Letošní letní stavební sezóna je v plném proudu a nutně znamená větší či menší dopravní komplikace. Asi největší problémy řidičům působí opravy mostů, obzvláště jedná-li se o rekonstrukce generální. V takovém případě obvykle nezbývá, než trasu přes most kompletně pro dopravní provoz uzavřít a řidiče chtě nechtě poslat na objízdné trasy.
A jak je to tedy s opravami mostů v Dobříši? Nejlépe bude vůbec začít tím, o jaké vůbec mosty se v našem městě jedná, a především, kdo je jejich vlastníkem, tudíž kdo za údržbu a opravy zodpovídá?
V Dobříši máme vlastníky mostů po pravdě jen dva: buď přímo město Dobříš, anebo Středočeský kraj. Periodicky musí všichni vlastníci provádět pravidelné mostní prohlídky, kdy specialista hodnotí stav stavebních konstrukcí včetně základního statického posouzení a na základě toho vydává doporučení majiteli mostu, co je s mostem nezbytné učinit. Starat se o mosty je tedy určitě náročnější, než o běžné komunikace. A záleží především na vlastníkovi mostů, jak zodpovědně, či naopak liknavě nechá most, respektive jeho konstrukce zestárnout a degradovat.
Město Dobříš se stará o 3 důležité mosty (vynechávám schválně všechny lávky a propustky, to je obsáhlejší problematika). Dva se klenou nad vodotečí s místním názvem Pilský potok, jeden překonává potok Trnovský. Mosty přes Pilský potok nejsou příliš nápadné, jsou schovány pod frekventovanými místními komunikacemi v ul. Rukavičkářská, resp. U Pivovaru, a na zběžný pohled si jich ani nevšimnete. První most najdete u autobusové zastávky MHD na Větrníku, druhý naproti areálu firmy BIOS. Oba mosty nejsou nejmladší, jejich konstrukce je stará mnoho desítek let (přesné datum město bohužel neví, není v záznamech), ale zatím oba vykazují poměrně slušný technický stav.
Most přes Trnovský potok používají všichni, kdo se vydají směrem do Brodců. Těsně před zatáčkou k jezdeckému klubu všímavé poutníky na most upozorní masivní kamenné zídky. Tento most je z městských mostů nejstarší, což konstatovali i mostní odborníci, ale opět město bohužel nemá v záznamech přesné datum vzniku. S tímto mostem už má město starostí více, neboť jeho značné stáří poznamenalo mostní konstrukce natolik, že je nutné začít plánovat jeho celkovou rekonstrukci. Nemusíme se zatím bát, že by most byl nebezpečný, ale frekvence dopravy i v tomto místě houstne a je nutné v horizontu několika let s opravou počítat. Město již objednalo vznik projektové dokumentace, která kompletní opravu mostu řeší, k dispozici bude na konci letošního září.
A pak máme ve městě mosty, které jsou v majetku Středočeského kraje, neboť po nich vedou krajské silnice. O správu a údržbu těchto mostů je povinna starat se Krajská správa a údržba silnic (KSÚS), což dozajista činí, a my všichni obyvatelé, i všichni návštěvníci Dobříše to pociťujeme aktuálně naplno, neboť to většině z nás více či méně komplikuje běžný život. Fakt, proč jsou prakticky všechny krajské mosty v Dobříši v havarijním stavu, mohu hodnotit jen s útrpným povzdechem, a vnímavý čtenář nechť si sám v duchu odpoví, co může být příčinou. Pojďme se tedy podívat, o které konkrétní krajské mosty se jedná.
Nemohu začít jinde, než u mostu s ev. číslem 114-017 (mimochodem, každý most má své unikátní číslo; první trojčíslí v tomto případě znamená číslo silnice, na kterém se nachází, druhé trojčíslí pak pořadové číslo mostu na trase), který je všem v Dobříši znám jako „Karlův most“ a klene se pod Ligrusem přes Pilský potok. Jedná se o jeden z nejstarších dokumentovaných mostů v Dobříši se založením již v 19. století, aktuálně zapsaný jako národní kulturní památka. Krajská mostní prohlídka v roce 2022 definitivně prokázala jeho akutní havarijní stav a zabránila jeho dalšímu používání. Od loňského roku proto nad historickým mostem vzniklo takzvané mostní provizorium, vlastně ocelová náhradní konstrukce, kde lze zachovat alespoň kyvadlový provoz pro automobily a MHD. Mostní provizorium ztrpčuje život nejen řidičům, ale především velmi obtěžuje místní obyvatele v přilehlém okolí. Příprava rekonstrukce mostu byla bohužel komplikovaná a dlouhá, částečně tím, že je most kulturní památkou, částečně tím, že pro jeho opravu je nezbytné dohodnout podmínky záboru okolních pozemků, které jsou v soukromých rukách. Teď se však blýská na lepší časy, neboť Středočeský kraj před několika týdny vysoutěžil stavební firmu, která bude most opravovat, a v červnu bylo vydáno i stavební povolení. Rekonstrukce dle informací od KSÚS bude zahájena na přelomu měsíců srpna a září, předpokládá se doba výstavby v trvání 6–7 měsíců. Bohužel průtahy při přípravě stavby budou znamenat trvání stavby i do zimních měsíců, kdy lze předpokládat technologické přestávky z důvodu nevyhovujících klimatických podmínek.
Nedaleko od „Karlova mostu“, vzdušnou čarou pár set metrů přes louku směrem k Huťskému rybníku, se nacházejí další dva mosty ve vlastnictví Středočeského kraje. Řidiči či cyklisté si jich všimnou, když projíždějí od hřbitova směrem na Starou Huť, a míjejí areál městské čistírny odpadních vod. Již dnes jsou oba mosty zúženy pouze pro projíždění jednoho vozidla jedním či druhým směrem, což opět svědčí o jejich špatném technickém stavu. Zúžení mostu, a tedy projíždění jen „jedním pruhem“ totiž zabraňuje nežádoucímu zatížení mostu, zjednodušeně řečeno se tím uměle snižuje jeho nosnost, a to právě z důvodu havarijního stavu. Dle vyjádření zástupců KSÚS budou oba mosty ještě letos opatřeny v očích Dobříšáků neblahým mostním provizoriem (termín je cca druhá polovina srpna) a provoz tudy bude dále ještě komplikovanější. Budu doufat, že Středočeský kraj co nejdříve dokáže zpracovat projektovou dokumentaci a najde finanční prostředky na opravu obou mostků v co nejkratší době.
Posledním krajským mostem, o kterém se v souvislosti s aktuálními opravami zmíním, je most evidenční číslo 119-001, který se nalézá v údolí vodoteče Sychrovského potoka, pod lokalitou s místním názvem Chotobuš. Most leží na krajské silnici směrem do obce Rybníky a dále na Drhovy a Borotice. Jedná se o frekventovanou trasu pro řadu těch, kteří dojíždějí za prací či do školy, a proto jeho aktuální oprava, respektive objízdné trasy komplikují život mnohým z nás. Stavební práce se v tomto místě rozběhly již na začátku května a podle schváleného harmonogramu KSÚS budou pokračovat přes celé prázdniny i začátkem nového školního roku a neskončí dříve než koncem září. Nezbývá než být trpělivý a doufat, že se vše obejde bez zásadních komplikací.
O mostech, ale třeba i o takzvaných propustcích (což jsou vlastně také takové miniaturní mosty), případně o lávkách, o tom všem by se dalo psát ještě mnoho dalšího. Vrátíme se k nim třeba zase za nějaký čas. Teď budu doufat, že právě přečtené řádky vám, Dobříšákům, přinesly nové a snad užitečné informace. A pamatujme na to, že i přes všechny trpkosti a nepříjemnosti spojené s mostními rekonstrukcemi mosty jsou často krásné a jsou tu především proto, aby břehy spojovaly.
Pěkné léto přeje
Tomáš Vokurka, místostarosta