„Tak jaké bylo vysvědčení?“ ptáme se v těchto dnech dětí kolem nás. Děti v ZŠ TRNKA vám na takovou otázku neodpoví ani „samé jedničky“ ani žádnou jinou číselnou informací. Možná by mohly říct, že jejich vysvědčení bylo „dlouhé“. Jak tedy v naší škole hodnotíme?
Používáme slovní hodnocení. V praxi to vypadá tak, že začátkem každého měsíce děti obdrží plán, co mají v tomto období zvládnout ve všech předmětech. Na konci měsíce samy hodnotí, jak se jim to podařilo a zároveň dostanou zpětnou vazbu od paní učitelky – ta jim ke každému výstupu napíše svůj komentář. Úkolem rodičů pak je věnovat této informaci čas a s dítětem probrat nejen hodnocení paní učitelky, ale i jejich sebehodnocení. Rodičům i dětem se tak dostává konkrétnější zpráva o školním úspěchu a pokroku, ale i o tom, co je třeba zlepšit. Samozřejmostí je průběžné písemné i ústní hodnocení a sebehodnocení v průběhu učebního procesu. Pololetní a závěrečné vysvědčení je vlastně takovým dlouhým dopisem, kde jsou popsány nejen výsledky v jednotlivých školních předmětech, ale i sociální a pracovní dovednosti. Snažíme se tedy o komplexní posouzení naplnění vzdělávacích cílů, a to s ohledem na individuální možnosti dítěte a na pokrok, kterého na své cestě ke vzdělání dosahuje. Slovní hodnocení je zcela jistě pro učitele náročnější než známkování, ale věřte, stojí to za to!
Markéta Svobodová