Nakladač a daň z nemovitostí



Z titulní strany červnových DL se usmívají starosta Pavel Svoboda a místostarosta Tomáš Vokurka před nakladačem, který daroval městu Doosan Bobcat na základě memoranda o spolupráci. Hodnota spolupráce dosáhne jen letos téměř 3 miliony. V následujícím článku se pak chválí, jak to všechno zařídili, a radují nad obnovením spolupráce. Ano, je to skvělé, Bobcat je firma, která drží slovo, spolupracuje s městem a třeba i se sousedy. S vděčností vzpomínáme, jak nám vybudovala chodník z Modřínové na zastávku autobusu a plácek na sportování.

Pravda o nakladači a „zásluhách“ vedení města
V roce 2024 prosadilo vedení města brutální 9násobnou daň pro nemovitosti v průmyslových zónách Dobříš sever a Sv. Anna. „Opoziční“ zastupitelé přesvědčovali kolegy za ODS, STAN a KDU-ČSL, ať to nedělají, že nepřiměřená daň z nemovitostí škodí všem. Může firmy i zlikvidovat nebo je vypudit jinam. Mají méně na rozvoj, inovace, mzdy, na podporu dobříšských škol, sportu, kultury. Lidi mohou přijít o práci a město o příjmy z jiných daní. Zvedená praxe však velela:
„Neustoupit opozici ani o píď, ať to město stojí, co to stojí. (Naposledy v případě demolice čp. 66, kdy přišlo město o majetek v hodnotě 30 milionů a 9 bytů.)

Pravda je taková, že vedení města nechtělo v roce 2025 daň snížit, ale naopak rozšířit i na další firmy! Ale ouha, vloudila se šťastná chybička. Rada nestihla připravit takzvané opatření obecné povahy, kterým lze stanovit odlišnou daň pro jednotlivá katastrální čísla. Stihla už jen vyhláškou stanovit jednotný koeficient daně 3 pro celé město. Bobcatu se tím proti vůli vedení města snížila daň o 3–4 miliony ročně a mohl obnovit spolupráci. Jejím výsledkem je i darovaný nakladač, před kterým se teď starosta s místostarostou fotí a chválí se, jak všechno vyjednali. Bude ale spolupráce trvat i příští rok? Jak plyne z důvodové zprávy k vyhlášce z minulého roku, chce vedení vše vrátit do starých kolejí: „Do 30. 6. 2025 je v plánu připravit návrh OOP tak, aby mohl být pro tyto a případně další vybrané nemovitosti města místní koeficient zvýšen od roku 2026.“

Probudí se už konečně a pochopí, že přiměřená nižší daň je výhodná pro všechny? Že ekonomika není tupé účetnictví. Pro firmy je výhodnější podporovat město jinak než fixní daní, kterou platí, ať se jim daří, či nedaří. Nižší daň jim pomůže přečkat těžká období, a naopak lze od nich očekávat vyšší podporu městu v dobrých dobách.

Opozice navrhla na ZM 26. 6. 2025 zavedení jednotného koeficientu daně z nemovitostí 2 pro celé území města od 1. 1. 2026. Jednotný koeficient vylučuje korupční prostředí, které by vzniklo při možnosti stanovení rozdílné výše daně podle katastrálních čísel. Občané by platili 3,6násobek výše daně proti roku 2023. Úleva na dani by byla i projevem solidarity vůči mnoha středně a nízkopříjmovým rodinám po propadu jejich reálných příjmů v důsledku inflace z posledních let. Domácnostem závislým na dojíždění by trochu kompenzovala dopady zvýšení jízdného o 30 % od roku 2026, o kterém rozhodli i naši místostarostové.

Neočekáváme, že koalice uzná chybu a pan starosta řekne: „Měli jste s tou přepísknutou daní pravdu. Podpoříme koeficient 2.“ Takový formát asi není. Škoda pro Dobříš.

Tomáš Helebrant, Jan Procházka,
Markéta Čermáková, Jiří Bláha,
Martin Čermák a Eva Burešová,
zastupitelé za ANO 2011



Předchozí článekOd ledna 2026 se zdraží jízdné o 30 %!
Další článekOdpadové okénko: Sklo do popelnice nepatří!