Objíždění autobusu stojícího v zastávce
Vážení občané Dobříše a okolních obcí, na začátku dalšího článku mi dovolte poděkovat za množství konstruktivních dotazů i námětů na lednový příspěvek. Nejsem zatím vlastníkem facebookového profilu, ale vzhledem k množství reakcí, které se na této sociální platformě objevily, o tom začnu uvažovat (i když mě od toho můj známý psychiatr odrazuje).
Tématem dnešního článku je objíždění autobusu stojícího v zastávce, která zasahuje do jízdního pruhu ostatních vozidel. Jedná se o místo na Větrníku, kde byla autobusová zastávka posunuta o několik metrů dále (směr Praha).
Opět musíme začít u právních norem – zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, (dále jako silniční zákon) a množství prováděcích vyhlášek (zejména vyhl. č. 294/2015 Sb.).
Za prvé je třeba najít v silničním zákoně, co je to vůbec „autobus“. Zjistíme, že se podle § 2 písm. g) jedná o motorové vozidlo, protože „motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus“. Dále podle § 2 písm. k) zjistíme, že zákon řadí autobus mezi vozidla hromadné dopravy osob. Pro námi řešenou otázku jsou tato dvě zákonná zjištění základními stavebními kameny celého článku.
Za druhé je nutné vysvětlit pojem „zastávka“. Jedná se o označené místo, které je určeno pro zastavování vozidel hromadné dopravy osob a pro jejich nástup, výstup nebo přestup. Taková zastávka se označuje pro potřeby silničního zákona dopravní značkou č. IJ 4a, IJ 4b (Označník zastávky) nebo IJ 4c (Zastávka autobusu). Všechny tyto dopravní značky najdeme v příloze č. 5 k vyhlášce č. 294/2015 Sb., informativní značky.
V § 15 odst. 1 tohoto zákona je uvedeno, že „(…) Za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo; je-li v zastávce více vozidel hromadné dopravy osob, musí zastavit za druhým z nich. V jízdě smí pokračovat teprve tehdy, neohrozí-li již cestující, kteří nastupují nebo vystupují. To neplatí, zastaví-li autobus nebo trolejbus u okraje vozovky.“
– V našem případě nás bude zajímat zvýrazněná věta, protože všechny předchozí věty se vztahují na situaci, která je vyobrazena na níže uvedeném obrázku.
Řidič autobusu pojede tedy z Dobříše do Prahy a bude chtít zastavit v zastávce Dobříš, Větrník. Jak je jejich správným zvykem, před příjezdem a zastavením včas a v dostatečné míře o tom informují znamením o změně směru jízdy vpravo (lidově řečeno blinkr). Zastávka je označena vodorovnou dopravní značkou V 11a, Zastávka autobusu nebo trolejbusu, včetně svislé dopravní značky Zastávka autobusu – IJ 4c.
V této chvíli mohou řidiči jiných vozidel stojící autobus objíždět z levé strany, ale je jejich povinností dodržet veškerá ustanovení silničního zákona, když se bude jednat o objíždění ve smyslu § 16 „(…) Řidič, který při objíždění vozidla, jež zastavilo nebo stojí, nebo při objíždění překážky provozu na pozemních komunikacích anebo chodce vybočuje ze směru své jízdy, nesmí ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče a ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.“
Řidiči dokonce mohou přejíždět vodorovnou dopravní značku V 1a nebo V 1b, tj. Podélná čára souvislá nebo Dvojitá podélná čára souvislá. V našem případě se u zastávky nachází vodorovné dopravní značení V 2a, tj. Podélná čára přerušovaná, takže je to úplně „cool“.
Autobus tedy stojí v zastávce a my jsme ho s opatrností objeli. Pokud ale dojde k situaci, že chce řidič autobusu ze zastávky odjet, je povinnost ostatních řidičů dodržet § 25 odst. 6 silničního zákona, kde je uvedeno, že „(…) Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Řidiči autobusu hromadné dopravy osob nebo trolejbusu musí v obci řidiči ostatních vozidel umožnit vyjetí ze zastávky nebo ze zastávkového pruhu, a to snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla; řidič autobusu nebo trolejbusu přitom nesmí ohrozit zejména řidiče vozidel jedoucích stejným směrem.“
Je však třeba důrazně upozornit na situaci, kdy je autobus opatřen označením podle přílohy č. 13 k vyhlášce č. 294/2015 Sb., Speciální označení vozidel.
O 4 – Označení autobusu přepravujícího děti
V § 15 odst. 2 silničního zákona je uvedeno, že „(…) Za autobusem s označením ‚Označení autobusu přepravujícího děti‘, který zastavil v označené zastávce, musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo. Pokračovat v jízdě může až po odjezdu autobusu ze zastávky. Řidiči protijedoucích vozidel musí přihlédnout k možnosti vběhnutí dětí do vozovky a jízdu přizpůsobit tak, aby děti nebyly ohroženy.“
V žádném případě takto označený autobus neobjíždíme! Počkáme, až odjede ze zastávky.
Nyní mi dovolte shrnout v základních bodech celou situaci:
– Řidič autobusu chce zastavit v zastávce Dobříš, Větrník (jede směr Praha). Informuje vás o tom jediným viditelným způsobem – zapnutím pravého ukazatele směru jízdy.
– Zastavil a vy ho, za dodržení všech zákonem daných povinností, objíždíte zleva (nemá-li „Označení autobusu přepravujícího děti“).
– Další řidič přijíždí k autobusu, jehož řidič už dává ukazatel směru jízdy vlevo a chce odjet z prostoru autobusové zastávky.
– Vy, protože jste slušný a ohleduplný řidič nebo řidička, mu to umožníte, ačkoliv není absolutní zákonná povinnost dát přednost v jízdě řidiči autobusu.
– My, co jsme vystoupili z autobusu jako chodci, víme, že je blíže než 50 m označený a osvětlený přechod pro chodce, který jsme povinni použít (§ 54 odst. 1 silničního zákona). Nejenom proto, že máme rádi svůj život, ale vážíme si i našeho zdraví. Přechod pro chodce je uprostřed přece chráněn betonovými ostrůvky, se kterými si čelní masky většiny vozidel vůbec nerozumí.
Vážené řidičky a řidiči, na závěr mi dovolte napsat, že pravidla silničního provozu jsou sice popsána zákonodárcem. Všichni ale dobře víme, že žádný zákon nemůže nahradit ohleduplnost, taktnost a slušnost, která by měla být nedílnou součástí silničního provozu. Buďme ohleduplní k těm účastníkům, kteří jsou obzvlášť zranitelní, a také k řidičkám a řidičům, kteří se teprve řídit učí nebo nejsou „vyježdění“.
Pokud je někdo z vás od narození zkušený řidič nebo řidička, pošlete mi prosím na e-mail váš kontakt. Velmi rád vás osobně poznám a přiučím se vrozenému umění.
Hodně šťastných kilometrů bez nehod vám všem přeje
Petr Květoň, zkušební komisař řidičů Městského úřadu Dobříš
Foto: archiv MěÚ Dobříš