Respekt ve škole, škola v Respektu



„Crr!“ zaznělo školní zvonění. Na ostatních dobříšských školách začalo obvyklé pondělní vyučování. V ZŠ Trnka v 8. třídě začalo něco docela jiného. Projektový týden Média. V rámci podzimních projektů se žáci druhého stupně celý týden zabývají vybranými tématy. A právě díky projektu Média měla naše třída jedinečnou příležitost zjistit, jak to chodí v jednom z nejslavnějších českých médií, v redakci časopisu Respekt. V pražské redakci na nás čekal zástupce šéfredaktora Tomáš Brolík, který nám ochotně poskytl velice otevřený rozhovor o práci novináře, i o časopisu Respekt. Dozvěděli jsme se spoustu nových informací, ale nás osobně nejvíce zaujalo například to, že v Respektu pracuje cca 40 lidí, z čehož pouze 20 redaktorů píše články. V redakci také působí tři editoři, kteří kontrolují jak pravopis, tak smysluplnost textů. Jeden článek trvá většinou napsat 4–14 dní (záleží na rozsahu článku). Práce novináře má také spoustu privilegií. Můžete se dostat na místa, k událostem a za lidmi, kam byste se jinak nepodívali. Například k ukrajinským vojákům do zákopu.

Po příchodu do redakce naši pozornost upoutalo, v jak skromném prostředí zaměstnanci pracují. Během návštěvy jsme se dozvěděli, proč tomu tak je. Asi před rokem se Respekt s pomocí všech zaměstnanců vykoupil ze společnosti Economia a spolu s dalšími vlastníky vytvořil společnost pod názvem Respekt Media. Samostatnost redakce má mnoho výhod, ale i několik nevýhod. Zvláště finančních. I s tímto se však redaktoři dokázali popasovat. Nakonec bychom chtěli celé redakci poděkovat. Zvláště panu Brolíkovi za možnost je navštívit a dozvědět se více o novinařině a o tvorbě médií. Byla to pro nás cenná zkušenost.

Za osmáky ZŠ Trnka
Veronika Ježková a Šarlota Matoušová


Tripartity v ZŠ TRNKA

Když se řekne slovo tripartita, možná leckoho napadne spojení vláda – odbory – zaměstnavatelé. Ne tak ale v Trnce. Tam tento výraz již od začátku fungování školy dostává zcela jiný rozměr. Jde tedy také o setkání tří stran, ale jsou to hlavní činitelé ve vzdělávání každého dítěte. Tedy dítě – učitel – rodič (rodiče). V Trnce se tripartity konají dvakrát ročně, v listopadu a v dubnu. Je to vždy v období čtvrtletí, kdy je ideální příležitost k tomu zastavit se, sednout si s rodiči i žákem u jednoho stolu a říci si, co se daří a na čem je třeba ještě zapracovat. Mluvíme také o tom, jak se dítě ve škole cítí, co mu pomáhá, co by potřebovalo jinak. Všichni žáci mají možnost se na tripartity připravit díky sebehodnoticím listům, druhostupňoví si často tripartitní setkání sami vedou. Prostor vždy dostávají i rodiče, aby mohli říct, jak fungování svého dítěte ve škole vidí, mohou se doptávat a zároveň slyší své dítě, jak svou školní práci hodnotí. Nezřídka vzniká dohoda či doporučení, co a jak v dalším období posunout. Pro učitele je to samozřejmě velký časový nárok, s každým žákem setrvají téměř půl hodiny. Jsou to ty listopadové večery, kdy se v Trnce dlouho svítí a učitelé jsou tu do pozdních hodin. Zkušenost nám ale ukazuje, že taková setkání mají velký smysl a stojí za to do nich ten čas investovat.

Mgr. Markéta Svobodová


Předvánoční čas v ZŠ TRNKA

Advent jsme v naší škole zahájili v pátek 29. listopadu společným setkáním s rodiči. V prosinci nás čeká vánoční projekt 1. stupně, při kterém děti připravují vše, co je třeba k divadelnímu představení, a také souvisí s myšlenkou, která naši letošní hru provází. Herci pilně nacvičují své role už od října a nyní přichází čas na hudbu, kostýmy, kulisy a sladění všeho do závěrečného celku. Jak se nám to povedlo, se můžete přijít podívat ve čtvrtek 19. prosince od 17 hodin do kulturního domu. A co letos chystáme? Vánoční koledu na motivy příběhu Ch. Dickense.
ZŠ TRNKA se opět připojuje k charitativní sbírce Krabice od bot. Dárky pro děti z dětských domovů a azylových domů je možné přinášet do pátku 6. prosince.

Mgr. Markéta Svobodová



Předchozí článekMalovaný betlém na náměstí Komenského ožívá pod šikovnýma rukama učitelek a žáků Základní umělecké školy Dobříš
Další článekZákladní škola Dobříš, Lidická 384