Dobříšské okénko pro řidiče

Foto: Petr Květoň


Otázky a odpovědi

Vážení občané Dobříše a okolních obcí, dnešním článkem se dostáváme do třetího pokračování, kdy podle mého názoru nastal čas odpovědí na některé otázky, které jste mi do současné doby poslali. Rád bych poděkoval předně těm, kteří našli odvahu a oslovili mě přímo. Musím vám ale zároveň napsat, že mám určité pochopení pro trefně položenou otázku anonymního pisatele, nicméně vždy u mě budou mít přednost tazatelé, kteří mají zájem o věc samou. Zároveň mi také dovolte sdělit, že v žádném případě nebudu reagovat na otázky a názory, které jsou psány agresivně a mluvou na úrovni hospodského tlachání a chytračení.
Na začátku opět začneme stěžejním zák. č. 361/2000 Sb., o silničním provozu (dále jako silniční zákon), který je doplněn množstvím vyhlášek (zejména vyhl. č. 294/2015 Sb.).

Často mi byly pokládány otázky ke křižovatce Na Prachandě. Velké množství tazatelů se ptalo, proč vozidla nemají dávat přednost v jízdě v situaci, kdy odbočím vlevo, směrem z ulice U Pivovaru, pokračuji k železničnímu přejezdu a zprava mi přijíždí vozidlo (od obce Stará Huť), které také pojede na Prahu. Vzdyť přece jede zprava a já mu mám dávat přednost v jízdě!?
Tato modelová situace vybízí k tomu, abych vám objasnil pojem obecné, místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích (§ 61 a násl. silničního zákona). Budu se snažit celou věc popsat srozumitelně. Na okraj uvádím, že se stále jedná o další křižovatku (viz první článek v DL).

Obecná právní úprava je taková, která je stanovena silničním zákonem. V našem modelovém případě odbočím tedy vlevo z ulice U Pivovaru a pokračuji k železničnímu přejezdu. Zprava od obce Stará Huť přijíždí vozidlo. Pokud by tam nebyla dopravní značka V 6b – Příčná čára souvislá s nápisem STOP, doplněná svislou dopravní značkou P 6 – Stůj, dej přednost v jízdě!, jednalo by se o takzvanou obecnou úpravu provozu na pozemních komunikacích. Platila by povinnost dát přednost zprava (§ 22 odst. 2 silničního zákona) a vozidlo přijíždějící od obce Stará Huť by tedy mělo přednost v jízdě.

Bylo ale zákonným způsobem stanoveno, že se místní úpravou předmětná křižovatka „osadí“ dopravními značkami (§ 61 odst. 2 silničního zákona), kdy „(…) místní úprava provozu na pozemních komunikacích je úprava provozu na pozemních komunikacích provedená dopravními značkami, světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály nebo dopravními zařízeními.“ To nám zcela mění situaci, protože zde výše uvedené dopravní značky umístěné jsou a v kombinaci s ust. § 22 odst. 1 citovaného zákona je jasné, že se jedná o vedlejší pozemní komunikaci. Řidič musí dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci.

Co nám z toho plyne? Jedině a pouze to, že když pojedu ve směru od obce Stará Huť a budu na Prachandě odbočovat vpravo směrem k železničnímu přejezdu, jsem bez diskuze na vedlejší pozemní komunikaci. Když jsem já na vedlejší pozemní komunikaci, tak vozidla přijíždějící ulicí Pražskou budou tedy na hlavní pozemní komunikaci!

Obecně máme ještě možnost třetí varianty, a tou je přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích (§ 61 odst. 3 silničního zákona), kdy „(…) je úprava provozu na pozemních komunikacích provedena přenosnými dopravními značkami svislými, přechodnými dopravními značkami vodorovnými, světelnými signály a dopravními zařízeními.“ Typicky se jedná například o změnu dopravního značení na silnici „mezi mosty“ směrem z obce Dobříš (kolem hřbitova) do obce Stará Huť. Tady jsou použity přenosné dopravní značky svislé (takové ty na červenobílém pruhovaném sloupku zasunutém v černé těžké desce ☺). Původní značky upravující rychlost jsou správně přeškrtnuty oranžovo-černými pruhy. Přenosnými dopravními značkami je rychlost snížena na max. 30 km/h (dopravní značka B 20a). Jedná se o skvělý modelový případ, protože jsou zde použity dále vodorovné přechodné dopravní značky (takové ty žluté kolmé pruhy u semaforů ☺), které nám přikazují, kde máme zastavit v případě signálu s červeným světlem „Stůj“. Potom tady máme i samotné přenosné světelné signály (tzv. semafory).

Abychom celou tuto záležitost uzavřeli do srozumitelného a uceleného výkladu, je nutné citovat ustanovení silničního zákona v § 76 odst. 1: „(…) místní úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazená obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích. Přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazena místní i obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích.“

Ještě několik posledních vět k tématu křižovatky Na Prachandě. Jak jsem vám v minulosti sliboval, dal jsem podnět k doplnění stávajících dopravních značek o dodatkové tabulky. Jedná se o dopravní značky E 2b – Tvar křižovatky – které vyznačují skutečný tvar křižovatky a upřesňují, která komunikace je hlavní a která vedlejší. Tyto dopravní značky byly přidány k těm stávajícím a celou křižovatku zpřehledňují a vysvětlují. V případě ulice U Pivovaru byla ještě vyměněna dopravní značka Dej přednost v jízdě! za Stůj, dej přednost v jízdě! Velký dík za rychlost a preciznost v tomto případě patří Ing. Pavlu Vonáškovi, který má v rámci našeho ORP na starosti dopravní značení a silniční dopravu.

Věřím, že tímto celá diskuze k přednostem křižovatky Na Prachandě dospěla do svého závěru. Křižovatka je osazena srozumitelnými dopravními značkami, byly přidány dodatkové tabulky a díky většině z vás, vážení čtenáři Dobříšských listů, proběhla smysluplná diskuze. Třeba dozrála doba k rozpracování varianty o vybudování křižovatky s kruhovým objezdem nebo křižovatky řízené světelnými signály.
Další číslo DL bych rád věnoval opět vašim dotazům, protože se na všechny nedostalo.

Hodně šťastných kilometrů bez nehod vám všem přeje Petr Květoň.

Petr Květoň, zkušební komisař řidičů Městského úřadu Dobříš



Předchozí článekSpolečnosti Panattoni a Colloredo-Mannsfeld přicházejí s unikátním konceptem na ochranu českých lesů
Další článekTvoříme Dobříš 2025 – hlasování spuštěno