Nový rok otevřel na Dobříši velké téma – odpady. Od února 2019 totiž dochází ke změně systému svozu odpadů na základě vyhlášek 1/2018 a 2/2018. Ty schválilo ještě minulé zastupitelstvo. Nové vedení města (koalice PRO DOBŘÍŠ, ODS, KDU-ČSL) však v těchto vyhláškách vidí řadu nedostatků a plánuje další změny, které by měly přicházet v průběhu roku 2019.
Obecně závazné vyhlášky 1/2018 a 2/2018 se připravovaly již od roku 2017. Těsně před komunálními volbami v září 2018 pak tyto vyhlášky schválili členové bývalého zastupitelstva. Vyhlášky přinášejí především zrušení týdenního a sezónního svozu popelnic a navýšení ceny poplatku za svoz odpadu; o novém systému město informovalo v lednovém vydání DL, pomocí letáků přiložených ke složenkám a na webových stránkách města.
Schválené vyhlášky obsahují právní vady, na které upozornilo ministerstvo vnitra. Odstranění těchto vad se bude řešit na únorovém jednání zastupitelstva. Tím ale změny neskončí. Vyhlášky nepovažujeme zdaleka za ideální a pokládáme za potřebné nastavený systém upravit.
Ve volebním programu jsem spolu se svými kolegy slibovala voličům zavedení férového systému plateb za svoz odpadu nebo rozšíření sběru a využití bioodpadu. K nastavení efektivního systému svozu odpadů však potřebujeme pomoc odborníků, lepších a zkušenějších, než jaké dokázalo zajistit předchozí vedení města. Na problematiku odpadů jsme se zaměřili hned po nástupu do úřadu. Nyní probíhá poptávkové řízení, z něhož vzejde dodavatel, který začne připravovat nový motivační systém svozu odpadu. Ten by se měl zavádět v roce 2019.
Uvědomte si prosím, že změny nelze uskutečnit ze dne na den, jedná se o proces, který má svá pravidla. Vždyť i příprava vyhlášek, které nyní vstupují v platnost, vyžadovala svůj čas a trvala takřka dva roky.
Vaše starostka Jana Vlnasová