Vážení občané Dobříše a okolních obcí, opět mi dovolte vás srdečně pozdravit na začátku dalšího článku, ve kterém se chci věnovat tématu vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty.
Jako na začátku každého mého článku, musíme začít u právních norem – zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu (dále jako silniční zákon), a zejména vyhlášky č. 294/2015 Sb.
Kdo vlastně cyklista je? Nejdříve je třeba použít definici silničního zákona, který nám v ust. § 2 písm. a) říká, že „…účastník provozu na pozemních komunikacích je každý, kdo se přímým způsobem účastní provozu na pozemních komunikacích“. V našem případě tomu tak je a jdeme ještě dál, protože cyklista je také řidičem (§ 2 písm. d) silničního zákona) a řídí nemotorového vozidlo, kdy podle § 2 písm. h) silničního zákona „…nemotorové vozidlo je přípojné vozidlo a vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo“. K tomu je třeba uvést, že se podle § 57 odst. 2 silničního zákona za jízdní kolo považuje také koloběžka.
Podle vyhl. č. 153/2023 Sb., příloha č. 8, o schvalování technické způsobilosti vozidel a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, se „…jízdním kolem rozumí také koloběžka, jízdní kolo s pedály, které je vybaveno přídavným elektrickým motorem podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování vozidel kategorie L 2), tříkolka a vícekolka, stejně jako vícesedadlové jízdní kolo a jim podobné vozidlo poháněné lidskou silou“. Za jízdní kolo se také považuje takové jízdní kolo, které je dodatečně vybaveno pomocným motorkem, ale je nadále zachován původní charakter jízdního kola, výkon nepřesáhne 1 kW, případný spalovací motor nesmí mít objem větší než 50 cm3, konstrukční rychlost není větší než 25 km/h a montáž pohonného systému si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
V tomto článku není bohužel prostor na podrobný popis a rozvedení práv a povinností cyklisty, proto uvedu pouze to, že zákonodárce tuto problematiku řeší podrobněji zejména v ust. § 57 a 58 silničního zákona, které se jmenují „Jízda na jízdním kole“.
Pro základní orientaci si musíme uvést, co to vlastně je ten „vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty“. Jako základní stavební kámen použijeme zákonné ustanovení, které říká, že „jízdní pruh je část vozovky dovolující jízdu vozidel v jednom jízdním pruhu za sebou“. To je srozumitelné. Dále se posuneme do ust. § 12 silničního zákona „Jízda v jízdních pruzích“, kde jsou zákonodárcem definována ustanovení o jízdě v jízdních pruzích, povinnosti při přejíždění do jiných jízdních pruhů a další práva a povinnosti v souvislosti s jejich použitím. Pokračujme k ust. § 13 a 14 silničního zákona „Jízda ve zvláštních případech“, které se mj. zabývají právě možností vjetí do vyhrazeného jízdního pruhu, dávání přednosti řidičům používajících takový pruh a vůbec celkovým chováním při jízdě v těchto zvláštních případech. Zde je nutné upozornit na to, že se při vjetí na jízdní pruh pro cyklisty řidiči chovají obdobně jako při vjíždění na tramvajový pás.
Kdy se jedná o „Jízdní pruh pro cyklisty“ a kdy o „Vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty“? Odpověď je celkem jednoduchá. Je-li na vozovce umístěna vodorovná dopravní značka V 14 „Jízdní pruh pro cyklisty“, je touto značkou vyznačen pruh nebo stezka pro cyklisty a symbol jízdního kola může být v odůvodněných případech doplněný změnšenou směrovou šipkou nebo šipkami.
Níže je vyobrazena vodorovná dopravní značka V 14. Je třeba upozornit na to, že máme v prováděcí vyhl. č. 294/2015 Sb.., která upravuje dopravní značky, jednu podobnou, také s jízdním kolem, která má ale zcela jiný význam. Jedná se o dopravní značku V 20 „Piktogramový koridor pro cyklisty“, jenž vyznačuje prostor a směr jízdy cyklistů a zejména pak ostatní řidiče upozorňuje na jejich zvýšený provoz. Na Dobříši je tato dopravní značka umístěna na vozovce například ve směru jízdy od BČS MOL k železničnímu přejezdu.
Vyhrazeným jízdním pruhem se stává jízdní pruh teprve tehdy, když je doplněn a hlavně pak vyznačen informativní dopravní značkou IP 20a „Vyhrazený jízdní pruh“, kde musí být vhodným způsobem vyznačen daný druh vozidla, příslušný symbol nebo také vhodný nápis. V našem případě jde o jízdní kolo.
Co tedy plyne z toho, když se s vozidlem dostaneme do blízkosti vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty nebo jízdního pruhu pro cyklisty?
• Tyto pruhy musí být vyznačeny příslušnými dopravními značkami (viz výše).
• Ostatní řidiči do takového jízdního pruhu mohou vjet v podélném směru při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo není-li přilehlý jízdní pruh dostatečně široký (rozhodující jsou rozměry vozidla). Při tom je zákonná povinnost dávat znamení o změně směru jízdy.
• Při vjíždění do jízdního pruhu pro cyklisty nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v tomto pruhu, smí ho však omezit. V případě vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty ho nesmí ohrozit ani omezit.
• Přes vyhrazený jízdní pruh je dovoleno samozřejmě odbočovat, ale je potřeba upozornit na případ, kdy odbočujeme vpravo! Například jedu motorovým vozidlem po ulici Rukavičkářská (z centra) a chci odbočit k Penny Marketu v ulici U Pivovaru, kde přejíždíme (křížíme) vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty. Je nutné dát včas znamení o změně směru jízdy a při odbočování musíme dát přednost v jízdě cyklistům jedoucím v tomto vyhrazeném jízdním pruhu. Tato nebezpečná místa jsou většinou zvýrazněna červeným podkladem.
• Ve vztahu k vyhrazenému jízdnímu pruhu pro cyklisty musí určitě zaznít ust. § 57 odst. 1 silničního zákona „…je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích“.
Z toho nám tedy plyne, že pokud není výše popsaný důvod, musí cyklista, a tím je také řidič užívající koloběžku, užít vyjmenované pruhy a prostory. V žádném případě nesmí jet po chodníku, jak se stává v mnoha případech.
• Vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty může užít i osoba, která se pohybuje na kolečkových lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení.
• Na vyhrazeném jízdním pruhu také nesmíme zastavit ani stát. Některé z řidičů, které osobně znám, předem upozorňuji, aby si nepletli pojem „zastavení“ a „zastavení vozidla“, protože se jedná o dvě úplně rozdílné zákonné definice (viz. § 2 písm. o) a p) silničního zákona ).
Co lze na závěr dodat? Dovolte mi určitě pochvalu pro většinu začínajících řidiček a řidičů, se kterými se potkávám při zkouškách z odborné způsobilosti (získání ŘP). Jedná se o vnímavé, empatické a tolerantní osoby, které si již vzhledem ke svému věku uvědomují, že jedou s motorovým vozidlem a nikoli například s trakařem, což potvrzují také při setkání s chodci i cyklisty.
Vážené řidičky a řidiči, je třeba mít na paměti, že nejzranitelnější účastníci silničního provozu jsou chodci, hlavně pak děti, cyklisti, … prostě ti, kteří nemají kolem sebe žádné prvky aktivní nebo pasivní bezpečnosti. Základní složkou chování v rámci silničního provozu by měla být ale stále ohleduplnost, tolerance a nulová agresivita, což platí pro všechny řidiče, cyklistů nevyjímaje.
V minulosti jsem žádal ty z vás, kteří jsou od narození zkušenými řidiči nebo řidičkami, aby se mi ozvali. Bohužel se nenašel ani jeden.
Ještě mi dovolte jeden případ z praxe. Při zkoušce z praktické jízdy, samozřejmě s označeným vozidlem autoškoly, nás řidič motorového vozidla předjížděl těsně před přechodem pro chodce, za ním se hned nacházel odbočovací pruh a „plná čára“. Naštěstí byla zkoušenou žadatelkou o ŘP slečna, která se nenechala moc rozhodit a zachovala se na jedničku. Jen doufám, že toto hrdinství vydrželo řidiči oznámeného vozidla až do doby, než byl předvolán k podání vysvětlení na PČR. Řidiči s takovou poruchou chování by se neměli, podle mého názoru, na našich silnicích vůbec vyskytovat.
Hodně šťastných kilometrů bez nehod vám všem přeje
Mgr. Petr Květoň,
zkušební komisař řidičů Městského úřadu Dobříš