Ve čtvrtek 3. října jsme se naposledy sešli s pracovními skupinami nad tvorbou střednědobého plánu sociálních a návazných služeb ORP Dobříš na období 2025–2027 (dále jen „plán“). Tohoto setkání se mohla účastnit veřejnost zapojená nejen v rámci pracovních skupin, ale také starostové okolních obcí. Plán, který v rámci města Dobříše, konkrétně sociálního odboru společně tvoříme, je klíčovým dokumentem pro zajištění dostupnosti a kvality sociálních a dalších služeb v našem regionu pro ty, kteří je nejvíce potřebují.
V plánu sledujeme demografická data, poznatky z praxe řady odborníků, ale i veřejnosti. Věnujeme se potřebám seniorů a dalších skupin lidí, jejichž počet dle demografické křivky může narůstat. Soustředíme se také na rodiny s dětmi a osoby s různým zdravotním i sociálním znevýhodněním. Mapujeme dostupnost a kvalitu sociálních a návazných služeb, které mohou pomoci jednotlivým cílovým skupinám. Jedná se například o služby, jako jsou domovy pro seniory, azylové domy, odlehčovací služby, denní stacionáře, chráněná bydlení, podpora samostatného bydlení, osobní asistence, pečovatelské služby, nízkoprahové služby pro děti a mládež, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, sociální rehabilitace, domácí zdravotní péče, terénní programy, různé druhy poradenství a mnohé další.
Na našem posledním říjnovém setkání jsme se detailně věnovali SWOT analýze a stanovili cíle a opatření, které povedou k posílení efektivity a citlivosti sociálních a návazných služeb. Sociální oblast je nesmírně důležitá. Dokáže identifikovat bublající problémy a hledat cesty k jejich řešení. Efektivní a provázaný vývoj sociální oblasti může mít preventivní účinky a může minimalizovat potřebu nákladných opatření.
Komunitní plán, na kterém pracujeme, není pouze strategickým dokumentem, ale slouží jako nástroj pro zajištění kvalitních sociálních služeb pro naše město a okolní obce. Děkujeme všem, kteří se podílejí na jeho tvorbě.
Jindřiška Romba, místostarostka,
a Jana Šídová, vedoucí sociálního odboru MěÚ Dobříš