojovalo do krajského kola. Tyto úspěchy svědčí o tom, že naši žáci mají nejen zájem o ekonomická témata, ale také schopnost je pochopit a aplikovat v praxi.
Každý rok také organizujeme exkurzi do České národní banky, kde se žáci mohou seznámit s fungováním této instituce a získat cenné informace o měnové politice a bankovních službách. Letos jsme měli tu čest zúčastnit se nového workshopu, který ČNB vytvořila. Workshop byl zaměřen na praktické dovednosti a poskytl žákům možnost vyzkoušet si různé úkoly a simulace, které jim pomohly lépe pochopit, jak bankovní systém funguje a jak důležité je mít solidní finanční znalosti.
Výchova finanční gramotnosti na naší škole není jen o teorii, ale především o praktických zkušenostech a interakci mezi různými ročníky. Věříme, že tímto způsobem připravujeme naše žáky na život v reálném světě, kde budou muset činit důležitá finanční rozhodnutí. S každým projektovým dnem, soutěží a exkurzí se posouváme blíž k našemu cíli – vychovat generaci, která bude schopna efektivně hospodařit se svými financemi a být odpovědnými občany.
Michaela Rumlová
Školní fórum
Dne 10. února na „Starce“ proběhlo, stejně jako v loňském roce, školní fórum. Tohoto setkání se zúčastnili žáci pátých až devátých tříd a jejich cílem bylo vymyslet něco, čím by mohli zvelebit buď naši školu, nebo samotné město Dobříš. I letos se zastupitelé Dobříše rozhodli podpořit vítězné projekty dětí částkou 30 tisíc korun. V minulém roce se díky fóru podařilo na Větrníku postavit novou lavičku, ze které je krásný výhled na Dobříš, nebo třeba pořídit taburetky a sedací vaky do školy pro příjemnější odpočinek.
Letošního setkání se opět zúčastnila i paní místostarostka Jindřiška Romba. O zábavný program, občerstvení a soutěž o ceny se postarala za město Dobříš paní Šárka Krůtová, a určitě nesmíme opomenout ani na návštěvu z Vodohospodářské společnosti Dobříš – paní Blanku Marvanovou, která se postarala o náš pitný režim a díky níž jsme se mohli dozvědět i něco nového o vodě, která teče v dobříšských kohoutcích.
Letos poprvé se pod vedením učitelek Kláry Táborové a Lucie Černohorské školního fóra účastnil i pan ředitel Petr Hlinka.
I tentokrát zazněly od dětí velmi kreativní a přínosné nápady. Mezi favority k příjemnějšímu pobývání ve škole se zařadilo například zlepšení míst setkávání na chodbách či koutků v přízemí u šaten, pro zlepšení atmosféry ve městě zaznělo například postavení legální sprejerské zdi, zřízení dalších pítek nebo vystavení nové lavičky, tentokrát u Trnovského potoka. Který projekt letos vyhraje? Na to si budeme muset ještě chvíli počkat, než si vítězný projekt odhlasují všichni žáci školy, kteří se budou chtít zapojit.
Lucie Černohorská, Klára Táborová
Týden pro wellbeing ve škole
První týden v únoru probíhal „Týden pro wellbeing ve škole 2025“ a naše škola se do akce zapojila naplno! Cílem celé kampaně bylo zvýšit povědomí o důležitosti duševní pohody, která je klíčová pro efektivní učení a prevenci duševních problémů. U nás na škole jsme si to opravdu užili!
Kateřina Sobotková