nformatika na ZŠ Dobříš: Nové technologie a kreativní výuka



Od začátku školního roku jsme na naší škole ještě více rozšířili výuku informatiky a digitální gramotnosti, aby žáci získali nové dovednosti i inspiraci pro práci s moderními technologiemi. Jedním z prvních úspěchů bylo zapojení do již 17. ročníku soutěže Bobřík informatiky, kde žáci od čtvrté do deváté třídy prověřili logické myšlení, práci s informacemi a programování. Žáci, kterým se v soutěži vedlo nejlépe, byli: v kategorii Mini Vojtěch Volf ze 4.A, Kryštof Krkoška a Jonáš Říha ze 4.B, v kategorii Benjamin Jan Prokůpek, Justýna Dušánková a Adam Guttenberg z 5.B, Alžběta Vostrá z 5.D, v kategorii Kadet Radek Cieślik ze 7.C, Václav Kuchař z 8.A, Julie Havránková z 8.B a v kategorii Junior Ludvík Honzálek z 9.C, Jakub Říha a Jakub Kurian z 9.A.
Nově pořízené iPady přinesly do výuky interaktivní prvky. Velký ohlas získalo používání green screen technologie, díky níž se žáci učí práci s vizuálními efekty, tvorbu videí a fotografování. Pokračujeme s ozoboty, které děti učí základy programování hravou formou, a s 3D tiskem, kde žáci převádějí své nápady do reality. Na chodbách naší školy také probíhá vánoční úniková hra vytvořená žáky devátého ročníku. Hra propojuje informatiku s ostatními předměty a posiluje týmovou spolupráci.
V hodinách informatiky se žáci seznamují s umělou inteligencí – učí se, jak funguje, kde se využívá, ale také přemýšlejí o jejích etických dopadech. Prakticky si vyzkouší nástroje pro rozpoznávání obrázků nebo generování textů. Věříme, že díky těmto aktivitám připravujeme naše žáky na digitální budoucnost a pomáháme jim rozvíjet dovednosti důležité pro jejich budoucí profesi i pro život.

Monika Cieślik


Adventní čas na „Starce“

Začali jsme včas, už 29. listopadu. To byl den D, kdy se společně sešli děti a učitelé největších škol a spolu s nimi i děti ZUŠ. Zpívalo se, tancovalo, prodávalo a i jedlo. První společné Vánoční cinkání a zastavení se opravdu povedlo.

V úterý 3. prosince žáci 8. a 9. tříd vyrazili na exkurzi do Německa, kde navštívili město Norimberk. Zde si prohlédli centrum města s průvodcem, viděli středověký hrad, historické hrázděné domy, řetězový visutý most a spoustu dalších památek. Navštívili Muzeum budoucnosti (Zukunft Muzeum), kde si popovídali s robotem. Cílem cesty byl také adventní jarmark.

Dne 5. prosince školu navštívil Mikuláš, čerti a andělé. Již druhým rokem se části akce ujaly asistentky pedagoga. Připravily si program pro 1.–4. ročníky. Děti zazpívaly nebo říkaly básničku. Je známo, že Mikuláš ví všechno, navíc čerti přinesli i Knihu hříchů, a tak se to probíralo. Kolik se toho Mikuláš nadomlouval zlobilům, drbnám a nepořádným dětem! Na druhou stranu také velmi chválil. Nakonec se všichni usmívali a radovali z nadílky.
Po několika letech odmlky se do akce letos zapojily také deváté ročníky. Přichystaly si program pro 5.–7. ročníky. Obě strany dětí byly spokojené a vytvořily příjemnou sváteční atmosféru. I větší děti čekala sladká nadílka. Hláška dne dětí 2.C: „Paní učitelko, my Vám pomůžeme v pekle přikládat!“

V pátek 6. prosince bylo odvezeno 156 krabic vybraných v akci Krabice od bot 2024, které vykouzlí úsměv na tváři. Děkujeme všem štědrým dárcům.

Děti z první třídy a druhých tříd se 9. prosince dojely podívat do Hornického muzea Příbram na čerty a Mikuláše.

V úterý 10. prosince jsme přijali pozvání zúčastnit se Vánočního charitativního jarmarku v Bobcatu 2024. Výtěžek z prodeje vánočních výrobků z naší školy věnujeme Farní charitě Dobříš při Varhaním koncertu koled v kostele Nejsvětější trojice, kterého se zúčastní žáci 1.–7. ročníků.

K zimní atmosféře patří i bruslení. Žáci 1. stupně si v posledním letošním školním týdnu zabruslili pod vedením zkušených trenérů – při akci Týden bruslení.

Žáci 2. stupně se ještě zajeli podívat do předvánoční Prahy a páťáci si prohlédli předvánoční Národní muzeum.
Tématem speciálního vydání školního časopisu „STARka“ byly také Vánoce.

Celý školní advent žáci školy zakončili projektovým dnem České Vánoce. Pod školním stromečkem našli velký stolní hokej, air hockey, stůl pro stolní tenis a další zábavné hry. Pod třídním stromečkem každá třída našla hry do třídy, které si děti vybraly pod vedením třídních učitelů. Hry na přestávky byly zakoupeny z výtěžku Vánočního cinkání. Všechny hry, které žáci mohou využívat o přestávkách, byly pořízeny s cílem využívat přestávky pro společné setkávání, rozhovory mezi dětmi a s cílem omezit používání mobilních telefonů.

Eva Cacková
Foto: S. Doležalová, K. Táborová



Předchozí článekKonec roku na 2. ZŠ Dobříš
Další článekNovoroční pozdrav tajemníka úřadu