Odbor obecní živnostenský úřad



Odbor vykonává činnosti především v rozsahu stanoveném živnostenským zákonem od 1. ledna 1992.

Velkým přínosem pro podnikatele jsou služby centrálního registračního místa. Pracovníci úseku registrace od podnikatelů přijímají oznámení (související se živnostenským podnikáním) vůči správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a správci daně a oznámení o vzniku volných pracovních míst nebo jejich obsazení. Odbor obecní živnostenský úřad je také provozovatelem živnostenského rejstříku a plní funkci jednotného kontaktního místa podle zákona o volném pohybu služeb.
Veškerá tato agenda je vykonávání nejen ve vztahu k podnikatelům z celé České republiky, ale i k podnikatelům ze zahraničí.

Další agendou odboru je kontrolní činnost. Pracovníci úseku živnostenské kontroly sledují, zda a jak jsou plněny povinnosti stanovené živnostenským zákonem, podmínkami provozování živnosti uložené v rozhodnutí o udělení koncese, ustanoveními zvláštních právních předpisů vztahujících se na živnostenské podnikání a na dočasné poskytování služeb státními příslušníky členských států EU.
Pracovníci odboru dále projednávají přestupky podle výše uvedených zákonů a ukládají správní tresty a projednávají přestupky na úseku podnikání podle zákona o některých přestupcích.

Agendou odboru mimo režim živnostenského zákona je evidence zemědělského podnikatele v souladu se zákonem o evidenci zemědělského podnikatele.
Rádi bychom vás seznámili se službou pro podnikatele, a tou je Portál živnostenského podnikání.

Tento portál přináší veřejnosti následující služby:

Průvodce živnostenským podnikáním, který obsahuje všechny potřebné informace pro řešení základních životních situací stávajícího a nového podnikatele, jako jsou informace o vzniku, změnách a ukončení živnostenského podnikání, informace o průběhu a očekávaném výsledku řízení, kterým je realizováno podání podnikatele, o správních poplatcích a další.

Poskytování výpisů ze živnostenského rejstříku, přičemž stávající služba získání výpisu z veřejné části registru živnostenského podnikání je rozšířena i o možnost získání výpisu obsahujícího neveřejné údaje týkající se osoby žadatele (služba je podmíněna autentizací uživatele).

Adresář živnostenských úřadů, který obsahuje všechny potřebné údaje o všech živnostenských úřadech v České republice (tj. adresa sídla, úřední hodiny, kontaktní údaje atd.); uživatel si může vyhledat „zájmový“ živnostenský úřad podle různých kritérií, například nejbližší živnostenský úřad dle zadané adresy, podle názvu (i částečného) úřadu, ale rovněž podle úředních hodin (dotaz, který úřad má aktuálně otevřeno) apod. Výsledky hledání, tedy kde se vybraný živnostenský úřad nachází, se uživateli zobrazí i odkazem v mapě.

Prostřednictvím služby Reklamace údajů bude moci podnikatel reklamovat nesprávnost údajů zapsaných v živnostenském rejstříku, popř. nesprávné nebo chybějící vazby jiných subjektů vedených v živnostenském rejstříku na svoji osobu. Služba reklamace údajů je určena pouze autentizovaným uživatelům.

Služba Potřebuji poradit umožní uživatelům zadávat dotazy a požadavky v souvislosti s provozem portálu nebo dotazy týkající se obsahu živnostenského rejstříku, problematiky živnostenského zákona, jako například vznik a ukončení živnostenského oprávnění, přerušení provozování živnosti, jaké oprávnění podnikatel potřebuje pro výkon určité činnosti apod.

Služba Poskytování notifikací změn zápisu v živnostenském rejstříku umožní podnikatelům získat informace o změnách údajů zapsaných v živnostenském rejstříku, které se jich týkají (např. změna adresy bydliště, změna obsahové náplně živnosti, kterou provozují, změna příjmení podnikatele atd.).

Obsah portálu a jeho služby jsou navíc pro potřeby cizinců z hlediska jejich možného podnikání v České republice poskytovány také v anglické mutaci. Veškeré služby portálu, které nejsou omezeny legislativně jednáním pouze v českém jazyce, jsou tedy uživatelům portálu poskytovány i v anglickém jazyce.

O dalších novinkách budete informováni v dalších vydáních DL.

Kolektiv živnostenského úřadu Dobříš



Předchozí článekMěsto Dobříš hledá nového vedoucího finančního odboru
Další článekRozdělení dotačních prostředků na rok 2025