V oblasti školství se průběžně na státní úrovni připravují změny, ani na Dobříši nezahálíme a snažíme se vzdělávání podporovat v mnoha oblastech.
Již od prvních dní na pozici místostarostky se věnuji oblasti školství a postupně se agenda týká intenzivnějších a náročnějších výzev, které vyžadují spolupráci všech.
Hned na začátku ledna jsme se setkali se starosty z našeho regionu a diskutovali kritéria pro přijímání žáků do dobříšských škol v rámci legislativních možností a hledali způsoby, jak všem zajistit kvalitní vzdělávání. S novými řediteli ZŠ jsme se také shodli na stejné době začátku školní výuky a sladění prázdnin a volných dní, což usnadní plánování především rodičům, kteří mají děti na obou dobříšských školách. I tyto drobné změny jsou důležité.
Plánované projekty, nápady, vize ředitelů dobříšských škol mě naplňují nadšením a radostí, máme se rozhodně na co těšit. Nebudu však prozrazovat to, co chystají, ale ráda bych poděkovala za to, co udělali či na čem již pracují. Co se povedlo za méně než půl roku?
ZUŠ Dobříš pod vedením MgA. Lucie Karlové získala renovací novou zkušebnu pro kapely s akustickými vlastnostmi v profesionální kvalitě. Nalezly se nové vhodné prostory pro hudební výuku a připravuje se hned několik dalších investic pro zkvalitnění zázemí. Navázala se užší spolupráce mezi ZUŠ, 1. a 2. ZŠ, která bylo mimo jiné k vidění na první společné akci vánoční Cinkání 2024. Spolupráci ZUŠ prohloubila také s KD Dobříš, městem Dobříš, ale i ZŠ Trnka (např. akce kameny zmizelých). Díky této spolupráci jste mohli žáky ZUŠ slyšet z mnoha koutů našeho města.
Nový ředitel 1. ZŠ Ing. Petr Hlinka, DiS., se do práce pustil naplno a hned v září připravil třídenní kurz pro žáky 6. ročníků s preventivním programem. Dále také pilotní program pro prvňáčky, který kombinuje více pohybu s matematikou a českým jazykem. Zavedeny byly také takzvané tripartity – setkání rodič, žák a třídní učitel, které se zaměřují na cíle a rozvoj žáků. Škola se nově zapojila do mnoha dalších atraktivních programů, které mají za cíl zlepšení well-beingu a přidání pohybu do škol. Děti mají možnost si během přestávek zahrát mnoho sportovních miniher a deskových her, přičemž sami mohou se svými učiteli rozhodovat o novém vybavení. Pro deváté ročníky je také nově připraven projektový týden, který připraví žáky na přijímací zkoušky ve spolupráci se školním psychologem a za podpory dalších programů, které žáky podpoří v přijetí na jejich vysněnou školu.
Také 2. ZŠ má aktivního nového ředitele Mgr. Michala Cibocha, který aktuálně pracuje především na modernizaci školy nejen ve formě vybavení, ale také školení zaměstnanců a zlepšení elektronických systémů, které usnadní vyzvedávání žáků či obědů a další. Velký pokrok žáky i jejich učitele čeká v rámci projektů a výukových programů, které propojí stávající předměty a přidají nové dovednosti z praxe. S tím souvisí i rozšíření výuky cizích jazyků a rozšiřování sportovně vzdělávacích kurzů pro 2. stupeň. Aby bylo pro žáky atraktivnější také stravování, byl zaveden salátový bar.
Město i v tomto roce podpoří a zorganizuje v ZŠ školní fóra, na která budou pro každou ZŠ vyčleněny finanční prostředky ve výši 30 000 Kč. Právě sami žáci si na základě odborného dohledu budou volit projekty, do nichž budou finanční prostředky následně investovány. Pokračovat v tomto roce budeme také s projektem Úřad otevřený dětem, který využívají především žáci vyšších ročníků, aby poznali chod úřadu, ale i agendy, které si budou moci od 15 let vyřídit sami.
Nadšení a energie je již nyní ze škol znát a já držím palce, aby se všechny plány vydařily. Město, jako zřizovatel, se bude snažit maximálně své školy podpořit a spolupracovat s nimi. Vzájemná spolupráce je klíčem ke spokojenosti a dobrým výsledkům našich dětí, žáků dobříšských škol. Ať se daří!
Jindřiška Romba, místostarostka