Kdo má přednost na Prachandě



Od července roku 2024 působím v rámci Dobříšska jako zkušební komisař řidičů a byl jsem požádán o vyslovení názoru na správný průjezd křižovatkou ulic U Pivovaru × Pražská (u Lidlu). Jedná se o atypickou křižovatku, jejíž „ramena“ nejsou pravidelně proti sobě a z tohoto důvodu na sebe plynně nenavazují tak, jak u křižovatek většinou bývá. K tomu, abychom celou křižovatku správně „uchopili“, je nutné začít u právní normy, která dopadá na definici křižovatky, přednosti v jízdě a celého silničního provozu jako celku.
Tím je zákon č. 361/2000 Sb. (silniční zákon) a prováděcí vyhlášky (zejména vyhl. č. 294/2015 Sb.).

Za prvé je třeba najít v zákoně pojem „křižovatka“. Za druhé pro nás stěžejním bodem je určení „hranice křižovatky“, které je pro posouzení a stanovení následných předností v jízdě zásadní a nejdůležitější: „Hranice křižovatky je místo vyznačené vodorovnou dopravní značkou Příčná čára souvislá, Příčná čára souvislá se symbolem ‚Dej přednost v jízdě!‘, nebo Příčná čára souvislá s nápisem ‚STOP‘; kde taková dopravní značka není, tvoří hranici křižovatky kolmice k ose vozovky v místě, kde pro křižovatku začíná zakřivení okraje vozovky.“

U obrázku A máme graficky znázorněnou křižovatku, která je předmětem tohoto článku, včetně stanovení hranice křižovatky (zvýrazněné červenými čárami). Jak je vidět, jedná se o kombinaci použitých vodorovných a svislých dopravních značek:
a) ve směru příjezdu po ul. U Pivovaru k předmětné křižovatce jde o použití vodorovné dopravní značky V 5 – Příčná čára souvislá, která je doplněna svislou dopravní značkou upravující přednost P 4 – Dej přednost v jízdě!,
b) ve směru příjezdu k předmětné křižovatce od obce Stará Huť je použita vodorovná dopravní značka V 6b – Příčná čára souvislá s nápisem STOP, doplněná svislou dopravní značkou P 6 – Stůj, dej přednost v jízdě!.
V těchto dvou případech je hranice křižovatky jasně viditelná, díky vodorovným dopravním značkám.

K dalšímu stanovení hranice křižovatky jsme museli použít definici uvedenou zákonodárcem v § 2 písm. x) silničního zákona. Konkrétně se jedná o celou větu, již uvedenou v předchozí citaci za středníkem, tedy že „kde taková dopravní značka není, tvoří hranici křižovatky kolmice k ose vozovky v místě, kde pro křižovatku začíná zakřivení okraje vozovky“.

Teď můžeme přejít na řešení průjezdu jednotlivých vozidel, které jsou znázorněny na obrázku B.
Musíme začít opět u základní definice, a tím je pojem „dát přednost v jízdě“. Dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.

Přednost v jízdě je upravena u této křižovatky následovně:
Ulice Pražská je v obou směrech označena svislou dopravní značkou P 2 – Hlavní pozemní komunikace. V ulici U Pivovaru, ve směru jízdy od obchodu Penny na hranici křižovatky, je v tomto směru přednost v jízdě upravena svislou dopravní značkou P 4 – Dej přednost v jízdě!, která je doplněna vodorovnou dopravní značkou V 5 – Příčná čára souvislá. Při příjezdu na předmětnou křižovatku ve směru od obce Stará Huť je přednost v jízdě upravena svislou dopravní značkou P 6 – Stůj, dej přednost v jízdě!, která je doplněna vodorovnou dopravní značkou V 6b – Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě! Kombinace těchto dvou značek vyznačuje místo, kde je řidič povinen zastavit vozidlo.

Z výše zjištěných skutečností bude řešení graficky znázorněné dopravní situace vypadat následovně:
Žluté vozidlo bude mít za všech okolností přednost v jízdě, jede po hlavní pozemní komunikaci. Modré vozidlo odbočuje vlevo, tedy je povinno dát přednost v jízdě všem protijedoucím vozidlům a ostatním uvedeným účastníkům silničního provozu. Při tomto jízdním úkonuje je však oprávněno vjet do křižovatky (za dodržení zákonem stanovených povinností). Červené vozidlo, které jede ve směru od obce Stará Huť do ulice U Pivovaru, má před modrým vozidlem jednoznačně přednost v jízdě! V žádném případě se nejedná o situaci, že je modré vozidlo již na hlavní silnici. Jedná se o jednu křižovatku jako celek, kde platí zákonem dané povinnosti při odbočování a při jízdě křižovatkou. V případě šedé dodávky, které přijíždí od obce Stará Huť, odbočuje vpravo a pokračuje směrem k železničnímu přejezdu, je situace o poznání jasnější, protože se jedná o jednoduchou křižovatku, která nám vznikla vytyčením křižovatky první (viz obrázek B).

Řidič šedého vozidla je povinen dát přednost v jízdě a přitom respektovat svislou dopravní značkou P 6 – Stůj, dej přednost v jízdě!, která je doplněna vodorovnou dopravní značkou V 6b – Příčná čára souvislá s nápisem STOP. Jedná se o další křižovatku.
Jako zkušební komisař řidičů jsem dal podnět k tomu, aby byly značky upravující přednost na této křižovatce (P 4 a P 6) doplněny o svislé dopravní značky E 2b – Tvar křižovatky, které budou vyznačovat skutečný tvar křižovatky s upřesněním, které komunikace jsou hlavní a vedlejší.

Vážení spoluobčané, předpokládám, že hodně z vás si řekne, že je to přece jasné, ale budete překvapeni množstvím zkušených řidičů, kteří vidí popsanou situaci zcela odlišně. V tomto konkrétním případě jsou ale cílovou skupinou také začínající řidičky a řidiči, kteří potřebují ještě mnohdy podat pomocnou ruku. Je třeba, aby to všechno bylo i pro ně přece co nejvíce „easy“ a „v poho“. Na závěr mi dovolte, abych si půjčil část textu jedné české hudební skupiny, a tím vám všem popřál:
„Děkuju, že na naší trase jels jako pán a né jako prase.“

Hodně šťastných kilometrů bez nehod vám všem přeje
Mgr. Petr Květoň, zkušební komisař řidičů Městského úřadu Dobříš



Předchozí článekPetice za regulaci tranzitní nákladní dopravy
Další článekStručně z prosincového Zastupitelstva města Dobříše