Radary a zbytečné zvýšení úřednického aparátu



Vedení města je známé svojí „rozpočtovou odpovědností“, a proto se asi rozhodlo zaměstnat tři nové úředníky jen na vymáhání pokut za mírné překročení rychlosti na dvou měřených úsecích v Pražské a Hostomické ulici.

V roce 2021 bylo zjištěno 4 tisíce přestupků, ale město chtělo vybrat víc peněz na pokutách, tak snížilo toleranci o 6 km/hod. Počet přestupků narostl v roce 2022 skokově na 20 tisíc. Řidiči se začali chovat obezřetněji a v roce 2023 klesl počet přestupků na 13 tisíc. I přes tento trend poklesu přestupků, který bude s největší pravděpodobností dále pokračovat, se rada města rozhodla vyhodit ze svého rozpočtu dva miliony na 3 další úředníky.

Rada města rozhodovala mezi dvěma návrhy: Vrátit původní toleranci bez potřeby navýšení úředníků nebo ponechat o 6 km/hod nižší toleranci a přijmout další 3 úředníky, které budou město stát dva miliony korun každý rok. Nikdo z členů rady nezhodnotil trend klesajícího počtu přestupků a zbytečnost těchto nákladů. A kdyby náhodou přestaly radary na úředníky vydělávat, je v záloze další snížení tolerance z 57 na 54 km/hod. Níž už to nejde, tak pak jedině další radar, třeba na Příbramské…

Teď se objeví argumenty, že zákony se musí dodržovat. Věc ale není tak jednoduchá. V rozhodnutí Nejvyššího soudu 5 As 104/2008 – 45 se doslova píše, že samotná skutečnost, že řidič vozidla v provozu na pozemní komunikaci sice překročil nejvyšší dovolenou rychlost stanovenou právním předpisem nebo dopravní značkou, nicméně rychlost jeho jízdy se hranici nejvyšší dovolené rychlosti blížila, sama o sobě nepostačuje pro závěr o tom, že nebyla naplněna materiální stránka (§ 2 odst. 1 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích) přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích. V podstatě tím říká, že pokud pojedete na přehledném místě za dobré viditelnosti a standardního provozu a další podmínky nebudou nijak vybočovat z běžných dopravních zvyklostí, nemají vás orgány právo za nepatrné překročení rychlosti trestat, pokud nebyl porušen nebo alespoň ohrožen zájem společnosti ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o přestupcích.

Výběr konkrétního místa pro instalaci měřicích zařízení, stejně jako nastavení měřicích parametrů (tolerance), provádí výhradně město. To rozhoduje svým uvážením, jaké překročení stanovené rychlosti v daném místě již ohrožuje zájem společnosti. Tento zájem však často nebývá v souladu se zájmem města vybrat co nejvíce na pokutách. Bezpečnost ohrožují piráti překračující vědomě rychlost v obci o desítky kilometrů. Proti nim je třeba tvrdě zasahovat. Více tolerance ale může být vůči řidičům, kteří se občas zapomenou, nikoho mírným překročením rychlost neohrozí. Ušetří to i náklady města na další a další úředníky. A s bezpečností to skutečně nemá nic společného, vedení města se jen rozhodlo inkasovat další peníze.

Tomáš Helebrant, Markéta Čermáková
a Jan Procházka, zastupitelé za ANO 2011


Reakce starosty

V ČR platí zákonem stanovené omezení rychlosti ve městech 50 km/hod. Aktuálně je limit na dobříšských radarech nastaven na 57 km/hod. Kdo překročí rychlost jen „mírně“, jak píší kolegové zastupitelé z ANO, ten žádnou pokutu neplatí. V tom se shodujeme. Kdo jede v měřeném úseku 57 km/hod., platil do konce roku 500 Kč. Od letošního ledna může očekávat výzvu k zaplacení 700 Kč na základě novely zákona o silničním provozu. A při vyšší rychlosti stoupá i výše pokuty. Trendem moderních měst je ochrana těch nejzranitelnějších, chodců a cyklistů. V řadě měst se proto snižuje rychlost na 30 km/hod. Tato debata se vede i v ČR. A přestupky se důsledně vymáhají. V Německu či Rakousku měří rychlost prakticky v každé obci. V ČR je městem, kde se podle indexu kvality života nejlépe žije, město Říčany. Důsledně tam dbají na dodržování omezené rychlosti. Městský úřad v Říčanech zpracovává přestupky ze 70 radarů, loni vybrali na pokutách 64 mil. Kč.

V minulém roce zaznamenaly dobříšské radary celkem 13 188 přestupků, kdy suma pokut činila 7,6 mil. Kč. I když je to pokles oproti roku 2022, stále je to ve srovnání s rokem 2021 více než trojnásobný počet přestupků. Tyto případy je třeba zpracovat. Ze všech přestupků 84 % řidičů zaplatí na první výzvu. Zbývající majitele vozidel, kteří zkoušejí různé právní kličky, je třeba také dohnat. Je třeba dokazovat, upomínat, znovu vyzývat a v případě neuhrazení nakonec předat případ do exekučního řízení. Pokud chceme zajistit rovnost před zákonem a základní spravedlnost, je třeba i tyto majitele vozidel uhánět a pokuty vymáhat. Agenda dopravních přestupků je jedinou agendou městského úřadu, kde částka vybraných pokut výrazně převyšuje náklady. Tito pracovníci si na sebe vydělají. Dobříšské daňové poplatníky to nestojí nic. Nastavení dobříšských radarů na 57 km/hod. není vedeno cílem získat z pokut dodatečné prostředky do rozpočtu města. Chceme žít ve městě, kde se zákony dodržují. Proto bylo třeba posílit i personál úřadu.

Pavel Svoboda, starosta



Předchozí článekSpolupráce města a BESIP pro Středočeský kraj
Další článekRozhodněte o vítězi Tvoříme Dobříš 2024