Reakce starosty na článek „Má ještě Dobříš kulturní památku?“



V červnovém čísle Dobříšských listů vyšel článek pana Petra Kadlece a paní Zory Rysové. V článku je čtenářům podsouváno, že město o záchranu mostu dostatečně nebojovalo. Dokonce autoři píší o jakémsi podvodu na občany našeho města. Jaká je však skutečnost?

Most je v majetku Středočeského kraje, stejně jako silnice 2. třídy, která přes něj vede. Středočeský kraj, přesněji jím zřizovaná organizace Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (dále jen KSÚS), je tedy investorem i tím, kdo o stavbě primárně rozhoduje, kdo zadává projekt, soutěží dodavatele a kdo jedná s památkovým úřadem. Město je pouze účastníkem řízení.

Na základě průzkumu počítal investor v původní variantě s celkovou demolicí mostu a stavbou nového – železobetonového. Díky aktivitě okrašlovacího spolku a dalších občanů v lednu 2020 podpořilo zastupitelstvo města Dobříše jednomyslně prohlášení mostu za kulturní památku. Zastupitelé přitom zohlednili petici, kterou podepsalo 578 signatářů, z toho 255 občanů města. V září 2020 Ministerstvo kultury prohlásilo most za kulturní památku. Investor musel nechat projekt přepracovat. Již při přípravě projektu upozorňovali zástupci projekční kanceláře, že kompletní rekonstrukce mostu bude obtížná. Podle provedené diagnostiky byl most ve velmi špatném technickém stavu. Na základě jednání zástupců KSÚS, města, památkářů i okrašlovacího spolku v březnu 2022 byla zvolena takzvaná varianta 2, která počítala s šetrnou rekonstrukcí mostu. Ta spočívala v postupném odebírání lícových kamenů pilířů a kleneb a v jejich číslování pro zpětné osazení. Tento projekt získal stavební povolení a zhotovitel zahájil v září 2023 rekonstrukci. Bohužel se po zahájení prací ukázalo, že skutečný technický stav mostu je ještě horší, než se dalo z diagnostické prohlídky i vizuální prohlídky předpokládat. Most nedržel pohromadě, bylo v něm velké množství uvolněných kamenů, a navíc základy pilířů nejsou dostatečné hluboké a pevné. A to i v té části, která měla zůstat zachována. Pro očekávanou zátěž těžké nákladní dopravy a požadovanou životnost nešly původní prvky pilířů kromě lícových kamenů využít. Není se co divit, vždyť před 200 lety se mosty stavěly pro kočáry a koňské povozy, ne pro kamiony. Navíc při místních povodních, kdy průtok korytem potoka pod mostem je na hranici jeho kapacity, by hrozilo nebezpečí podemletí pilířů a zřícení mostu. Proto byla stavba loni v říjnu dočasně přerušena s cílem najít takové řešení, které by respektovalo ochranu památky a zároveň zachovalo užitné vlastnosti, které jsou od mostu na hlavní silnici požadovány. Proto KSÚS objednala přepracování projektu. Ke změně se vyjádřily potřebné dotčené orgány, mimo jiné i Národní památkový ústav. KSÚS jako investor podnikl veškeré kroky k zachování původní konstrukce mostu, bohužel však nebylo možné zachovat původní části v předpokládaném rozsahu. Nová železobetonová konstrukce bude obložena kamenem, a tím bude zachován historický ráz mostu, který do katastru našeho města patří. V březnu letošního roku byly práce obnoveny. Pokud vše půjde hladce, na mostě bude obnoven provoz do konce tohoto roku. Zprovoznění mostu na hlavní příjezdové komunikaci je zajisté v zájmu všech občanů nejen města, ale i kraje. Most bude zachován v historické podobě, navíc však s dostatečnou nosností pro současnou automobilovou dopravu. Tomu odpovídá i plánovaný asfaltový povrch. Na mostě bude instalován i podstavec pro návrat sochy sv. Jana Nepomuckého. Po dokončení bude břehy Pilského potoka spojovat krásný most s technologií 21. století, který má historický ráz a splňuje požadavky na užívání nás všech.

Závěrem bych chtěl všem občanům poděkovat za trpělivost, se kterou zvládají dopravní omezení, které takovéto stavby provázejí. Věřím, že po brzkém dokončení bude most po dlouhé generace sloužit svému účelu.

Pavel Svoboda,
starosta



Předchozí článekDobříš zažila hudební koktejl: Letošní Summer fest představil širokou škálu žánrů, relaxační zónu a gastronomické speciality
Další článekZmizí konečně ruina internátu na Krásném životě?