Základní škola Dobříš, Lidická 384, realizovala během jarních měsíců řadu významných vzdělávacích projektů, které propojují školní výuku s praktickými zážitky. Mezi nejvýznamnější aktivity patřila exkurze do Národního muzea v Praze, návštěva památných míst v rámci 80. výročí konce druhé světové války, projektové vyučování zaměřené na environmentální témata ke Dni Země a tvořivé pracovní vyučování s překvapivými výsledky. Projekty jsou navrženy tak, aby podpořily mezipředmětové vztahy, rozvíjely schopnost týmové práce a zvyšovaly celkovou motivaci žáků.
Den Země v ZŠ Dobříš, Lidická
V pondělí 22. dubna se naše škola připojila k oslavám Dne Země prostřednictvím školního projektu zaměřeného na ochranu životního prostředí. Každá třída si vybrala jedno ekologické téma, kterému se během dne věnovala. Témata zahrnovala například ochranu ovzduší a vody, třídění a recyklaci odpadu, ochranu oceánů, podporu divoké přírody nebo obecně udržitelný přístup k životnímu prostředí.
Žáci zpracovali informace, vytvářeli plakáty a připravili krátké prezentace, které na závěr představili ostatním třídám. Děti se aktivně zapojily a s nadšením sdílely, co nového se dozvěděly a jakými způsoby mohou přispět k ochraně naší planety.
Bc. Aneta Krajská
Cesta za posledním výstřelem 2. světové války
Dne 6. května jsme v rámci projektu vyrazili za posledním výstřelem 2. světové války. Letošní rok byl 80. rokem od konce 2. světové války. V současné době se o válkách mluví a my v rámci dějepisu, občanské výchovy a dalších předmětů se o tom učíme, bavíme se.
Slivici jsme si vybrali jako symbol významu Příbramska, Dobříše a okolí v době konce války. Již při besedě s p. Kadlecem jsme se dověděli mnoho zajímavých informací. V rámci projektu jsme zhlédli film o posledních výstřelech, osobně jsme místa posledních výstřelů navštívili a v závěru jsme si prohlédli výstavu „80 let od konce války“ v Muzeu města Dobříše.
Věříme, že o válce uslyšíme jen v rámci výuky, ne v osobním životě jako naši předci.
Žáci 8. a 9. ročníku
Pracovní vyučování – ČLOVĚČE, NEZLOB SE!
Kdo si hraje, nezlobí! V rámci pracovního vyučování žáci 8. a 9. ročníku navrhovali a vytvářeli ve skupinách hru, kterou určitě všichni znáte, a to „ČLOVĚČE, NEZLOB SE“. Každá vyhotovená verze je unikátní. Žáci vytvořili varianty pro čtyři, šest, osm a deset hráčů. Nejunikátnější je právě hra pro deset hráčů, kterou jsme nikde na internetu nenašli. Musím všechny žáky velice pochválit, protože se do práce pustili s nadšením, a i přes pár zádrhelů vše dokončili! Nyní si za odměnu mohou společně ve třídách hru zahrát a užít si tak výsledky své práce.
Mgr. Martina Patriková, DiS.
Národní muzeum Praha
Dne 15. dubna jsme v rámci výuky vyrazili do Národního muzea Praha. U mnoha z nás to byla návštěva po dlouhé době. Ti, co znali původní expozice, obdivovali nově rekonstruovanou budovu i nové instalace.
Žáci průběžně navštívili jednotlivé expozice, které si vybrali při seznamování s Národním muzeem Praha. Pro některé to bylo poprvé, co slyšeli tato slova. Prohlédli si je, hledali vybraný předmět, zkoušeli úkoly a každý si našel, co ho zaujalo – evoluce přírody, historie, minerály a mnoho dalšího.
Tato návštěva byla motivační a seznamovací. V jednotlivých předmětech a oblastech výuky návštěva muzea může být podkladem pro pochopení daných témat.
Mgr. Eva Burešová