Zprávy z Gymnázia Karla Čapka Dobříš



Zkušenosti z programu Erasmus+: Job-shadowing v Irsku

Gymnázium Karla Čapka v Dobříši udržuje dlouhodobé partnerství s irskou školou Ramsgrange Community School, které umožňuje studentům i učitelům poznávat jiné vzdělávací i kulturní prostředí.

Jako studenti, kteří se sami zúčastnili výměnného pobytu v této škole, jsme se rozhodli zprostředkovat také pohled pedagoga, jenž se v rámci programu Erasmus+ zapojil do tzv. job-shadowingu – tedy stínování výuky v zahraničí.
Uskutečnili jsme proto rozhovor s paní profesorkou Drahomírou Pergeltovou, která na jaře absolvovala pracovní pobyt právě v Irsku. Zajímalo nás nejen, jak tuto zkušenost prožívala, ale chtěli jsme také porovnat její pohled s naším vlastním. Ačkoliv jsme se v některých detailech rozcházeli, většina dojmů a poznatků se výrazně shodovala.
V následujícím textu zprostředkujeme postřehy, zkušenosti a inspirace, které si paní profesorka z tohoto pobytu odnesla.

Jaký byl cíl pobytu a jak jste se k programu dostala?
Paní profesorka vysvětluje, že šlo o takzvaný job-shadowing, tedy možnost sledovat práci učitelů na zahraniční škole a aktivně se zapojit do jejího chodu. Cílem bylo získat novou perspektivu, poznat jiné vzdělávací metody a inspirovat se v prostředí, které je kulturně i profesně odlišné. Zároveň dodává, že podobný typ výjezdu může velmi přispět i k osobnímu rozvoji. „Občas je potřeba, aby si člověk trochu sáhnul na něco, co mu nemusí být zcela příjemné. Vystoupit ze své komfortní zóny, orientovat se v neznámém prostředí, řešit praktické záležitosti v cizím jazyce, to člověka posune,“ říká.

Proč jste si vybrala právě Irsko?
„Volba Irska nebyla zpočátku samozřejmá. Jako učitelka francouzštiny jsem původně uvažovala o frankofonní zemi.“ Nakonec ale dala na doporučení kolegyně a rozhodla se pro Irskou republiku. „Bylo to dobré rozhodnutí. Irsko bylo velmi zajímavé, a navíc jsem si oprášila i angličtinu.“

Jak na vás působilo samotné prostředí a irská kultura?
„Během svého pobytu jsem byla ubytovaná v malé přímořské vesnici Duncannon na jihu Irska. Kvůli pracovnímu programu jsem neměla mnoho příležitostí k cestování, a tak jsem poznala především samotný Duncannon, školu v Ramsgrange a také Dublin, kde jsem strávila víkend. Rovněž irská krajina je velmi zajímavá. I přes málo příležitostí cestovat na mě Irsko působilo velmi příjemně a malebně.
Co mě opravdu nadchlo, byla vstřícnost a srdečnost místních obyvatel. Setkala jsem se s nesmírně milými lidmi, kteří byli ochotni kdykoli mi pomoci. Překvapila mě také jejich bezprostřednost – nebylo neobvyklé, že se s vámi dal do řeči úplně cizí člověk. Právě tato otevřenost je něco, co bychom si možná mohli přenést i do našeho českého prostředí.
Samozřejmě se objevily i drobné kulturní odlišnosti. Například mě překvapila místní podoba waltzu, která měla daleko k tanci, jak ho známe u nás. Celkově na mě lidé i prostředí zanechali velmi pozitivní dojem.“

Co vás nejvíce překvapilo ve školském systému?
„Irský systém je v mnohém odlišný. Velký důraz se klade na dovednosti, například argumentaci a práci s informacemi, zatímco u nás dominují znalosti a teoretická průprava,“ vysvětluje. Zaujala ji schopnost irských studentů diskutovat na složitá společenská témata, jako například irská integrita v rámci Evropy, už ve velmi nízkém věku. Vyučovací hodina trvá 60 minut a přestávka následuje až po dvou vyučovacích hodinách. Zároveň zmínila i přísnější disciplínu: velmi nízký limit povolené absence, striktní zákaz mobilních telefonů ve škole i nutnost písemného povolení pro odchod z hodiny, třeba jen na toaletu.

Jaké předměty jste navštívila a jak jste se zapojila do výuky?
V rámci job-shadowingu se účastnila především jazykových hodin (angličtina, francouzština, němčina, irština), ale navštívila i historii či předmět European Studies, kde představila prvky české kultury, a dokonce se žáky nacvičila základní kroky polky. V ostatních hodinách měla především pozorovací roli, což bylo v souladu s cílem pobytu.
Zmiňuje také zajímavý postřeh: „Irština je sice oficiální jazyk, ale v běžném životě má okrajovou roli. Vyučovacím jazykem je angličtina a irština je pouze jedním z vyučovaných předmětů. Někteří studenti a učitelé ji považují spíše za formalitu, což je trochu zarážející.“

Doporučila byste podobný pobyt ostatním?
„Rozhodně ano. Myslím si, že každý by měl občas zjistit, jak funguje svět i někde, kde mu to nemusí úplně připadat jako doma. Překročit hranice, nejen ty zeměpisné, ale i osobní a profesní, je výzva, která stojí za to. Člověk si uvědomí, že školní kultura může fungovat úplně jinak, a přitom být stejně efektivní. Získané zkušenosti lze navíc dobře využít i v České republice,“ uzavírá.

O pobytu paní profesorky Drahomíry Pergeltové se Ramsgrange Community School zmínila i na svém facebooku.
Paní profesorce Pergeltové děkujeme za vstřícnost a ochotu podělit se o své zkušenosti.
Věříme, že její postřehy budou inspirací nejen pro její kolegy z řad pedagogů, ale i pro studenty, kteří o podobných programech v budoucnu uvažují. Samozřejmě doufáme, že se někdy i třeba právě vám, drazí čtenáři, podaří účastnit se jednoho z těchto pobytů, ať už takto profesionálních, či nikoliv. Pokud se vám tato příležitost naskytne, neváhejte a využijte ji.

Adéla Housková
a Jakub Kuchařík, sexta


Dobříšští maturanti opět bodovali v maturitních testech

Studenti letošního maturitního ročníku osmiletého studia na Gymnáziu Karla Čapka v Dobříši dosáhli i tento rok vynikajících výsledků ve společné části maturitní zkoušky, jejíž didaktické testy každoročně připravuje a vyhodnocuje Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT).

Dařilo se jim nejen v didaktickém testu z češtiny, který skládají úplně všichni středoškoláci, ale také v matematice, jež patří mezi volitelné předměty. Ve srovnání středoškolských výsledků obsadili studenti naší školy v rámci celého Středočeského kraje v obou testech 2. místo.

Gymnázium Karla Čapka Dobříš tak znovu potvrdilo svou pozici mezi nejúspěšnějšími školami v regionu. Silné umístění v obou stěžejních předmětech navíc dokládá, že škola podporuje studenty napříč předměty a poskytuje jim všestranné vzdělání.
Všem letošním maturantům gratulujeme.

Drahomíra Pergeltová


Za hranice všedních dní a chutí

Ve dnech 8.–12. června se studenti gymnázia vydali na poznávací zájezd do Německa a Belgie. Čekala nás cesta, během které jsme navštívili historická města, obdivovali památky a poznali místní kulturu.

Po večerním odjezdu z České republiky jsme se vydali přes Německo do Belgie. Druhý den jsme dorazili do Kolína nad Rýnem, kde jsme si prohlédli slavný Dóm, dominantní gotickou stavbu města. Zde jsme poctivě vyšlapali 500 schodů na vyhlídkovou věž. Nádherný výhled jsme si užili také z moderní, 103 metrů vysoké budovy Köln Triangle (na panoramatickou terasu už jsme ovšem vyjeli rychlovýtahem). Při procházce centrem města jsme obdivovali historické kostely, moderní architekturu a nepřehlédnutelný most Hohenzollern Brücke.
Atmosféra města, propojující historii se současným životem, byla patrná na každém kroku. Večer jsme se ubytovali v Bruselu.
Třetí den jsme začali návštěvou světoznámého Atomia, následovala prohlídka Muzea designu a poznávání bruselského centra včetně katedrály sv. Michaela a Guduly, náměstí Grand Place a symbolu města – sošky Manneken Pis. Zajímavým zážitkem byla i návštěva Parlamentária, kde si studenti interaktivně vyzkoušeli, jak funguje Evropská unie. Poté jsme měli možnost ochutnat typické belgické speciality, což byla příjemná tečka za náročným dnem.
Čtvrtý den patřil malebným Bruggám, jejichž romantická atmosféra nás okouzlila. Při projížďce lodí po kanálech jsme si naplno vychutnali krásy těchto „Benátek severu“. Po návštěvě historického náměstí jsme neodolali ochutnávce místních dobrot – belgických vaflí, hranolek, čokolády a pralinek. Večer jsme se vydali zpět do České republiky.
Zájezd byl nejen vzdělávací, ale také inspirující. Studenti se vrátili s množstvím nových poznatků o evropských městech, posílili své jazykové schopnosti a rozšířili kulturní obzory. Možná do těchto míst znovu zavítají – ať už jako turisté, nebo jako studenti zahraničních škol.

Dana Řehoutová



Předchozí článekZUŠ Dobříš po roce intenzivní práce: Nová zkušebna, rozšířená výstavní místa a úspěchy žáků doma i na scéně
Další článekZávěr školního roku na ZŠ Trnka